Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: S1255 eller S735  (läst 933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JoSv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
S1255 eller S735
« skrivet: 04 maj 2023, 22:18:16 »
Vi har tröttnat på våran IVT490 FLVP som ständigt larmar. Den är från 05 och borde ändå pensionera sig.

Men då är frågan vad vi ska byta till?

Både jag och frun är inte så imponerade av friskluftsventiler och spaltventiler. Det blir kalldrag och dom släpper in för mycket ljud. Så vi har länge suktat efter en lösning med mekanisk tilluft, alltså ett FTX. För att lösa varmvatten och golvvärme/raddisar tänkte vi en luft/vatten lösning.

Men ju mer jag tittade på luft/vatten desto mer opepp kände jag mig på den dryga utedelen. Vi vill inte ha den någonstans runt huset. Priserna var också höga. Så pass höga att jag började snegla på bergvärme istället, framförallt en s1255.

Sen pratade jag med min granne. Dom ska renovera och byta ut sin FLVP till en S735. Han nämnde då också att det går att koppla en tilluftsmodul på den. Det lät spännande, men nu när jag börjat fundera över en bergvärmepump så känns det ändå som en B-lösning.

Lite yttre omständigheter och faktorer.
Vi bor i södra Stockholm. Huset är idag 157m2, 1,5 plan. Vi ska höja övervåningen, så huset blir 2 plan och 203m2 om ett par år. I och med bytet av värmepump så kommer vi flytta tvättstugan. Planen är att flytta med pumpen också. Vi kan placera fördelarskåp för vatten och värme där pumpen står idag och mata dessa genom krypgrunden från pumpens nya läge. Men frånluftskanalerna är svårare att dra om. Det finns en möjlighet att sätta en kanalfläkt tillfälligt för att klara av frånluften och sen installera ett FTX på vinden efter taklyftet.

Jag ser det så här…
S735:
+Billigare
-Ingen frikyla
-Mer komplicerad installation (måste dra om ventilation)
-Mindre effektiv?


S1255:
+Effektivare
+Frikyla
+Lättare installation
+Lätt lösning frånluft med kanalfläkt.
+Kan bygga på FTX senare
-Dyrare

Ska tillägga att det är väldigt lätt att komma in och borra på tomten precis invid ytterväggen där nya tvättstugan ska stå. Det finns berg i dagen 6m ifrån den platsen så det borde inte behövas för mycket foderrör.

Vad tror expertisen?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: S1255 eller S735
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2023, 06:16:32 »
Jag skulle utan tvekan ta en 1255, aldrig stopp för avfrostning, tystare, mer effektiv. Visst dyrare är den, men väl värt det!

Utloggad JoSv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 eller S735
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2023, 09:26:59 »
Ska lägga till att det är ca 100tkr dyrare med BVP enligt offerterna jag hittills har fått.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 405
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!