Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....  (läst 5755 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Det har varit en riktig "skitmÃ¥nad" vädermässigt, bara kyla, dis, dimma, Ã¥ ingen sol. SÃ¥ rent driftmässigt mÃ¥ste den motsvara en riktig vintermÃ¥nad, sett kostnadsmässigt. Solen har lyst ::) med sin frÃ¥nvaro, Ã¥ högst 4-5 dagar har den glimtat till, alltsÃ¥ försumbart tillskott av kW ifrÃ¥n den. Dygnsförbrukningen har snittat 45 kWh inkl allt, varav L/V-pumpen stÃ¥r för 25 kWh +- 5kWh/dygn. Jag kan inte ange noggrannare, dÃ¥ jag inte mäter förbrukning separat för pumpen. Tillkommit har även motorvärmare + en del belysning, av uppenbara skäl  :) UtifrÃ¥n de här uppgifterna har jag försökt beräkna Ã¥rsförbrukning, för drift av L/V pumpen. Om jag antar att den under ett Ã¥r kan ligga pÃ¥ ett snitt av 15kWh/dygn, sÃ¥ skulle det bli ca 5500 kWh. NÃ¥t som jag tycker verkar nästan orimligt lite  Sc:,h För det skulle isf motsvara 6000-8500 sek i Ã¥rskostnad om jag räkna pÃ¥ dagens pris kWh Ã¥ en höjning av det (1.10-1.55 sek/kWh). Lägger jag sen till övrig el (7500 kWh/Ã¥r) sÃ¥ slutar totalförbrukningen pÃ¥ endast 13000 kWh/Ã¥r!!!! Det blir 35,6 kWh/dygn i snitt. NÃ¥t som verkar ändÃ¥ verkar fullt rimligt, med tanke pÃ¥ att solfÃ¥ngarna ska räknas in, Ã¥ att min förbrukning i somras var 20-25 kWh/dygn... Vad är det jag missat? För det verkar vara en Ã¥t helvete för liten förbrukning. Skulle det här stämma, sÃ¥ minskar mina värme/varmvatten kostnader med ca 2/3  :o :o :o Igen, vad är det jag missat/gjort för fel i beräkningen, det verkar vara för bra, för att vara sant....

mvh humlan.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #1 skrivet: 18 november 2006, 20:10:02 »
Kollade min förbrukning mellan 15okt och 17nov och den var 1558kw alltsÃ¥ ett snitt pÃ¥ ca 48.7kw/dygn all el inkluderat vi är 2 vuxna och 2 barn i familjen huset vi värmer är 220kvm i norrrlands inland  varmvattnet värms med nibe elberedare pÃ¥ 300L och värmer huset med 2st luft-vp samt en vedkamin som vi eldar lite sporadiskt i. Jag har ju inte sÃ¥ fruktansvärt mkt högre elförbrukning än dig humlan..... vart bor du och hur mÃ¥nga kvm värmer du? Visst hade du oxÃ¥ solfÃ¥ngare för vv?




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #2 skrivet: 18 november 2006, 20:32:59 »
Ser bra ut humlan Thumbsup
Men vintermånad är väl att ta i....har ju vart varmt som bara den, iaf här i ö-götland, det har vart minusgrader här, men bara några dagar under denna period.

Det blir intressant att följa hur airwellen beter sig i vinter... *vinkar*

Vår luftvärmepump har under samma period (15/10-17/11) förbrukat 196kWh, alltså ca 6kWh/dygn för värmen, ganska bra det också.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #3 skrivet: 18 november 2006, 20:51:09 »
Ser bra ut humlan Thumbsup
Men vintermånad är väl att ta i....har ju vart varmt som bara den, iaf här i ö-götland, det har vart minusgrader här, men bara några dagar under denna period.

Det blir intressant att följa hur airwellen beter sig i vinter... *vinkar*

Vår luftvärmepump har under samma period (15/10-17/11) förbrukat 196kWh, alltså ca 6kWh/dygn för värmen, ganska bra det också.



Jo nog vill jag kalla det vintermånad, sett ur ett förbrukningsperspektiv. Det är inte normalt med -5--12 grader under flera dagar den här tiden på året (15okt-17nov) Att dessutom Solen inte lyst, gör att jag helt.., nåja nästan helt iaf, missat tillskott från den åxå. Självklart lär det bli värre under midvintern, med lägre medeltemp. Men jag tvivlar då att enbart Airwellen räcker till, för att klara hela behovet av värme/varmvatten. Fast å andra sidan, så är det så varmt nu (0-+5), att Airwellen står stilla, under en stor del av dygnet igen, trots riktigt surväder, med högluftfuktighet. Vilket gör att L/V-pumpens COP försämras, pga av ökad nedisning. För visst påverkas väl pumpens COP/effektivitet när det är hög luftfuktighet, med bara dis dimma å regn, å en temp mellan 0-+5 grader? Jag tycker det borde bli så iaf...., torr luft bör ju rimligtvis minska avfrostningsintervallerna, eller har jag fel där?

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #4 skrivet: 18 november 2006, 21:01:26 »
Kollade min förbrukning mellan 15okt och 17nov och den var 1558kw alltsÃ¥ ett snitt pÃ¥ ca 48.7kw/dygn all el inkluderat vi är 2 vuxna och 2 barn i familjen huset vi värmer är 220kvm i norrrlands inland  varmvattnet värms med nibe elberedare pÃ¥ 300L och värmer huset med 2st luft-vp samt en vedkamin som vi eldar lite sporadiskt i. Jag har ju inte sÃ¥ fruktansvärt mkt högre elförbrukning än dig humlan..... vart bor du och hur mÃ¥nga kvm värmer du? Visst hade du oxÃ¥ solfÃ¥ngare för vv?




//Krister   *vinkar*

Ja ser jag till din förbrukning, sÃ¥ verkar "min" förbrukning högst normal  Thumbsup Jag bor ett par mil väster om Sundsvall, vilket är mitt i Sverige pÃ¥ kartan, men Norrland likväl  :) Jo jag har solfÃ¥ngare till vv, men dom gjorde inte mycket nytta, den här perioden. NÃ¥n riktig koll pÃ¥ storleken i kvm har jag inte. Jag har ju snedtak + ytor med för lÃ¥g takhöjd m.m, fast klart är att jag ändÃ¥ har betydligt mindre yta än dig iaf. Har bara en unge kvar hemma Ã¥xÃ¥, som dessutom är en pojk, inget extra söl i duschen/badkaret längre alltsÃ¥, sen jänta har flyttat hemifrÃ¥n  :) Bara tanten som brukar fylla ut badkaret ibland, Ã¥ det fÃ¥r hon göra för husfridens skull  ;)

mvh humlan.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #5 skrivet: 18 november 2006, 21:10:08 »
Oki ja airwellen ser ju onekligen ut att vara en mkt intressant lvp synd bara att man inte har vattenburet system för dÃ¥ hade jag nog köpt en sÃ¥dan men som det verkar med min förbrukning sÃ¥ känns det nästan som att konvertera om till vattenburet inte är nÃ¥gon ide.... men är därimot grymt sugen pÃ¥ solfÃ¥ngare till varmvatten.... alla som har det verkar vara mkt nöjda med det och nu har en bekant beställt efter ett solfÃ¥ngarsystem som han ska montera pÃ¥ väggen sÃ¥ jag kommer att kolla av lite med han när han haft det ett Ã¥r och funkar det bra för han sÃ¥ är det väl stor risk att man blirr narrad att investera  a:gl



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #6 skrivet: 18 november 2006, 21:29:12 »
Hallå Humlan. jag kan tänka att när kylan hänger i fördubblar du nog minst värmedriften........

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #7 skrivet: 18 november 2006, 21:57:39 »
Hallå Humlan. jag kan tänka att när kylan hänger i fördubblar du nog minst värmedriften........

Ja det ska bli kul... Sc:,h eller nåt, när det blir minusgrader en hel månad. Fast frågan är om det blir det på många år.. Det kan inte ha hänt mer än högst ett par ggr de senaste 15 åren. Inte är det som förr iaf, utan klart mildare är vintrarna numera. När jag var liten, så åkte man ju skridskor på ute-rinkarna så här års, å nu har knappt löven ramlat av träden. Is å snö ligger kvar nån dag, å alla vattendrag är ofrusna. Växthuseffekt eller inte, mildare måste det helt enkelt vara iaf...

mvh humlan.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #8 skrivet: 18 november 2006, 22:06:08 »
Hallå Humlan. jag kan tänka att när kylan hänger i fördubblar du nog minst värmedriften........

Ja det ska bli kul... Sc:,h eller nåt, när det blir minusgrader en hel månad. Fast frågan är om det blir det på många år.. Det kan inte ha hänt mer än högst ett par ggr de senaste 15 åren. Inte är det som förr iaf, utan klart mildare är vintrarna numera. När jag var liten, så åkte man ju skridskor på ute-rinkarna så här års, å nu har knappt löven ramlat av träden. Is å snö ligger kvar nån dag, å alla vattendrag är ofrusna. Växthuseffekt eller inte, mildare måste det helt enkelt vara iaf...

mvh humlan.




Att det kan vara så stor skillnad på vintrarna där du bor och jag bor det skiljer ju bara ca 40 mil mellan oss..... här är det ofta runt -20 grader under vintermånaderna Januari och februari brukar inte vara kul..... huvva kaaaaallt




//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #9 skrivet: 18 november 2006, 22:21:20 »
Oki ja airwellen ser ju onekligen ut att vara en mkt intressant lvp synd bara att man inte har vattenburet system för dÃ¥ hade jag nog köpt en sÃ¥dan men som det verkar med min förbrukning sÃ¥ känns det nästan som att konvertera om till vattenburet inte är nÃ¥gon ide.... men är därimot grymt sugen pÃ¥ solfÃ¥ngare till varmvatten.... alla som har det verkar vara mkt nöjda med det och nu har en bekant beställt efter ett solfÃ¥ngarsystem som han ska montera pÃ¥ väggen sÃ¥ jag kommer att kolla av lite med han när han haft det ett Ã¥r och funkar det bra för han sÃ¥ är det väl stor risk att man blirr narrad att investera  a:gl



//Krister   *vinkar*

Ja skaffa Du solfÃ¥ngare, medans bidraget finns kvar. Det är det enda alternativ som garanterat alltid ger dig mer pengar över till annat. Ã… besparingen bara ökar Ã¥r efter Ã¥r, utan att nÃ¥t slits nämnvärt, eller behöver bytas ut eller repareras. Jag kan dÃ¥ inte se nÃ¥t annat, som verkligen kan garantera en bättre eller större besparing, under sÃ¥ lÃ¥ng tid, än just solfÃ¥ngare. Sen fÃ¥r andra pÃ¥stÃ¥ vad dom vill, med avräkningstider Ã¥ annat. SolfÃ¥ngare har försumbart slitage Ã¥ reparations-behov, vilket gör att Du vet, att investeringen kommar att ge Ã¥terbäring under minst 20 Ã¥r, troligen ännu längre. Det kan Du aldrig göra med nÃ¥t annat, utan där drabbas man alltid av reparationer, med nÃ¥gra fÃ¥ undantag möjligtvis. Visst lär det komma bättre saker i framtiden, men ska Du vänta pÃ¥ det, sÃ¥ bör Du även räkna in den förlust Du gjort, just genom att vänta. Nä slÃ¥ till direkt, dÃ¥ sitter dina solfÃ¥ngare pÃ¥ plats innan nästa sommar, Ã¥ lämnar "gratis" vv till dig  :)

mvh humlan.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #10 skrivet: 18 november 2006, 22:32:53 »
Oki ja airwellen ser ju onekligen ut att vara en mkt intressant lvp synd bara att man inte har vattenburet system för dÃ¥ hade jag nog köpt en sÃ¥dan men som det verkar med min förbrukning sÃ¥ känns det nästan som att konvertera om till vattenburet inte är nÃ¥gon ide.... men är därimot grymt sugen pÃ¥ solfÃ¥ngare till varmvatten.... alla som har det verkar vara mkt nöjda med det och nu har en bekant beställt efter ett solfÃ¥ngarsystem som han ska montera pÃ¥ väggen sÃ¥ jag kommer att kolla av lite med han när han haft det ett Ã¥r och funkar det bra för han sÃ¥ är det väl stor risk att man blirr narrad att investera  a:gl



//Krister   *vinkar*



Ja skaffa Du solfÃ¥ngare, medans bidraget finns kvar. Det är det enda alternativ som garanterat alltid ger dig mer pengar över till annat. Ã… besparingen bara ökar Ã¥r efter Ã¥r, utan att nÃ¥t slits nämnvärt, eller behöver bytas ut eller repareras. Jag kan dÃ¥ inte se nÃ¥t annat, som verkligen kan garantera en bättre eller större besparing, under sÃ¥ lÃ¥ng tid, än just solfÃ¥ngare. Sen fÃ¥r andra pÃ¥stÃ¥ vad dom vill, med avräkningstider Ã¥ annat. SolfÃ¥ngare har försumbart slitage Ã¥ reparations-behov, vilket gör att Du vet, att investeringen kommar att ge Ã¥terbäring under minst 20 Ã¥r, troligen ännu längre. Det kan Du aldrig göra med nÃ¥t annat, utan där drabbas man alltid av reparationer, med nÃ¥gra fÃ¥ undantag möjligtvis. Visst lär det komma bättre saker i framtiden, men ska Du vänta pÃ¥ det, sÃ¥ bör Du även räkna in den förlust Du gjort, just genom att vänta. Nä slÃ¥ till direkt, dÃ¥ sitter dina solfÃ¥ngare pÃ¥ plats innan nästa sommar, Ã¥ lämnar "gratis" vv till dig  :)

mvh humlan.




Jo är grymt sugen kan jag väl erkänna men har lagt ut ca 40000kr nu pÃ¥ 2st luft-vp sÃ¥ frugan är nog tyvärr inte sÃ¥ lätt att övertala just nu pÃ¥ att skaffa en solfÃ¥ngare..... ::)   men det är bara till att börja bearbeta henne redan nu sÃ¥ om 2Ã¥r-3Ã¥r sÃ¥ kanske...... :)



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #11 skrivet: 18 november 2006, 22:35:32 »
Hallå Humlan. jag kan tänka att när kylan hänger i fördubblar du nog minst värmedriften........

Ja det ska bli kul... Sc:,h eller nåt, när det blir minusgrader en hel månad. Fast frågan är om det blir det på många år.. Det kan inte ha hänt mer än högst ett par ggr de senaste 15 åren. Inte är det som förr iaf, utan klart mildare är vintrarna numera. När jag var liten, så åkte man ju skridskor på ute-rinkarna så här års, å nu har knappt löven ramlat av träden. Is å snö ligger kvar nån dag, å alla vattendrag är ofrusna. Växthuseffekt eller inte, mildare måste det helt enkelt vara iaf...

mvh humlan.




Att det kan vara så stor skillnad på vintrarna där du bor och jag bor det skiljer ju bara ca 40 mil mellan oss..... här är det ofta runt -20 grader under vintermånaderna Januari och februari brukar inte vara kul..... huvva kaaaaallt




//Krister

Visst kan det knäppa till Ã¥ bli bÃ¥de -20 Ã¥ -30 grader, men numera hör det till sällsyntheterna. Gissar det är ca 10 dygn under en vinter, annars tycker jag det mest ligger mellan +5 till -15 frÃ¥n december till mitten av mars. Fan jag minns när jag började jobba (utomhus) pÃ¥ 70-talet, dÃ¥ var det ofta -20 eller mer under stora delar av vintern. Men sen mitten av 80-talet har det inte varit mer än högst nÃ¥t Ã¥r med riktigt kalla vintrar. Det syns tydligt vilken skillnad det blivit, dÃ¥ jag hade en granne som fotade frÃ¥n sitt fönster, samma dag i februari varje Ã¥r. Nu har han flyttat, men de foton han tog, visar klart pÃ¥ skillnaden. FrÃ¥n mitten av 80-talet Ã¥ framÃ¥t är det knappt nÃ¥n snö alls, mÃ¥nga Ã¥r. Snöslungan min, stÃ¥r där pÃ¥ gräset Ã¥ ser dum ut  :) nÃ¥t som jag inte kan komma ihÃ¥g hände tidigare.., ingen snö alltsÃ¥.

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #12 skrivet: 18 november 2006, 23:21:15 »
Körde igång en Airwell 12 kw förra veckan snacka om imponerande maskin.
Lugn och fin gång ett dovt lågmällt morrane från kompressorn mest ljud från fläktarna dock.
Ska blli intresant att se vad den går för i vinter.
Killen som har den hadde en 2 kw marcus 2000 dx pump före och resten fick elpatronen i oljepannan stå för.
Nu är pannan ersatt med 500L acc dubbla slingor med 9 kw elpatron i toppen som stegar i 9 steg á 1kw esbe schuntmotor med inbygd styr.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #13 skrivet: 18 november 2006, 23:47:16 »
Fint med fler Airwell pumpar i drift  Thumbsup Ã… Du bör ju kunna vara lite mer objektiv än mig, jag började nästan känna mig aldeles ensam Ã¥ övergiven, med mitt skrytande av min Airwell  ;D ;) Kul att Du nämner (o)ljudet, för jag är klart nöjd över hur min pump lÃ¥ter, Ã¥ ljudnivÃ¥n var nÃ¥t som oroade mig innan den väl var igÃ¥ng. Men det blev istället blev en glad överraskning, i motsats till vad flera andra skriver om sina pumpar. Jag har hittills klarat mig utan tillskott, sÃ¥ jag ser verkligen fram emot vad storebror..., eller kanske det är storasyster Airwell, kan prestera. Har för mig att nÃ¥n gick i funderingar pÃ¥ en 12:a här pÃ¥ bordet, dÃ¥ kanske han kan fÃ¥ lite info Ã¥xÃ¥.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Drift, 15 oktober till 17 november med Airwellen.....
« Svar #14 skrivet: 19 november 2006, 10:25:07 »
Ha ha ha, här gnölar Ã¥ gnäller jag över skitväder med regn Ã¥ rusk. Ã… sÃ¥ vaknar man upp till en absolut molnfri himmel, med strÃ¥lande solsken. Nu jobbar solfÃ¥ngarna för fullt, Ã¥ "gratis kWh:en" fyller huset Ã¥ pannan, med gosig värme Ã¥ varmt vatten  :) Jo jo, där fick man för allt gnäll  ;D

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!