Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nykomling med IVT E9  (läst 2780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kungkalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ödeshög
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT E9
Nykomling med IVT E9
« skrivet: 10 november 2005, 14:17:56 »
Hej!

Jag har precis köpt ett 1 1/2 plans villa på ca 165 kvm där det finns en IVT E9 med separat VVB från -91 (har jag för mig).
Jag har ingen aning om hur den fungerar men jag försöker sätta mig in i den nu innan vintern, jag har ett par frågor så här i början som jag hoppas att ni vill och kan hjälpa mig med.

1. Vad jag har lyckats läsa ut så har pumpen gått ca 3500 timmar och 30 timmar tillskott, verkar det ok?

2. Verkar det vara en lagom anläggning till mina kvm?

3a. Jag har golvvärme i två rum, toalett och hall, men jag hittar bara en kran till toaletten (pumpen sitter rakt under toaletten i källaren) går det inte att reglera den i hallen då?
3b. Golvvärmen verkar sitta ihop med övriga radiatorer, är det vettigt? jag tycker att det ger dålig, ibland ingen värme alls på golven.

4. Efter att ha läst lite på forumet så pratas det mycket om dubbla cirkulationspumpar och bypass till IVT, någon som har en bild på en sådan lösning så jag kan utreda hur det är i mitt fall? (nyfiken)

5. utanför värmepumpen sitter ett rött tryckkärl med klocka, den visar strax över 1 bar men den röda maxvisaren visar på 2.5. Måste man fylla på något sätt, måste man lufta och i såna fall hur?

Det blev många frågor jag vet, ni behöver inte svara på alla på en gång jag är bara nyfiken och tyckte inte att jag hittade dessa svar i manualen (om det nu är manualen jag läst ).

Det är svårt att hänga med i något som man själv inte har köpt och varit med vid installation.

Mycket tacksam för svar.

MVH Kalle med familj

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nykomling med IVT E9
« Svar #1 skrivet: 10 november 2005, 14:45:30 »
Hej!

Jag har precis köpt ett 1 1/2 plans villa på ca 165 kvm där det finns en IVT E9 med separat VVB från -91 (har jag för mig).
Jag har ingen aning om hur den fungerar men jag försöker sätta mig in i den nu innan vintern, jag har ett par frågor så här i början som jag hoppas att ni vill och kan hjälpa mig med.

1. Vad jag har lyckats läsa ut så har pumpen gått ca 3500 timmar och 30 timmar tillskott, verkar det ok?

Jepp, helt OK.

Citera
2. Verkar det vara en lagom anläggning till mina kvm?

Om huset är från 91? så är VP:n väl dimensionerad.

Citera
3a. Jag har golvvärme i två rum, toalett och hall, men jag hittar bara en kran till toaletten (pumpen sitter rakt under toaletten i källaren) går det inte att reglera den i hallen då?
3b. Golvvärmen verkar sitta ihop med övriga radiatorer, är det vettigt? jag tycker att det ger dålig, ibland ingen värme alls på golven.

Golvvärmen borde vara separerad från radiatorerna, det borde även finnas möjlighet att styra golvvärmen i varje rum för sig.

Citera
4. Efter att ha läst lite på forumet så pratas det mycket om dubbla cirkulationspumpar och bypass till IVT, någon som har en bild på en sådan lösning så jag kan utreda hur det är i mitt fall? (nyfiken)

Finns en cirkpump utanför VP:n har du dubbla, (den andra sitter inuti VP:n).

Citera
5. utanför värmepumpen sitter ett rött tryckkärl med klocka, den visar strax över 1 bar men den röda maxvisaren visar på 2.5. Måste man fylla på något sätt, måste man lufta och i såna fall hur?

1 bar är helt OK, håll bara koll på nivån så att den inte sjunker (viss variation med temperaturen på värmebäraren har du dock). Lufta behöver man normalt bara göra om du fyllt på vatten.

Citera
Det blev många frågor jag vet, ni behöver inte svara på alla på en gång jag är bara nyfiken och tyckte inte att jag hittade dessa svar i manualen (om det nu är manualen jag läst ).

Det är svårt att hänga med i något som man själv inte har köpt och varit med vid installation.

Mycket tacksam för svar.

MVH Kalle med familj
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nykomling med IVT E9
« Svar #2 skrivet: 10 november 2005, 14:53:53 »
Har pumpen bara gÃ¥tt 3500 timmar installerades den för nÃ¥got Ã¥r sedan. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kungkalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ödeshög
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT E9
SV: Nykomling med IVT E9
« Svar #3 skrivet: 10 november 2005, 16:49:05 »
Hej igen!

Ursäkta om jag rörde till det för er, huset är nybyggt 1928 som en liten stuga. Tillbyggt 1998 till dom 165 kvm som det är idag.
Pumpen är inte alls installerad 91 som jag skrev utan 01 såklart.

Tack för svaren, det som jag inte förstår är hur jag skulle kunna styra golvvärmen. Är det någon som har det så som kan förklara hur man går tillväga, jag hittar inget på displayen som tyder på att det går att göra det.

Jag tror att jag bara har en cirkulationspump i såna fall innanför luckan, den står på 2.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nykomling med IVT E9
« Svar #4 skrivet: 11 november 2005, 07:15:59 »
Tack för svaren, det som jag inte förstår är hur jag skulle kunna styra golvvärmen. Är det någon som har det så som kan förklara hur man går tillväga, jag hittar inget på displayen som tyder på att det går att göra det.

Får du inte upp menyn med inställningar av shunten så har installatören ej kopplat in någon sån. Däremot borde det sitta en shunt till golvvärmen nånstans som du borde kunna ställa in manuellt. Om inte så borde det sitta ventiler (med ev termostater) kopplade till golvvärmen i respektive rum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kungkalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ödeshög
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT E9
SV: Nykomling med IVT E9
« Svar #5 skrivet: 11 november 2005, 09:57:12 »
Hej!

Hur skulle en sådan shunt kunna se ut som skulle sitta löst?
När jag står nere i källaren vid VP så befinner jag mig rakt under toaletten där ett golvvärmesystem finns, då ser jag två plastslangar som går upp till toaletten med en liten termostat på som står på fullt. Dessa rör är kopplade direkt på andra rör som går till radiatorerna vad jag kan förstå.

Sen ska det finnas golvvärme även i hallen men det lyckas jag inte hitta någr rör som går till, det enda som syns är radiatorrören. Hallen är allt som oftast mycket för kall för min smak så det vore intressant att veta hur det fungerade, helst vill jag inte bryta upp klinkersen som ligger där men till slut är väl det enda utvägen.

Jag hittade även en vad jag förstår är den utvändiga cirkpumpen, då står den inre på 2 och den yttre på 2.

Tack så mycket för all hjälp, jag behöver det.

mvh Kalle

Utloggad Ronny 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nykomling med IVT E9
« Svar #6 skrivet: 11 november 2005, 10:35:02 »
Hej och välkommen till gemenskapen  har själv en ht+c9:a.
har du golvvärme slingan liggande i serie med  radiatorerna och finns det en enkom innegivare termostat tilll denna (slingan golvvärmen) stÃ¥r chunten pÃ¥ slingan fullt öppen inget stopp eller tempjustering bara pÃ¥ golvvärmen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nykomling med IVT E9
« Svar #7 skrivet: 11 november 2005, 11:16:42 »
Hej!

Hur skulle en sådan shunt kunna se ut som skulle sitta löst?
När jag står nere i källaren vid VP så befinner jag mig rakt under toaletten där ett golvvärmesystem finns, då ser jag två plastslangar som går upp till toaletten med en liten termostat på som står på fullt. Dessa rör är kopplade direkt på andra rör som går till radiatorerna vad jag kan förstå.

Jag misstänker att detta är din shunt, en termostat borde sitta inne i badrummet och inte under för att kunna känna av temperaturen i badrummet. Antagligen delar detta röret på sig i bjälklaget och går både till badrum och hall. Om den står på max är det möjligt att du inte kan får varmare på ditt golv, mitt råd är att vänta tills temperaturen ute sjunker rejält och känn efter om golvet blir varmare då.
« Senast ändrad: 11 november 2005, 11:24:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kungkalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ödeshög
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT E9
SV: Nykomling med IVT E9
« Svar #8 skrivet: 11 november 2005, 12:24:39 »
Hej!

Så här ser det ut, inte jättebra bild men det röda är ju vad jag kan se någon typ av termostat eller reglage.
Är den blå avluftningsnippeln till golvvärmen då?

(jag hoppas att bilden följer med)


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nykomling med IVT E9
« Svar #9 skrivet: 11 november 2005, 14:06:43 »
Hej!

Så här ser det ut, inte jättebra bild men det röda är ju vad jag kan se någon typ av termostat eller reglage.
Är den blå avluftningsnippeln till golvvärmen då?

(jag hoppas att bilden följer med)


Det är svÃ¥rt att se pÃ¥ bilden men troligen är det röda en vanlig strypventil och det blÃ¥ luftningsventil. Jag misstänker att du har luft i ditt golvvärmesystem, hoppas att nÃ¥gon rörkrökare pÃ¥ forumet har nÃ¥n ide om hur du ska lufta golvvärmen.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kungkalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ödeshög
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT E9
SV: Nykomling med IVT E9
« Svar #10 skrivet: 11 november 2005, 20:06:25 »
ok, tack så mycket för svaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!