Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F1126 producerar VV väldigt ofta, önskar hjälp med felsökning  (läst 253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Nu var det ett par år sedan jag var inne på forumet (2019), tiden går sjukt fort!
Ser dock att eliten fortfarande är kvar ock hÃ¥ller ställningarna.  :)

Jag har några dilemma som jag önskar få hjälp att utreda:
1. Varför producerar min BV-pump VV så ofta?
2. Kan det vara växelventilen, isåfall hur ser jag det i loggen? Eller vad kan det annars bero på?
3. Jag tycker att jag fått till ett bra deltaT över pumpen, ca 7grader, men varför får jag samtidigt bara deltaT på ca 3grader över mina radiatorer? Jag har gamla radiatorer med slottsvred, så det borde inte vara någon termostat som spökar.
4. Är det något annat ni reflekterar över i loggen?

Tack! :)
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1. Vad har du för värde på VV-stop? det ser ut som att den startar på 42 C och stannar på 48 C, det är ganska låg kopplingsdiff.
Temperaturen jämnar ut sig 4-5 C ganska snabbt efter en laddning och sen är det bara nån grad till innan den laddar igen.
Jag skulle nog testa lite högre värde på VV-stopp.

3. Den går nonstop ett bra tag, den borde ha ungefär samma tempdiff över radiatorerna som värmepumpen.
Hur mäter du över radiatorerna?
Mät på samma sätt rören fram/retur i pannrummet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!