Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig välja bästa offerten  (läst 2436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp mig välja bästa offerten
« skrivet: 07 november 2023, 08:32:00 »
Hej! Har nyligen köpt hus med elpanna som ska bytas ut till Bergvärme. Byggår 1979, BOA 181 m2, nuvarande elförbrukning ca 21-22 kkWh, ett-rörssystem.

Bergärmepump   Bosch 7800i   Nibe 1256        Daikin Altherma 3 GEO 8   Nibe S1256   IVT GEO 612C   Daikin Altherma 3 Geo10
Kapacitet              2-8 kW            1,5-8 kW           0,85-8 kW                       1,5-8 kW           3-12 kW           0,85-9,6 kW
SCOP 55 kallt        4,16               4,44                  3,94                                4,44                   4,4                       4,42
BorrhÃ¥lsdjup        150 m                150 m                 180 m                           180 m               210 m                220 m
BorrhÃ¥lstillstÃ¥nd        3 700            3 700             ingÃ¥r                                ingÃ¥r                   3 700                   3 700   
Magnetitfilter                                                                                                                              Option
Garanti material         6 Ã¥r                   5 Ã¥r          6 Ã¥r (10 Ã¥r kompressor)         5 Ã¥r          6 Ã¥r (10 Ã¥r kompressor)  6 Ã¥r (10 Ã¥r kompressor)
Garanti arbete         5 Ã¥r                   6 Ã¥r                  6 Ã¥r                                  6 Ã¥r                      6 Ã¥r                 5 Ã¥r
Pris inkl. ROT     198 074 kr     204 718 kr       181 857 kr                        216 997 kr          216 590 kr               195 661 kr

Vad ger mest pang för pengarna skulle ni säga? Övriga synpunkter?

mvh Zed

« Senast ändrad: 07 november 2023, 08:37:00 av Zeds dead »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #1 skrivet: 07 november 2023, 09:25:11 »
ByggÃ¥r 79 och ettrörssystem. Det är möjligen inte ett högtemperatursystem dimensionerat för 80 graders framledningstemperatur när det är som kallast ute? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #2 skrivet: 07 november 2023, 10:05:34 »
Jag skulle nog titta på värmepumpar med 10 kW eller mer i uteffekt.
Kan du ge lite mer info om förbrukning och bostadsort så kan jag prova göra en kalkyl.
Vad kan hushållselen ha dragit tidigare, familj eller ensamstående som bott där innan?
Vet du vilken bergart som är dominerande är det också ett plus.
Ett-rörssystemet är det väldigt klena radiatorer eller hur ser de ut (bilder?)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #3 skrivet: 07 november 2023, 12:38:34 »
Byggår 79 och ettrörssystem. Det är möjligen inte ett högtemperatursystem dimensionerat för 80 graders framledningstemperatur när det är som kallast ute?

Ingen aning. Ingen av rörmokarna på plats har sagt att det skulle vara ett problem.

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #4 skrivet: 07 november 2023, 12:48:27 »
Jag skulle nog titta på värmepumpar med 10 kW eller mer i uteffekt.
Kan du ge lite mer info om förbrukning och bostadsort så kan jag prova göra en kalkyl.
Vad kan hushållselen ha dragit tidigare, familj eller ensamstående som bott där innan?
Vet du vilken bergart som är dominerande är det också ett plus.
Ett-rörssystemet är det väldigt klena radiatorer eller hur ser de ut (bilder?)

Kåken ligger i Täby. 1,5 planare med 9 raddisar på nedervåning och 5 på övervåning. Enpanelsradiatorer i varierande storlek, stora på övervåning och mindre på nedervåning. (vet inte hur man länkar in bilder?). Bedömer att det är ca 50 cm höga och olika långa. Tidigare ägare har gjort av med 21-22.000 kWh med 3-4 personer i stort sett dygnet runt under corona-åren. Vet ej bergart.

/Zed
« Senast ändrad: 07 november 2023, 12:50:51 av Zeds dead »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #5 skrivet: 07 november 2023, 13:42:26 »
Enligt SGU består Täby av antingen Granodiorit-Granit eller Gråvacka (blandad sedimentär bergart) beroende på exakt var i Täby. Båda har relativt bra värmeöverföringsförmåga.

Att det bara är enpanelsradiatorer låter som det kan vara högtemperatursystem om de inte är extra stora(?) Årsförbrukningen har dock varit lite lägre än vad jag skulle trott för ett hus på 181 kvm från -79.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #6 skrivet: 07 november 2023, 13:51:29 »
Enligt SGU består Täby av antingen Granodiorit-Granit eller Gråvacka (blandad sedimentär bergart) beroende på exakt var i Täby. Båda har relativt bra värmeöverföringsförmåga.

Att det bara är enpanelsradiatorer låter som det kan vara högtemperatursystem om de inte är extra stora(?) Årsförbrukningen har dock varit lite lägre än vad jag skulle trott för ett hus på 181 kvm från -79.

Ok, om så är fallet; vad innebär det och vad kan jag göra åt det? Hur påverkar det valet av värmepump?

/Zed

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #7 skrivet: 07 november 2023, 14:02:16 »
Värmepumpar klarar normalt inte särskilt höga framledningstemperaturer och ska helst jobba med så låga värmetemperaturer som möjligt för att få bästa verkningsgrad. Man behöver titta noga i värmepumparnas detaljspecifikationer och se vilken högsta framledningstemperatur de klarar av att ge. Man får också vara beredd att åtminstone vissa radiatorer senare behöver bytas ut till större och/eller dubbelpanel.

Det är inte så att det kanske även sitter en luftluftvärmepump i huset idag eftersom elförbrukningen inte är högre?

Edit: När man tittar i produktspecifikationerna är det bra om man kan hitta uppgifter om både max framledningstemperatur med el-patronen och med bara kompressorn utan el-patronen. Kan t.ex. vara så att den klarar 70 °C med el-patronen men kompressorn stängs av vid 60 °C. Då blir det som att ha en el-panna när det blir kallt och framledningstemperaturen måste vara mellan 60 och 70 grader.
« Senast ändrad: 07 november 2023, 14:31:57 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #8 skrivet: 07 november 2023, 14:28:40 »
Det är rätt enkelt att beräkna rimligt värmebehov i kWh med tanke på att det är en elpanna. Läs av elmätaren med ett dygns mellanrum. Läs också av innetemperaturen och utetemperaturen så att det går att uppskatta medelvärden med rimlig noggrannhet. Utifrån de uppgifterna är det enkelt att beräkna värmebehovet i kW per grad temperaturskillnad som kan ge årsbehovet. Det går bra att göra den här typen av studier så här års. Det är ingen solvärme som stör.

Jag tycker också elförbrukningen är låg med tanke på husets storlek.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #9 skrivet: 07 november 2023, 15:01:58 »
Värmepumpar klarar normalt inte särskilt höga framledningstemperaturer och ska helst jobba med så låga värmetemperaturer som möjligt för att få bästa verkningsgrad. Man behöver titta noga i värmepumparnas detaljspecifikationer och se vilken högsta framledningstemperatur de klarar av att ge. Man får också vara beredd att åtminstone vissa radiatorer senare behöver bytas ut till större och/eller dubbelpanel.

Det är inte så att det kanske även sitter en luftluftvärmepump i huset idag eftersom elförbrukningen inte är högre?

Edit: När man tittar i produktspecifikationerna är det bra om man kan hitta uppgifter om både max framledningstemperatur med el-patronen och med bara kompressorn utan el-patronen. Kan t.ex. vara så att den klarar 70 °C med el-patronen men kompressorn stängs av vid 60 °C. Då blir det som att ha en el-panna när det blir kallt och framledningstemperaturen måste vara mellan 60 och 70 grader.

Jag förstår, förutsättningarna är således inte optimala. Det ser ut som att t.ex. Daikin GEO 10 kan leverera 60 grader med kompressor, därefter elpatron. Ingen aning om det räcker?
Huset skall vara väldigt välbyggt och robust, så jag hoppas att det är därför huset inte drar så mycket? Vid försäljningen uppgav säljaren en årsförbrukning på 14500 kwh, men när jag började ställa kritiska frågor så var två rum avstängda och värmen hölls till 19-20 grader samt att hon bott ensam. Ändå väldigt låg förbrukning skulle jag säga så jag vågar tro att 21-22 kkwh kan stämma. Huset har ingen ytterligare uppvärmningskälla.

mvh Zed

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #10 skrivet: 07 november 2023, 15:35:25 »
Hur jag än försöker gissa och överslagsberäkna kan jag inte komma fram till annat än att huset borde ha en total elförbrukning på ca 25 - 30 MWh/år inkl hushålls-el. Finns det någon energideklaration till huset eftersom det nyligen sålts? När man ska dimensionera värmesystemet framåt i tiden brukar man också räkna med att en familj på minst 4 personer ska bo där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #11 skrivet: 07 november 2023, 16:27:09 »
Vad är det för temperatur på vattnet fram till radiatorerna nu? Det bör finnas en temperaturgivare monterad på röret som leder ut vatten från elpannan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #12 skrivet: 07 november 2023, 17:44:57 »
Hur jag än försöker gissa och överslagsberäkna kan jag inte komma fram till annat än att huset borde ha en total elförbrukning på ca 25 - 30 MWh/år inkl hushålls-el. Finns det någon energideklaration till huset eftersom det nyligen sålts? När man ska dimensionera värmesystemet framåt i tiden brukar man också räkna med att en familj på minst 4 personer ska bo där.

Hej, jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Har bett henne kolla ytterligare föregående årsförbrukningar för att verkligen säkerställa att hon anger korrekta siffror. Energideklarationer vet jag inte riktigt om man vågar lita så mycket på, men det står i det här fallet: energiklass E, Primär energital 128 kWh/år/m2, energiprestanda 71kWh/år/m2 om det säger dig något?

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #13 skrivet: 07 november 2023, 17:46:24 »
Vad är det för temperatur på vattnet fram till radiatorerna nu? Det bör finnas en temperaturgivare monterad på röret som leder ut vatten från elpannan.

Vet ej, jag har inte fått tillträde ännu. Det sitter en helt ny NIBE VVM225 elpanna i dagsläget. Kanske det hade gått att se där på något sätt?

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #14 skrivet: 07 november 2023, 17:49:49 »
Värmepumpar klarar normalt inte särskilt höga framledningstemperaturer och ska helst jobba med så låga värmetemperaturer som möjligt för att få bästa verkningsgrad. Man behöver titta noga i värmepumparnas detaljspecifikationer och se vilken högsta framledningstemperatur de klarar av att ge. Man får också vara beredd att åtminstone vissa radiatorer senare behöver bytas ut till större och/eller dubbelpanel.

Det är inte så att det kanske även sitter en luftluftvärmepump i huset idag eftersom elförbrukningen inte är högre?

Edit: När man tittar i produktspecifikationerna är det bra om man kan hitta uppgifter om både max framledningstemperatur med el-patronen och med bara kompressorn utan el-patronen. Kan t.ex. vara så att den klarar 70 °C med el-patronen men kompressorn stängs av vid 60 °C. Då blir det som att ha en el-panna när det blir kallt och framledningstemperaturen måste vara mellan 60 och 70 grader.

När jag frontar offererande rörmokare med detta så får jag svar att man kan sätta in en buffertank för en ringa kostnad om det inte skulle fungera med dagens radiatorsystem. Förstår inte riktigt hur det kan hjälpa? Vattnet blir väl inte varmare för det eller?

mvh Zed

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!