Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Alterma geo. Konstiga värmekurvor  (läst 313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
Daikin Alterma geo. Konstiga värmekurvor
« skrivet: 24 januari 2024, 22:27:07 »
Hej. Jag har kört förra vintern och en del av denna med gamla AGA-element TP 10 och TP11. För ett tag sedan bytte jag ut de två största och dominerande elementen mot TP22. Innan bytet gick värmekurvan enligt den streckade linjen i diagrammet. Efter bytet blev det som den heldragna med mätpunkterna. Det är ju lite märkligt att det nya börjar så högt som 27,5 gr vid 20 gr ute. Det innebär ju att det nya är sämre än det gamla vid låga temperaturer. Tänker jag alldeles fel? Mäter jag fel. Jag mäter utetemp. framledningstemp och innetemperaturen. När innetemperaturen avviker från börvärdet,21,5 gr, så justerar jag mätvärdet för framledningen till det som skulle ge 21,5 gr vid det tillfället. En ganska liten justering. Som mest 1,5 gr.
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Daikin Alterma geo. Konstiga värmekurvor
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2024, 08:21:50 »
En radiators värmeavgivning är inte direkt proportionell mot temperaturdifferensen radiator-rum utan värmeavgivningen per grad övertemperatur ökar när temperaturskillnaden ökar. Det är ingen rät linje utan en kurva som planar ut. Det gör att kurvan är brantare vid höga utetemperaturer. Med punkter för utetemperaturer i intervallet 10-15 grader tror jag att det ser rimligare ut.

Returtemperaturen frÃ¥n radiatorerna borde ocksÃ¥ ha mätts dÃ¥ den pÃ¥verkar värmeavgivningen.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
SV: Daikin Alterma geo. Konstiga värmekurvor
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2024, 19:40:51 »
Jag arbetar med exel. där kan jag välja om trendlinjen ska vara en rak linje eller krökt (polynom) Väljer jag polynom så kröks den obetydligt. Det jag tycker är mycket konstigt är att linjen för de gamla elementen börjar med en framledningstemperatur på 20 gr vidd 18 gr ute men med de nya elementen så visar linjen framledningstemperatur 27,5 gr vid 20 gr ute. de borde väl båda starta vid ca 20 gr fram vid 18 gr ute. så vitt jag kan komma ihåg har jag inte ändrat något annat än att byta ut 2 element mot mycket bättre.
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!