Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 16 september 2013, 16:36:20 »

Tack - Det är inge vidare för en vägg, men ändå ganska bra antar jag för en så gammal vägg

Ja, U-värdet ligger kring 1 W/m²K .... mellan 1,0 W/m²K och 1,1 W/m²K .... för en gammal vägg är det inte dåligt ...
Enligt OIB (som gäller i Österrike) skulle man anta ett U-värde på 1,55 W/m²K (schablonvärdet) för ytterväggar (enbostadhus) som uppfördes före 1900 ... (om man inte har några andra uppgifter om väggen).

Men i Sverige skulle man kanske ta helt andra U-värden (schablonväden) pga av att sättet att bygga i Sverige vid denna tid kanske  skiljer åt sig från Mellaneuropa.

Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 september 2013, 19:29:03 »

Tack - Det är inge vidare för en vägg, men ändå ganska bra antar jag för en så gammal vägg
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 14 september 2013, 20:38:56 »

Skulle säga att hela väggen har ett U-värde på ca. 1 W/m²K ... omkring 1,0 W/m²K ligger det ... ungefär.

U = 1 W/m²K
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 13 september 2013, 17:14:32 »

Jag menar att ytterst är det lagt tegel i förband så att säga på tvären, så den delen är lika tjock som normaltegel, ca 24-25 cm, sedan en luftspalt, oventilerad, sedan innerst tegel ca 12 cm samt grovt puts ca 3 cm, det blir kanske närmare 55 än 60 cm. Allt är snustorrt.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 13 september 2013, 14:46:43 »

Min yttervägg från 1896 är 60 cm, ytterst 1-stens tegel 24cm, sedan luftspalt 12cm i stort sett stillastående luft, sedan 1/2 stens tegel och innerst puts. Vad blir u-värdet?

Vad menar du med 1/2 stens tegel? 50 cm tegel?

Vilka tegel är det? röda "murtegel"? ...

U-värdesberäkningar utförs enl. SS EN 6946

Om du har en ventilerad luftspalt i konstruktionen tas i beräkningen inte hänsyn till skikt som ligger efter luftspalten (mot utsidan). och det "yttre" värmeövergångsmotståndet sätts till 0,13 m²K/W

Om luftspalten inte är ventilerad räknas hela konstruktionen. I luftspalten har man i princip värmeöverföring via Konvektion, värmeledning och värmestrålning beroende på hur tjock spalten är.

Det påverkar värmeöverförningen via konduktion/konvektion.

Lambda för tegel skulle jag sätta till 0,6 W/mK om det är vanligt röd tegel/ murtegel.
Natursten (vanligt grå sten) skulle ha ett lambda på 3,5 W/mK

Värdet för lambda beror också på om hela muren är fuktig/uppfuktad eller inte osv ....
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 13 september 2013, 10:40:05 »


..
Om man vet att t.ex. ytterväggen består av tegel och är 60 cm tjock kan man försöka räkna ut ett U-värde för konstruktionen.


Min yttervägg från 1896 är 60 cm, ytterst 1-stens tegel 24cm, sedan luftspalt 12cm i stort sett stillastående luft, sedan 1/2 stens tegel och innerst puts. Vad blir u-värdet?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 13 september 2013, 10:07:40 »

Att räkna sig fram till värmelasten på ett hus byggt 43 är nog inte så enkelt.  ::)
Oftast har man inga ritningar eller nått annat underlag att gå på.
Men det finns tumregler, en tumregel är att max effektbehov ligger kring 70 W/m2 för gamla hus, kanske lite lägre för källaren, 60 W/m2.
Då blir det ca 10-11 kW i max effektbehov, sen brukar man dimensonera så att kompressorn täcker ca 70% av detta vilket då blir en 7-8 kW värmepump.

Men det är en bra idé att kolla upp radiatorerna så de kan göra sig av med hela effekten vid en hyfsat låg temp.
Man kan t ex kika på Rinkaby:s hemsida och se om liknande radiatorer finns med där, då läser man av effekten vid DT30 och dividerar med rumsyta så ser man hur mycket W/m2 radiatorerna kan ge.

Nja, oftas används schablonvärden när man bestämmer U-värdet på de olika byggnadsdelarna. I Österrike finns det OIB 6. Där finns det riktvärden för vad man kan anta för U-värden och hur byggkonstruktioner kan vara utförda på olika tidsperioder.

Jag använder OIB 6 när jag gör energideklarationer.

Om man vet att t.ex. ytterväggen består av tegel och är 60 cm tjock kan man försöka räkna ut ett U-värde för konstruktionen.

Mätningar av U-värdet (med en "värmeflödesplatta") är nog inte vanliga och det krävs ofta speciella klimatiska förhållanden/ förutsättningar för att genomföra mätningen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 september 2013, 07:06:17 »

Att räkna sig fram till värmelasten på ett hus byggt 43 är nog inte så enkelt.  ::)
Oftast har man inga ritningar eller nått annat underlag att gå på.
Men det finns tumregler, en tumregel är att max effektbehov ligger kring 70 W/m2 för gamla hus, kanske lite lägre för källaren, 60 W/m2.
Då blir det ca 10-11 kW i max effektbehov, sen brukar man dimensonera så att kompressorn täcker ca 70% av detta vilket då blir en 7-8 kW värmepump.

Men det är en bra idé att kolla upp radiatorerna så de kan göra sig av med hela effekten vid en hyfsat låg temp.
Man kan t ex kika på Rinkaby:s hemsida och se om liknande radiatorer finns med där, då läser man av effekten vid DT30 och dividerar med rumsyta så ser man hur mycket W/m2 radiatorerna kan ge.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 12 september 2013, 22:28:00 »

Sanntos, hur menar du? Menar du att precis den effekt som de kan avge ska vara den pumpen ska ha? Kan jag bara utgå ifrån att dimensioneringen av värmesystemet som sattes in på fyrtiotalet var tillräckliga för mitt behov idag? Vad ska provgropen utvisa, hur torr jorden är menar du? Hur ska jag överföra resultatet till behövd slanglängd?

Inte precis den effekten, men man behöver helst ha ett hum om hur stor effekt radiatorerna kan avge vid en någorlunda låg temperatur. Radiatorernas antal och storlek begränsar vilken vpeffekt man kan ha, annars får man montera fler.
Vad gäller att gräva ett par provgropar så tycker jag att det är befogat om man vet att det är mycket torr sandig jord. Det är ju faktiskt så att är det helt genomsläpplig dränerande grus så funkar inte jordvärme, eller åtminstone så funkar det dåligt. Då kanske det är bättre med luftvärmepump. Fuktig lera är mycket bättre.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 september 2013, 22:25:02 »

Ingenstans hittar jag faktiska siffror på eneriuttaget från kollektorn i olika jordmån, jag har läst 10-15 w/m och upp till 20, men det måste finnas konkret fakta? Undersökningar? Någon som vet? Sedan trodde jag att man bara multiplicerade längden på kollektorn med energiuttaget per meter och målet då var att få ett svar som motsvarar värmepumpens effekt?

Värmeuttaget från marken är 70-75 % av pumpens effekt. Sista biten upp till 100 % är el till kompressorn som blir värme i kondensorn. Är marken torr vintertid, det är ju då värmen tas från marken?  Är det är torrt sommartid när växtligheten suger vatten och avdunstningen är hög är inte så relevant. Det finns ingen fix siffra på värmeuttaget per meter för olika marktyper. Man bör också tänka på att det till stor del är medeleffektuttaget under den kallaste tiden som bestämmer slingans längd. Står valet mellan en pump på 8 eller 10 kW behöver inte slanglängden göras så mycket längre för den större pumpen för huset drar ju inte mer värme bara för att pumpen är kraftigare. 
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 12 september 2013, 21:28:43 »

Jag menar att du ska räkna ut värmebehovet. Det beräknas enl. SS EN 12831

http://www.sis.se/byggnadsmaterial-och-byggnader/bygginstallationer/centralv%c3%a4rme/ss-en-12831

Oftas använder man dataprogram för att beräkna värmebehovet. Annars kan man ju bara gissa hur stor värmepump att du behöver ...


10 - 15 W/m² kan stämma bra i Laholm.

Undersökningar ... du menar t.ex. en thermal response test. Ja, det kan man göra, men det kostar ...

Hur mycket att man kan fa ut beror ju på jordmaterialet

sand, lera, .... torr ... fuktig ...

10 - 15 W/m² skulle jag välja när jag vill ha lite säkerhet .... gäller alltså mer för sand ....



Skrivet av: Laholmare
« skrivet: 12 september 2013, 21:01:59 »

Skulle att först räkna ut värmelasten som huset har. Den behövs för att kunna dimensionera värmesystemet respektive värmepumpen.

Förlåt en lekman, men där hänger jag inte riktigt med. Jag behöver någon typ av formel att räkna utifrån. Jag trodde att värmelast är den värme som lampor, människor, apparatur mm producerar? Jag vet inte riktigt varken hur jag ska räkna ut den eller vad jag ska dra för slutsatser från det svaret om jag nu kunde räkna ut det. Själva kontentan är att jag önskar råd om jag ska satsa på 8 KW eller 10 KW värmepump. Eller 9, eller 11...

Ingenstans hittar jag faktiska siffror på eneriuttaget från kollektorn i olika jordmån, jag har läst 10-15 w/m och upp till 20, men det måste finnas konkret fakta? Undersökningar? Någon som vet? Sedan trodde jag att man bara multiplicerade längden på kollektorn med energiuttaget per meter och målet då var att få ett svar som motsvarar värmepumpens effekt?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 september 2013, 19:36:11 »

Carl N: Om jag har fått prisuppgift på att 2x300 kostar 12 000 kr mer än 1x400 så är det alltså orimligt mycket? Och ja, planen är att komplettera med två element på källarplan.

Nja, det tillkommer väl lite extra kopplingar mm, men jag tycker väl prisskillnaden är i största laget.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 12 september 2013, 18:26:51 »

Skulle att först räkna ut värmelasten som huset har. Den behövs för att kunna dimensionera värmesystemet respektive värmepumpen.

Om man sen har en markkollektor skulle jag räkna med att man kan få ut 20 W/m².

Med dessa siffror kan man ju ta reda på hur mycket m² markkollektor att det behövs och om det finnt tillräckligt plats osv.
Skrivet av: Laholmare
« skrivet: 12 september 2013, 15:57:11 »

Ursäkta en nybörjares dumma frågor men:

Sanntos, hur menar du? Menar du att precis den effekt som de kan avge ska vara den pumpen ska ha? Kan jag bara utgå ifrån att dimensioneringen av värmesystemet som sattes in på fyrtiotalet var tillräckliga för mitt behov idag? Vad ska provgropen utvisa, hur torr jorden är menar du? Hur ska jag överföra resultatet till behövd slanglängd?

Carl N: Om jag har fått prisuppgift på att 2x300 kostar 12 000 kr mer än 1x400 så är det alltså orimligt mycket? Och ja, planen är att komplettera med två element på källarplan.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 september 2013, 11:31:29 »

Ska källaren värmas?
I så fall skulle jag ta minst en 7-8 kW värmepump och sätta in rejäla element i källaren.
Kostnaden för slang kan variera mycket, men mellan tumme och pekfinger ca 20-30 kr/m fylld och nerplöjd.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 12 september 2013, 10:58:36 »

Jag skulle börjat med att göra en enkel husritning och skissa upp radiatorerna och sedan försöka beräkna effekten på dem. Sedan skulle jag i ditt fall pga av att du skriver "torr sandjord" grävt en eller ett par gropar ner till en meters djup
Skrivet av: Laholmare
« skrivet: 12 september 2013, 10:39:36 »

Jag skulle vilja ha råd från er kunniga på området: Vi har just köpt en villa på landet. Villan värms idag upp av en uråldrig oljepanna, uppgifterna om tidigare uppvärmningskostnad är vaga eftersom ägaren är avliden. Eller, rättare sagt det finns uppgift om en förbrukning av 1,5 kubik olja per år, men också att hela huset inte varit uppvärmt och att innetemperaturen varit låg. Varmvattnet kommer dessutom från en elektrisk varmvattenberedare. Vi vill byta värmepannan redan i år för att slippa köpa hem olja och därför vet vi inte hur vår förbrukning skulle ha sett ut. Huset är byggt -43, putsad tegelvilla med byggarea på 65 m2, 1,5-plan med inredd ovanvåning och idag kall källare. Vi planerar dessutom att inom några år bygga ut huset med ca 35 m2, plus ovanvåning och källare. Källaren ska kompletteras med element så att den kan användas som tvättstuga och förråd mm. Med anledning av tillbyggnaden vill vi ha en extra volymtank för att kunna dimensionera för den större ytan.

Jag har begärt in offerter för jordvärme (vi har tillgång till mark, det är dessutom långt till berg här så vi har valt jordvärme) men fått väldigt olika förslag på både storlek på värmepump och längd på kollektor. Jag skulle vilja veta hur jag ska resonera i valet av pump och slang. Tilläggas kan att vi har torr sandjord men gott om yta. Vilken kostnad kan man räkna att varje hundratal meter slang extra bör kosta? Vi har tänkt ta in en totalentreprenad och plöja ner slangen.

Mycket tacksam för råd!

/Laholmare

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!