Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor angÃ¥ende expansionsventil, X15  (läst 1315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burinkumaru

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frågor angående expansionsventil, X15
« skrivet: 18 september 2019, 03:31:40 »
Hej!

Jag har en IVT PremiumLine X15, installerad 2008, och har sedan jag flyttade in i huset nu i April haft problem med hetgastemperaturen. Redan första veckan vi bodde här kom första larmet om hög hetgastemperatur. IVT's servicefirma här i krokarna dömde ut kompressorn över telefon, utan att ens komma och titta på pumpen under drift, och vill ha en hiskelig summa för att byta ut denna. Jag pratade med en annan kyltekniker via jobbet som rekommenderade att vi testade att byta hetgasgivaren först, men det dröjde nästan fem veckor innan han hade tid att komma hit. Under tiden fick vi leva med larmen och kylan.

När han väl kom och bytte givaren upphörde larmen omedelbart och vi trodde att vi hittat felet. Hela sommaren gick utan ett enda larm. Nu går det mot kallare tider igen och självklart kom larmen tillbaka häromdagen. När kompressorn ligger på låga varvtal ligger hetgastemperaturen inom rimliga gränser, men så fort den varvar upp för att värma tappvattnet så stiger temperaturen sakta tills den larmar.

Så nu till min fråga; kan det vara expansionsventilen som kyler kompressorn för dåligt? Känner jag på rören är det kallt under isoleringen (se bild, https://ibb.co/8jYGW58), men ljummet efter ventilen. Jag har aldrig sett någon frost, is eller väta på ventilen som man kan se på andra bilder. Dessutom var locket över justerskruven borta när kylteknikern var här och kollade, så någon kan ha pillat på expansionsventilen tidigare. När kompressorn drar igång så skallrar det en hel del om ventilen och torkfiltret (?) och övergår sen till ett rätt högfrekvent surrande. Känner man på kompressorn är den väldigt varm.

Kanske är det helt irrelevant, men jag har även märkt att skillnaden mellan T10 och T11 (köldbärare in & ut) ibland ligger på under 1° när det enligt manualen ska diffa mellan 4-5°.

260 m² enplansvilla med källare.
Radiatorer i alla rum och golvvärme i badrummen samt några andra rum i källaren

Varvtal 20(20)
T1       30,2(30,3)
T3       48,5(48)
T2       9,6
T6       79,7
T8       30,9
T9       29,4
T10     6,7
T11     5,4

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor angående expansionsventil, X15
« Svar #1 skrivet: 18 september 2019, 21:37:47 »
Jag tror inte kompressorn är kass, jag gissar på gasbrist.

Dock bör du kolla upp att tempgivarna T8 och T9 visar rätt genom att läsa av dom när kompressorn står (ska visa lika då).
Du kan behöva aktivera kontinuerlig drift på den om det sitter en extern cirkpump?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Burinkumaru

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor angående expansionsventil, X15
« Svar #2 skrivet: 20 september 2019, 18:37:45 »
Tjena Carl, tack för svar!

Jag tror inte heller kompressorn är dålig, den har ju som sagt gått från och till utan problem, speciellt nu under sommaren.

Jag pratade precis med en annan kyltekniker på telefon och han gissade också på gasbrist, speciellt då "locket" över justerskruven på expansionsventilen inte satt på. Han sa att det då kan läcka. Han ska komma nästa vecka och koppla upp sig med manometerklockor för att se hur det ligger till. Min fråga är då, kan kompressorn ha tagit stryk av detta? Den har som sagt gått rätt varmt.

Angående T8 & T9, menar du att jag ska jämföra värdena utan värmeproduktion fast med flödet igång? Cirkpumpen sitter i skåpet, kör enbart på elpatron för tillfället.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor angående expansionsventil, X15
« Svar #3 skrivet: 22 september 2019, 12:34:37 »
Angående T8 & T9, menar du att jag ska jämföra värdena utan värmeproduktion fast med flödet igång? Cirkpumpen sitter i skåpet, kör enbart på elpatron för tillfället.

Ja, när cirkpumpen går utan att kompressor eller elpatron värmer så ska de visa lika om givarna är OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor angående expansionsventil, X15
« Svar #4 skrivet: 22 september 2019, 12:37:46 »
Min fråga är då, kan kompressorn ha tagit stryk av detta? Den har som sagt gått rätt varmt.

Kompressorn skyddas normalt av olika mekanismer, den bör inte tagit stryk av detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!