Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför ger inte min RAS 13 max effekt hela tiden ??  (läst 4081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
Stallkamrater, varför ger inte min RAS13 "allt" hela tiden ?  Flyttade innegivaren i tisdags och det hjälpte en hel del, men jag förstÃ¥r inte varför den drar ner utblÃ¥stemperaturen till 38-42 ºC efter en stund och ingÃ¥ende effekten sjunker till 1-1,1kw.

I min värld vill jag att den skall dra 15-1600w kontinuerligt (minus avfrostn givetvis) tills den inställda temeraturen är uppnådd.

Kan det vara sÃ¥ illa att den inte orkar leverera varm go luft en längre tid (>2h)  när det kryper ner under -9 ?

Är HI-power verkligen MAX effekt ? Sätter jag på det läget ökar innefläkten och utblåstempen sjunker lite.

Tips och idéer mottages tacksamt.

//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Varför ger inte min RAS 13 max effekt hela tiden ??
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2006, 00:06:09 »

Jag gör så här:
Fläkten på auto och temp på 24 grader. Då drar min RAS 10: ca 1500W. Har ännu inte hittat något annat läge där jag får ut max. Ställde min RAS 13 likadant och samma där, blev som en ny maskin.
Kör jag temp på 20 och fläkt på auto funkar det inte alls på någon av dom, fläkten går sakta och det blir kallt som f-n inne.
Hi Power knapp har jag bara på min RAS 10:a men då drar den som du säger neråt 1000W och ger inte samma värme.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
SV: Varför ger inte min RAS 13 max effekt hela tiden ??
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2006, 14:29:56 »
Jodå, 24 ºC och auto är väl det som har funkat bäst hittills. Dock drar min pump (enl min effektmätare iaf) ca 32kwh/dygn=1,33kw/timme. Den frostar av i ca 5min var 90:e minut.

(Hmmm 24h*1500w=36kwh;
 5min avfrost *((24*60)/90)=80min=1,33h. 1,33h*1500w=2kwh förlust/dygn

Kvar 34kwh. Dvs pumpen kan dra max 34kwh "effektivt"/dygn.
 
Sedan drar väl värmekabeln ca 2kwh/dygn (80w*24h). innebär att min förbrukning "egentligen" är 30kwh/dygn.


Stycket med liten text blev sÃ¥ rörigt att jag inte själv är riktigt pÃ¥ det klara med vad jag vill ha sagt.  Sc:,h
//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad X-file

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför ger inte min RAS 13 max effekt hela tiden ??
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2006, 17:05:21 »
Min pump ger mest effekt i Hi Power , får  ca 300-500 W mera på utblåset i det läget.Det hörs också väldigt tydligt att kompressorn går upp i varv , kan inte förstå att den skulle dra
mindre effekt då som JEB säger.....
Om man har ca 22 grader inne så ger inte pumpen mer effekt om man sätter den på 30 istället för t.ex 24 , det viktiga är att man har minst 2-3 graders skillnad mellan "bör" och
"är" värde(obs ,är värdet ska mätas vid innerdelens luftintag)  . Om man vill testa pumpens maxprestanda ska man nog sätta börvärdet på 30 grader (Hi Power) eftersom den då hela tiden "strävar" efter detta värde , men om man sätter den på 24 grader kan det ju hända att man uppnår denna temp och då drar pumpen ner på effekten....30 grader inomhus lär man dock aldrig få i huset vintertid.....
Bor i Uppsalatrakten , har en  Toshiba RAS B-10 EKVP
sedan okt 2005. Vi har ett enplanshus på  ca 120 m2 från 70-talet med tvåglasfönster .relativt dåligt isolerat.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Varför ger inte min RAS 13 max effekt hela tiden ??
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2006, 21:37:16 »
Min pump ger mest effekt i Hi Power , får  ca 300-500 W mera på utblåset i det läget.Det hörs också väldigt tydligt att kompressorn går upp i varv , kan inte förstå att den skulle dra
mindre effekt då som JEB säger.....
Om man har ca 22 grader inne så ger inte pumpen mer effekt om man sätter den på 30 istället för t.ex 24 , det viktiga är att man har minst 2-3 graders skillnad mellan "bör" och
"är" värde(obs ,är värdet ska mätas vid innerdelens luftintag)  . Om man vill testa pumpens maxprestanda ska man nog sätta börvärdet på 30 grader (Hi Power) eftersom den då hela tiden "strävar" efter detta värde , men om man sätter den på 24 grader kan det ju hända att man uppnår denna temp och då drar pumpen ner på effekten....30 grader inomhus lär man dock aldrig få i huset vintertid.....
Blir rörigt fort du!  ;)
Relaterade "Hi Power" till 20 grader som jag började den meningen med. Sätter jag på High Power när bör-värdet är ställt till 20 grader får jag beviseligen inte max trots att innetemp är <18 grader. Visst fläkten inne varvar upp men effektmätaren går inte upp speciellt mycket. Sätter jag då fläkten på auto och bör-värdet till 24 pendlar effektuttaget mellan 1500 och 1700 Watt. Hela denna observation är gjord vid ca -15 ute. När det ligger vid nollan håller automatiken allt helt ok och då med bör-värde satt till 20 och båda pumparna håller bör-värdet inne (och lite till i det rum de står i).
Summan av allt är att pumpen inte ger det den har för att bör-värdet uppnås när det är kallt ute.
@profven:
Jag läser av den faktiska förbrukningen i Watt pÃ¥ en separat elmätare! Effektuttaget varierar ju frÃ¥n nästan inget till 1700W och det är inte av/pÃ¥ utan sakta upp o ner sÃ¥ din beräkning blir kraftigt förenklad. Det är oftast 1500W när jag slängt ett getöga pÃ¥ den. Det ligger en hel hög getögon runt pumpen nu!  ;D

Utloggad X-file

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför ger inte min RAS 13 max effekt hela tiden ??
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2006, 14:22:28 »
Citera
Visst fläkten inne varvar upp men effektmätaren går inte upp speciellt mycket. Sätter jag då fläkten på auto och bör-värdet till 24 pendlar effektuttaget mellan 1500 och 1700 Watt.
Citera

..har ingen effektmätare tyvärr men en trolig förklaring kan ju vara att ju större skillnad man har mellen bör och är värde desto mer ger pumpen. När skillnaden är större än t.ex 6 grader kan den inte leverera större effekt. Vad händer om du sätter börvärdet på 30 grader , får du samma resultat som vid 24 grader ? Jag håller dock med om att pumpen borde ge allt vid en "bör-är värdes skillnad"  på 2 grader ,särskillt vid -15 grader.....
När det gäller Hi Power kan jag bara konstatera att min pump levererar mer uteffekt i detta läge ....jag kan få en temperaturstegring upp till 4-5 grader på utblåset. Sc:,h
Bor i Uppsalatrakten , har en  Toshiba RAS B-10 EKVP
sedan okt 2005. Vi har ett enplanshus på  ca 120 m2 från 70-talet med tvåglasfönster .relativt dåligt isolerat.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Varför ger inte min RAS 13 max effekt hela tiden ??
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2006, 06:44:07 »
Suttit och läst lite i servicemanualerna till båda mina pumpar. Rekommenderas!
Ett par noteringar:
Finns fem fläktlägen på innedelen till RAS10:an i manuellt läge, men i AUTO finns det 14! Det högsta läget i AUTO ger 75m³/h mer än högsta manuella läget.
Det finns en funktion i bägge kallad "Cold draft preventive control" med en brytpunkt på 24 grader på bör-värdet där innedelen styr utedelens hastighet.
Ska nog fortsätta läsa efter en kanna kaffe till!  ;)

Och för "High Power" står det under heating; "The preset temperature increases 2°". Inte att den ger max.
« Senast ändrad: 18 mars 2006, 13:38:47 av JEB »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!