Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?  (läst 10126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingeniøren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammerfest/Norge
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • 2 Stk Panasonic E12 EKEB. KJEMPEFORNØYD!!
Hei.

Er helt nybegynner med varmepumpe, sÃ¥ nÃ¥ bare spørre alle dere som har varmepumpe om litt veiledning  :)

Skal altså installere VP, men vet ikke hvilken type og modell. Tenkte litt på panasonic HE-12, men RAS 13 virker være meget god, så er i tvil.

Skal inn i dette huset:
- plassert i Hammerfest i Nord Norge. Kystklima, så er sjelden under enn - 15 grader ute.
- huset er bygd i 2004.
- 2 plan, ca 180 m2. Har en bred trappeoppgang midt i huset og god lufting mellom plan. Tenkte å plassere VP i trappeoppgang.

Pris på VP jeg har fått:
- Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 får jeg ferdig installert til 23000 nok.
- Panasonic HE-12DKE får jeg til innkøpspris 12500 nok + 3500 nok i installsjon = 16000 nok.

SÃ¥, hvilken av disse VP valjer jeg?

Mvh Arnfinn
2 Stk Panasonic E12 EKEB installert 1. Juni 2006.
Hus: 170-180 m2, 2 Plan, godt isolert, bygd 2004.
Totalt årsforbuk UTEN varmepumpe: ca. 30000 kWh.
1 stk plassert over en dør på plan 1, og 1 stk plassert i trapp ca 1/2 m over gulv på plan 2.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #1 skrivet: 02 april 2006, 19:45:29 »
Hej!

Om jag var du, så valde jag nog en Toshiba RAS B 16 till ett så stort hus som 180m², och med de temperaturer som du anger.
I andra hand en RAS B 13...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Ingeniøren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammerfest/Norge
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • 2 Stk Panasonic E12 EKEB. KJEMPEFORNØYD!!
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #2 skrivet: 05 april 2006, 09:27:10 »
Om jag var du, så valde jag nog en Toshiba RAS B 16 till ett så stort hus som 180m², och med de temperaturer som du anger.

Hvor stort hus klarer man på en Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 (2 plan, god lufting mellom plan, og VP i trapp, godt isolert?)?

I andra hand en RAS B 13...

Hvorfor? Er dette synsing eller er Daiseikai-pumpene bedre enn HE?

Mvh Arnfinn
2 Stk Panasonic E12 EKEB installert 1. Juni 2006.
Hus: 170-180 m2, 2 Plan, godt isolert, bygd 2004.
Totalt årsforbuk UTEN varmepumpe: ca. 30000 kWh.
1 stk plassert over en dør på plan 1, og 1 stk plassert i trapp ca 1/2 m over gulv på plan 2.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #3 skrivet: 05 april 2006, 10:58:20 »
Hej igen!

Det är nog omöjligt att sätta en gräns för vad en lvp klarar för storlek av hus. Det beror på så många olika faktorer. Men jag skrev i en annan tråd och berättade om våra bekanta som köpte en Toshiba RAS B 13 samtidigt med oss, -sept-05.

Dom värmer sitt 1½-plans hus (byggt -78) på ca 150 m2 enbart med lvp:n.
Innerdelen är placerad i hallen ovanför entrédörren. Direkt innanför dörren svänger trappen till övervåningen upp till höger. Jag vet nu inte hur det fungerar på andra lvp:ar, -kanske likadant, men i vart fall på denna så går det att halvera utblåset från innerdelen, så att halva luftmängden styrs höger/uppåt (mot övervåningen) och den andra halvan styrs rakt fram mot nedre våningen, -då i 45 graders vinkel nedåt.

Det fungerar alldeles utmärkt, och dom är mycket nöjda. (Själv tycker jag att ljudnivån är lite hög när vi kommer till dom, - kör på fläktläge 4 av 5 möjliga. Men dom störs inte, och det är ju huvudsaken).

Ja, min personliga uppfattning är att Toshiba RAS B 13 Daiseikai 2 är en "bättre" och mer kraftfull lvp än vad Panasonic HE 12 DKE är. Jag har nog också påverkats av läsningen här på forumet om Panasonics olika problem, nåt som jag inte känner igen från Toshiba-ägarna.

Om jag INTE valt Toshiba, så skulle det ha blivit en Sanyo, för den tystare innerdelen. Nackdelen med Sanyo är att den stänger av sig själv vid -20°, -det gillar jag inte...

Hälsningar
micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Ingeniøren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammerfest/Norge
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • 2 Stk Panasonic E12 EKEB. KJEMPEFORNØYD!!
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #4 skrivet: 05 april 2006, 11:52:32 »
Okey, takker for raskt svar  :)

Hva med denne "multisplitt - pakken" med 2 innedeler:
http://www.toshibavarmepumper.no/?system=ras-m14e-daiseikai

Er den noe å tenke på ? Eller blir den for kraftig for mitt hus?




2 Stk Panasonic E12 EKEB installert 1. Juni 2006.
Hus: 170-180 m2, 2 Plan, godt isolert, bygd 2004.
Totalt årsforbuk UTEN varmepumpe: ca. 30000 kWh.
1 stk plassert over en dør på plan 1, og 1 stk plassert i trapp ca 1/2 m over gulv på plan 2.

Utloggad link

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #5 skrivet: 05 april 2006, 13:30:53 »
Verkar det inte vara en lite klen utedel (iaf för att driva två innedelar)? Luftflöde endast 1920 m³/h (min har 2410 m³/h). Dessutom drifttemp vid värme: Ned till -10°C.
Toshiba RAS B-13 GKVP (installerad 20060214), uppvärmd yta: 130+30 m² i ett suteräng-radhus med öppen planlösning. Ca 5 m² el-golvvärme i hallen. Total elförbrukning 20060214 - 20070214: 13946 kWh (tidigare ~24')

Utloggad Ingeniøren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammerfest/Norge
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • 2 Stk Panasonic E12 EKEB. KJEMPEFORNØYD!!
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #6 skrivet: 05 april 2006, 14:02:51 »
Ja syns selv at det der så litt merkelig ut... Stusset litt på det der..

2 Stk Panasonic E12 EKEB installert 1. Juni 2006.
Hus: 170-180 m2, 2 Plan, godt isolert, bygd 2004.
Totalt årsforbuk UTEN varmepumpe: ca. 30000 kWh.
1 stk plassert over en dør på plan 1, og 1 stk plassert i trapp ca 1/2 m over gulv på plan 2.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #7 skrivet: 05 april 2006, 15:01:58 »
Den stora ytan i huset torde kräva två innerdelar för jämn värmefördelning.
Om huset är bra isolerat skulle valt 2st Panasonic E9DKE dom kostar ju bara drygt 6000:- styck.Om huset är dåligt isolerat skulle valt 3st Panasonic E9DKE dom kostar ju bara drygt 6000:- styck.

(det kan nämnas att jag värmer mitt hus med 2st Mitsubishi L/L-värmepumpar, funderar på att skaffa en tredje).

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #8 skrivet: 05 april 2006, 15:06:39 »
Hej igen,

Det är viktigt att tänka lite på placeringen av innerdelen i kombination med vilken lvp man väljer. Om du väljer en kraftfull lvp så behöver du inte köra den på full hastighet för att nå samma effekt som för en klenare lvp. Det har stor betydelse för den allmänna trivseln inomhus, att ha en så låg ljudnivå som möjligt, men ändå få ut tillräckligt med värme. Jag skulle inte vilja ha en lvp i vardagsrummet som måste gå på maxfläkt när det är kallt!

Jag skulle hellre välja en RAS M 18 och köra på fläktläge 2-3, än att måsta köra på 4-5 med en RAS M 14. Nu har jag har inte läst några kommentarer från ägare till Multi-Split-aggregat, så jag vet inte alls hur det fungerar med två innerdelar. Det kanske inte är så dumt att ha en innerdel på varje våningsplan.

Men jag vet ju som sagt att det fungerar med en RAS B13 i ett 1½-planshus på ca 150 m² (då med fläktläge 4-5...!), så jag inbillar mig att en RAS B 16 skulle fungera bra i ett hus på 180 m², under förutsättning att du har en öppen planlösning...

Jag har den uppfattningen att det är värt några tusenlappar mer för att kunna bli så nöjd som möjligt med den lvp:n som man investerar en hel del pengar i. Jag vill inte gå och reta upp mig under många år framöver på hög ljudnivå eller dålig värmeförmåga...

Hälsningar
micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #9 skrivet: 05 april 2006, 18:06:23 »
Den stora ytan i huset torde kräva två innerdelar för jämn värmefördelning.
Om huset är bra isolerat skulle valt 2st Panasonic E9DKE dom kostar ju bara drygt 6000:- styck.Om huset är dåligt isolerat skulle valt 3st Panasonic E9DKE dom kostar ju bara drygt 6000:- styck.

(det kan nämnas att jag värmer mitt hus med 2st Mitsubishi L/L-värmepumpar, funderar på att skaffa en tredje).

Rask promenad tillbaka till Panasonic-forumet!!!  ::)

Jag hade däremot valt två pumpar också.
« Senast ändrad: 05 april 2006, 18:13:52 av Mike »

Utloggad AKBE

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #10 skrivet: 17 april 2006, 18:03:55 »
det kanske är svårt att få rättvisa råd om Panasonic på denna avd. av forumet?Mvh AKBE b00k
Den stora ytan i huset torde kräva två innerdelar för jämn värmefördelning.
Om huset är bra isolerat skulle valt 2st Panasonic E9DKE dom kostar ju bara drygt 6000:- styck.Om huset är dåligt isolerat skulle valt 3st Panasonic E9DKE dom kostar ju bara drygt 6000:- styck.

(det kan nämnas att jag värmer mitt hus med 2st Mitsubishi L/L-värmepumpar, funderar på att skaffa en tredje).

Rask promenad tillbaka till Panasonic-forumet!!!  ::)

Jag hade däremot valt två pumpar också.
bor äldre trävilla 145kvm,v.syst. hembyggd värmepump i garage +15gr. kulvert jordvärmeslingor 600m,byggt 1994 fungerar bra utan tillskottsvärme R22.Förbrukn. 8-10000 kwt/år

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #11 skrivet: 04 maj 2006, 23:46:00 »
Ja , har man större behov av 2 pumpar ex en nedre plan o en övre så finns nog inte toshiba som ekonomiskt försvarbart alternativ .

2 st pana e12 dke ger ju en  hel del för bra peng lr ?  ;)
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Toshiba RAS-13 Daiseikai 2 eller Panasonic HE-12DKE?
« Svar #12 skrivet: 05 maj 2006, 22:59:02 »
Inte när du kan spara som mest, alltså när det är kallt...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!