Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ã…sikter, resultat av installation i Hus 126 Kvm + 72 Kw Thermia G3 10 Kw  (läst 61518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag tror det finns risk för missljud i radiatorerna om du tvingar upp flödet varför inte koppla som arbetstank med separat cp och ha separata flöden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror det finns risk för missljud i radiatorerna om du tvingar upp flödet varför inte koppla som arbetstank med separat cp och ha separata flöden.

Jag nämnde det för röris men han insisterade i att bäst resultat uppnås med en extra CP.
Möjlighet att köra tanken som en arbetstank fanns om jag ville det och då kunde han låna en kraftigare CP för att testa för min CP är för klen sa han.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har egentligen inte koll men tycker det låter konstigt och ovanligt om inte den inbyggda i vp ska räcka till men provar du så vet du.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Om det vore min anläggning och den skulle göras om med en extra cp, så skulle jag göra installationen som en arbetstank. Jag skulle inte ens fundera på något annat.

Din optimum funktion är helt onödig om du sätter en till cp på samma ledning.
Det kan inte kosta såå mycket mera att göra om till arbetstank jämfört med att sätta en till cp. Med arbetstank får optimum sköta deltat över vp, pumpen får optimalt delta, och du får köra flödet så hårt du vill till raddarna. Missljud kommer nog om det faktiskt blir högt flöde, men det verkar ju vara svårt att få sån fart på vattnet i ditt system.
Har du haft knäppningar? De blir isf mindre med arbetstank.

Jag kan inte säga om den Cp du redan har räcker till som ensam cp om du gör om till arbetstank. 25-60 är väl en ganska "normal" pump. Å andra sidan kostar det ju inget åt dig att testa att sätta den i serie med andra cp, om du gör det själv
« Senast ändrad: 12 maj 2014, 21:52:11 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om det vore min anläggning och den skulle göras om med en extra cp, så skulle jag göra installationen som en arbetstank. Jag skulle inte ens fundera på något annat.

Din optimum funktion är helt onödig om du sätter en till cp på samma ledning.
Det kan inte kosta såå mycket mera att göra om till arbetstank jämfört med att sätta en till cp. Med arbetstank får optimum sköta deltat över vp, pumpen får optimalt delta, och du får köra flödet så hårt du vill till raddarna. Missljud kommer nog om det faktiskt blir högt flöde, men det verkar ju vara svårt att få sån fart på vattnet i ditt system.
Har du haft knäppningar? De blir isf mindre med arbetstank.

Jag kan inte säga om den Cp du redan har räcker till som ensam cp om du gör om till arbetstank. 25-60 är väl en ganska "normal" pump. Å andra sidan kostar det ju inget åt dig att testa att sätta den i serie med andra cp, om du gör det själv

Som du säger, det är gratis om jag monterar den själv.
Tror nÃ¥gon det har större betydelse vart jag placerar CP ? För enkelhetens skull tänkte jag placera den strax innan min fördelare.  (se hus ritning tidigare sida)

Inga knäppningar har jag hört och inte ens när jag kopplar förbi volymtank hörs knäppningar eller susningar "går att styra då kulventiler finns"
« Senast ändrad: 12 maj 2014, 22:23:18 av Carlos »

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hej
Jag skulle sätta cp på ett ställe där det redan finns avstägningskranar, så att jag inte skulle bli tvungen att tömma hela systemet. Speciellt eftersom det bara är på prov.
« Senast ändrad: 13 maj 2014, 20:43:03 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hur har det gått för dig Carlos? Snart börjar värmeperioden på nytt!
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur har det gått för dig Carlos? Snart börjar värmeperioden på nytt!

Hoppas alla haft en bra sommar, själv har inte gjort några fler tester under sommaren men det börjar som du säger bli dags.
Så idag har jag monterade kulventiler på värmefördelare så att jag kan styra mina 3 slingor individuellt och passade på att monterat en extra CP "Grundfos Alpha+ 25-60 180"
Får vänta in någon kylig kväll för lite tester återkommer med resultat.




Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En fråga :
När pumpen producerar VV eller kör Legionella körning så blir framlednings röret till radiatorkretsen varm.
Är det växelventil som läcker ?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Är det efter en vv körning är det ok men under körningen ska inte röret bli varmt annat än av ev värme spridning från andra sidan växelventilen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det efter en vv körning är det ok men under körningen ska inte röret bli varmt annat än av ev värme spridning från andra sidan växelventilen.

Det är under vv körning.
Den blir rejält varm ända fram till volymförstorare  "cirka 4.5 meter rör som blir varm"


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det lÃ¥ter konstigt om röret blir varmt det borde det inte bli och värmen lär inte ledas 4,5 meter växelventilen kanske läcker lite grann  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!