Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ Ã¥tgärd äldre IVT, "hetgas hög"- givare ok  (läst 2558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rispalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Bergvärmepumpen strejkar med indikation "Hetgas hög". Jag har mätt 100 grader på övre rör, misstänker därmed att det är en korrekt indikation. Vad jag förstår på andras diskussioner är det antingen dålig fart på utgående varmvatten/element - eller kylmedium.

Då jag kör på tillskott är det inga problem med vare sig varmvatten eller värme - tror därför att det inte är fel på "utgående" slingor.

Utöver ovan problem har den under förra vinter haft ngt hyss med snabba till/frånslag av tillskott (2-3 tillfällen). Ej utrett men har slutat efter en reset. Pump på själva bergvärmepump har spår av äldre läckage runt skruv/infästning (korrosion).

Pannan är IVT greenline compact 5 anno 1999, 2 fläktelement + 1 golvslinga  (som borde vara 2). Golvvärme pÃ¥ samma slinga som radiator -  inte helt optimalt. Vill därför utöka/ersätta fläktelement med mer radiatorer i framtiden och separera golvslinga frÃ¥n radiator.

12-15000 Kwh/år (senaste 6 åren, möjligt lägre då det var nytt).
112 Kvm uppvärmd yta. MEN endast 105 meter borrdjup.


Har ni förslag på åtgärd med denna bakgrund. Laga eller köpa ny? Om jag köper ny - vad är lämplig ersättare? Vill gärna få den nätansluten men ogillar Nibe mfl som låser mig vid deras nät/app tjänster. Lite inne på varvtalsstyrd då den kan vara lite flexibel med framtida utbyggnad.



Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Har ni förslag på åtgärd med denna bakgrund. Laga eller köpa ny? Om jag köper ny - vad är lämplig ersättare? Vill gärna få den nätansluten men ogillar Nibe mfl som låser mig vid deras nät/app tjänster. Lite inne på varvtalsstyrd då den kan vara lite flexibel med framtida utbyggnad.

Nu vet jag inte hur övriga tillverkares nättjänster fungerar men jag misstänker att även de använder specifik tjänst.

Nibe har ju tillbehöret SMS-40 som låter dig styra och kontrollera värmepumpen via SMS, endera en handfull enklare textbaserade kommandon från vilken mobil som helst, eller via Android-appen, som tillåter mera kontroll. Där går ju inget via någon separat tjänst förutom mobilnätet.

Jag har själv SMS-40 och tittade lite på att uppgradera styret i min F1245-12 för att få internetanslutning men konstaterade att SMS-lösningen är betydligt flexiblare.

SMS-40 skickar dessutom larm via SMS även vid strömavbrott, vilket är perfekt för oss när vi inte är i stugan.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kolla smutsfilter och växelventil på grejerna.
Även om det funkar med elpatron så kan det vara lite för hög tempdiff på värmebäraren.
Om det är en IVT utan display så är det smart att skaffa en IR-termometer för att kolla upp temperaturerna på grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rispalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack!
Silen ren. Termostatventilen kärvar inte. DÃ¥ jag tryckt in ventilen rör den sig sedan lÃ¥ngsamt ("makligt") ut igen. Antar att det är ok. Jag fÃ¥r nog  bjuda hem en ivt-doktor för en slutgiltig dom.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Om växelventilens pinne rör sig "makligt" ut efter att du tryckt in den kan du nog vara ganska säker på att den inte orkar gå ända till sitt ändläge. Dvs den kommer nog att "läcka" (inne i ventilen) mer eller mindre när den stannat upp.

Jag har en C7 frÃ¥n 2002 vars växelventil plockas isär var 3e-5e  Ã¥r och smörjs upp med armaturfett för att inte börja gÃ¥ trögt. Behövs det sÃ¥ byter jag ocksÃ¥ O-ringar i den (kostar runt 50-lappen). När man väl vet hur ventilen plockas isär är det väldigt enkelt att göra denna operation.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad rispalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hade en servicetekniker på besök. Han bytte direkt växelventil till en nyare variant som istället för fjäder har en vridande "ventil". Sedan kalibrerade han något (expansionsventil?) på kompressor emedan den körde.

Allt verkade normalt men den fick återigen hetgashög. Han bytte då den givaren som sitter på kompressor. Det var sista chansen och han var sedan tvungen att åka vidare. Nu har den gett "kompressor" larm en gång vilket jag gjort reset på. Det ser inte så lovande ut...

 

Utloggad rispalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
R.I.P... IVT 5kw anno 1999 anses inte värd att reparera.
Epilog:
Nu då den endast går på elpatron så uppdagas ett annat problem. Med ungefär 2-3 dagars mellanrum spårar den ur och matar full värme ut i radiatorer med "hög retur" och 26 grader varmt i huset som resultat.
Efter reset lugnar den ner sig. Därför gör jag on/off morron o kväll och det verkar hålla honom lugn. Jag tippar att det var ett latent problem som inte syntes i normal drift.
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!