Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BergvärmefrÃ¥gor frÃ¥n nybörjare  (läst 12504 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #30 skrivet: 11 maj 2017, 17:52:29 »
Läste om de två , enligt manualen så reglerar de med varvtal ,inverters
det jag menar är äkta ON/OFF  start/stopp inga krusiduller omkring som ska styra den
tror det blir mycket svårt att hitta en sådan , kanske beställa men inte från de 4-5 drakarna , för den typen finns inte i deras värld

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #31 skrivet: 11 maj 2017, 17:54:34 »
Läs en gång till båda är helt vanliga on/off vp som reglerar via start stopp och det finns hos i stort sett alla tillverkare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #32 skrivet: 11 maj 2017, 18:21:31 »
Alla tillverkare har on/off vp tex Nibe F1245 eller F1226.
Har läst en gång till dessa är inte raka ON/OFF reglerar med CP i olika varvtal
samt en massa  data som gradminuter o.s.v Det som jag ev. vill ha är en enhet
med 1 st kompressor  med värmeslinga och HP-LP pressostat  + 1 plattväxlare för VB
 + 1 st plattväxlar för KB  inget annat 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #33 skrivet: 11 maj 2017, 18:40:03 »
Dom har naturligtvis inbyggd styr men är inga inverters utan reglerar värmen genom att  starta/stoppa kompressorn dvs helt vanliga on/off vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #34 skrivet: 11 maj 2017, 18:45:21 »
Dom har naturligtvis inbyggd styr men är inga inverters utan reglerar värmen genom att  starta/stoppa kompressorn dvs helt vanliga on/off vp.
Möjligt det du säger men snurrar CP -VB i alla fall i olika fall ,inte intresserad av det , ur min och ev andras envetna personer så är det blaj för att få en värmekälla som
inte trasslar med data , och fungerar klockrent ,  andra och även du tillhör det andra laget
när det gäller VP , OBS inget fel i det , bara lite olika uppfattningar

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #35 skrivet: 11 maj 2017, 20:06:17 »
Du kan låsa varvtalet på vb/kb-pumparna om du vill.

Min F1245-12 som installerades 2010 hade mjukvarustyrda pumpar, men firmware som var installerad hade inte den funktionaliteten. Det kom för några år sedan och var en enkel uppgradering man gjorde själv.

Du kan även köra med fast kondensering om du inte gillar gradminutregleringen, men det känns ju bakvänt att välja bort finesser som hjälper till att få upp COP. Går säkert att styra med hjälp av en on/off rumstermostat om man vill vara riktig redneck/bakåtsträvare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #36 skrivet: 11 maj 2017, 20:19:12 »
Beror nog på vad som menas bakåtsträvare , jag ska då inte sitta i knät på någon fabrikant och be om att dom fixar så min VP går som den ska i förhållande till det
behov och klimat som mitt hus är i behov av , betala för en massa kringgrejer som finns i dom jag inte har nytta av , samt felkällor som för eller senare uppstår , elektronik i all ära
men det finns en gräns där med

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #37 skrivet: 11 maj 2017, 20:38:01 »
Du kommer inte billigare undan om du köper en som du säger vanlig vp och bygger eget styr och kompletterar med växelventil och beredare bättre köpa en färdig vp och om tex styren brinner ihop då kan man bygga egen styr om man gillar sånt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #38 skrivet: 11 maj 2017, 20:48:57 »
Nu när nibe-installatören varit här så förespråkade han som väntat en inverter (1255 3-12kw). Tänk om man kunde förutsäga livslängden på inverter pumpar.

Känner att det hursomhelst säkert kommer bli mycket intrimning av nytt system, ev strypning av golvvärmen i hallen osv så att övervåningens raddar får någon cirkulation.

En annan kanske mindre viktig fråga: vad anser ni om rumsgivare?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #39 skrivet: 11 maj 2017, 20:56:21 »
Jag anser att innegivare är toppen i alla fall hos mig och i alla fall på Nibe kan man välja om den ska få reglera och hur mycket i så fall och den följer med vp så den ska självklart installeras.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #40 skrivet: 11 maj 2017, 21:02:42 »
Du kommer inte billigare undan om du köper en som du säger vanlig vp och bygger eget styr och kompletterar med växelventil och beredare bättre köpa en färdig vp och om tex styren brinner ihop då kan man bygga egen styr om man gillar sånt.
Behöver inte bygga nÃ¥gon styr för VP men kan om jag vill ,bara till och frÃ¥n ingen styr resten har jag i nuvarande installation  som är 19 Ã¥r och enkla shuntar för en tusenlapp  styck funkar fortfarande
AngÃ¥ende frÃ¥gan med rumsgivare  jag har en som gÃ¥r till min RC för övervÃ¥ningen , källardelen har ingen  och den fungerar bra

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #41 skrivet: 11 maj 2017, 21:05:15 »
Tack smurfen. Ja det är ju innetemperaturen man vill ska styra även om vädret ute påverkar innetemp. Det kluriga blir väl var man ska placera den. På diakins hemsida verkar förresten en display som också funkar som rumsgivare ingå men på installatören lät det som att det var tillval. Glad att höra att det ingår m nibes.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #42 skrivet: 11 maj 2017, 21:08:55 »
Tror man flyttar själva displayen på Daikin och då blir den innegivare men jag föredrar nog en vanlig innegivare men det kanske finns att köpa till på Daikin också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #43 skrivet: 11 maj 2017, 21:10:41 »
Är det inte praktiskt att kunna styra från ett annat rum?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #44 skrivet: 11 maj 2017, 21:26:19 »
Behöver inte bygga nÃ¥gon styr för VP men kan om jag vill ,bara till och frÃ¥n ingen styr resten har jag i nuvarande installation  som är 19 Ã¥r och enkla shuntar för en tusenlapp  styck funkar fortfarande
AngÃ¥ende frÃ¥gan med rumsgivare  jag har en som gÃ¥r till min RC för övervÃ¥ningen , källardelen har ingen  och den fungerar bra

Inget varmvatten? Eller kör du tank med beredare och fast kondensering och shuntar till värmesystemet?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!