Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?  (läst 22436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad davidjohansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« skrivet: 15 februari 2009, 18:07:18 »
Hej!

Undrar varför man inte skall använda tändvätska när man tänder braskamin, (det står i manualen att man inte skall det iaf)

Jag kunde inte hålla mig imorse och var tvungen att prova, Funka helt suveränt, mycket smidigare än att prassla med tidningar när barna sover!
'
EcoEl + EcoAir 105V3 Värmer 100m2 i ett plan  ca:13000 kWh./Ã¥r

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2009, 07:51:05 »
Tändvätska, stadsbons sätt att göra upp eld...

Har du provat lite näver, både trevligare, enklare och effektivare...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2009, 10:00:04 »
Om man inte vill, kan, har ork att göra upp en eld utan några centiliter tändvätska så är det ok för mig. Anser att det är bättre än att de som inte kan skall hålla på och pyra en massa innan det tar sig, så kör på.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2009, 10:23:59 »
Jag menar bara att det är ju lättare att göra upp eld med näver.
Det har du alltid tillhands, finns ju på varenda vedklabbe du lägger i kaminen...
Det brinner bra och länge
Och så slipper man lukten av tändvätska...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2009, 10:28:28 »
Jo, så är det ju som du skriver, Heddan. Men min erfarenhet är bla. att alla får inte björkved levererat, kanske inte ens en klabbe på 10m3. Och så kan det va surt å, bedrövligt är vad det är.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2009, 11:23:46 »
Sur ved bör man ju inte elda med...ved bör ju torka minst ett år innan man börjar använda den...är den såld som torr ved skulle jag då reklamera den...

Tur man fixar veden själv...då har man näver så det räcker ;)
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2009, 13:02:01 »
Har så mycket rstnäver liggande efter varje vedladdning jag tar hand om att det eldas upp i hög efter ihopkrattning... ;D
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2009, 13:08:25 »
Jag brukar samla ihop de bästa bitarna efter den årliga vedklyvningen, det brukar räcka för halva årets eldupptändning...resterande del av året plockar jag några bitar från vedklabbarna vid varje upptändning...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad davidjohansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2009, 16:55:25 »
Nu rörde ju frågan om det finns några tekniska hinder eller bieffekter utav detta med tändvätska, att det är miljöfarligt och luktar osv. vet vi redan.

Finns säkert massa andra bra knep men det var inte det jag undra över.

Tacksam för svar!
EcoEl + EcoAir 105V3 Värmer 100m2 i ett plan  ca:13000 kWh./Ã¥r

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2009, 17:01:51 »
ett bra svar är ju att det kan poffa till så att det ligger aska på golvet sen :) om du lägger på förmycket alltså och stänger luckan innan det tagit fart !

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2009, 20:10:03 »
Det är inget som går sönder eller i sig är skadligt med rimlig mängd tändvätska i en kamin. Tvärt om så kommer eldandet fort igång och sotbildningen blir liten. MEN! Det gäller en kall kamin utan glödbädd. Det kan poffa rejält om kaminen är varm och förmodligen finns alltid risken att någon drullputte överdoserar eller spiller där det inte ska brinna. Så om jag sålde braskaminer eller tillverkade dessa så skulle jag nog varna för tändvätska och annat flytande brännbart.
För många år sedan var det en som (bra på fyllan) tog in en bensindunk för att få fart på brasan. Bensin fungerar lite väl bra, men han spillde dessutom på golvet lämnade dunken öppen, och i kaminen pyrde det från tidigare försök att få upp eld. Så när det antände i kaminen och på golvet nedanför flög han baklänges och rev ut dunken, så ännu mera bensin rann ut på golvet.
Så där var det inte så mycket kvar innan den brasan brunnit ut. Men han slapp plocka näshår på någon månad i alla fall, och fick en anledning att byta frisyr.(positivt tänkande)

Däremot  MASONIT eldning knäcker de flesta pannor och kaminer. Det blir en sÃ¥dan hetta att stenar spricker och plÃ¥tar och järn bÃ¥ngnar. Det var mÃ¥nga som brände upp sina eldstäder dÃ¥ masoniten tillverkades här i stan. Men som sakt! En och annan masonitbit ger bara en värmekick och rensar rökrör frÃ¥n sot och tjära.

Hade en insatskamin som allt som oftast startades med någon form av tändvätska, och nuvarande ägaren fuskar på sitt sätt med en gasolbrännare för att få fart på veden.
Huvudsaken är att det brinner inne i kaminen och inte runt omkring!





 
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2009, 20:50:28 »
När man startar upp en kall kamininsats + dito kall murstock med papper o ved blir det en trög start/uppvärmning med stora chanser att det dels kan ryka in och att veden helt enkelt slocknar pga uselt drag genom kall skorstensstock och kall kamininsats, oavsett hur mycket det blåser ute, det brukar funka så att ju kallare det är utomhus ju längre tid tar det att få rejäl fyr.

När man kör T-gul accelererar man förbränningsförloppet, får bättre "drag" i grejorna och det blir varmare snabbare, problemet är att man kan köra för fort, skortstensstocken kan alltså ta mera stryk av värmeväxlingen från kall till varm. Den gråa dimman från T-gul brukar också vara ännu bökigare att tvätta ren från kaminglaset och jag förmodar att denna beläggning även är till nackdel för skorstensstocken i långa loppet.

Om man "föreldar" med antingen tidningspapper eller T-gul i en större burk inuti kaminen och sen direkt laddar med vedklabbar och tidningar efter "föreldningen" har man fått upp temp på skorstensstock och kamininsats så pass att det blir fart direkt.
Man kan också starta upp med papper-lite t-gul och några små pinnar som får brinna upp innan man laddar de stora klabbarna.
Det är alltså trögheten i skorstensstocken samt kaminchassiet i att få upp värmen som avgör hur fort man får fart i kaminen, det går utmärkt med T-Gul med måtta. Även om det verkar gå bra få man tänka på att skorstenen är svinkall högst upp i början av eldandet så att avgaserna kyls ned och faller nedåt igen o blandar sig med förbränningsluften i kaminen = taskig förbränning = mycket rök och stora chanser att vedklabben slocknar. Kör man mycket T-Gul brukar det bli typen "svetslåga" som går högre upp i skorstensstocken än en vanlig pappers/träklabbe-brasa, vilket kan medföra sprickbildningar o putssläpp i stocken vid längre användning. Även om man bestyckar skorstenen med fläkt kommer man aldrig ifrån att man måste få upp värmen först, däremot slipper man då få in röken.

OBS! T-gul endast vid start när kaminen är kall, aldrig T-gul in i en varm kamin (du kan doppa klabben i T-gul utanför)

Man kan ju jämföra med en kall bilmotor vintertid, man startar ju helst upp o kör tomgång i 5-8 min innan man börjar varva upp fullt, kör man järnet direkt efter start sliter det rejält och motorn tar skada i det långa loppet.
Andra kemikalier än T-gul bör man undvika, om man klantar sig så man får en mindre tryckvåg vid tändandet kan det medföra att kaminluckan ev kan tryckas upp beroende på ur mycket man "laddat", och man vill inte ha en eldkastare i kåken.
« Senast ändrad: 16 februari 2009, 20:55:46 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad davidjohansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2009, 20:54:26 »
tack för dessa sakliga svar!

nu skall jag gå och tända en brasa (med tändvätska) Thumbsup

EcoEl + EcoAir 105V3 Värmer 100m2 i ett plan  ca:13000 kWh./Ã¥r

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 632
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2009, 12:13:57 »
tack för dessa sakliga svar!

nu skall jag gå och tända en brasa (med tändvätska) Thumbsup



Stockholmsnäver passar bäst i grillen eller brasan ute, men det finns små påsar som innehåller nått vitt pulver o heter grilltändare, de brinner sakta och avger en bra värme, så pass att du kan tända bara med en sån.

 Själv tycker jag wellpapp är det bästa att tända med(brinner längre än vanligt papper)
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: TÄNDVÄTSKA I BRASKAMIN?
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2009, 13:02:28 »
Tomma tetrapak funkar fint, och så blir man av med dem också... Thumbsup :D
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!