Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avloppslukt frÃ¥n vattenlÃ¥s i dusch i hus med enskilt avlopp  (läst 9912 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det skall nog vara någon form av självdrag, men "pluggen" kan ju sitta i andra ändan av systemet som skall ventilera avloppssystemet lika gärna.
Å andra sidan, OM det luktat i dushen så tyder det ju på att pluggen sitter rätt nära taket.
Vad menar du med att du tryckte till vattenlåset, är det ett sånt där som man kan lyfta på helt och hållet för att komma åt att rengöra, och det hade lossnat?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Varför jag har trott att det skall fungera med luft ut är då avloppskillen från Baga körde rök i enskilda avloppet/brunnen för att kontrollera ventilationen kom ingen rök ut någonstans/på taket och då sade han att det är fel för röken skall komma ut någonstans.

Ja det är ju intressant hur det ska funka?
I mitt hus skulle det ryka då jag inte har nån vakuumventil.
Men sitter där en vakuumventil så kommer ingen rök.
Den öppnar som sagt bara vid undertryck.  ???
« Senast ändrad: 21 mars 2017, 10:50:19 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag har installerat ett antal vacuumventiler i avloppssystem.....i tron att det fungerar lika bra som öppet system.

Det finns dock nackdelar...har jag upptäckt....och försöker nu behålla röret ut igenom yttertak om det är möjligt.

Minireningsverk kräver nog öppna system

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
De flesta tillverkare kräver avluftning nÃ¥gonstans pÃ¥ avloppsledningar, vacuumventil kan man montera pÃ¥ ett stick som sitter lÃ¥ngt ifrÃ¥n avluftningen och där det kluckar i avloppet  pga att det börjar bli trÃ¥ngt etc..

Jag kan inte Baga,  men Fann har ibland problem med sina system med fläkt i infiltrationsbädden, där trycker det upp gasbubblor genom vattenlÃ¥set och lukt uppstÃ¥r inne om avluftningen inte fungerar.

Det löser man antingen genom att rensa avloppet, eller där det inte hjälper, montera vattenlås mellan slamavskiljare och markbädd.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!