Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump tillsammans med L/V pump  (läst 4212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« skrivet: 26 april 2011, 13:43:22 »
Jag har en EcoEl och EcoAir 109 i ett enplan med källare 220kvm.
Är det nån ide o sätta in en frånluftsvärmepump oxå, hade självdrag från början men satt in frånluftsfläktar nu, men känns ju lite "waste" att blåsa ut 21 gradig luft till kråkorna.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #1 skrivet: 26 april 2011, 17:09:45 »
Sätt in en FTX (Från-/tilluftvärmeväxlare)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #2 skrivet: 27 april 2011, 10:18:53 »
JO, fast då måste jag ju dra nya tilluftsrör till alla rum.
Tänkte mest om det var nån ide, eller är det för lång avskrivningstid, eftersom man redan har L/V
« Senast ändrad: 27 april 2011, 10:20:51 av luddeno1 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #3 skrivet: 27 april 2011, 10:58:03 »
HAr du redan frånluft från alla rum till ett centralt ställe så borde det inte vara så svårt att klämma dit tilluft till några väl valda rum... Det blir säkert billigare än en frånluft-VP...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #4 skrivet: 27 april 2011, 12:26:29 »
Energicentra/Sfinx/rotaberg frÃ¥nluftare  kanske kan vara ett alternativ?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #5 skrivet: 02 november 2016, 17:49:00 »
Tänkte ha en Nibe F110 brevid ecoel, men frågan e bara hur ja ska koppla ihop dom, Nibe F110 är ju tänkt att ha som en "vanlig" varmvattenberedare, men jag tänkte koppla i den till det slutna systemet. Ska man koppla ihop dom i serie till ecoair, från ecoel ut till ecoair, tebax till in på F110 och ut från F110 till in på ecoel? Eller vad blir bäst om man vill att ecoel som styr uppvärmning av huset att värmen från F110 används till det oxå?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #6 skrivet: 02 november 2016, 22:04:00 »
Det du möjligen kan göra är att koppla den separat till EcoEl. Då kommer den leverera grundvärme till EcoEl, förutsatt att tanken i Niben är varmare än tanken i EcoEl. Så du måste ha nåt slags styrning, exv CTCs solstyrning. Om det funkar så kommer Niben under en del av året hålla temperaturen i EcoEl så hög att EcoAir aldrig startar.
Men ekonomin i det hela är tveksam, skulle jag nog våga påstå. Fast det beror ju på hur varm framledning du behöver. Men att installera en till VP som ska konkurrera med den VP du redan har, låter inte som en bra affär.
Satsa på FTX istället. (...säger jag trots att jag inte gillar FTX)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #7 skrivet: 03 november 2016, 10:05:37 »
Jag har mekanisk frånluft nu som bara drar ut värmen rakt ut, så då tänkte jag ha niben så att jag dels styra ventilationen bättre och få återvinning. Vintertid så borde dom väl kunna jobba tillsammans eftersom ecoair inte räcker till själv. Kanske ska koppla ihop dom som ctc har beskrivit för ecoel och ecotank, antar att den pumpar över vatten till ecoel när tempen i ecoel sjunker?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #8 skrivet: 03 november 2016, 10:51:34 »
Jo det är väl vintertid den skulle göra mest nytta, men frågan är väl hur mycket el du sparar i slutändan. Det är helt sant att frånluften kör ut värme som du har betalat för att tillverka, och det en FLVP kan göra är ju att återvinna en del av det. Frågan är väl bara hur mycket det blir sett på totalen. Om Niben periodvis ersätter EcoAir så spar du ju egentligen inte mer el, utan det blir bara att du sparar med den ena apparaten istället för med den andra.
Vad skulle Niben kosta totalt med installation? Hur mycket behöver du sänka elförbrukningen ytterligare om du räknar med en återbetalningstid på 10 år?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #9 skrivet: 03 november 2016, 13:56:02 »
Niben kostar 16300kr + spirorör.. Installationen gör jag själv. Jo, sommartid kommer den väl inte gå mycket det gör ju inte ens acoair, men jag vill oxå ha en lite bättre ventilation än nu.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #10 skrivet: 03 november 2016, 21:47:06 »
Plus moms, plus rör, plus nån CP, plus styrning, så vi pratar väl om 30 kkr exklusive installation? Du tänkte göra all installation själv, både ventilationen, rörbiten och elen?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #11 skrivet: 04 november 2016, 07:13:55 »
Ett FTX har 80% verkningsgrad hela uppvärmningssäsongen, det skulle vara en bättre affär att sätta in det, och då slipper du dessutom kallras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #12 skrivet: 04 november 2016, 09:47:46 »
Den står hemma nu och det var inklusive moms och frakt. Så nu återstår bara att lösa hur jag ska koppla in den, kanske bara kör den för tappvarmvatten, har en separat liten el-VVB som går till duschen bara (efter ecoel), så kan jag ta bort den. Eller dockar den med ecoel och bara kör en enkel styrning med termostat som startar en cirkpump som pumpar över till ecoel.. Cirkpump och rör har jag liggandes.
Gör allt själv, elen är inte så svår att göra själv, stoppa in kontakten i ett vägguttag.. :-)
« Senast ändrad: 04 november 2016, 09:52:43 av luddeno1 »

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #13 skrivet: 24 mars 2017, 07:12:55 »
Den står hemma nu och det var inklusive moms och frakt. Så nu återstår bara att lösa hur jag ska koppla in den, kanske bara kör den för tappvarmvatten, har en separat liten el-VVB som går till duschen bara (efter ecoel), så kan jag ta bort den. Eller dockar den med ecoel och bara kör en enkel styrning med termostat som startar en cirkpump som pumpar över till ecoel.. Cirkpump och rör har jag liggandes.
Gör allt själv, elen är inte så svår att göra själv, stoppa in kontakten i ett vägguttag.. :-)

Hur har det gått? Vad har den totala kostnaden hamnat på?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Frånluftsvärmepump tillsammans med L/V pump
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2017, 01:25:44 »
Nej, det är  ingen ide,  ftxaggregat om du tycker det känns fel att släppa ut  rumsvärmen. Men vi behöver byta luften varannan timme,  och bra tilluftsventiler/frÃ¥nluftsfläkt tillsammans med en rätt dimensionerad värmepump ger bra driftkostnader och bra inomhusklimat.  SÃ¥  det är totalt onödigt.  ftx väsnas och kostar med Ã¥ren service/underhÃ¥ll.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!