Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög returtemp Nibe Fighter 1130  (läst 1681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qwerty132

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hög returtemp Nibe Fighter 1130
« skrivet: 20 augusti 2019, 20:55:48 »
Hej,

Har en (jord)värmepump av modell Nibe fighter 1130 i huset som vi bott i ett par veckor. Har noterat att pumpen några gånger per dag arbetar igång (producerar varmvatten..?) tills varmvattentempen på displayen stiger till drygt 57 grader. Där slår den ifrån och ”hög returtemp” dyker upp på displayen.

Vi har golvvärme men under vår tid i huset har det varit sommarväder dvs 20 grader plus dagtid. Har läst att systemet kan spöka lite sommartid när värmebehovet är lågt och att det finns diverse inställningar man kan ändra varav en del är grekiska för mig.

Min fundering är om jag själv, trots min ringa kunskap och ovilja att börja pilla med något jag inte har full koll, ändå kan testa några enkla justeringar/inställningar och i så fall vilka? Detta för att helt enkelt inte direkt ringa hit en VVS:are för något som visar sig vara simpelt åtgärdat.

Pumpen är idag inställd på något form av Auto/sommar läge.
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög returtemp Nibe Fighter 1130
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2019, 22:03:21 »
Detta är nog inget fel utan en skyddsfunktion på kompressorn.
Grejen är att det nu när det är sommar så stannar cirkpumpen när den laddat klart varmvatten, det varma vattnet står då kvar i rören och den larmar då en stund för hög retur (kompressorn spärras under tiden).
Detta släpper när temperaturen sjunker, och det kommer typ försvinna när värmepumpen ändrar sig till vår/höst läge så att cirkpumpen går kontinuerligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!