Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgaslarm+lÃ¥gtryckslarm F730  (läst 1072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« skrivet: 01 oktober 2023, 09:36:09 »
Hej!

Vi bor i en tvåplansvilla i Umeå-trakten, byggår 2007. Ny FLVP år 2018 i form av en F730. Golvvärme nedervåning, radiatorer övervåning.

730:an har fungerat sina första 5 år utan annat än "rengör filter"-påminnelser.

Men härom veckan drog problemen igång....

Det började med ett "Larm 55: Hetgaslarm".  "För hög hetkastemperatur har uppmätts".
Återställde detta larm för att se om det var en engångsföreteelse eller något "riktigt" problem, men natten efteråt kom istället ett "Larm 51 Lågtryckslarm".

"Lågtryckspressostaten har löst ut på grund av att värmepumpen inte kan hämta tillräckligt med energi från köldbärarsystemet. Kontrollera luftfiltret/frånluftsdonen och återställ därefter larmen".

Jag bytte till sprillans nytt filter i 730:an (såvida det inte finns flera filter? Jag satte in ett nytt filter där på framsidan av pumpen där det står FILTER där man kan dra ut och skaka av eller byta ett filter ;))

Passade även på att avlufta de fyra ventilerna på pumpen - även om det kanske inte hade något med detta att göra.

Jag tog också loss och dammsög alla frånluftsdon i huset.

Efter denna dammsugningsåtgärd höll sig pumpen snäll i 5 dagar (varför jag trodde att problemet var löst...).

Men så igår drog det igång igen. Först hetgaslarm, sedan återställning - och därefter börjar lågtryckslarmen komma med några timmars intervall efter att man återställt dem.

Mina frågor blir enligt följande:

1) Hur hänger dessa larm ihop? Det har varit likadant båda gångerna - först kommer hetgaslarmet och sedan lågtryckslarmet.

2) Finns det något mer för mig att testa annat än det jag redan gjort vad gäller rengöring av filter och frånluftsdon? Eller blir nu nästa steg att ta hit någon tekniker?

3) Man fick ju med någon slags 6-årig försäkring vid inköpet av värmepumpen. Ingår sådana här problem i en sådan försäkring?

Tacksam för hjälp! (Jag är väldigt novis vad gäller sådant här)


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2023, 09:53:38 »
Du har nog ett ovanligt men stort kyltekniskt problem. Kontakta trygghetsförsäkringen, hemförsäkringen och Nibe serviceombud.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2023, 10:30:32 »
Du har nog ett ovanligt men stort kyltekniskt problem. Kontakta trygghetsförsäkringen, hemförsäkringen och Nibe serviceombud.

Har jag?  :o

Vad kan det vara för fel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2023, 19:39:03 »
Det där beror troligen på att det läcker ut köldmedia, då blir hetgastemp högre och lågtrycket kan bli för lågt.
Det kan även vara fel på expansionsventilen.

Du behöver ringa hem en kyltekniker som kollar på den, och om den är under 6 år gammal ska denna försäkring tillsammans med din hemförsäkring täcka kostnaderna.

https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring/sa-har-fungerar-din-trygghetsforsakringen
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2023, 22:00:39 »
Har jag?  :o

Vad kan det vara för fel?
Det finns vissa kompressorer som spricker inuti i ena rotorns sugledning så den får mer sig onormalt mycket olja. Då förändras viskositeten för köldmediet att expansionsventilen uppför sig som att den är kass. Då blir flödet lågt i förångaren, sugtrycket lågt och här ifrån kommer kompressorns kylning, som flödar lågt, det betyder hög hetgas.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2023, 04:53:56 »
nästan 99,9% säkerhet att det är expansionsventilen som packat ihop, inte alls ovanligt tyvärr

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2023, 06:46:45 »
Nån som vet om det är samma "kvalitetsnivå" på prylarna i NIBE's BVVP serie? Eller är det bättre där?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2023, 07:03:40 »
Pumpen höll sig lugn sedan igÃ¥r (söndag) morgon,  men i natt (natt mot mÃ¥ndag) nytt lÃ¥gtryckslarm vid 01-tiden. Bara ngn enstaka plusgrad utomhus i natt om det kan inverka?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2023, 19:49:20 »
Bvp pumparna har flica/honeywell ventiler, faktiskt helt okej, men danfoss tua/b som är i 730/740 och säkert andra frånluftare är skit

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2023, 18:07:13 »
Lite off topic, kollade i min CE50 från 2010, där sitter det en av fabrikat Honeywell. Växelventil och säkerhetsventil är av fabrikat LK Armatur. Inga av dessa har någonsin krånglat i vår pump
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2023, 01:04:12 »
Har i förra veckan skadeanmält till Arctic och hemförsäkringen samt kontaktat NIBE-serviceombud. De kan nog komma senare i veckan.

Men det märkliga är att nu har pumpen skött sig i 6 dagar.

Men med tanke på att den avgett ett antal fel härom veckan bör jag väl ta hem en tekniker ändå? Det som utlöst felen kan väl inte ha "självläkt" antar jag?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2023, 05:33:07 »
Den kommer krångla, vänta bara in kylan

Utloggad HelpMe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2023, 10:10:59 »
Tänk att man kan bli frustrerad av att en apparat plötsligt INTE strular  ???

Inget larm på 11 dagar.

Tekniker var här i onsdags och felsökte utan att hitta något uppenbart fel.

Han satte i nån USB-sticka och kopplade upp sig för att kunna fjärravläsa om/när felen dyker upp igen.

Märkligt hur apparaten kunnat hålla på och strula intensivt i ett antal dagar, för att sedan "bli snäll" igen.

Det har inte direkt blivit varmare utomhus sedan felen först uppstod för några veckor sedan. Särskilt nattetid är det minusgrader rätt ofta nu.

Men det hade ju känts skönt om man hade kunnat hitta något fel här och nu istället för att problemen ska återvända i januari när det kanske är -20 utomhus....

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Hetgaslarm+lågtryckslarm F730
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2023, 11:09:19 »
Om du provkör i tvångsstyrning med lite högre frekvenser så ser du om överhettning blir allt sämre just när flödet ökar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!