Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyggbart system BV+FLVP (+ev sol)  (läst 2113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luftslott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Utbyggbart system BV+FLVP (+ev sol)
« skrivet: 24 februari 2007, 11:54:03 »
Hej!
Ny här  *vinkar*, har läst mycket av klokhet och empiri här, hoppas ni är intresserade av mitt projekt.

Helrenovering påbörjad. Enplan med källare 160+40. Tid direkt el 40MW/år.
Tänkte först bergvärme + sol men nu kommer vi att riva innertak och göra ny diffspärr+isolering. Bra läge att dra ny vent, tid självdrag, inte möjligt med FTX pga speciella förhållanden med förskjutna delhuskroppar. Tänker mig aktiv frånluft och en luft-vatten pump.

Kommer troligen alltså att börja systemet med antingen en bergvärme + en frånluft via tank eller en kompipump BV och FLVP. Huset skall värmas med golvvärme.

Till saken hör att det finns en tillbyggd del dit rördragning inne inte är möjlig och här får till en början direktelen vara kvar. Tänkte dra radiatorer där i framtiden i samband med dräneringsarbete och då lägga en utekulvert ändå för vatten.

Dessutom vill jag gärna ha möjlighet att i framtiden koppla sol till systemet med överdimensionering för pool sommartid och tappvärme vår höst.

Går det att lösa alla dessa krav i ett utbyggbart system. Vilka accumulatortankar rekomenderas.

Steg 1. BV+FLVP golvvärme 160m2
Steg 2. BV+FLVP golvvärme + radiatorer 40m2.
Steg 3. BV+FLVP golvvärme + radiatorer 40m2 + Sol heatpipe
Steg 4. BV+FLVP golvvärme + radiatorer 40m2 + Sol heatpipe större area + Pool 8*4
Och bibehålla möjlighet till fri kyla.

Man kan även tänka sig steg 1+2 separat färdigt kombisystem och poolsystemet för sig självt men är tilltalad av vår och hösttillskott som kan bli betydande med överdimensionerad sol.

Någon som har erfarehet av denna typ anläggningar? Vilka BV och FLVP kan vara lämpliga. Vilken tank?

Hoppas på input.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utbyggbart system BV+FLVP (+ev sol)
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2007, 13:54:00 »
Jag har en viss förkärlek till enkla system och i ditt fall så rekommenderar jag att skippa FLVP och satsa på en rejäl bergvärmepump typ Nibe 1115/1130, IVT E eller Thermia Duo på 9-10 kW och en 500 liters tank typ Borö för varmvattenproduktion förberedd med solvärmeslinga.

Dimensionera radiatorerna rejält så kan du köra samma framledningstemp till radiatorer och golvvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luftslott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Utbyggbart system BV+FLVP (+ev sol)
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2007, 16:59:05 »
Tack för svar!

Skall överväga de stora radiatorerna, duger det med 30 grader i radiatorer?
Men skippa FLVP?
En modul till BV med FLVP (ex Nibe FLM30) kostar 12000 + några meter extra spiro. Det måste väl ändå vara mycket lönsamt?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utbyggbart system BV+FLVP (+ev sol)
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2007, 18:38:50 »
En modul till BV med FLVP (ex Nibe FLM30) kostar 12000 + några meter extra spiro. Det måste väl ändå vara mycket lönsamt?

Tyvärr inte, lägger du mostvarande på djupare borrhål så får du ca 40 meter extra borra (ca 250 kr/m) vilket ger mer i COP än en FLM. Frånluftsmodulen kan jag bara rekommendera de som redan har en VP installerad och upptäcker att borran är för klent dimensionerad.

Men ska man göra en nyinstallation är rekommendationen att lägga pengarna på djupare borrhål istället för FLM.
« Senast ändrad: 25 februari 2007, 07:53:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luftslott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Utbyggbart system BV+FLVP (+ev sol)
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2007, 19:42:28 »
Ojdå ! Det trodde jag inte.

Behöver nog läsa på om COP beräkning, några länktips?.
 b00k

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utbyggbart system BV+FLVP (+ev sol)
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2007, 07:54:58 »
Tyvärr finns det inte så mycket skrivet om detta, mina slutsatser bygger på empiriska data som jag fått via detta forum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luftslott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Utbyggbart system BV+FLVP (+ev sol)
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2007, 10:20:27 »
Blir inte frånluftspumpen effektivare med stigande innetemperatur. Och isåfall vid vilka temperaturer får den en bra COP. 25grader? 30grader?
Eller slår den aldrig bergvärmepump?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utbyggbart system BV+FLVP (+ev sol)
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2007, 17:48:13 »
Comfortzone tillverkar en bra frånluftsvärmepump som är nästan lika bra som en BVP men den största modellen ger 6,5 kW vilket jag anser är för klent för ditt hus. Just Comfortzone kyler annars frånluften ner mot -20 ºC vilket är nyckeln till att den kan ge så mycket uteffekt. De vanligaste frånluftsvärmepumparna från IVT och Nibe kyler frånluften ner till ca +5 ºC.

Men ska du ha något som klarar att värma ditt hus behövs större grejor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luftslott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Utbyggbart system BV+FLVP (+ev sol)
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2007, 13:32:43 »
Jaha, nu har jag blivit lite klokarem men kan inte riktigt släppa.
Om man räknar bort installationskostnader, pengar på borra djup vs pumppris osv.

Och tänker sig ett färdigt system, optimerat och perfekt reglerat.
Behöver rent BV system mindre elenergi (kWh) för att värma golvvärme och tappvarmvattna mitt hus i skåne än ett BV+FLVP system? Tid el nota 40mWh.


beaktat alla varianter av FLVP => vv och BV => golvvärme, eller FLVP som förvärmare osv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utbyggbart system BV+FLVP (+ev sol)
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2007, 18:48:31 »
Inget slår en väldimensionerad bervärmeanläggning som körs mot golvvärme, du kommer säkert upp i års-COP på över 4, dvs den gör 40 MWh med ca 10 MWh drivenergi.

Eller om hushållselen ingår i de där 40 MWh så blir det kanske 32 MWh värme med ca 8 MWh drivenergi.
« Senast ändrad: 26 februari 2007, 18:50:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!