Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: skyhög strömförbrukning  (läst 1858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
skyhög strömförbrukning
« skrivet: 12 december 2017, 19:18:57 »
Hallå VP-kunniga! Jag har en Daikin luft-luftpump, utedelen heter RXL35K, innedelen FTXS35K. Jag upptäckte imorse att den tog ovanligt mycket ström. Den jobbar och låter och avfrostar som vanligt, allt verkar normalt men den förbrukar på tok för mycket, just nu med tempen runt nollan pendlar den mellan 1400 och ända upp till 1800 watt. I normala fall hade den nog legat nånstans kring 900 skulle jag uppskatta så den förbrukar nästan dubbelt. Fuktigt ute idag så det har fryst på och isen byggs på jämnt utan ränder så jag tror inte det beror på gasbrist och jag har läst felkoder på fjärrkontrollen och hittar inga fel där. Finns här någon som vågar sig på en gissning?
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: skyhög strömförbrukning
« Svar #1 skrivet: 13 december 2017, 07:09:59 »
hur stort hus?

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: skyhög strömförbrukning
« Svar #2 skrivet: 13 december 2017, 07:38:12 »
Hej o god morgon! Huset är ett plan plus källare, 116 kvadrat i varje plan, vp:n sitter i källaren mittemot trappan upp och har funkat bra i fyra år....sprider värmen bra i huset tills det blir neråt fem minusgrader ute. Bor i Skåne så den har klarat i stort sett all uppvärmning av huset. 2016 använde den 3700 kWh plus att jag eldade i kamin, kanske en kubikmeter ved så jag har varit helnöjd tills nu.....
Undrar vart strömmen kan ta vägen annat än till kompressorn, tänkte på om kanske avfrostningselementet hängt sig men den isade igen som den brukar när tempen ligger runt nollan ute....och avfrostade som den brukar. Efter avfrostningen tog den normalt med ström första fem minuterna, sen steg det efterhand upp till 1400-1500 watt för att ligga där till nästa avfrostning o igår kväll pendlade wattmätaren mellan 1500-1750 Watt så jag stängde av den...
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!