Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?  (läst 20640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #105 skrivet: 27 februari 2017, 14:41:24 »
Det är hemskt att bli pådyvlad en partitillhörighet.
Det enda skälet att jag inte engagerat mig partipolitiskt är för att det inte finns något parti som har samma syn på saker och ting som jag har, jag hittar bra och dåliga saker i alla partier, och därför debatterar jag också partipolitiskt obundet rent generellt, jag är emot en massa saker som både sossar och borgare gör, och tycker att de båda blocken har bra idéer mellan varven också.
Att ta bort fastighetsskatten samtidigt som man höjer försäljningsskatten när vi behöver större rörlighet på bostadsmarknaden var t.ex. inget genidrag, rent idiotiskt om man skall vara ärlig.
Att tillåta privata skolor tycker jag i grunden är bra så länge de flesta är kommunala, det sätter press på både kommunala (de som måste ta ansvar) och samtidigt så ger det folk möjligheter att gå i skolor med lite annan inriktning än staten kanske skulle ha satsat på.
Att helt privatisera skolan skulle bli katastrof, men att helt återförstatliga den tror jag inte heller på.
Och några tak för vinsterna är det ingen ide att införa, det tar sig de olika aktörerna runt, eller så konkar dom.
Ingen ide alls att försöka pungslå de privata aktörerna.
Det enda "straff" dom får om de blir för dåliga är ju att de blir av med sina elever.
Kan de behålla eleverna, och gå med vinst, då skall de även kunna plocka ut vinsten om de så önskar.

Att sänka sjukpenning och A-kassa som borgarna gjort var rätt, bidragen har varit för höga, men att införa ättestupan tycker jag var fel, det kunde ha gjorts på ett bättre sätt i alla fall.

Att låta flyktingar och andra asylsökande få gå före i vårdköer, hos tandläkare (Om det inte är akut) och i bostadsköerna är också i grunden fel.
Egentligen borde de inte ha tillgång till annat än existensminimum de 5 första åren de är här, och för att de alls skulle få något borde språkundervisningsnärvaro vara obligatorisk.
Resten av välfärdsförsäkringarna borde de få arbeta och skatta sig till på samma sätt som vi får göra.
Att de får föräldrapenning för barn som är över 18 månader när de kommer hit är så urbota dumt att man inte tror det är sant.

Jag har uppfattningar som passar i många olika partibenämningar, men det finns inte ett parti som passar alla mina uppfattningar.
Jag betackar mig därför för att bli kallad sosse.

Om Morgan Johansson eller Anders Ygeman blir partiledare i sossarna kanske man får överväga att rösta på dem dock.
Löven är alldeles för demokratisk för sitt eget bästa.

För att återknyta till ROT-avdragen så var det väldigt bra att återinföra dem, och jag ser egentligen inget problem med att bredda dem heller.
Varför inte låta bilverkstäderna få bli avdragsgilla också?
Hellre det än att folk skall hålla på med oljebyten själva och slabba på med spilloljan runt om i samhället.
50% nivå är för högt under en högkonjuktur, så nuvarande 30% är nog en OK nivå långsiktigt, med möjlighet att öka den till 50% igen om det blir sämre tider.
« Senast ändrad: 27 februari 2017, 14:47:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #106 skrivet: 27 februari 2017, 14:50:31 »
Är det sÃ¥ bra med privatisering  Sc:,h koppar kabel plockas ner för den är inte lönsam och el överföringen blir högre hela tiden. Helt klart lÃ¥ter man vinst intresset styra men det blir i alla fall inte bättre för konsumenten bara för att nÃ¥n fÃ¥r vinst. Nej bättre med televerket dÃ¥ kunde gubbarna sitta pÃ¥ lÃ¥dan och vänta pÃ¥ oväder inget snack om lönsamhet  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #107 skrivet: 27 februari 2017, 15:01:17 »
Enda felet med att de river kopparn är väl att de BÖRJAR i fel ände, de river ju där det inte finns mobiltäckning så att telefonin och bredbandet fungerar med alternativen...
Mycket märkligt.
Just telefonin har väl annars varit extremt lyckat att privatisera, det har blivit mer att välja på, billigare att ringa, och en suverän täckning - även om allt självklart kan bli bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #108 skrivet: 27 februari 2017, 15:09:15 »
Nu tänkte jag främst på fast telefoni och mobilt är inget alternativ till koppar kabeln i dag även om man har täckning. Billigare vet jag inte för när det var statligt fanns ju knappt mobilerna och en gissning är att priserna skulle ändrats med tiden även om det vore statligt. Mer att välja på vet jag inte här funkar det som går i Telias nät bra resten funkar lite hur som helst om man inte enbart köper telefon för att använda efter E4.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #109 skrivet: 27 februari 2017, 15:46:04 »
Nej bättre med televerket dÃ¥ kunde gubbarna sitta pÃ¥ lÃ¥dan och vänta pÃ¥ oväder inget snack om lönsamhet  tummenupp
Jag hade en bekant som var platschef på Televerket. På morron skickade han ut gubbarna och sen hade han inget att göra så han plågade med att gratisringa sina kompisar och prata bort resten av dan. Inte hade man nån nummerpresentatör på den tiden så man kunde blivit förvarnad när han ringde.
"The good old days" indeed!  ::)

Köp nya Nokia 3310 en mÃ¥nads batteritid och bra täckning  tummenupp
http://www.dagensps.se/after-work/prylar/nokia-3310-ar-tillbaka-se-alla-bilder-och-fakta/
Vi har väl aldrig haft lägre telefonkostnader än nu, runt 14000 för hela familjen fem personer med Telia komplett. Inklusive 12 GB surf.
På 80-talet kom jag ensam ofta upp över 20000 om året. Och en mobil kostade lika mycket.

Sosse är för övrigt mer en mentalitet än en partibeteckning nu när inte många har partibok längre.
Ett själstillstånd.
« Senast ändrad: 27 februari 2017, 15:53:15 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #110 skrivet: 27 februari 2017, 15:57:51 »
Nu tänkte jag främst på fast telefoni och mobilt är inget alternativ till koppar kabeln i dag även om man har täckning. Billigare vet jag inte för när det var statligt fanns ju knappt mobilerna och en gissning är att priserna skulle ändrats med tiden även om det vore statligt. Mer att välja på vet jag inte här funkar det som går i Telias nät bra resten funkar lite hur som helst om man inte enbart köper telefon för att använda efter E4.

Enligt en säljare som ringde mig härmoveckan så delar Tele2 och Telia hela mobilnätet, vet inte om det stämmer, men han ville i alla fall sänka mina kostnader med en dryg hundring/månad...
Ja, telefonin hade kanske blivit billigare även om det varit statligt, men inte så mycket som det nu blivit, det har jag svårt att tro i alla fall.
Helt otroligt att typ en gubbe som ambulerar i större delen av norr och västerbotten ersatt tiotals fast anställda på televerket i Piteå...
Och pension fick de från 58 års ålder eller nåt sånt om jag inte missminner mig.
 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #111 skrivet: 27 februari 2017, 17:45:06 »
Ja, telefonin hade kanske blivit billigare även om det varit statligt, men inte så mycket som det nu blivit, det har jag svårt att tro i alla fall.
Helt otroligt att typ en gubbe som ambulerar i större delen av norr och västerbotten ersatt tiotals fast anställda på televerket i Piteå...
Och pension fick de från 58 års ålder eller nåt sånt om jag inte missminner mig.

Där ser du själv hur mycket mer effektivt det kan bli i privat regi - en ersatte tio. ;)
Min bekant som suttit på häcken i tjugo år fick plötsligt börja jobba järnet när Televerket blev Telia. En chock för en statsanställd femtifemåring.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #112 skrivet: 27 februari 2017, 19:01:13 »
Enligt en säljare som ringde mig härmoveckan så delar Tele2 och Telia hela mobilnätet, vet inte om det stämmer, men han ville i alla fall sänka mina kostnader med en dryg hundring/månad...
Ja, telefonin hade kanske blivit billigare även om det varit statligt, men inte så mycket som det nu blivit, det har jag svårt att tro i alla fall.
Helt otroligt att typ en gubbe som ambulerar i större delen av norr och västerbotten ersatt tiotals fast anställda på televerket i Piteå...
Och pension fick de från 58 års ålder eller nåt sånt om jag inte missminner mig.
 
Tror inte Tele2 och Telia delar nät för telefonin möjligen data trafiken däremot Halebop går i Telias nät. Tror det är skit snack att 1 person ambulerar i 2 län ensam har en bekant som jobbar med tele och dom är rätt många anställda som sysslar enbart med det fast dom jobbar inte åt Telia så antalet anställda har säkert minskat från 10 till 1.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #113 skrivet: 27 februari 2017, 19:21:34 »
E de sÃ¥ hemskt att vara sosse?  Sc:,h
Har aldrig sett något förslag på att privatisera staten, så din oro är överdriven.
Vad vi har på bordet är förslag på att förstatliga verksamheter, genom att eliminera privata aktörer.
Detta blir konsekvensen om man förbjuder vinstuttag.

Vi har en rätt lång erfarenhet av privatiseringar nu sedan 90-talets början. De flesta av dom genomdrivna av sossestyrda regeringar. Så vi har väl sett vad som funkar, och inte funkar. Post, järnväg, skola, omsorg....
Får man justera det som inte funkar. Förbudstänkandet tillhör de långt ut på vänsterflajen.

Min erfarenhet är att vi blivit en banarepublik.

Min skog är borta, mitt nästan gratis ringande med eget televerk, mina betalda kärnkraft är delvis borta, mina apotek, min tobak. Snart är väl min sprit borta ocksÃ¥ osv osv ..  Dessutom fÃ¥r jag betala arbetslösa 2ggr + utländska vÃ¥rd företags ägare och Oligark sossar.
Man blir sÃ¥ jävla förbannad. Hur naiva är vi inte!!  Ena dagen är vissa rÃ¥dgivare till regeringen, nästa entreprenör i Axxxma Care
 >:( >:(
Hur kunde det hända?
Och vi har inte ens amorterat statsskulden på 25år!
Kan inte borgarna privatisera då ser de till att systematiskt körs allt i diket så vi måste både låna och sälja våra gemensamma tillgångar.
Hur jävla dumma är vi inte, vi går ju på allt och bara ger bort det vi äger!! Saknar ord dontknow

Precis som det är ju tuffare med guldkort ala USA än och faktiskt betala kontant.  Och lÃ¥na miljoner till bostad och betala Porschar till fastighetsmäklare och byggare.

Vilka är världens mest lönsamma företag, vet ni det??

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #114 skrivet: 27 februari 2017, 23:21:44 »
Jag ogillar verkligen när någon stämplar mig med en partitillhörighet.
Att sätta kanske 50 miljarder i händerna på en privat upphandlare av flyktingbostäder vore verkligen huvudlöst, det är väl för väl att det finns någon vett och sans i samhället än så länge i alla fall.

Historien i Fastighetsverket visar tydligt hur lättkorrumperade vi människor är, inte ens i statliga verk kan de hålla fingrarna från syltburken, hade det där skötts av privata aktörer hade det blivit total katastrof.
Vi hade troligen inte haft några kulturminnesmärkta fastigheter kvar alls, alla pengarna skulle försvinna i "rimliga vinster" till de olika aktörerna.

Tror du på allvar att de här figurerna skulle klara sig bra på en aktiestämma?
Men i leklandet statsförvaltningen finns alltid en plats för "dessa stora tillgångar" som drägget utgör. Så det är ju inte konstigt att pengar förskingras. Man börjar med stöld i liten skala, sen eskalerar det.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #115 skrivet: 27 februari 2017, 23:28:26 »
Tror inte Tele2 och Telia delar nät för telefonin möjligen data trafiken däremot Halebop går i Telias nät. Tror det är skit snack att 1 person ambulerar i 2 län ensam har en bekant som jobbar med tele och dom är rätt många anställda som sysslar enbart med det fast dom jobbar inte åt Telia så antalet anställda har säkert minskat från 10 till 1.
Tele2 o Telia delar 4G samt Telenor och 3 delar 4Gnät om jag inte missminner mig.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #116 skrivet: 28 februari 2017, 06:29:46 »
OK, så med tele2 får man inte bra täckning där 4G saknas, alltså ljög säljaren - som vanligt.
Jag bad honom ringa tillbaka om nån vecka, som nu gått, (så jag skulle hinna kolla upp om vad han sa stämde).
Inte konstigt att han inte ringt tillbaka.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #117 skrivet: 28 februari 2017, 09:52:03 »
Man får inte ens bra täckning för telefoni där 4 g finns för tror inte man kan ringa via 4 g endast data trafik.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #118 skrivet: 28 februari 2017, 12:30:55 »
OK, så med tele2 får man inte bra täckning där 4G saknas, alltså ljög säljaren - som vanligt.
Jag bad honom ringa tillbaka om nån vecka, som nu gått, (så jag skulle hinna kolla upp om vad han sa stämde).
Inte konstigt att han inte ringt tillbaka.  dontknow
Min historia är bättre. De ville att jag skulle byta till ett 4g abonnemang för nåt år sedan (är fortfarande inte i behov av det då det är 500% dyrare än vad jag har idag och klarar mig med).
Jag sade som det var att det finns inte nåt 4g här där jag bor.
F: Jo, jag har stÃ¥tt utan för ditt hus och kollat upp saken.  Sc:,h
Du är välkommen igen, men ring före du kommer så att jag är hemma och får se att det fungerar.
Ännu har han inte dykt upp, men behöver inte det mera heller då det nu finns 4g.

Men jag gissar att priserna kommer att börja stiga, nu då eu bestämde att det skall vara fritt att ringa inom hela eu.

Angående fast telefoni kör telia(sonera) med utmattningsmetoden. Förr kostade en månadsavgift ca 150kr. Nu är avgiften uppe i 700kr per månad. Knappast så många som har den kvar men finns ju undantag som t.ex. företag med larm (där de ännu inte fått svar från försäkringsbolaget om de godkänner ett mobillarm)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #119 skrivet: 28 februari 2017, 17:29:41 »
Tele2 o Telia delar 4G samt Telenor och 3 delar 4Gnät om jag inte missminner mig.
Tele2 och Telia delar 3G-nät, Tele2 och 3GIS (Telenor/3) delar 4G-nät mig veterligt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!