Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt geo 612 cirkulationspump  (läst 561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BVPnovis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt geo 612 cirkulationspump
« skrivet: 25 november 2023, 15:30:53 »
Hej. Jag fick min Greenline utbytt mot en geo612 i våras. Nu när jag börjat justera in den nya så är det ett väldans sus i vissa element. Tänkte prova ställa ner cirkulationspumpen då vi hade den på lägsta på förra pumpen och delta T ligger bara på ca 4 grader i den nya. Problemet är att jag inte kan justera cirkulationspumpen.

Är det så att pumpen ska sköta allting förutom värmekurvan som man kan mixtra lite med? Isåfall, hur får jag ner delta T att ligga mellan 5-7 (Rekommendation?)


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ivt geo 612 cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 25 november 2023, 20:01:12 »
borde ju finnas i styrningen till värmepumpen, ser ju ut att vara någon 0-10v styrning

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Ivt geo 612 cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 25 november 2023, 22:02:36 »
Det står ju Modbus på cirkulationspumpen. Om man googlar fram dokumentation för den, så står det att den på beställning kan levereras med modbusinterface, som standard har den analog styrning eller LIN-buss. Men det verkar inte finnas någon fritt tillgänglig (åtminstone inte lättfunnen) spec för modbuskommunikationen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ivt geo 612 cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 26 november 2023, 13:19:03 »
borde ju finnas i styrningen till värmepumpen, ser ju ut att vara någon 0-10v styrning

Det borde stå i manual. MODBUS-protokollet är ett kommunikationsprotokoll baserat på master/slav eller klient/server-arkitektur.

 VP Kontroller är Master som PRATAR med olika enheter som  är slav. Order ger program  som är kopplad till display.

Utloggad BVPnovis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt geo 612 cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 27 november 2023, 07:41:37 »
Tack för alla svar. IVT har gjort allting väldigt luddigt i deras manualer där dom lämnar knapphändig information. Pillade runt lite i menyn och hittade en parametern som heter PC0 Varvtal som är inställd på auto. Man kan sätta den på manuel och där ställa in vilken % man vill att den ska gå på. På auto går cirkulationspumpen på ca 84% (18.3L/m) och delta T 3-4 grader och ett väldans sus i radiatorerna.

Ställer in den på 60% (12.0 L/m) och då får jag ett delta T på 6-7 grader och suset försvinner. Mailat min ÅF och frågat vad dom anser om att ändra den parametern eftersom den inte finns beskriven i manualen. Man vill ju inte sabba någonting annat i pumpen!
« Senast ändrad: 27 november 2023, 09:28:00 av BVPnovis »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!