Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 oktober 2013, 13:41:15 »

Skruva upp dom på max eller ta bort dom. I vissa rum kan man behöva ha kvar dom om man ofta har problem med övertemp pga solinstrålning, brödbak, etc...
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 23 oktober 2013, 12:19:15 »

Vad gör man med raddtermostaterna om man ordnar innegivare? Tar man bort dem? 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 oktober 2013, 10:04:23 »

Ja min installatör tyckte inte jag hade behov av innegivare, så det är utegivare och raddtermostat som gäller.

Termostater på radiatorerna kan bara kompensera för övertemp. Såvida du inte alltid låter dom styra temperaturen, men då har du förmodligen en anläggning som går sämre än vad den skulle kunna göra och att installatören skulle rekommendera en sån lösning verkar konstigt.
Det bästa är så klart att aldrig tillverka värme om den inte behövs. Det kan du bara lösa med en innegivare
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 oktober 2013, 10:42:09 »

Nu var det så att jag endast skrev ett förslag som gällde när det blåste, alltså tillfällig höjning av temperaturen utan att ändra en rätt inställd kurva som fungerar när det inte blåser kallt från t ex öst.
För någon som inte är insatt i att justera kurvor m m måste det ju vara lättare att bara höja RUMbör om det blir kallt än att börja knäcka kurvor.

Jag har ju Link med tillhörande termostater så påverkan av kraftig blåst har minskat i o m att när termostaterna vid t ex en östvägg rapporterar att värmen inte räcker till så ökar VP framledningstemp,
precis den effekt man får om man ökar RUMbör. Men som sagt det är bara att testa sig fram... :)
Hej! Att hålla på att ändra rum värdet bara för att det blåser ute tillfälligt verkar inte vara någon höjdare och man lär sig rätt snabbt hur boxarna fungerar när det är runt nollan så brukar det bli bra ;)
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 22 oktober 2013, 09:11:15 »

Nu var det så att jag endast skrev ett förslag som gällde när det blåste, alltså tillfällig höjning av temperaturen utan att ändra en rätt inställd kurva som fungerar när det inte blåser kallt från t ex öst.
För någon som inte är insatt i att justera kurvor m m måste det ju vara lättare att bara höja RUMbör om det blir kallt än att börja knäcka kurvor.

Jag har ju Link med tillhörande termostater så påverkan av kraftig blåst har minskat i o m att när termostaterna vid t ex en östvägg rapporterar att värmen inte räcker till så ökar VP framledningstemp,
precis den effekt man får om man ökar RUMbör. Men som sagt det är bara att testa sig fram... :)
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 oktober 2013, 08:32:47 »

Vore jag som du skulle jag låta bli kurvan när det blåser kallt, höj RUMbör istället så blir det varmare och sänk tillbaka till 20 när det slutar blåsa. Höjer man RUMbör till 21 så blir det 3 grader varmare vatten ut till radiatorerna, oavsett utetemperatur.

"RUM
Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°.

Förhållandet mellan framledningstemperatur och utomhustemperatur påverkas inte utan framledningstemperaturen höjs eller sänks lika mycket över hela värmekurvan. Det vill säga hela värmekurvan höjs eller sänks istället för att kurvans lutning ändras.
Detta sätt att justera inomhustemperaturen ska enbart användas vid en tillfällig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen. Vid en varaktig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen ändras istället värmekurvan."

Det är ju synd att börja greja med kurvan om den annars stämmer vi normalt väder.
Hej Men varför höja temperaturen över hela registret när problemet ligger runt 0  Sc:,h Dom kompboxarna som finns är ju just till för att kompensera runt nollan och inte över hela registret.Som ts har ställt sin kurva och kompbox så blir framledningstemperaturen 35 men han har ju ställt boxen på minus 1 och det räcker inte när det blåser runt nollan.Är huset lite sämre isolerat så bruka jag ställa boxarna på 5=+1 0=+2 och minus5+1 och det brukar bli okej men som sagt det är bara prova sig fram.
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 22 oktober 2013, 08:14:54 »

Vore jag som du skulle jag låta bli kurvan när det blåser kallt, höj RUMbör istället så blir det varmare och sänk tillbaka till 20 när det slutar blåsa. Höjer man RUMbör till 21 så blir det 3 grader varmare vatten ut till radiatorerna, oavsett utetemperatur.

"RUM
Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°.

Förhållandet mellan framledningstemperatur och utomhustemperatur påverkas inte utan framledningstemperaturen höjs eller sänks lika mycket över hela värmekurvan. Det vill säga hela värmekurvan höjs eller sänks istället för att kurvans lutning ändras.
Detta sätt att justera inomhustemperaturen ska enbart användas vid en tillfällig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen. Vid en varaktig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen ändras istället värmekurvan."

Det är ju synd att börja greja med kurvan om den annars stämmer vi normalt väder.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 22 oktober 2013, 07:10:33 »

Hej! Men varför har du satt kurva 0 till minus 1 Sc:,hStäll upp den till +2 istället så ska du se att det blir bättre och kurva 35 kanske är lite lågt.

Som sagt så vet jag inte så mycket om detta. Men jag ska höja till +2 och om det blir skillnad. Ja kurva 35 kanske är lågt, slår väl till med 36.

/Magnus
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 oktober 2013, 05:45:01 »

Tack för snabba svar (som vanligt på detta forum).

Ja min installatör tyckte inte jag hade behov av innegivare, så det är utegivare och raddtermostat som gäller.

Det är ju inte så kul att huset kyls ut när det börjar blåsa lite kallt. Först trodde jag det var fel på några inställningar, därav min undran ang fram/returtemp. Men där känns det som det är som det ska.

Problemet är ju att om jag ökar några knäpp på kurvan blir det ju väldans varmt när det är "normal" blåst. Kör kurva 35 för tillfället med rumsbör 20.

Kan inte så mycket om att knäcka kurvor men kör vid 5+ 0, vid 0 grader -1 och vid -5 0. Vet inte riktigt om det är någon mening att ändra dessa värden.

Det verkar ta tid för systemet att komma tillbaka till normal rumstemperatur. Det är fortfarande en grad lägre än det ska vara.

/Magnus
Hej! Men varför har du satt kurva 0 till minus 1 Sc:,hStäll upp den till +2 istället så ska du se att det blir bättre och kurva 35 kanske är lite lågt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 oktober 2013, 20:38:09 »

Innegivare ingår inte till Thermia men köp en och installera själv lär inte vara svårt om det går att dra kabeln på ett enkelt sätt.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 oktober 2013, 20:34:48 »

Det borde ingå. Men om inte, så är det inte svårt att installera själv
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 21 oktober 2013, 20:33:00 »

Ja jag kanske kontaktar firman ang innegivare. Förvisso har jag haft chansen vid ett flertal tillfällen att få en installerad men alltid blivit övertygad om att det är bättre utan. Firman har gjort en del backjobb och har återkommit av andra orsaker. Nu fungerar ju allt i stort sett och att då få hit firman för en gratis innegivare kanske blir svårt?

Vet inte om det är värt att betala för? Det kostar säkert några tusenlappar med installation.

/Magnus
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 oktober 2013, 20:23:19 »

Montera en innegivare på en plats som inte påverkas allt för mycket av eldningen men av blåsten tummenupp
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 oktober 2013, 19:56:56 »

Knäcka kurvan tror jag inte löser nordanvindsproblem, det är ett sätt att finjustera beroendet mellan utetemperatur och värmebärarframledningstemperatur, att hitta ett samband som matchar ditt hus klimatskal och dina hushållselvanor. Tillfällig påverkan som vind, solinstrålning, mycket folk etc är vad innegivaren justerar för.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 21 oktober 2013, 19:46:16 »

Det var snart ett år sedan installation. Kan egentligen under det knappa året känt att jag haft behov av innegivare. Hade hoppats på att systemet skulle köra utan innegivare. Problemet blir om jag eldar i min tullikivi, då tror innegivaren att hela huset är varmt, men tullikivin når inte hela huset.

Men hur ska man knäcka kurvan för bäst komfort?

/Magnus
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 oktober 2013, 19:33:49 »

Jag har läst i andra trådar här att innegivare ingår i VPköp. Så be din installatör att sätta in en sån. (själv fick jag betala men det var ett tag sen)
Den justerar inte bara för kalla vindar utan även för solinstrålning och mycket folk o stearinljus och mysbrasa...osv.

Skrivet av: magnus76
« skrivet: 21 oktober 2013, 19:23:02 »

Tack för snabba svar (som vanligt på detta forum).

Ja min installatör tyckte inte jag hade behov av innegivare, så det är utegivare och raddtermostat som gäller.

Det är ju inte så kul att huset kyls ut när det börjar blåsa lite kallt. Först trodde jag det var fel på några inställningar, därav min undran ang fram/returtemp. Men där känns det som det är som det ska.

Problemet är ju att om jag ökar några knäpp på kurvan blir det ju väldans varmt när det är "normal" blåst. Kör kurva 35 för tillfället med rumsbör 20.

Kan inte så mycket om att knäcka kurvor men kör vid 5+ 0, vid 0 grader -1 och vid -5 0. Vet inte riktigt om det är någon mening att ändra dessa värden.

Det verkar ta tid för systemet att komma tillbaka till normal rumstemperatur. Det är fortfarande en grad lägre än det ska vara.

/Magnus
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 oktober 2013, 18:08:52 »

Om kylan känns från väggarna hur kallt känns det inte när det blir riktigt kallt ute då  Sc:,h Vilken påverkan givaren givaren ska ha beror antagligen på huset jag brukar köra med 4 och håller jämn temp inne 4 graders höjning av framledningen vid 1 grads undertemp är ganska mycket men räcker tydligen inte hos dig så prova öka.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 oktober 2013, 17:55:39 »

Vad är rätt injustering då?
Jag har faktor 4 dvs kurvan förskjuts 4 grader per grad avvikelse mot inställd rumstemp f.n. och känner att det tar lång tid (typ 1 dygn) innan jag slutar känna kyla. Antar kylan känns från väggarna inte rumstemperaturen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 oktober 2013, 17:49:21 »

Med innegivare rätt injusterad blir det inget temperatur tapp som kommer märkas.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 oktober 2013, 17:31:16 »

Vindavkylning parerar inga givare för.
Rumsgivare kan kompensera för avvikelse mot önskad rumstemperatur, men vinden har kylt ner husets väggar så det tar rätt lång tid innan temperaturtappet är återhämtat.

7-8 °C är perfekt delta T när värmepumpen går.
När värmepumpen stannat så fortsätter cirkulationspumpen att gå och eftersom inte returvattnet värms så blir framledningen lika med returens temperatur.

Smurfen du var snabbare
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 oktober 2013, 17:23:07 »

Det är helt normala temperaturer 7-8 grader när kompressorn går är  tummenupp och när kompressorn står ska tempen vara lika men givarna kan visa lite fel. En innegivare är ett utmärkt sätt att få vp att kompensera för sol eller tex kraftig vind.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 21 oktober 2013, 17:10:39 »

Hej alla!

Har lite funderingar kring de olika temperaturparametrar som finns.

Kände imorse att det var lite kallare i huset, ca en grad lägre än förväntat. Det beror säkert på att det låg en otäck nordanvind och det är ju svårt att parera det med kurvor antar jag.

Stod en stund och tittade på menyn för att följa lite om vad som händer. När kompressorn går skiljer det ungefär 7-8 grader på framledningtemp och returtemp. När kompressorn stannade låg framledningtemp på 38 grader och returtemp på 31 grader. Men bara några minuter senare hamnade framledningtemp på 32 grader, alltså bara en grads skillnad.

Ute var det 4 grader.

Hur ska dessa siffror tolkas?

/Magnus

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!