0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till mina funderingar.Jag skall montera innegivare när kurvan är rätt justerad.Finns det något skäl till att man inte bör justera börvärdet till 21 och samtidigt justera kurvan så att det blir just 21 gr i rumstemp? Det känns ologiskt att ha börvärde som är olik det faktiska värdet.
Jag har inte ställt upp hysteresen mer än till 9, för att när jag tittar så är det aldrig mer än 7 gr över börvärde när vp stannar (integral är över på +). Ändrar detta sig vid kallare väder?
Sedan 30 Nov är min Diplomat TWS 8 i drift.Så jag har en bit kvar med inställningar, men så här ser det ut just nu:Kurva 37, Hysteres 9, På varma sidan ca 7 grader varmare på framledning(läge 2 på cirkp), På kalla sidan 3 grader skillnad ( igår ute +5, brine in 5 gr, ut 2).Vp går ca 10 tim/dag, Vv prod 1 tim/dag.
Justera kurvan är lättast vid skaplig kyla ute, stämmer det dÃ¥, sen kan man finlira med justering (knäckning) kring +-0 ute om det behövs.Det ÄR ologiskt men rumbör ska du ha pÃ¥ 20 grader!! DÃ¥ kompenserar du inte kurvan alls.Om du läser i installationsanvisningen sid 39 skriver Thermia....Rum bör ska endast användas vid tillfällig ändring av värmen, Vid varaktig höjning/ sänkning skall värmekurvan justeras!!Sen när du kopplar in rumsgivaren dÃ¥ sköter den ändringen av rumbör! ologiskt men det funkar...Liiiten ändring till det mindre vid kallare väder, dÃ¥ ger ju VP lite mindre effekt. 9 ska alltsÃ¥ räcka..Det ser bra ut...  Du har väl det mesta i termostatväg pÃ¥ radiatorerna öppna?Kalla sidans temp.. minskning med max 2 grader till, utdraget under nÃ¥gra Ã¥r, det absolut mesta kommer under första vintern. SÃ¥ det ser mycket bra ut, trots relativt grund borra.Lycka till med din nya pumpÂ
Gångtiden är den totala inkl Vv eller?
Vad har du för strtvärde för varmvattnet, är det "original" 44 grader?Konstigt om den aldrig går under 50..13 timmar i snitt nu, du har en rejäl pump! det är bra.
50(44)
Gick just och kollade i styren.Under Temperaturmenyn, visade varmvattnet på 53º.Men i servicemenyn för VV, så stod det 46(44).Hm, man undrar ju vilken temp man ser i Temperaturmenyn. Kan det vara så att det är 53º i toppen, och 46º i botten på beredaren?
Nu är jag fundersam om min pump går som den skall.Tidigare så har jag haft följande värden:Vid 0ºc ute och kurva 36.Så har jag haft en drifttid på 13,43 tim i snitt.6-7ºc i diff mellan framl och retur.20,5ºc i snitt i innetemp.Och driftcykel på ca 45 minNu när det är -5/-6ºc ute (lite blåsigt).Så har jag en drifttid på 19 tim.Och en driftcykel på 1,30 tim. En dubblering på 5-6ºc skillnad.Dessutom rumstemp i sjunkande temp (18,5).Det blir en markant skillnad att få upp temp över 41ºc på framledning tycks det.Kan det vara något som inte står rätt till?
Kan jag nu anta att min pump klarar av -17ºc ute, utan att tillskott kommer att behövas? Eller är det så att pumpen kan klara lägre utetemp, bara den får hjälp av tillsatsen att lyfta upp framledningstempen?
Du kan lugnt köra på 4:an med innegivarn. Utegivarn bestämmer ändå mest. Det har att göra med hur mycket den kompenserar. Jag kör på fyran men när solen ligger på går ändå innetempen upp någon grad eller två. Tillskottet värmer VV ganska snabbt. Har 460 drifttimmar men 0 TS än så länge.Prova sänka start för VV till 41 eller 42. Själv kör jag på 42 och har inte märkt någon skillnad. Då slipper pumpen göra varmvatten så himla ofta.
Vv prod går väl på pressostat? Trodde jag i alla fall....
När jag hade ungefär den drifttid du har nu hade jag 4 tim legionella (TS 2).Du borde kanske kolla dina inställningar. --/
Måste säga att jag känner mig ganska nöjd med pumpen just nu. Även om det kanske finns lite trimningar att göra fortfarande.Kanske börja trixa med integralvärdena lite, fast jag känner mig lite tvehågsen. Att ändra när tillskottet går in, det känns som logiskt. Att man låter kompressorn få chansen att jobba lite längre.Men att ändra för VP (A1) känns nyttan osäker för mig.Ok, att det blir färre starter är jag med på. Men styren är ju så gjord, att den liksom skall balansera radiatortempen efter givet värmebehov. Om man gör jämförelsen med att köra bil. Så spar man ju bränsle om man är mjuk på gaspedalen och försöker hålla en jämn fart.Så om man tänker på detta vis, kanske det rent av är mer oekonomiskt att trycka plattan i botten mer sällan och längre tid än oftare och kortare tid. Eller är det kanske inte alls så att det åtgår mer energi på detta vis.Det påstås ju även från tillverkarhåll, att Kompressorn skall ju tåla detta antal starter som det blir med standardvärden.
...Citat från: Michael A skrivet 03 februari 2006, 23:19:45...Om man gör jämförelsen med att köra bil. Så spar man ju bränsle om man är mjuk på gaspedalen och försöker hålla en jämn fart....Vad säger ni om det fetstilta i citatet?
...Om man gör jämförelsen med att köra bil. Så spar man ju bränsle om man är mjuk på gaspedalen och försöker hålla en jämn fart....
Vid vilket Delta T jobbar VP effektivast?Jag har sett olika bud här i forumet. 6-7ºc upp till 10ºc.Min undran är egentligen vilken inställning på cirkpumpen jag skall välja.Läge 2 = Delta T på 6-7ºcLäge 1 = Delta T på 8-9ºcAngivna temperaturer är nog närmare det lägre angivna i båda fallen, alltså 6 och 8ºc.