Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftavfuktare till matkällare  (läst 25170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftavfuktare till matkällare
« skrivet: 03 april 2015, 16:15:20 »
Hej.

Har oturen att en värmekabel i kallvattenledningen har läckt vatten genom att själva värmekabeln har tagit in vatten på insidan av höljet och läckt ut vatten genom stickproppen och ut på cementgolvet inne i matkällaren nere i torpargrunden.

Vet ej hur länge eller hur mkt naturligtvis annat än att det idagsläget är en blöt pöl på golvet, tack och lov finns det ett golvavlopp på cementgolvet.

Frågan jag har är vilken luftavfuktare som kan vara bra till att "torka" upp detta vatten?

Funderar på en woods ds15, vad tror ni om den?

Har även fått lite påväxt av vad jag tror är vitmögel i taket under torpargrunden lokalt ovanför där matkällaren befinner sig, har annars upplevt att torpargrunden är "hälsosamt" torr frånsett då detta läckage tack vare den f-bannade värmekabeln.

Tanken med luftavfuktaren är alltså att nu i första hand använda den till att torka upp detta läckage från cementgolvet samt om det behövs låta avfuktaren gå i övrigt om det behövs under torpargrunden.

Så vilken avfuktare och vad göra åt vitmöglet som uppkommit på blindbotten, boracol?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #1 skrivet: 03 april 2015, 16:31:28 »
Är det alltså en nedgrävd matkällare med betonggolv under torpargrunden? Sc:,h Finns det avlopp passar förmodligen en kondensavfuktare men det beror på hur kallt det blir i grunden under vinterhalvåret. Viktigt att grunden är tätad för att en avfuktare ska kunna göra sitt jobb.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #2 skrivet: 03 april 2015, 16:42:32 »
Är det alltså en nedgrävd matkällare med betonggolv under torpargrunden? Sc:,h Finns det avlopp passar förmodligen en kondensavfuktare men det beror på hur kallt det blir i grunden under vinterhalvåret. Viktigt att grunden är tätad för att en avfuktare ska kunna göra sitt jobb.

Hej.

Det är en matkällare nedgrävd inne i torpargrunden med lucka i golvet inne i köket, golvet är gjutet och väggarna är murade, är öppet mot övriga torpargrunden under tak så att säga.

En av tankarna jag eventuellt har är att isolera med tex styrolit ända upp mot blindbotten och på så sätt avskärma övriga delar av torpargrunden och köra avfuktning enbart inne i matkällaren, sannolikheten för fuktighet är störst där iom att det är dels djupare där och att det förekommer en viss kondens iom att vattenförsörjningen är där.

Torpargrunden har fungerat bra i 100 år så här långt men jag vet inte om min tanke med att skärma av matkällaren kan vara skadligt på något vis?

Vad behandla "vitluddet" med?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #3 skrivet: 03 april 2015, 19:22:37 »
Hej!
Tror det är bäst att inte avskärma själva matkällaren med frigolit utan se till hela torpargrundens behov av avfuktning. Först installera fjärravläst termometer med hygrometer för att ta reda på vilken temperatur och relativ luftfuktighet det egentligen är i grunden under olika årstider. Mät fuktkvot i blindbotten, bärlinor och syll. Därefter kan man välja åtgärder och avfuktningsaggregat. Vid behov täta grunden med kalkbruk och fogskum. Täcka marken med åldersbeständig plast. Om det gäller södra Sverige kan en kondensavfuktare som DS15 med slang till avloppet fungera bra. Om det ligger längre norrut och/eller det finns luktproblem är en sorptionsavfuktare lämpligast. Mer fakta kring torpargrunder etc finns bl.a. att läsa på http://www.lfs-web.se/torpargrund-krypgrund-renovering.htm

Har också hört att boracol är bra att ha på mot mögel.
« Senast ändrad: 04 april 2015, 10:26:27 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #4 skrivet: 03 april 2015, 20:48:43 »
Borsta bort det vita "möglet" och låt allt vara.....tillfälligt vattenläckage är ingen fara.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #5 skrivet: 03 april 2015, 22:54:00 »
Hej!
Tror det är bäst att inte avskärma själva matkällaren med frigolit utan se till hela torpargrundens behov av avfuktning. Först installera fjärravläst termometer med hygrometer för att ta reda på vilken temperatur och relativ luftfuktighet det egentligen är i grunden under olika årstider. Mät fuktkvot i blindbotten, bärlinor och syll. Därefter kan man välja åtgärder och avfuktningsaggregat. Vid behov täta grunden med kalkbruk och fogskum. Täcka marken med åldersbeständig plast. Om det gäller södra Sverige kan en kondensavfuktare som DS15 med slang till avloppet fungera bra. Om det ligger längre norrut och/eller det finns luktproblem är en sorptionsavfuktare lämpligast. Mer fakta kring torpargrunder etc finns bl.a. att läsa på http://www.lfs-web.se/torpargrund-krypgrund-renovering.htm

Har också hört att boracal är bra att ha på mot mögel.

Håller till i norrbotten, brukar aldrig ha kallare än +7 nere i matkällaren under vintern så en woods borde fungera iaf enligt spec.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #6 skrivet: 03 april 2015, 22:54:54 »
Borsta bort det vita "möglet" och låt allt vara.....tillfälligt vattenläckage är ingen fara.

Ska prova det, men ändå lite lur om att gå på det med boracol eller liknande "bara för att".

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #7 skrivet: 04 april 2015, 09:52:06 »
Det var intressant att det inte blir kallare än +7°C nere i matkällaren trots det ligger i Norrbotten som ju har vintrar då det emellanåt blir riktigt kallt. En del värme sprids alltså neråt från murstock och genom trossbotten så att torpargrunden klarar sig någorlunda. Kritiken mot kondensavfuktare i krypgrund har ju varit att det bildas mycket frost och is men håller det sig kring 5 grader eller mer är det inga problem. Har själv haft +4,5°C som kallast och inga problem med avfuktaren. RF ligger på 60% hela vintern. Behovet av avfuktning i grunden är dessutom störst på sommaren och mindre på vintern. Behövs värmekabeln till vattenröret när det inte blir kallare än så? Den kanske går långt utanför grunden fram till vattenledning i gatan?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #8 skrivet: 04 april 2015, 10:01:43 »
Det var intressant att det inte blir kallare än +7°C nere i matkällaren trots det ligger i Norrbotten som ju har vintrar då det emellanåt blir riktigt kallt. En del värme sprids alltså neråt från murstock och genom trossbotten så att torpargrunden klarar sig någorlunda. Kritiken mot kondensavfuktare i krypgrund har ju varit att det bildas mycket frost och is men håller det sig kring 5 grader eller mer är det inga problem. Har själv haft +4,5°C som kallast och inga problem med avfuktaren. RF ligger på 60% hela vintern. Behovet av avfuktning i grunden är dessutom störst på sommaren och mindre på vintern. Behövs värmekabeln till vattenröret när det inte blir kallare än så? Den kanske går långt utanför grunden fram till vattenledning i gatan?

Jo den är ju egentligen lite för varm för att vara en matkällare.
Eldar kontinuerligt så det går anragligen ner en del värme den vägen, själva golvet är annars isolerat med 7 eller 8 tum spån.

Vattenledningen går under plogad väg innan den når vattenbrunnen så där går tjälen djupt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #9 skrivet: 04 april 2015, 15:33:40 »
För mÃ¥nga är nog den temperaturen i matkällaren fullt normal eller t.o.m. bättre än sÃ¥. PÃ¥ sommaren kan det dock bli för varmt, vet inte hur det är i Norrbotten, men här i Mälardalen kan temperaturen i krypgrunden bli uppÃ¥t 18-19 grader om det är en solig och varm juli-mÃ¥nad. DÃ¥ vore det bra med en väl nedgrävd matkällare med isolerat tak under krypgrunden :)  Ett avfuktningsaggregat tillför ocksÃ¥ viss värme oavsett modell sÃ¥ det är inte helt enkelt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #10 skrivet: 05 april 2015, 16:13:25 »
För mÃ¥nga är nog den temperaturen i matkällaren fullt normal eller t.o.m. bättre än sÃ¥. PÃ¥ sommaren kan det dock bli för varmt, vet inte hur det är i Norrbotten, men här i Mälardalen kan temperaturen i krypgrunden bli uppÃ¥t 18-19 grader om det är en solig och varm juli-mÃ¥nad. DÃ¥ vore det bra med en väl nedgrävd matkällare med isolerat tak under krypgrunden :)  Ett avfuktningsaggregat tillför ocksÃ¥ viss värme oavsett modell sÃ¥ det är inte helt enkelt.

Jo det är väl olika hur pass kallt det blir i torpargrunderna beroende på lite olika faktorer.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #11 skrivet: 07 april 2015, 17:07:09 »
Har köpt en woods 15 här i dagarna.

Har en fundering om det här med ventilationen, har idagsläget isolering i kattgluggarna.

Ska jag ta ut den då jag kör avfuktaren eller ska kattgluggarna vara stängda?

Brukar alltid ta ut isoleringen under våren och stoppa in den i till vintern?

Hur göra?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #12 skrivet: 07 april 2015, 17:16:01 »
Om du öppnar på sommaren så stiger fuktighet när den varma fuktiga luften kommer in och avkyls. Värmer du däremot upp kall torr luft blir den än torrare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #13 skrivet: 07 april 2015, 17:19:32 »
Om du öppnar på sommaren så stiger fuktighet när den varma fuktiga luften kommer in och avkyls. Värmer du däremot upp kall torr luft blir den än torrare.

Jo men hur blir det nu då jag pga läckaget har blött och samtidigt relativt kallt där nere då luften blir varmare av luftavfuktaren?

(Läckaget är åtgärdat)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #14 skrivet: 07 april 2015, 17:25:55 »
Avfuktaren kyler först luften sÃ¥ att vattnet kondenserar sedan höjer den temperaturen pÃ¥ luften  igen. Hur mycket kan jag inte säga men minst lika mycket som den tidigare sänkt temperaturen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #15 skrivet: 07 april 2015, 17:51:16 »
Avfuktaren kyler först luften sÃ¥ att vattnet kondenserar sedan höjer den temperaturen pÃ¥ luften  igen. Hur mycket kan jag inte säga men minst lika mycket som den tidigare sänkt temperaturen.

Ok.
Men den kan alltså inte öka värmen mer än marginellt då iaf antar jag?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #16 skrivet: 07 april 2015, 17:59:35 »
Jag vet inte om jag gör ett tankefel, men om vi säger att tempen stiger så vill den uppåt, och om jag har kattgluggarna stängda så borde luften gå genom golvet och uppåt eller annan lättare väg då förstås, springor osv?

Om jag öppnar kattgluggarna så borde det innebära att luften blir kallare inne i grunden då utetempen är kallare, i kombination med att det ventilerar med öppna gluggar borde fukten förflyttas ut fortare, speciellt som jag värmer inne i grunden med avfuktaren?

Rätt eller fel?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #17 skrivet: 07 april 2015, 19:09:02 »
Cirkulerar du samma luft flera varv genom avfuktaren så blir luftfuktigheten lägre för varje "varv", tar du in ny luft tar du samtidigt in ny fukt OM det inte är betydligt kallare ute än inne.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #18 skrivet: 08 april 2015, 07:52:04 »
Om man då har torr luft som är kallare än vad luften i krypgrunden är och man i detta läge öppnar krypgrunden, vad sker då med rf?

Låt säga att vi i samma läge har kraftig vind och får en väldigt bra ventilation samtidigt som uteluften är kallare?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #19 skrivet: 08 april 2015, 09:02:52 »
Luftfuktigheten blir lägre när temperaturen på luften stiger. I moderna torpargrunder är det aldrig problem med luftfuktighet under vintern endast på sommarhalvåret då marktemperaturen är lägre än utetemperaturen. Marktemperaturen i en torpargrund blir ofta inte högre än 5-7 grader sommartid och på vintern inte lägre än någon plusgrad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #20 skrivet: 08 april 2015, 09:17:49 »
Luftfuktigheten blir lägre när temperaturen på luften stiger. I moderna torpargrunder är det aldrig problem med luftfuktighet under vintern endast på sommarhalvåret då marktemperaturen är lägre än utetemperaturen. Marktemperaturen i en torpargrund blir ofta inte högre än 5-7 grader sommartid och på vintern inte lägre än någon plusgrad.

Ok, du menar i en modern krypgrund?

Råder det andra förutsättningar i en äldre torpargrund?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #21 skrivet: 08 april 2015, 12:34:50 »
Ok.
Men den kan alltså inte öka värmen mer än marginellt då iaf antar jag?

Kondensavfuktaren DS15 drar ca 220W varav det mesta blir till värme. Dessutom tillkommer lite värme när vattenångan kondenseras till flytande vatten och droppar ner i avloppet (jfr det motsatta att det krävs tillskott av värme för att göra ånga av vatten). Påverkar temperaturen bara marginellt i en grund. I en liten matkällare kanske det märks något mer om avfuktaren får gå mest hela tiden för att hålla nere fuktnivån.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #22 skrivet: 08 april 2015, 12:46:04 »
Kondensavfuktaren DS15 drar ca 220W varav det mesta blir till värme. Dessutom tillkommer lite värme när vattenångan kondenseras till flytande vatten och droppar ner i avloppet (jfr det motsatta att det krävs tillskott av värme för att göra ånga av vatten). Påverkar temperaturen bara marginellt i en grund. I en liten matkällare kanske det märks något mer om avfuktaren får gå mest hela tiden för att hålla nere fuktnivån.

Okej.
Själva avfuktaren står i matkällaren som är belägen nere i torpargrunden, så den avfuktar hela grunden, mer eller mindre.
Sen jag ställde ner ds15:en igår så har RF sjunkit med ca 8-10 enheter enligt hygrometern jag också köpte. (En Wood´s hygrometer)

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #23 skrivet: 08 april 2015, 12:55:50 »
Har dock som jag förstår det för hög RF just nu? Hygrometern visar på 78% och temperaturen är på mellan 7-8 plusgrader.

Antar att den höga RF beror på läckaget jag har då detta lokalt i matkällaren borde innebära att betonggolvet har en hel del vatten i sig + att säkert den snabba snösmältningen vi precis har också bidrar med sitt.

Hittade en sida med aktuell uppdaterad luftfuktighet för Piteå där jag bor, just nu är den 34%, ikväll kl 18:00 förväntas den vara 43% och inatt kl 23:00 77%.

Borde det inte innebära att om man öppnar kattgluggarna på dagtid och det är kallare ute än vad det är inne i torpargrunden så borde RF inne i grunden sjunka?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #24 skrivet: 08 april 2015, 13:35:17 »
Vid den här årstiden kan det fungera för just vårvintern är den torraste årstiden. Men det beror ju på temperaturen. Det är ju samma vatteninnehåll i den luft som under dagen har 34% som sedan har 77% på natten, så om det ska fungera måste temperaturen i hela grunden vara högre än uteluften.
För att få bukt med hög fuktighet i torpargrunder kan man täta ytterväggarna samt plasta och isolera marken med tex en BETONGTÄCKMATTA. Problemen kommer när temperaturen stiger utomhus och markkylan kyler under huset.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #25 skrivet: 08 april 2015, 15:10:16 »
Om du öppnar kattgluggarna kan du stänga av avfuktaren, för då avfuktar du ju hela världen så att säga.
Visst skulle det gå att räkna på utetemp, temp i grunden och modellera fram när du kan ha kattgluggarna öppna för att torka ut din grund, men det kräver ju ständig passning, och missar du det några dar när det är varmt och fuktigt ute så kan du ha en drypande blöt torpargrund, det går fort att få kondens om luftomsättningen blir stor, som t.ex nu när det är halv storm.

Innan vi åtgärdade vår krypgrund hade vi några veckor på våren, och typ en månad på hösten då organiskt material i sanden under huset fick så pass mycket fukt att det började lukta lite mögel vid grundens ventilationsöppningar.
Som tur var hade jag redan när vi köpte huset varit noga med att täta uppåt, så inne i huset luktade det aldrig nåt, som vi kunde känna i alla fall.

Efter att ha tätat all ventilation och satt in en munters avfuktare har vi aldrig haft några problem med vare sig fukt eller mögellukt.

INnan vi satte in avfuktaren satte jag in en hygrometer som registrerade 100% luftfuktighet en vårnatt (runt denna årstid) när det var runt +10 på dan men -15 på natten.
Nattetid kyldes alltså krypgrunden, och på dagen, med hög temperatur och kraftig snösmältning så kondenserade det på hygrometern, och troligen under trossbotten, eller i vart fall någonstans i krypgrunden.

Samma sak händer i alla torpargrunder, i vart fall om de ventileras ordentligt.
Små gjutjärnskattgluggar med galler mot mössen är mycket bättre än stora öppningar som forcerar ventilationen.

Om jag hade en matkällare som din skulle jag nog isolera mot bjälklaget, samt ventilera matkällaren med ventilationsrör utifrån, då kan du bättre styra temperaturen, och avfukta en begränsat utrymme.
När man närmar sig 0 grader är en sorbtionsavfuktare klart bättre än en woods, men lite dyrare.

Riktig "säker" blir en torpargrund aldrig om man inte sanerar och avfuktar.
Med sanerar menar jag att man tar bort så mycket organiskt material som möjligt, tätar ventilationen, och sätter in en sorbrtionsfuktare som både avfuktar och skapar ett understryck i krypgrunden.
Fläktarna skall alltså gå dygnet runt även om avfuktningsbehov inte finns.
Först då har du garanterat torrt nog, och ventilationen garanterar (minimerar) risken att angripen luft skall ta sig upp i huset.

Några friskluftsventiler genom väggarna i bostadsplanet hjälper till att minimera risken att luft från krypgrunden, angripen av mögel, svampsporer och bakterier kan ta sig in i bostadsytan.

Det finns många exempel på där gamla torpargrunder som isolerats, och där man slutat elda i spisen som värmer murstocken har drabbats av fukt så att trossbotten har fallit ur, man har fått spån på mark, och det har börjat mögla.
I värsta fall kan man få hussvamp i ett sånt hus, det hade mina grannar i sin sommarstuga, bara riva hela golvet, sanera och bygga upp allt igen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #26 skrivet: 08 april 2015, 16:11:38 »
Så att det som hos mig just nu är strax under 80% (76% precis nu) RF är inget konstigt, eller är det rent av "lågt" jämförelsevis med tanke på att jag även haft ett läckage där inne i matkällaren?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #27 skrivet: 09 april 2015, 07:27:55 »
Man brukar säga att man skall ligga under 70% för att inte riskera mögelangrepp, grunden tål mer ju kallare den är utan risk för mögel, men nu har du ju redan drabbats så då bör du nog försöka torka ut den så mycket som bara möjligt är.
Jag skulle försöka få bort så mycket som möjligt av möglet och sedan pensla med boracol eller klorin för att se om det dör ut.
Klorin har fördelen att det även kan bleka bort eventuella missfärgningar, däremot är jag inte säker på att det har boracols långverkande funktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #28 skrivet: 09 april 2015, 09:35:35 »
I diagrammet "risk för mögel" framgår det att gränsen för mögeltillväxt går vid RF 75% med en temperatur av 20 grader och RF 80% vid 7-8 grader. Jag har ställt hygrostaten så det blir max ca 70% på sommaren när fuktbelastningen är som högst. Det medför (samma konstanta inställning på DS15) att RF på vinterhalvåret blir omkring 60% enligt de två fuktmätare jag har i krypgrunden. Om man då har uppåt 80% vid 7-8 grader på vinterhalvåret tror jag det är ett ganska högt fuktvärde som behöver minskas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #29 skrivet: 09 april 2015, 11:28:50 »
Man brukar säga att man skall ligga under 70% för att inte riskera mögelangrepp, grunden tål mer ju kallare den är utan risk för mögel, men nu har du ju redan drabbats så då bör du nog försöka torka ut den så mycket som bara möjligt är.
Jag skulle försöka få bort så mycket som möjligt av möglet och sedan pensla med boracol eller klorin för att se om det dör ut.
Klorin har fördelen att det även kan bleka bort eventuella missfärgningar, däremot är jag inte säker på att det har boracols långverkande funktion.

Funderar på att testa att pensla på klorin, "bygga" igen så tätt det går mellan matkällaren och torpargrunden och köra avfuktaren i matkällaren, sen öppna ventilerna och ventilera torpargrunden som jag gjort tidigare.
Problemet är som sagt lokalt där matkällaren är belägen, man ser tydligt att fuktpåverkan varit där och utanför matkällaren är träet opåverkat.

Man byggde ju husen på detta sätt tidigare, iom att jag fortfarande eldar kontinuerligt så tycker jag att förutsättningarna för att det ska fungera borde vara på husets sida även nu, problemet som uppstått tror jag inte har att göra med ventilationen, utan pga dels vattenläckaget, men även pga kondens, dessa är i dagsläget åtgärdade så det borde inte göra saken sämre att ventilera, iaf inte denna årstid?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #30 skrivet: 09 april 2015, 11:35:29 »
Tänk på att matkällaren behöver ventilation utifrån, både in och ut...
Annars lär den bli för varm då den värmas av källarluckan, kanske (Jag är ingen expert på det där, men tänker i alla fall att det kan bli så)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #31 skrivet: 09 april 2015, 12:12:41 »
Och tänk även på att nästan alla gamla hus med torpargrund har mer eller mindre skador under husen beroende på fukt. Att så pass många hus fortfarande står upp beror på att man tidigare noga valde ut det virke man byggde av och använde "virke" med ett naturligt motstånd mot röta som tex kärnved och senvuxet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #32 skrivet: 09 april 2015, 12:17:23 »
Tänk på att matkällaren behöver ventilation utifrån, både in och ut...
Annars lär den bli för varm då den värmas av källarluckan, kanske (Jag är ingen expert på det där, men tänker i alla fall att det kan bli så)

Hej.
Jo det tÃ¥ls att tänka pÃ¥, speciellt om man ska förvara potatisen där.  tummenupp
Var iaf ner och provade att flytta känselkroppen till hygrometern ca 1.5 meter så att den hamnade utanför matkällaren och i torpargrunden istället, på en liten stund föll den från 79% och ner till 67& i RF.
Cementgolvet i källaren har dessutom fått tillbaka sin fina ljusa färg frånsett där själva läckaget var, där är det fortfarande mörkt av vatten, så avfuktaren jobbar på.

Undrar precis vad som kan vara bäst att pensla/stryka ut klorinet med, det är vanliga ohyvlade brädor som utgör trossbotten.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #33 skrivet: 09 april 2015, 12:21:10 »
Och tänk även på att nästan alla gamla hus med torpargrund har mer eller mindre skador under husen beroende på fukt. Att så pass många hus fortfarande står upp beror på att man tidigare noga valde ut det virke man byggde av och använde "virke" med ett naturligt motstånd mot röta som tex kärnved och senvuxet.

Jo visst är det så, brukar ibland tänka på vad de gamla brukade säga, bla min egen morfar: Virket av idag duger knappt till brännved!
Det lilla man hann lära av den äldre generationen har mer än en gång visat sin sanning ifråga om träets olika kvaliteer, hur det bör huggas, torkas, förvaras och senare även behandlas för att uppnå fullgod livslängd.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #34 skrivet: 09 april 2015, 13:14:56 »
RF har nu sjunkit ytterligare till 64%, förmodligen väl högt fortfarande sett till årstiden, men känns iaf bra att det verkar vara lokalt knutet runt matkällaren med hög RF iaf.

Har ungefär samma temp på detta mätställe, dvs ca 8 plusgrader.

Skulle vara intressant att öppna kattgluggarna för att se vad som händer med RF, nåväl lär bli så småningom att man öppnar dom, men ska försöka avskärma matkällaren och låta avfuktaren gå då jag gör detta, iaf en period för att låta den "dra upp" fukten ur cementgolvet.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #35 skrivet: 11 april 2015, 08:18:44 »
Ligger på en RF på 59-60% nu i torpargrunden.
Vad kan anses som en "normal" RF den här årstiden?

Ska flytta givaren till matkällaren någon dag för att se om Woodsen har jobbat ned RF där.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #36 skrivet: 11 april 2015, 17:22:05 »
För ett hus med uteluftventilerad krypgrund i Bromma i Stockholm har jag ett diagram där det anges en relativ luftfuktighet på ca 80% för april månad. Det skiljer säkert en del i olika delar av landet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #37 skrivet: 12 april 2015, 16:11:24 »
För ett hus med uteluftventilerad krypgrund i Bromma i Stockholm har jag ett diagram där det anges en relativ luftfuktighet på ca 80% för april månad. Det skiljer säkert en del i olika delar av landet.

Okej.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #38 skrivet: 12 april 2015, 16:16:01 »
Flyttade tillbaka avkännaren för hygrometern till själva matkällaren, woodsen verkar ha jobbat pÃ¥ bra, har sjunkit frÃ¥n som högst 83% och ligger nu nere pÃ¥ ca 69-70%.  tummenupp

Hur pass långsam brukar förskjutningen vara mellan den relativa luftfuktigheten ute och den man har inne i torpargrunden, tex om det är 90 % RF ute under en längre tid och man har låt säga 60%RF inne i torpargrunden, förstår att det beror bla på temp och graden av eller avsaknaden av ventilation, men på ett hum sådär, är det ett långsamt förlopp eller går det rätt snabbt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #39 skrivet: 13 april 2015, 07:56:17 »
Den där kalla natten jag talade om tidigare i tråden så pendlade Rf i grunden markant mellan dag och natt, det var i och för sig kraftiga temperaturväxlingar ute, mellan +10 på dan och -12 på natten, men ändå, det kan gå fort OM ventilationen fungerar bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #40 skrivet: 13 april 2015, 09:17:06 »
Den där kalla natten jag talade om tidigare i tråden så pendlade Rf i grunden markant mellan dag och natt, det var i och för sig kraftiga temperaturväxlingar ute, mellan +10 på dan och -12 på natten, men ändå, det kan gå fort OM ventilationen fungerar bra.

Okej.
Så om jag förstår dig rätt skedde en form av utjämning mellan dag och natt?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #41 skrivet: 13 april 2015, 09:35:23 »
Efter att ha funderat ett tag nu iom vattenläckaget som uppstod så tror jag att problemet eller snarare orsakerna till om det uppstår fukt eller mögelproblem i en torpargrund är beroende av ett flertal orsaker, betydligt fler än just och enbart den relativa fuktigheten.
2 viktiga faktorer som jag tror har ganska stor inverkan är huset placering(äldre hus byggdes gärna på torr och väldränerande högt belägen mark) samt vilket virke huset är byggt av(var vanligt förr att man noga valde ut virke efter var man skulle använda det, det mest ändamålsenliga virket användes på de mest utsatta ställena).

Just trävirkets förmåga till att buffra fukt och att även släppa ut den vid torrare förutsättningar tror jag är en mkt viktig faktor i frågan om "friska hus", att sen virke som hanterats rätt hela vägen från skogen och valts ut med omsorg i sig har en mkt högre motståndskraft ger även det en faktor.

Att alla kryp och torpargrunder kan drabbas av fukt och mögel, det är jag rätt övertygad om, bara de rätta faktorerna klaffar så har man problem, rätt virke på rätt plats och framförallt att husen ställs där det är väldränerat tror jag är A&O för en mer problemfri kryp eller torpargrund.

Jag har själv en "god" näsa för mögellukt, har väldigt lätt för att känna exempelvis mögellukter, både i hus och från kläder och även möbler som stått i utrymmen som varit drabbade av mögelskador, inte i alla fall men i väldigt många har den gemensamma nämnaren för dessa hus varit deras olämpliga val av byggplats, lågt i förhållande till omgivningen, nära vattennivåer sett till omkringliggande vattendrag, leraktig kraftfull jord med mycket näringsinnehåll(kraftiga gräsmattor).

Så frågan är om det är kryp och torpargrunderna som är tveksamma som grundkonstruktion eller om det är valet av byggställe som är felaktigt i kombination med dåligt material (undermåligt trä).

Ibland eller rättare sagt alltid då man handlar virke så blir man förundrad över vilken dålig kvalitet virket många ggr har, frodvuxet, väldigt vint, sjukkvist osv.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #42 skrivet: 13 april 2015, 10:00:47 »
Okej.
Så om jag förstår dig rätt skedde en form av utjämning mellan dag och natt?

Nja, Rf kan ju variera kraftigt om den luft som tillförs blir varmare eller kallare, själva grundens temperatur är rätt svårpåverkad, så beroende på hur varm och fuktig uteluften som ventileras in är kan Rf stiga oerhört fort.
Alltså krypgrunden är kall efter vintern, när sedan utetemperaturen blir hög så ventileras varm luft in och det är stor risk för fukt och t.ex. kondens på de ytor under husets som kylts ned under vintern.

Att man tidigare stängt ventilationen på vintern är för att ha en så varm grund som möjligt och minimera dessa problem när väl ventilationen öppnas igen på sommaren.

De hus som har mögelangerpp under trossbotten har det ofta just innanför ventilerna där det lätt/fort kondenserar om det ventileras in varm och fuktig luft till den kalla krypgrunden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #43 skrivet: 13 april 2015, 10:06:16 »
Val av virke och byggplats tror jag har relativt liten betydelse, en väl utförd markavtäckning där man återfyllt med helt rena massor (sand eller singel) är vad som krävs för en frisk krypgrund.
Men sedan är det väldigt viktigt att inte ventilera för mycket.
Jag har en bekant som dränerade runt huset (De hade stående vatten under huset periodvis), la ut byggplast på marken, och satte in en fläkt för att öka ventilationen.
Någon månad senare när han kontrollerade krypgrunden var nästan hela trossbotten full med svartmögelprickar...
Han hade alltså säkerställt att marken var torr och täckt med plast, och trodde att mer ventilation "är bättre", men fick dyrt lära sig att så inte är fallet.
Det blev utbyte av trossbotten och all isolering, därefter avfuktning och kontrollerad understrycksventilation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #44 skrivet: 13 april 2015, 11:07:15 »
Nej det är ju klart, men det är ju så här i efterhand det har visat sig behöva plast på marken på vissa ställen, jag tror att man med goda markförhållanden(läs de platser man valde förr) i kombination med bra virke klarar sig bra länge.
Många gånger tycker jag mig iaf ha sett tendensen att "mögelhus" varit belägna låglänt på frodig blötare mark, en gräsmatta på en äldre gård ser av naturtyp har ju ofta en mkt mager gräsmatta, både beroende på jordtypen men även mkt pga det höglänta läget.

Det kan inte vara så enkelt att det allena har med RF att göra, jag tror att det lika mkt har att göra med hur huset klarar av att absorbera och frigöra vattnet sett under åren, samt naturligtvis vilken beständighet de ingående materialen har.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #45 skrivet: 13 april 2015, 18:33:13 »
Mögel under trossbotten beror oftast på stående vatten under huset, eller en för kraftig ventilation.
Dålig lukt i huset beror oftast på dålig markavtäckning i kombination med en trossbotten som andas, alltså en otät konstruktion av trossbotten, typiskt och vanligt problem på älvsbyhus byggda före -74 då de började med oljehärdad masonit som trossbotten.
Innan -74 hade spontad panel som trossbotten.
Slarvig markavtäckning som lämnar mycket organiskt material i marken står för de flesta "sjuka husen" som luktar illa inuti.
När man tidigare byggde Älvsbyhus lade man ned mycket lite möda på markavtäckningen, och de har också fått ett dåligt rykte p.g.a. detta

En säker grund skall ha en ordentlig markavtäckning, plast på mark, avfuktning och kontrollerad undertrycksventilation.
Sen finns det en uppsjö andra lösningar som kanske fungerar, och en radda hus som klarat sig oavsett när de är byggda och trots att de helt saknar alla grundläggande krav på en säker grund (utom då att det inte står vatten under huset, det klarar inget hus...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #46 skrivet: 13 april 2015, 22:52:36 »
Mögel under trossbotten beror oftast på stående vatten under huset, eller en för kraftig ventilation.
Dålig lukt i huset beror oftast på dålig markavtäckning i kombination med en trossbotten som andas, alltså en otät konstruktion av trossbotten, typiskt och vanligt problem på älvsbyhus byggda före -74 då de började med oljehärdad masonit som trossbotten.
Innan -74 hade spontad panel som trossbotten.
Slarvig markavtäckning som lämnar mycket organiskt material i marken står för de flesta "sjuka husen" som luktar illa inuti.
När man tidigare byggde Älvsbyhus lade man ned mycket lite möda på markavtäckningen, och de har också fått ett dåligt rykte p.g.a. detta

En säker grund skall ha en ordentlig markavtäckning, plast på mark, avfuktning och kontrollerad undertrycksventilation.
Sen finns det en uppsjö andra lösningar som kanske fungerar, och en radda hus som klarat sig oavsett när de är byggda och trots att de helt saknar alla grundläggande krav på en säker grund (utom då att det inte står vatten under huset, det klarar inget hus...)

Jo, att låta bli att lägga plast om man har möjligheten är bara dumt, man har ju då alla möjligheter att göra det rätt på en gång och se till att en felkälla elimineras.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #47 skrivet: 14 april 2015, 07:30:19 »
Nu är just plasten det enda jag egentligen är tveksam för, speciellt om man har "torr" mark.
I mitt fall t.ex. kan jag se att rester av organiskt material möglar under vissa perioder av året (När det är varmare under plasten än i kryputrymmet), då kondenserar det på undersidan av plasten, och det gör näring ät nedbrytning av organiskt materiel under plasten.
Den enda egentliga fördelen med plast är att avfuktaren behöver arbeta mindre då den inte behöver torka upp eventuellt kapillärt vatten/fukt från marken.
En tät trossbotten och/eller kontrollerad undertrycksventilation är viktigast OM man vet med sig att man har en problemgrund.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #48 skrivet: 28 april 2015, 16:47:52 »
För ca 1 vecka sedan öppnade jag kattgluggarna som brukligt gjorts alla åren i samband med islossningen, woodsen hade fram till då flåsat på för fullt och gjort ett gott jobb med att torka ut läckaget som skett på källargolvet.
Luftfuktigheten har under ett par veckor legat mellan 60-65 %.

Sedan jag tog bort isoleringen i kattgluggarna har RF legat stabilt kring de 60-65% för att idag på förmiddagen en stund sjunkit ner till 58%, ligger nu på ca 60%, temperaturen är i princip ofärändrad.

Har även för ett tag sedan sänkt fläkthastigheten på woodsen till läge 1 och även sänkt "hydromätaren" på den.

Kan inte se annat än att det under vårtid kan vara en fördel att öka ventilationen i en torpargrund för att sänka RF, eller tänker jag fel?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #49 skrivet: 29 april 2015, 07:11:24 »
Det är väderberoende, om det blir varmt ute och börjar regna lär du får stigande fukthalt i krypgrunden (Mer ju mer ventilation man har - dina kattgluggar ger inte mycket ventilation alls), men visst, rent generellt är just våren en bra torkperiod.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #50 skrivet: 29 april 2015, 19:23:26 »
Jo, under sommaren så lär jag ju få se helt andra siffror förstås.

Är iaf nere på 57% RF just nu.

Vad har ni andra för RF i grunden nu och vilka åtgärder har ni vidtagit för att sänka RF?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #51 skrivet: 30 april 2015, 04:34:42 »
Så här ser min graf för senaste året ut.
Loggat med Logger 2020.
Som du ser skulle fukthalten ha varit över 70% större delen av sommarn om jag inte avfuktat.
Jag har tätat alla ventilation och kör kontinuerligt en avfuktare med fläkt som blåser ut 30 m3 luft/timme från krypgrunden.
Plast på marken.
Avfuktaren skall hålla maxnivån på 70% oavsett årstid.
Man skulle ju kunna släppa upp nivåerna ännu högre om man styrde mot ett mögelriskdiagram (se bild 2) men samtidigt så är ju fuktbelastningen som störst när riskerna är som störst, så jag tror inte man skulle spara särskilt mycket på det.

Som du ser börjar problemen redan i maj månad här uppe i Piteå, och håller i sig i 4-5 månader.
« Senast ändrad: 30 april 2015, 04:37:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!