Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra ctc ecologic  (läst 472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas O

  • Gäst
Andreas O
Styra ctc ecologic
« skrivet: 31 augusti 2022, 09:25:39 »
Hej
Jag ska börja köppa el på timpris och vill då styra min ctc värmepump med separat styrsystem (har ett bra system till detta) har ctc ecologic styrsystem på VP.
Är väldigt ny på detta så håller på att lära mig så ber om ursäkt om jag blandar samma saker.
Just nu sÃ¥ pratar vi BARA varmvattentillverkningen,  fÃ¥r Ã¥terkomma senare om värmen till huset, en sak i taget.
Vad jag fått till mig är att det bästa är att lura tempgivarna i tankarna att det är en högre temperatur än vad som är fallet och på detta sätt få vp att inte starta även om tempen är för låg.
Jag tänker dÃ¥ en parallell eller seriekoplat motstÃ¥nd till tempgivarna i tanken som gör att den alltid visar en temperatur över 47 grader (den startar vid 45)  fÃ¥r att uppnÃ¥ detta.
Så fråga 1
Något som har en tabell över motståndet på CTCs tempgivare 22k vid olika temperaturer?
Fråga 2
Någon som kan rekommendera bra och billiga kontaktorer som jag behöver för att styra om strömmen över motståndet då det ska vara inkopplade eller ej? Måste vara ett med väldigt litet motstånd.
Fråga 3
Då elen är billiga under ca 4-5 h under natten så kommer troligen vp starta direkt då den får starta (temperatur har troligen sjunkit såpass mycket över dygnet) men jag skulle även vilja "toppfylla" tanke den sista timmen (halvtimmen) eller om det behövs köras den billigaste timmen på dagen och om då inte tankens temperatur sjunkit under startvärder 45 grader ligger kanske på 46, hur blir det då om man sätter ett motstånd så att tempgivaren visar under 45gradet?
Tack på förhand och ha en bra dag

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra ctc ecologic
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2022, 20:18:52 »
Fråga 1:
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!