Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rördragning i vägg  (läst 5335 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ove nyfiken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rördragning i vägg
« skrivet: 22 april 2018, 13:55:39 »
Hej!
Jag har en optimal placering av innerdelen på en mellanvägg i fritidshuset. I samband med en ombyggnad vill jag förbereda för mediarören, kondensslangen och elledningen genom att ska en kanal i en befintlig vägg. Kanalen mynnar under huset/trossbotten där vidare dragning till utomhusdelen görs (utrymmet är krypbart). En viktig sak är att kanalen kommer att hamna till vänster om inomhusdelen, sett framifrån.
Något fabrikat och typ av värmepump har jag inte valt, vill ha koll på allt innan. Jag vet bara att jag kommer att leta efter en av de lägsta inomhusdelarna, som ett av kriterierna. Och att anslutning kan ske från vänster om inomhusdelen.
Jag är helt novis och har därför följande frågor:
1. Kan en kanal som kan rymma mediarör etc som har max diameter 48 mm användas. Kanalen kan alltså ha erforderlig bredd men inget med större diameter än 48 mm går ner i kanalen.
2. Innebär det något speciellt om man vill ansluta från vänster?
Mottar gärna all den kunskap jag saknar!  Jag har inte för avsikt att installera något själv men måste ta ansvar för att när proffsinstallatören kommer ska det funka.
Mvh Ove nyfiken

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Rördragning i vägg
« Svar #1 skrivet: 22 april 2018, 17:07:51 »
Inlopp från vänster är de flesta innerdelar gjorda för så det borde inte vara något problem. Det viktiga med ”hålet” inne väggen är att det är lägre än utloppet på innerdelen då dräneringsrör mm ska luta neråt. Tänk då även på att innerdelen ska ha ca 5cm luft spalt upp mot taket.

Att montera en kanal i väggen ställer till det för installatören och kräver att du drar rören och kablage i förväg när väggen/kanalen är öppen. Rören är så relativt styva så att trycka in alla rör och slang tillsammans med kablage i efterhand är troligen inte lösbart. Viktigtnär du lägger rören är att inga veck eller förträngningar uppstår när du böjer rören i ”hörnen”. Se även till att du köper rätt dimension på rören oftast 1/4-3/8” (men några större pumpar använder 1/4-1/2” ).

Skulle rek att dra rören innanför väggen så att de går att byta om det skulle behövas. Inte det snyggaste men då kan installatören göra allt och stå för hela installationen.

Storleken på kanalen normalt använder jag 70-80mm kanaler och tror att det blir trångt med 48mm även om du lägger det när väggen är öppen.

Väjer du en värmepump med R32 köldmedel så ska skarven inne vara presskopplad eller lödas. Så R410 r att rek beroende på installatör.

Men detta är vad jag tror/tycker.

/Thomas

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rördragning i vägg
« Svar #2 skrivet: 22 april 2018, 22:35:30 »
Det blir nog svårt att hitta någon som gör installationen på dessa premisser.
Glöm inte att dränslangen skall mynna någonstans oxå

Utloggad Ove nyfiken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rördragning i vägg
« Svar #3 skrivet: 22 april 2018, 22:49:14 »
Hej!
Ja grejjen är ju alltså att kanalen med dess volym = bredd x djup är helt tillgänglig för installatören. Den är öppen vid installationstillfället MEN därefter sätts det på en skiva med skruvar, så att det blir ett schakt. Men ryms rören  med sina givna diameterar i ett utrymme som medger max 48 mm i diameter????

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Rördragning i vägg
« Svar #4 skrivet: 22 april 2018, 23:04:54 »
Hej igen

-Det är inget rör/kanal som rören ska dras i utan ligga löst inne i en innervägg om jag nu förstår det rätt.

Då är det troligen lösbart - ingen standard installation men görbart. Det som elextroluxaren säger är också en viktig del. Kondensvatten och rengöringsvätskor behöver dräneras och ledas bort.


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Rördragning i vägg
« Svar #5 skrivet: 22 april 2018, 23:12:20 »
jag monterade min innedel på en innervägg......och lät alla rör, ledningar löpa fritt inne i väggen.

Varför vill du dra allt i ett rör?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Ove nyfiken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rördragning i vägg
« Svar #6 skrivet: 23 april 2018, 08:53:37 »
Väggen har reglar som är 34x48 mm. Alltså är djupet 48 mm = det tomrum som jag vill dra rören i. Får mediarören plats där? Är de inte försedda med isolering? Hur stor diameter har mediarören med dess eventuella isolering. Dränslangen mynnar under huset.

Utloggad Ove nyfiken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rördragning i vägg
« Svar #7 skrivet: 23 april 2018, 08:57:07 »
Glömde det viktigaste: "Schaktet" är endast vertikalt, inga sidodragningar alltså.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rördragning i vägg
« Svar #8 skrivet: 23 april 2018, 09:22:25 »
Det bästa är om du tar hem tilltänkt återförsäljare för att kika på plats
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rördragning i vägg
« Svar #9 skrivet: 23 april 2018, 10:05:41 »
Ja!
konsultera installatören innan detta projekt sjösätts.
förr eller senare sätter väl nån en spik i kyl-rören eller elkablen  vad gör du då?
om rörisoleringen blir otät vad gör du då?
om dränslangen blir klämd / skadad eller lossnar vad gör du då.
när gnagarna springer in i innedelen och bygger bo hur får du ner innedelen?

hur mycket vatten kan marken suga upp under ditt hus? skall du ha pumpar eller avfuktare?

Utloggad Ove nyfiken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rördragning i vägg
« Svar #10 skrivet: 23 april 2018, 16:02:29 »
Ja, så får det bli.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Rördragning i vägg
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2018, 11:58:40 »
Hur gick det med denna ?  Sc:,h Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!