Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta radiatorframledningsgivare  (läst 5855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flytta radiatorframledningsgivare
« Svar #15 skrivet: 06 februari 2011, 20:32:03 »
TS skrev inte något om att han hade Optimum. Hur som helst Carl N, tacksam om du kan förklara varför du rekommenderar att flytta givaren. När du skriver VB-CP, menar du då den interna cp-n? Och att man skulle spara drivströmmen till denna? Eller ser du någon annan fördel?

Grejen med en arbetstank är väl att få mer volym och jämnare gång på VP:n.
Det blir bättre med givaren på tanken då den är betydligt trögare att värma och kyla än röret mellan VP och tank.
Ja, precis något sådant var min tanke. Och att optimum var att gå över ån efter vatten eftersom pumpen jobbar mot en tank, diplomat således. Men jag vill ju inte att extern cp(tryckstyrd) ska gå hela tiden. Borde man inte kunna parallella den med intern cp bara? Jag ska inte ha någon extra shunt utan bara 3 rörs kopplad 100 liters tank. Tror jag. För volymökning och bättre drift. (3 slingor enrörssystem med trånga 12mm rör).


Nja, den externa cirkpumpen måste ju gå hela tiden under värmesäsong.
Annars kan ju givaren inte få nån uppfattning om vilken temperatur det är i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Flytta radiatorframledningsgivare
« Svar #16 skrivet: 06 februari 2011, 20:57:11 »
Antingen kan du koppla den yttre parallellt på den inre för att få en styrning på den.
Alternativt kan du styra enbart den yttre pumpen med signalen från den inre. Sen är det lite lurigt hur den inre pumpen skall styras. Man kan lägga den på kompressor eller brinepump. Problemet är bara då att den inre cirkpumpen stannar när brinepump eller kompressor inte går, vilket innebär att du inte kan köra legionella topup. Flyttar man ut VB-givaren så har du heller ingen koll på tempen vid vv-produktion. Och den KAN vara styrande vid legionella topup.
Jag löste detta på följande sätt:

Styrningen till cirkpumpen flyttade jag ut till den yttre.
Den inre styrs av brinepumpen vid värmedrift. Vid vv-drift sÃ¥ ligger det ett mellanrelä, som styrs av signalen till växelventilen, som drar och matar cirkpumpen. Detta fungerar alldeles utmärkt. FÖRUTOM om det kommer ett larm och vp börjar göra värme med enbart tillsats... Detta ska lösas med ett expansionskort där jag ska använda utgÃ¥ngen för externt larm att styra den inre cirkpumpen med  :-X
Mycket styrningar...
Och för att hålla kollen på temp så har jag ett mellanrelä med två växlande kontakter som styrs av signalen från växelventilen. Vid värmedrift syns tempen på framledningen och vid vv-drift syns tempen på inre givaren...
Hur svårt kan det va? ;D

Klart du ska ha detta! Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta radiatorframledningsgivare
« Svar #17 skrivet: 06 februari 2011, 21:06:20 »
Grejen med en arbetstank är väl att få mer volym och jämnare gång på VP:n.
Det blir bättre med givaren på tanken då den är betydligt trögare att värma och kyla än röret mellan VP och tank.


Överlag så förstår jag inte varför DKT ska ha en arbetstankskoppling om syftet är volymökning och jämnare gång. Då är en tvårörs volymtank överlägsen eftersom den är billigare att koppla in, inte behöver en extra cp som kostar pengar att köpa och driva, och dessutom garanterat arbetar hela den tillagda vattenvolymen i varje värmecykel. Arbetstankskoppling ska man väl ha framför allt om man vill köra med en massa termostater i värmeavgivningssystemet, eller om man pga värmeavgivningssystemets karaktär behöver köra en vb-diff som är icke-optimal för vp?

Jag har inget riktigt bra svar här. Installatören som gav ett mycket seriöst intryck ansåg både att den volymökning mitt system kräver samt det faktum att jag har ett enrörssystem med 3 slingor 12 mm rör skulle må bäst av en sådan koppling. Han tyckte helt enkelt att det var bäst att vp fick leva sitt liv och vb sitt.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Flytta radiatorframledningsgivare
« Svar #18 skrivet: 06 februari 2011, 21:10:26 »
Antingen kan du koppla den yttre parallellt på den inre för att få en styrning på den.
Alternativt kan du styra enbart den yttre pumpen med signalen från den inre. Sen är det lite lurigt hur den inre pumpen skall styras. Man kan lägga den på kompressor eller brinepump. Problemet är bara då att den inre cirkpumpen stannar när brinepump eller kompressor inte går, vilket innebär att du inte kan köra legionella topup. Flyttar man ut VB-givaren så har du heller ingen koll på tempen vid vv-produktion. Och den KAN vara styrande vid legionella topup.
Jag löste detta på följande sätt:

Styrningen till cirkpumpen flyttade jag ut till den yttre.
Den inre styrs av brinepumpen vid värmedrift. Vid vv-drift sÃ¥ ligger det ett mellanrelä, som styrs av signalen till växelventilen, som drar och matar cirkpumpen. Detta fungerar alldeles utmärkt. FÖRUTOM om det kommer ett larm och vp börjar göra värme med enbart tillsats... Detta ska lösas med ett expansionskort där jag ska använda utgÃ¥ngen för externt larm att styra den inre cirkpumpen med  :-X
Mycket styrningar...
Och för att hålla kollen på temp så har jag ett mellanrelä med två växlande kontakter som styrs av signalen från växelventilen. Vid värmedrift syns tempen på framledningen och vid vv-drift syns tempen på inre givaren...
Hur svårt kan det va? ;D

Klart du ska ha detta! Thumbsup

va krångligt det kan va på thermia *roflmao* tror inte framledningsgivaren styr legionella bränning måste väl sitta en givare i beredaren som styr det Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta radiatorframledningsgivare
« Svar #19 skrivet: 06 februari 2011, 21:15:38 »
Antingen kan du koppla den yttre parallellt på den inre för att få en styrning på den.
Alternativt kan du styra enbart den yttre pumpen med signalen från den inre. Sen är det lite lurigt hur den inre pumpen skall styras. Man kan lägga den på kompressor eller brinepump. Problemet är bara då att den inre cirkpumpen stannar när brinepump eller kompressor inte går, vilket innebär att du inte kan köra legionella topup. Flyttar man ut VB-givaren så har du heller ingen koll på tempen vid vv-produktion. Och den KAN vara styrande vid legionella topup.
Jag löste detta på följande sätt:

Styrningen till cirkpumpen flyttade jag ut till den yttre.
Den inre styrs av brinepumpen vid värmedrift. Vid vv-drift sÃ¥ ligger det ett mellanrelä, som styrs av signalen till växelventilen, som drar och matar cirkpumpen. Detta fungerar alldeles utmärkt. FÖRUTOM om det kommer ett larm och vp börjar göra värme med enbart tillsats... Detta ska lösas med ett expansionskort där jag ska använda utgÃ¥ngen för externt larm att styra den inre cirkpumpen med  :-X
Mycket styrningar...
Och för att hålla kollen på temp så har jag ett mellanrelä med två växlande kontakter som styrs av signalen från växelventilen. Vid värmedrift syns tempen på framledningen och vid vv-drift syns tempen på inre givaren...
Hur svårt kan det va? ;D

Klart du ska ha detta! Thumbsup
Klart jag ska! Men om vi börjar lite basic. Det är helt ok att bara parallella inre och yttre vb circ om jag förstår dig rätt? Vad gör du med Staden? Justerar in vb retur från tank?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Flytta radiatorframledningsgivare
« Svar #20 skrivet: 06 februari 2011, 21:35:58 »
Grejen med en arbetstank är väl att få mer volym och jämnare gång på VP:n.
Det blir bättre med givaren på tanken då den är betydligt trögare att värma och kyla än röret mellan VP och tank.


Överlag så förstår jag inte varför DKT ska ha en arbetstankskoppling om syftet är volymökning och jämnare gång. Då är en tvårörs volymtank överlägsen eftersom den är billigare att koppla in, inte behöver en extra cp som kostar pengar att köpa och driva, och dessutom garanterat arbetar hela den tillagda vattenvolymen i varje värmecykel. Arbetstankskoppling ska man väl ha framför allt om man vill köra med en massa termostater i värmeavgivningssystemet, eller om man pga värmeavgivningssystemets karaktär behöver köra en vb-diff som är icke-optimal för vp?

Jag har inget riktigt bra svar här. Installatören som gav ett mycket seriöst intryck ansåg både att den volymökning mitt system kräver samt det faktum att jag har ett enrörssystem med 3 slingor 12 mm rör skulle må bäst av en sådan koppling. Han tyckte helt enkelt att det var bäst att vp fick leva sitt liv och vb sitt.

Då kan det ju vara så att hans bedömning är att ditt enrörssystem kräver en diff som inte vp gillar. Eller att han bedömer att systemet är så svårinställt att det bör köras med termostater.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Flytta radiatorframledningsgivare
« Svar #21 skrivet: 06 februari 2011, 21:48:00 »
Har du vp i dag och hur funkar det i så fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta radiatorframledningsgivare
« Svar #22 skrivet: 06 februari 2011, 21:53:47 »
Har du vp i dag och hur funkar det i så fall.
Nej. Jag kör än så länge min gamla elpanna men i vp läge med helt öppna termostater överallt för att försöka hitta rätt kurva redan innan pannbytet. Just nu 28 vid +1. Jag har tyvärr ingen returtermometer men känner att returen är betydligt kallare. Jag försökte mäta med ir termometer men fick konstiga värden. Vad skulle man ha maskerngstejpen till lapold?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Flytta radiatorframledningsgivare
« Svar #23 skrivet: 06 februari 2011, 22:01:48 »
Har du vp i dag och hur funkar det i så fall.
Nej. Jag kör än så länge min gamla elpanna men i vp läge med helt öppna termostater överallt för att försöka hitta rätt kurva redan innan pannbytet. Just nu 28 vid +1. Jag har tyvärr ingen returtermometer men känner att returen är betydligt kallare. Jag försökte mäta med ir termometer men fick konstiga värden. Vad skulle man ha maskerngstejpen till lapold?

Går inte mäta på koppar rör med enkel ir sätt en tejp där så funkar det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Flytta radiatorframledningsgivare
« Svar #24 skrivet: 06 februari 2011, 22:12:28 »
En bild säger mer än tusen ord...
Se bif dokument
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!