0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det alltså en nedgrävd matkällare med betonggolv under torpargrunden? Finns det avlopp passar förmodligen en kondensavfuktare men det beror på hur kallt det blir i grunden under vinterhalvåret. Viktigt att grunden är tätad för att en avfuktare ska kunna göra sitt jobb.
Hej!Tror det är bäst att inte avskärma själva matkällaren med frigolit utan se till hela torpargrundens behov av avfuktning. Först installera fjärravläst termometer med hygrometer för att ta reda på vilken temperatur och relativ luftfuktighet det egentligen är i grunden under olika årstider. Mät fuktkvot i blindbotten, bärlinor och syll. Därefter kan man välja åtgärder och avfuktningsaggregat. Vid behov täta grunden med kalkbruk och fogskum. Täcka marken med åldersbeständig plast. Om det gäller södra Sverige kan en kondensavfuktare som DS15 med slang till avloppet fungera bra. Om det ligger längre norrut och/eller det finns luktproblem är en sorptionsavfuktare lämpligast. Mer fakta kring torpargrunder etc finns bl.a. att läsa på http://www.lfs-web.se/torpargrund-krypgrund-renovering.htmHar också hört att boracal är bra att ha på mot mögel.
Borsta bort det vita "möglet" och låt allt vara.....tillfälligt vattenläckage är ingen fara.
Det var intressant att det inte blir kallare än +7°C nere i matkällaren trots det ligger i Norrbotten som ju har vintrar då det emellanåt blir riktigt kallt. En del värme sprids alltså neråt från murstock och genom trossbotten så att torpargrunden klarar sig någorlunda. Kritiken mot kondensavfuktare i krypgrund har ju varit att det bildas mycket frost och is men håller det sig kring 5 grader eller mer är det inga problem. Har själv haft +4,5°C som kallast och inga problem med avfuktaren. RF ligger på 60% hela vintern. Behovet av avfuktning i grunden är dessutom störst på sommaren och mindre på vintern. Behövs värmekabeln till vattenröret när det inte blir kallare än så? Den kanske går långt utanför grunden fram till vattenledning i gatan?
För många är nog den temperaturen i matkällaren fullt normal eller t.o.m. bättre än så. På sommaren kan det dock bli för varmt, vet inte hur det är i Norrbotten, men här i Mälardalen kan temperaturen i krypgrunden bli uppåt 18-19 grader om det är en solig och varm juli-månad. Då vore det bra med en väl nedgrävd matkällare med isolerat tak under krypgrunden Ett avfuktningsaggregat tillför också viss värme oavsett modell så det är inte helt enkelt.
Om du öppnar på sommaren så stiger fuktighet när den varma fuktiga luften kommer in och avkyls. Värmer du däremot upp kall torr luft blir den än torrare.
Avfuktaren kyler först luften så att vattnet kondenserar sedan höjer den temperaturen på luften igen. Hur mycket kan jag inte säga men minst lika mycket som den tidigare sänkt temperaturen.
Luftfuktigheten blir lägre när temperaturen på luften stiger. I moderna torpargrunder är det aldrig problem med luftfuktighet under vintern endast på sommarhalvåret då marktemperaturen är lägre än utetemperaturen. Marktemperaturen i en torpargrund blir ofta inte högre än 5-7 grader sommartid och på vintern inte lägre än någon plusgrad.
Ok.Men den kan alltså inte öka värmen mer än marginellt då iaf antar jag?
Kondensavfuktaren DS15 drar ca 220W varav det mesta blir till värme. Dessutom tillkommer lite värme när vattenångan kondenseras till flytande vatten och droppar ner i avloppet (jfr det motsatta att det krävs tillskott av värme för att göra ånga av vatten). Påverkar temperaturen bara marginellt i en grund. I en liten matkällare kanske det märks något mer om avfuktaren får gå mest hela tiden för att hålla nere fuktnivån.
Man brukar säga att man skall ligga under 70% för att inte riskera mögelangrepp, grunden tål mer ju kallare den är utan risk för mögel, men nu har du ju redan drabbats så då bör du nog försöka torka ut den så mycket som bara möjligt är.Jag skulle försöka få bort så mycket som möjligt av möglet och sedan pensla med boracol eller klorin för att se om det dör ut.Klorin har fördelen att det även kan bleka bort eventuella missfärgningar, däremot är jag inte säker på att det har boracols långverkande funktion.
Tänk på att matkällaren behöver ventilation utifrån, både in och ut...Annars lär den bli för varm då den värmas av källarluckan, kanske (Jag är ingen expert på det där, men tänker i alla fall att det kan bli så)
Och tänk även på att nästan alla gamla hus med torpargrund har mer eller mindre skador under husen beroende på fukt. Att så pass många hus fortfarande står upp beror på att man tidigare noga valde ut det virke man byggde av och använde "virke" med ett naturligt motstånd mot röta som tex kärnved och senvuxet.
För ett hus med uteluftventilerad krypgrund i Bromma i Stockholm har jag ett diagram där det anges en relativ luftfuktighet på ca 80% för april månad. Det skiljer säkert en del i olika delar av landet.
Den där kalla natten jag talade om tidigare i tråden så pendlade Rf i grunden markant mellan dag och natt, det var i och för sig kraftiga temperaturväxlingar ute, mellan +10 på dan och -12 på natten, men ändå, det kan gå fort OM ventilationen fungerar bra.
Okej.Så om jag förstår dig rätt skedde en form av utjämning mellan dag och natt?
Mögel under trossbotten beror oftast på stående vatten under huset, eller en för kraftig ventilation.Dålig lukt i huset beror oftast på dålig markavtäckning i kombination med en trossbotten som andas, alltså en otät konstruktion av trossbotten, typiskt och vanligt problem på älvsbyhus byggda före -74 då de började med oljehärdad masonit som trossbotten.Innan -74 hade spontad panel som trossbotten.Slarvig markavtäckning som lämnar mycket organiskt material i marken står för de flesta "sjuka husen" som luktar illa inuti.När man tidigare byggde Älvsbyhus lade man ned mycket lite möda på markavtäckningen, och de har också fått ett dåligt rykte p.g.a. dettaEn säker grund skall ha en ordentlig markavtäckning, plast på mark, avfuktning och kontrollerad undertrycksventilation.Sen finns det en uppsjö andra lösningar som kanske fungerar, och en radda hus som klarat sig oavsett när de är byggda och trots att de helt saknar alla grundläggande krav på en säker grund (utom då att det inte står vatten under huset, det klarar inget hus...)