Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: R410A mot R32?  (läst 1238 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
R410A mot R32?
« skrivet: 05 augusti 2023, 16:33:51 »
GÃ¥r det att generalisera och pÃ¥stÃ¥ att en LLVP frÃ¥n 2012 med R410A ger betydligt mindre värme än en LLVP frÃ¥n t.ex.  2022 med R32 vid minus 10 och lägre?

Jag känner mig så osäker. Då jag vill byta en LLVP från 2012 i vardagsrummet som är på ca 60kvm och 3.80 i tak.

Jag upplevde den som för svag i vintras vid minus 10 15 grader.
Behövde elda som satan. Då jag inte ville köra med elpatron min Bosch Compress 3800 /golvvärme. Elsatsen kördes enbart nattetid vid låga priser... Och få timmar.

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: R410A mot R32?
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2023, 16:43:02 »
Om man inte har något annat att gå på brukar man räkna med 30 W/m³ vad jag minns. Då skulle ditt vardagsrum behöva runt 6,84 kW när det är rejält kallt ute. Bara att jämföra med specifikationerna för de olika värmepumparna vad de ger.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: R410A mot R32?
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2023, 17:01:24 »
Om man inte har något annat att gå på brukar man räkna med 30 W/m³ vad jag minns. Då skulle ditt vardagsrum behöva runt 6,84 kW när det är rejält kallt ute. Bara att jämföra med specifikationerna för de olika värmepumparna vad de ger.

Skulle den duga?

https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luftvarmepump/toshiba-shorai-edge-35-luftvarmepump/p-1561179
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: R410A mot R32?
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2023, 17:15:21 »
Nja, något liten modell. Jag tänker mer på https://mitsubishielectric.se/produkt/sumo/. RW35 ger 5,3 kW vid -15 °C ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: R410A mot R32?
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2023, 12:24:31 »
GÃ¥r det att generalisera och pÃ¥stÃ¥ att en LLVP frÃ¥n 2012 med R410A ger betydligt mindre värme än en LLVP frÃ¥n t.ex.  2022 med R32 vid minus 10 och lägre?

Jag känner mig så osäker. Då jag vill byta en LLVP från 2012 i vardagsrummet som är på ca 60kvm och 3.80 i tak.

Jag upplevde den som för svag i vintras vid minus 10 15 grader.
Behövde elda som satan. Då jag inte ville köra med elpatron min Bosch Compress 3800 /golvvärme. Elsatsen kördes enbart nattetid vid låga priser... Och få timmar.
NÄ!!!

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: R410A mot R32?
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2023, 20:50:04 »
Skiljer sig effektiviteten mellan R410A och R32, dvs presterar den ena gasen bättre än den andra?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: R410A mot R32?
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2023, 10:20:03 »
nog svårt att jämföra detta då R32 var oduglig till värmepumpar när den kom och därför tillverkades R410A

nu har man med åtskilliga tekniska innovationer fått R32 att fungera i våra breddgrader, detta har medfört i de flesta fallen lite förbättrad COP och högre avgiven effekt.

Den som orkar kan ju räkna mha ett logP diagram för själva gasen och gällande temperaturer hur stor skillnaden är mellan gaserna. men som sagt nya större innedelar gör ju tillsammans med andra flöden och tryck gör ju att man bara kan konstatera att värmepumpar med R32 är i dag bättre än 10 -år gamla R410A dito.
Men vem vet om man infört förbättringar på motsvarande utrustning och 410A skulle inneburit?


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: R410A mot R32?
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2023, 11:46:34 »
Om man ser historiskt pÃ¥ saken, sÃ¥ var väl det vanliga att man använde R22 för luftvärmepumpar sÃ¥ länge det kylmediet var tillÃ¥tet. Därefter gick man först (sent 90-tal torde det ha varit i vÃ¥r del av världen, 10 Ã¥r senare i mindre nogräknade länder) över till nÃ¥gon R407-variant och nÃ¥gra Ã¥r efter millennieskiftet infördes R410A.  R22 och R407 är mycket lika varandra ur kylteknisk synpunkt, sÃ¥ tillverkarna behövde knappast konstruera om nÃ¥gonting vid den övergÃ¥ngen. Motivet för att sedan gÃ¥ över till R410A sägs vara att man kan fÃ¥ ut en given kyl- eller värmeeffekt med en mindre och billigare kompressor med R410A än med t ex R407, och eftersom luftvärmepumpar alltid har varit ganska hÃ¥rt prispressade blev det nya kylmediet naturligtvis intressant för tillverkarna.

En allmän tumregel är att det som begränsar en luftvärmepumps effekt vid relativt höga utetemperaturer (nollgradigt och uppÃ¥t) är kompressorns slagvolym x varvtal och innedelens (kondensorns) storlek. Men när det är riktigt kallt sÃ¥ är det förÃ¥ngarens (i utedelen) yta och i viss mÃ¥n det luftflöde som utedelens fläkt kan driva fram genom förÃ¥ngaren, som blir flaskhalsen. SÃ¥ ju fysiskt större utedelen är i förhÃ¥llande till värmepumpens uppgivna effekt, desto större del av effekten kan man vänta sig att den kan leverera även när det är som kallast pÃ¥ vintern.  Det finns ju ocksÃ¥ en del gamla trÃ¥dar pÃ¥ forumet om lÃ¥gprisvärmepumpar med tvivelaktiga köldegenskaper som ägarna har "trimmat" med en kraftigare fläkt i utedelen, Ã¥tminstone enligt uppgift med klar förbättring som följd.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: R410A mot R32?
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2023, 12:21:03 »
Om man ser historiskt pÃ¥ saken, sÃ¥ var väl det vanliga att man använde R22 för luftvärmepumpar sÃ¥ länge det kylmediet var tillÃ¥tet. Därefter gick man först (sent 90-tal torde det ha varit i vÃ¥r del av världen, 10 Ã¥r senare i mindre nogräknade länder) över till nÃ¥gon R407-variant och nÃ¥gra Ã¥r efter millennieskiftet infördes R410A.  R22 och R407 är mycket lika varandra ur kylteknisk synpunkt, sÃ¥ tillverkarna behövde knappast konstruera om nÃ¥gonting vid den övergÃ¥ngen. Motivet för att sedan gÃ¥ över till R410A sägs vara att man kan fÃ¥ ut en given kyl- eller värmeeffekt med en mindre och billigare kompressor med R410A än med t ex R407, och eftersom luftvärmepumpar alltid har varit ganska hÃ¥rt prispressade blev det nya kylmediet naturligtvis intressant för tillverkarna.

En allmän tumregel är att det som begränsar en luftvärmepumps effekt vid relativt höga utetemperaturer (nollgradigt och uppÃ¥t) är kompressorns slagvolym x varvtal och innedelens (kondensorns) storlek. Men när det är riktigt kallt sÃ¥ är det förÃ¥ngarens (i utedelen) yta och i viss mÃ¥n det luftflöde som utedelens fläkt kan driva fram genom förÃ¥ngaren, som blir flaskhalsen. SÃ¥ ju fysiskt större utedelen är i förhÃ¥llande till värmepumpens uppgivna effekt, desto större del av effekten kan man vänta sig att den kan leverera även när det är som kallast pÃ¥ vintern.  Det finns ju ocksÃ¥ en del gamla trÃ¥dar pÃ¥ forumet om lÃ¥gprisvärmepumpar med tvivelaktiga köldegenskaper som ägarna har "trimmat" med en kraftigare fläkt i utedelen, Ã¥tminstone enligt uppgift med klar förbättring som följd.

Men hur ter sig skillnaden mellan R410A och R32 rent ur prestanda, och sett till krav på maskinerna?

Är de likvärdiga, eller har tillverkarna varit tvungna att vidtaga andra dimensioneringar på ingående delar?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: R410A mot R32?
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2023, 17:42:58 »
Men hur ter sig skillnaden mellan R410A och R32 rent ur prestanda, och sett till krav på maskinerna?

Är de likvärdiga, eller har tillverkarna varit tvungna att vidtaga andra dimensioneringar på ingående delar?
för att få R32 att överhuvudtaget fungera i vårt klimat krävs en hel del handpåläggning av tillverkarna
och därmed inte jämförbara

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: R410A mot R32?
« Svar #10 skrivet: 07 augusti 2023, 19:58:58 »
för att få R32 att överhuvudtaget fungera i vårt klimat krävs en hel del handpåläggning av tillverkarna
och därmed inte jämförbara

På vilket sätt har det gjorts förändringar för att få R32 att fungera i kallare klimat?

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: R410A mot R32?
« Svar #13 skrivet: 08 augusti 2023, 11:34:03 »
Kan detta tolkas som att dom BÖR vara bäst på marknaden?
Nä! definitivt inte!
men heller inte dåliga

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!