Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump  (läst 15474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« skrivet: 02 mars 2011, 22:48:35 »
Finnes:
  • Kombipanna olja/ved
  • Radiatorer med volym 94 liter tvÃ¥rörssystem
  • 13 kvm vattenburen golvvärme i vÃ¥tutrymmen
  • 1 st cirkulationspump för bÃ¥de golv o radiatorer
  • Manuell shunt, shuntar ut 55 ºC vid DUT -23  ºC
  • 4 personers hushÃ¥ll med dusch, ej badkar
  • 20 A huvudsäkring, 8 kw elbastu
  • 1 st beg Nibe VPA 200/300 acktank, EJ INKOPPLAD http://www.nibeonline.com/pdf/031001-1.pdf

Plan:
  • Avveckla oljetank+brännare, men behÃ¥lla ved som ev. spets ca. 5 ggr/Ã¥r
  • Utrymme finns i pannrum för bÃ¥de ack.tank o bvp m.m.
  • Borra 215 m
  • Byta ut nÃ¥gra enkla radiatorer till dubbla
  • Koppla in ack.tanken
  • Pumpen helst en Thermia Optium 12/Duo eller IVT HE C11/E11. Offerter finns, ack.tanken kom efterÃ¥t som ny "spelbricka"

Frågor:
  • En tanke är att använda tanken som volymtank för bvp och samtidigt kunna spetsa med ved vid behov, dÃ¥ dubbla anslutningar
  • VPA är en dubbelmantlad förrÃ¥dsberedare, kan den användas som VVB med en Duo eller E11? Har läst mig till att slinga är effektivare. Men är det en bättre ide att använda VVB-förrÃ¥det som en förvärming av varmvatten till en bvp med inbyggd beredare? 300 l förvärmning verkar mycket... :-\

Synpunkter mottages med tacksamhet  studs av den samlade kunskapen i forumet !
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2011, 08:20:32 »
VPA är avsedd för att dockas mot en bergvärmepump för varmvatten, men den går säkert att använda som volymtank också.
Den går säkert att koppla ihop med en Duo eller IVT E för varmvattenberedning.

Däremot är det inte så lämpligt att använda förrådsberedaren för förvärmning av VV, slinga är bättre till detta.
Anledningen är att legionellakusarna kan växa till sig i förrådsberedaren om den inte värms tillräckligt.
« Senast ändrad: 03 mars 2011, 08:22:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2011, 18:43:13 »
VPA är avsedd för att dockas mot en bergvärmepump för varmvatten, men den går säkert att använda som volymtank också.
Jag tänkte koppla bvp:s framledning i topp o utlopp vidare till radiatorerna i botten. Vedpannan framledning i topp o retur till pannan i botten. Funkar det?

Citera
Den går säkert att koppla ihop med en Duo eller IVT E för varmvattenberedning.
OK, men Thermias/IVT har ju sina TWS o rillade beredare som ska vara (hur mycket?) bättre. Troligen lär man inte räkna hem skillnaden på 10 år...

Citera
Däremot är det inte så lämpligt att använda förrådsberedaren för förvärmning av VV, slinga är bättre till detta.
Anledningen är att legionellakusarna kan växa till sig i förrådsberedaren om den inte värms tillräckligt.
OK, så förrådsberedaren på 300 l, ska värmas upp till legionellasäker temperatur med jämna mellanrum. Det lär väl ta mera effekt än att värma en bvp med inbyggd tank på 185 l. Kompenserar man det med att ha lägre temp på vv i ack.tanken, då dess energimängd ändå motsvarar mera än 185 l i en inbyggd?
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2011, 21:51:34 »
Jag skulle ha vedpannan endast som reserv och koppla denna parallellt mot VP:n med avstängningar.

Har du ett litet varmvattenbehov så är det kanske bättre att satsa på en VP med inbyggd beredare och sälja VPA:n?
Fast med en så stor VP som du planerar så är en extern VVB kanske bättre då VV-laddningarna annars tenderar att bli korta och ineffektiva.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2011, 22:58:13 »
Jag skulle ha vedpannan endast som reserv och koppla denna parallellt mot VP:n med avstängningar.
Menar du med ovanstÃ¥ende att det skulle vara avstängningar pÃ¥ bÃ¥de vedpanna och VP mot tanken, sÃ¥ jag kör antingen eller mot tanken? Inte bÃ¥de ved och bVP samtidigt dÃ¥ svinkallt som jag hade lurat pÃ¥. Dvs. elda upp pannan till 80  ºC, öppna shunten lagom för 55  ºC o slÃ¥ pÃ¥ vedpannecirkulationspumpen mot tanken. Sen stänga shunten, av med cp dÃ¥ pannan svalnat. (Borde väl rita en bild hur jag tänker)

(Volym)Tanken tror jag att jag behöver då många på forumet verkar rekommendera > 20 l vatten per kw VP.

Tack för svaren hittills!
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2011, 22:38:24 »
VP:n ska köras direkt mot värmesystemet utan nån shunt, med flytande kondensering.
VPA (eller nån annan VVB) dockas då endast mot VP:n och endast för VV-beredning.

Ska vedpannan bara eldas i nån enstaka gång så tycker nog jag att du lika gärna kan ha den som reserv.
Att koppla ihop den så du kan köra den som stöd till VP:n är bara besvärligt och gör i värsta fall VP:n mindre effektiv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2011, 19:32:59 »
Nu har jag försökt rita lite hur jag hade tänkt vid inlägg 1 i tråden. Se bifogade bilder.

VP:n ska köras direkt mot värmesystemet utan nån shunt, med flytande kondensering.
VPA (eller nån annan VVB) dockas då endast mot VP:n och endast för VV-beredning.
Jag har nog tänkt köra flytande kondensering utan shunt. Enligt vad jag förstår så har Thermia Duo bara fram- o returledning värmesystem. Då torde ack.tanken behöva användas för både vv och mot värmesystemet. IVT E11 har dock separata fram- och returledningar för vv ytterligare. Med IVT:n torde jag kunna koppla som du avser.

Citera
Ska vedpannan bara eldas i nån enstaka gång så tycker nog jag att du lika gärna kan ha den som reserv.
Att koppla ihop den så du kan köra den som stöd till VP:n är bara besvärligt och gör i värsta fall VP:n mindre effektiv.
Var på bilderna skulle du koppla in för att få vedpannan parallell med VP?
Vilka risker är det för mindre effektivitet? Jag förstår att VP kan stänga av/larma ifall returtemperatur blir för hög. Jag förstår att jag inte ska köra cirkulation via pannan pga. avklyningseffekten via skorsten. Jag förstår att det kan bli risk för cirkulation fel väg. Jag förstår att jag borde ha shuntautomatik....

1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2011, 16:52:45 »
Jag skulle koppla VP:n direkt mot värmesystemet och inte via acktanken.
Acktanken blir inte tillräckligt varm för att kunna leverera värme med denna inkoppling.
Växelventilen (som nog finns inbyggd i en Duo) ska då se till att värmen antingen går till värmesystemet eller till acktanken för varmvattenvärmning.

Pannan kopplas då som en reserv mot acktanken som måste förses med en manuell shunt mot värmesystemet (som normalt bara används vid vedeldning, annars ska shunten vara stängd).

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2011, 19:37:10 »
Jag har visat ovanstående bild(den andra "flytande kond...") för 2 olika rörisar.

Den ena tyckte ungefär som Carl N. Koppla VP flytande direkt mot värmesystemet och via inbyggda shuntstyrningen i Thermian(visste jag inte fanns) öppna en shunt(ej på bild) från ack.tanken bara då värme fanns där.

Den andra rörisen tyckte jag kunde använda varmvattenbehållaren som vv-förvärmning och sen ack.tanken som knäpptank på returen(låter märkligt tycker jag) från värmesystemet. Pannan kopplad parallellt direkt mot värmesystemet. Om jag nu nödvändigtvis skulle ha tanken överhuvudtaget sa han oxå....
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2011, 20:34:25 »
Det är väl fel att kalla det shuntstyrning, flytande kondensering innebär att VP:n värmer vattnet till den temperatur som för tillfället behövs för att värma huset, styrningen är on/off.

Angående risken med att förvärma varmvatten i VVB har jag skrivit om tidigare i tråden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2011, 22:11:23 »
Det är väl fel att kalla det shuntstyrning, flytande kondensering innebär att VP:n värmer vattnet till den temperatur som för tillfället behövs för att värma huset, styrningen är on/off.
Jag var otydlig i mitt senaste inlägg ovan. Jag uppfattade att rörisen pratade (i telefon visserligen) om att Thermia hade separat (shunt)styrning som kunde inkopplas till extern shunt för att styra den. Styrningen skulle funka utgÃ¥ende frÃ¥n temp.givare i ack.tanken. OM den kände av värme, sÃ¥ skulle den öppna en extern shunt pÃ¥ ack.tanken som släppte pÃ¥ värme frÃ¥n tanken till radiatorerna. Normalt skulle denna shunt vara stängd dÃ¥ inte vedpannan var i bruk. 

Citera
Angående risken med att förvärma varmvatten i VVB har jag skrivit om tidigare i tråden.
Japp, jag minns det. Jag ville bara skriva att det finns olika Ã¥sikter/olika kunskaper   :)

Jag är tacksam för din alltid snabba respons!
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla vedpanna, ack.tank, bergvärmepump
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2011, 23:34:58 »
Det är väl fel att kalla det shuntstyrning, flytande kondensering innebär att VP:n värmer vattnet till den temperatur som för tillfället behövs för att värma huset, styrningen är on/off.
Jag var otydlig i mitt senaste inlägg ovan. Jag uppfattade att rörisen pratade (i telefon visserligen) om att Thermia hade separat (shunt)styrning som kunde inkopplas till extern shunt för att styra den. Styrningen skulle funka utgÃ¥ende frÃ¥n temp.givare i ack.tanken. OM den kände av värme, sÃ¥ skulle den öppna en extern shunt pÃ¥ ack.tanken som släppte pÃ¥ värme frÃ¥n tanken till radiatorerna. Normalt skulle denna shunt vara stängd dÃ¥ inte vedpannan var i bruk.  

Ja, det stämmer, den kan styra tillskottet via en shunt om man vill.
Det innebär att shunten är stängd så länge som kompressorn orkar värma huset själv, shunten öppnas då VP:n vill ha tillskott.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!