Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmesäsong IVT ES480  (läst 545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andkr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmesäsong IVT ES480
« skrivet: 10 januari 2023, 12:47:07 »
Hej.
Jag har en fundering om tillslag värmesäsong.
Originalinställningen är 17 grader. Problemet är att när värmesäsongen är till så växlar växlingsventilen när den gör varmvatten. Även om den inte tänker skicka ut någon värme på radiatorerna så verkar det bli ett tidspann då det slinker ut en del värme. Detta gör att det blir ett tillskott till huset som är onödigt och gör huset extra varmt då jag kompletteringseldar i en tulikiiviugn.
Nu har jag ändrat värmesäsonginställningen till 0 grader.
Jag undrar då: Om jag av någon anledning inte skulle elda, kommer då värmen från värmepumpen starta ändå även om temperaturen ute är på låt säga 12 plusgrader?

Mvh,
Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmesäsong IVT ES480
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2023, 08:24:04 »
Jag är inte säker, men många värmepumpar har nån form av frostskydd som drar igång den innan temperaturen sjunker för mycket, hur detta funkar på 480 vet jag inte.
Jag skulle vara lite försiktig med att ställa ner denna för lågt om du inte är där och eldar jämnt, om du kommer ihåg att ställa tillbaka varje gång du reser bort mm så är det nog OK, men inte kul att komma hem till ett utkylt hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andkr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmesäsong IVT ES480
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2023, 09:53:41 »
Hej. Tack.
Jag fick tag i en tekniker och diskuterade kring det hela och han säger att värmen går inte igång förrän temperaturen sjunkit till tillslag värmesäsong. Möjligtvis att elpatroner går igång. Det vill jag ju inte. Har höjt till 17 grader igen.
Jag fick rådet att sänka tillslagstemperaturen och stopptemperaturen för varmvatten med ett par grader.
Gjorde det, och nu fungerar anläggningen annorlunda. Nämligen:
Den gör sitt varmvatten. Kompressorn stannar. Efter ett tag stannar cirkulationspumpen. Växlingsventilen sätter sig i husvärmning. Temperaturen sjunker i nedre delen av beredaren till inställt börvärde för vv start. Då startar kompressorn. Växlingsventilen ställer sig i varmvattenläge och cirkulationspumpen startar. Nu har det stillastående vattnets temperatur sjunkit så pass, att det inte nämnvärt påverkar tillskottet av värme i huset.

Problemet löst verkar det som.
« Senast ändrad: 13 januari 2023, 16:51:40 av andkr »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!