Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt inställning pÃ¥ min ctc panna?  (läst 12574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2012, 08:18:19 »
Gjorde lite ändringar i helgen!
Elpanna 40c
Elpanna nedre 50c
Elpanna nedre kw6, skall denna bara på 6 eller på 0?
elpanna max kw 0
extra varmvatten elpanna 57c
vv höjning ja

Historisk driftino
total drift 5086
Elvärme 1045 kwh
Högsta fram 56
kompressor tot 1578
starter 24h 6st
Drifttid 24h 22,33

Hur ser detta ut ni som kan?

Vp in/ut skiljer fortfarande bara 1-2grader, får nog ställa ner hastigheten lite! Är detta svårt?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2012, 09:18:27 »
Jag antar att du har en EcoEl 1550. Fronten sitter fast med två skruvar uppe på övre kanten, bakom den plastsarg som du antagligen har där (och som enkelt kan ta loss utan verktyg). När skurvarna är loss är det bara att vicka fram fronten lite och sen lyfta den åt sidan. Den står i två spår nertill.
Cirkpumpen till värmepumpen sitter undertill, en svart pump med ett rött vred med tre lägen. Hastigheten är markerad I II III. Om den står på III, vrid ner den ett steg till att börja med. Du ser ganska snabbt om diffen VPin/ut ökar. I manualen finns en tabell som visar vilken diff det ska vara vid olika utetemp. Själv kör jag pumpen i läge I, och då har jag ändå ganska krokig rördragning ut till pumpen, så det blir nog 7-8 m från pannan till VP:n.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2012, 10:33:33 »
Jag antar att du har en EcoEl 1550. Fronten sitter fast med två skruvar uppe på övre kanten, bakom den plastsarg som du antagligen har där (och som enkelt kan ta loss utan verktyg). När skurvarna är loss är det bara att vicka fram fronten lite och sen lyfta den åt sidan. Den står i två spår nertill.
Cirkpumpen till värmepumpen sitter undertill, en svart pump med ett rött vred med tre lägen. Hastigheten är markerad I II III. Om den står på III, vrid ner den ett steg till att börja med. Du ser ganska snabbt om diffen VPin/ut ökar. I manualen finns en tabell som visar vilken diff det ska vara vid olika utetemp. Själv kör jag pumpen i läge I, och då har jag ändå ganska krokig rördragning ut till pumpen, så det blir nog 7-8 m från pannan till VP:n.

Vad är det egentligen vp in/ut berättar?
Är det värmen på vattnet som går ut till radiatorerna och returen?
då bår väl systemet ligga med så liten diff det bara går för att slippa tappa grader när vattnet är ute i systemet och värmer huset!

nu står cirkpumpen på II och det diffar ca 3 grader, har ej hittat någon tabell tyvärr. Vi har ca -12 grader!

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #18 skrivet: 03 februari 2012, 11:11:51 »
Vad är det egentligen vp in/ut berättar?
Är det värmen på vattnet som går ut till radiatorerna och returen?
då bår väl systemet ligga med så liten diff det bara går för att slippa tappa grader när vattnet är ute i systemet och värmer huset!

nu står cirkpumpen på II och det diffar ca 3 grader, har ej hittat någon tabell tyvärr. Vi har ca -12 grader!

VP in = vattnets temperatur när det kommer in i värmepumpen
VP ut = vattnets temperatur när det lämnar värmepumpen

Så här står det i min Installations- och skötselanvisning CTC EcoAir:
"Genom att mäta temperaturdifferensen mellan värmepumpens utgående och inkommande vattenanslutningar kan man kontrollera att värmepumpen avger rätt effekt"
Enligt tabellen i samma dokument ska differensen på en EcoAir 105 vara 2ºC vid -10ºC. Jag har just nu en differens på 4ºC (VPin=37, VPut=41) och jag kör cirkpumpen i läge I.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #19 skrivet: 03 februari 2012, 14:58:10 »
I min manual i samma tabell står det att diffen ska vara 4 grader vid -10 ute och 35 graders framledning till radiatorerna.

Om laddpumpen går för fort hinner inte VP värma vattnet ordentligt när det passerar, och det blir dessutom omrörning i tanken så att skiktningen försvinner. Då riskerar man att VP stannar pga för hög VPin när det blir kallt ute. Vid -10 stannar en EcoAir vid VPin ca 45 ºC. Min 107 PolarEdition ligger ca 3 grader högre. Vid -12 behöver jag ca 53-54 ºC i framledning till radiatorerna, men då klarar ju VP bara att leverera in ca 53 enligt diagrammet över arbetsområde, vilket gör att den stannar på VPin 46 (max-7). Med 4 graders diff blir kan den alltså i teorin aldrig komma upp i mer än 50 på VPut, men vid avfrostningarna sänks tempen i tanken plus att den rörs om, så den når i praktiken aldrig högre än ca 48º på VPin.

Därför har jag valt att stänga VP när det blir för kallt genom att sätta "Min utetemp" till -12 grader.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #20 skrivet: 04 februari 2012, 09:46:46 »
I min manual i samma tabell står det att diffen ska vara 4 grader vid -10 ute och 35 graders framledning till radiatorerna.

Om laddpumpen går för fort hinner inte VP värma vattnet ordentligt när det passerar, och det blir dessutom omrörning i tanken så att skiktningen försvinner. Då riskerar man att VP stannar pga för hög VPin när det blir kallt ute. Vid -10 stannar en EcoAir vid VPin ca 45 ºC. Min 107 PolarEdition ligger ca 3 grader högre. Vid -12 behöver jag ca 53-54 ºC i framledning till radiatorerna, men då klarar ju VP bara att leverera in ca 53 enligt diagrammet över arbetsområde, vilket gör att den stannar på VPin 46 (max-7). Med 4 graders diff blir kan den alltså i teorin aldrig komma upp i mer än 50 på VPut, men vid avfrostningarna sänks tempen i tanken plus att den rörs om, så den når i praktiken aldrig högre än ca 48º på VPin.

Därför har jag valt att stänga VP när det blir för kallt genom att sätta "Min utetemp" till -12 grader.


Tack för väldigt bra svar!!

När du stänger av din vp, hur värmer du då upp huset?
Vad händer egentligen när det är så kallt ute att vp stänger?
Nu har vi -17 men det är fortfarande högtryck på radiatorerna!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #21 skrivet: 04 februari 2012, 11:03:29 »
När VP stängs av kopplas den nedre elpatronen in, så det är inga problem med värmen. Skillnaden är att det går mer el. Sen har ju vi en vedpanna i köket som är kopplad mot en extra tank, som slussar över varmvatten till min EcoEl i lagom takt. Inatt när det var -30 gick båda elpatronerna för fullt, och nu på morgonen när vi behöver använda el för annat så stryper belastningsvakten den övre patronen så inte säkringarna flyger. Då understödjer jag med att elda. Fast nu är det ju bara -26 ute. :D
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 619
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!