Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montera ner luftvärmepump  (läst 20821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Montera ner luftvärmepump
« skrivet: 27 januari 2012, 19:26:30 »
Köpte mig en Mitsubishi srk25 på blocket och imorgon måste jag iväg och montera ner den, frågan är nu hur gör man det bäst?
Vet att man ska stänga ena kranen och köra på kyla för att sedan stänga nästa och då ska gasen vara i utedelen men som det är nu är det lika kallt inne som utomhus så går det då att få pumpen till att kyla??
AC till bilar brukar inte gå igång under +5grader.

Nån som kan förklara hur jag ska gå tillväga, affären gick snabbt och imorgon måste den vara nere så jag hinner inte få dit nån som kan fixa "gas" delen åt mig
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad parkeringskungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arlöv
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Montera ner luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2012, 23:27:16 »
Köpte mig en Mitsubishi srk25 på blocket och imorgon måste jag iväg och montera ner den, frågan är nu hur gör man det bäst?
Vet att man ska stänga ena kranen och köra på kyla för att sedan stänga nästa och då ska gasen vara i utedelen men som det är nu är det lika kallt inne som utomhus så går det då att få pumpen till att kyla??
AC till bilar brukar inte gå igång under +5grader.

Nån som kan förklara hur jag ska gå tillväga, affären gick snabbt och imorgon måste den vara nere så jag hinner inte få dit nån som kan fixa "gas" delen åt mig

Kör på kyla fullt
Stäng kranen på lilla röret
kör i ca 100 sekunder
Stäng kranen på grova röret
dra ur strömmen

Klart :) Thumbsup Thumbsup

Lycka till!  studs
Håller oftast på med koppleriverksamhet på jobbet och lägger en och annan kabel. Stort fritidintresse och hobby är att parkera. Nyfiken på det mesta som har med teknik att göra och gillar egna lösningar.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Montera ner luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2012, 23:36:30 »
Är det för kallt ute så den inte startar i kylläge så kan du plocka ur givaren som sitter i plastbiten på kondensorn och värma den med fingrarna och på så sätt lura pumpen att tro att det är varmt ute.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera ner luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2012, 22:20:35 »
Gick fint, körde en stund på värme sedan stoppa jag in utetempgivaren i den varma rörisoleringen och körde över på kyla, stängde lilla kranen och efter nästan 2min stängde jag stora kranen och det gjorde ett minimalt pysande när jag släppte på rörkopplingarna så det var i princip inget som läckte ut!

Tack för tipsen  Thumbsup
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Montera ner luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2012, 19:27:17 »
i dessa fallen brukar jag göra tricket att blåsa med en kupevärmare mot innerdelen för att få igång kylfunktionen, för det är ju innetemperaturen som måste vara över 16 grader för att det ska funka!

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera ner luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2012, 19:38:00 »
innegivaren hade troligvis minusgrader men det fungera ändÃ¥, iaf pÃ¥ denna pump  Thumbsup
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Montera ner luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2012, 20:00:12 »
innegivaren hade troligvis minusgrader men det fungera ändÃ¥, iaf pÃ¥ denna pump  Thumbsup
omöjligt att kompressorn startade! troligtvis var den mesta av vätskan i utedelen när du stängde kranarna, och när du lossade rören så pyste det bara ut gasövertryck och då pyser det inte mycket...

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera ner luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2012, 20:13:19 »
körde på värme ibörjan och stoppa in UTEtempgivaren i rörisoleringen vilka var riktigt varma, ställde ner tempen till lägsta på fjärren och ändra från auto till snöflingan på fjärrkontrollen och rören blev iaf kalla undertiden och pumpen var igång under dom 2min jag körde med lilla kranen stängd!?

Vilket som sÃ¥ pyste ingen gas ut iaf vilket var tanken  Thumbsup

230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera ner luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2012, 20:14:35 »
.....men du, givaren sitter väl i fjärrkontrollen?? Oasäker men jag kan haft den i jackfickan undertiden
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!