Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite coolix erfarenheter efter 2 veckor  (läst 975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LeCat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Lite coolix erfarenheter efter 2 veckor
« skrivet: 08 mars 2009, 22:26:53 »
Tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter av den lilla coolixen (on/off sorten för 6000 på jula).

För att ta bakgrunden först så fick jag en smärre hjärtattack när jag fick elräkningen för Januari och kom fram till att nu fan var det dags att göra något. Bor i en kåk i sthlms skärgård som är byggd på 1800 talet, låt vara att den är isolerad i etapper senare men det finns delar som t.ex hallgolv som det fortfarande är sand från 1800 talet som enda isolering. Mao något dragigt här och där. Efterssom planlösningen är hopplös fär LL-pump så tänkte jag att jag provar med en liten "fulpump" för att se om det alls gick att få spridning på värmen från verandan där den sitter och ut i övriga huset + att jag var lite nyfiken på hur bra en sk fulpump skulle vara.

Sagt Ã¥ gjort, iväg till Jula och shoppa en Fredag och sen glad i hÃ¥gen börja skruva upp saken pÃ¥ Lördagen. Det första som slog mig var att installationsanvisningen lämnade rätt mycket att önska.. I sopkorgen med den och tänkarhatt pÃ¥ sÃ¥ löste det sig, handen pÃ¥ hjärtat sÃ¥ är det ju inte sÃ¥ svÃ¥rt men bruksanvisningen var mer än lovligt usel, förvirrade mer än hjälpte. Efter att ha brutit tummen för att jag höll borrmaskinen som ett pucko (häng inte genom ett fönster med enhandsfattning när du kör 75mm dosfräs i väggen, nyper gärna  ::) )sÃ¥ var den i alla fall pÃ¥ plats. Och se, den värmde gott :

Har kört den som enda värmekälla (om man bortser från några datorer, torktumlare o.dyl) i 2 veckor nu, utetemp mellan -5 och +5 och har 21-22 grader inne (frusen sambo). Enligt en kwh räknare från classe i sjön så har den på 11 dagar dragit 175kwh, dvs c:a 16 kwh per dygn (pluggade in mätaren Onsdagen efter). Har totalt gjort av med c:a 1000kwh dessa 2 veckor och jämfört med mina anteckningar tidigare så är det c:a 500 mindre vid motsvarande temperatur ute. Normalt så har jag också eldat pellets/ved i en kamin varje kväll men endast 2 ggr senaste 2 veckorna. Så forsätter den såhär är jag mer än nöjd.

Oavsett om jag tjänar pengar på detta så är den stora vinsten bra mycket behagligare värme inne, inte "elda -> skållhett, inte elda -> raggsockor på" längre.

Negativt? JodÃ¥ finns lite sÃ¥nt med. Tempen pendlar 1-2 grader och fläkten mÃ¥ste gÃ¥ pÃ¥ rätt bra fart för att fÃ¥ spridning men ingen här är ljudkänslig och tempdiff hade vi ju värre förr. Kom just pÃ¥ att jag ljög lite ovan, sovrummet är i en tillbyggnad med egen radiatorvärme och inget fläktljud nÃ¥r dit. Nu skulle nog inte ljudet störa mig även om det var i sovrummet men det är jag det, folk är ju olika  ^-^

Skulle jag köpt coolix om jag vetat att det funkade med LL i mitt hus med dom erfarenheter jag har? Nja, nästa gÃ¥ng blir det nog en inverterpump med vettiga garantier och sÃ¥. Men detta var som sagt ett experiment sÃ¥ vi fÃ¥r se hur länge det funkar och om jag är forsatt nöjt om 6-12 mÃ¥nader.   Ã…terkommer med rapporter om nÃ¥gon är intresserad.

Ha en trevlig arbetsvecka alla nu,
/Lc

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!