Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bubbel och pressostatlarm  (läst 794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KickanB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bubbel och pressostatlarm
« skrivet: 17 december 2023, 15:26:02 »
Jag har en bergvärmepump IVT Greenline 4E.
För ett tag sen började det bubbla om tillskottet när det gjorde varmvatten. Jag kikade och såg att trycket i radiatorkretsen var lite lågt, 0,5.
Jag skulle just fylla på mer vatten när pumpen stannade och larmade för pressostat låg.
Kan det hänga ihop på nåt vis? Bubblet, radiatorkretsen och larmet?
För nåt år sen byttes igenslammade slangar och det bubblar inte i synglaset.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bubbel och pressostatlarm
« Svar #1 skrivet: 17 december 2023, 16:07:22 »
Bubbla när tillskottet kom. en patron kan det koka om elementen i den och låter, har du jordfelsbrytare på VP.
Att den larmar på LP beror på KB, dåligt flöde eller inget alls, KB blir för kall i växlaren

Utloggad KickanB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bubbel och pressostatlarm
« Svar #2 skrivet: 17 december 2023, 18:03:10 »
Bubbla när tillskottet kom. en patron kan det koka om elementen i den och låter, har du jordfelsbrytare på VP.
Att den larmar på LP beror på KB, dåligt flöde eller inget alls, KB blir för kall i växlaren
Jordfelsbrytare finns i huset på elcentralen. KB. Betyder det köldbärare? Tyvärr hajar jag inte riktigt vad du menar med första meningen om tillskottet.
K

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bubbel och pressostatlarm
« Svar #3 skrivet: 17 december 2023, 18:20:53 »
OK lite fel av mig med yrkestermerna. DÃ¥ du har jordfelsbrytare sÃ¥ är det inget fel pÃ¥ patronen. Om det var fel pÃ¥ den sÃ¥ kan det fräsa/bubbla rätt bra om den. Om det är hÃ¥l i den mot vattnet  sÃ¥ kan det gÃ¥ ström frÃ¥n den slingan till jord. Är det dÃ¥ en JFB med, sÃ¥ skulle den lösa direkt  KB är köldbäraren. Det med tillskott är nog mest när kompressorn inte kan höja VV till inställt värde som den gÃ¥r in och fyller pÃ¥.
Hoppas att det här rätade ut några frågetecken.

Utloggad KickanB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bubbel och pressostatlarm
« Svar #4 skrivet: 17 december 2023, 18:45:00 »
OK lite fel av mig med yrkestermerna. DÃ¥ du har jordfelsbrytare sÃ¥ är det inget fel pÃ¥ patronen. Om det var fel pÃ¥ den sÃ¥ kan det fräsa/bubbla rätt bra om den. Om det är hÃ¥l i den mot vattnet  sÃ¥ kan det gÃ¥ ström frÃ¥n den slingan till jord. Är det dÃ¥ en JFB med, sÃ¥ skulle den lösa direkt  KB är köldbäraren. Det med tillskott är nog mest när kompressorn inte kan höja VV till inställt värde som den gÃ¥r in och fyller pÃ¥.
Hoppas att det här rätade ut några frågetecken.

Aha! Då är jag med. Slog av och på pumpen och nu puttrar den på fint. Undrar dock om man vågar lämna den över julhelgen. Hoppas ju, som den dåre jag är, på att det var nåt tillfälligt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bubbel och pressostatlarm
« Svar #5 skrivet: 17 december 2023, 20:10:21 »
Du har nÃ¥gra dygn pÃ¥ dig att kolla in att givaren ger rätt värde, kan variera  lite upp/ner. SÃ¥ hÃ¥ller VP mÃ¥ttet sÃ¥ Ã¥k iväg och fira din jul. God Jul pÃ¥ er alla där.

Utloggad KickanB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bubbel och pressostatlarm
« Svar #6 skrivet: 17 december 2023, 20:18:45 »
Du har nÃ¥gra dygn pÃ¥ dig att kolla in att givaren ger rätt värde, kan variera  lite upp/ner. SÃ¥ hÃ¥ller VP mÃ¥ttet sÃ¥ Ã¥k iväg och fira din jul. God Jul pÃ¥ er alla där.

Tusen tack för goda råd! Jag håller koll fram över.
Ha en god jul!🎄

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!