Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND  (läst 9721 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #15 skrivet: 29 september 2012, 15:07:14 »
Med kyla inställd manuell fläkt läge 2 samt tempbörvärde 28 gr genomför pumpen en kylning med utblåstemperatur på 13 gr. dock med rätt fläkthastighet.

Den extremt kortfattade användarmanualen (= dålig) så sägs att vid kylning så är minimitemp 17 gr. Jag tror att detta i själva verket skall vara MAXIMITEMP = 17 gr?? Vid kyla kan man inte få högre temp. än 17 gr.??????? Har aldrig haft anledning att testa detta.

Men jag är inte alls klar över vad du är ute efter Rickard?

MVH

Jag är bara ute efter om vedeldare kan köpa en sån där värmepump och på något sätt få fläkten att gå även när värmepumpen inte producerar värme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #16 skrivet: 29 september 2012, 16:16:22 »
Min "gamle RAS 13" lurte jeg igang manuell viftestyring pÃ¥ ved Ã¥ ha børverdi sÃ¥ høy at varmepumpa startet varmeprodusjon i heat-modus . Ã… nÃ¥r varmeumpa hadde gÃ¥tt igang kunne børverdi senkes til minimum Ã¥ fortsatt kunne vifta styres manuellt da   ;) Selv uten varmeproduksjon. Knepet er Ã¥ lure den igang   tummenupp Trolig samme knep pÃ¥ din nye ogsÃ¥ .  :)

Raptus   

Nej tyvärr Raptus. Det går inte på Ras25. Har ju själv en Polar1 Ras13 så ditt knep på denna är Ok.

Bensin

Utloggad TNT3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #17 skrivet: 29 september 2012, 17:31:50 »
Jag vill bara inflika att det givetvis finns ett helt manuellt fläktläge där du han ställa in vilken hastighet som helst! Ett alternativ för att kunna somna ifrÃ¥n en vedkamin skull kunna vara att köra i det manuella fläktläget samt ställa in timern att starta nÃ¥gra timmar senare.  DÃ¥ jag inte har kamin har jag inte behövt prova om detta skulle kunna fungera men skulle kunna tänka mig det. För övrigt är jag själv otroligt nöjd med pumpen (Polar-35) som jag i november har haft ett Ã¥r.   

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #18 skrivet: 29 september 2012, 18:20:29 »
Jag vill bara inflika att det givetvis finns ett helt manuellt fläktläge där du han ställa in vilken hastighet som helst! Ett alternativ för att kunna somna ifrÃ¥n en vedkamin skull kunna vara att köra i det manuella fläktläget samt ställa in timern att starta nÃ¥gra timmar senare.  DÃ¥ jag inte har kamin har jag inte behövt prova om detta skulle kunna fungera men skulle kunna tänka mig det. För övrigt är jag själv otroligt nöjd med pumpen (Polar-35) som jag i november har haft ett Ã¥r.   

Jag kanske måste förtydliga att allt jag sagt ovan i denna tråd avser manuell drift och inställning av innefläkten.

Utloggad UH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Räds inte en riktig vinter!
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #19 skrivet: 02 oktober 2012, 00:04:57 »
Vad är ett just pris för en Polar 2 -13 ND med inst, rotavdrag och 5 Ã¥rs garanti. Vad har ni som har pumpen betalat?  :)
Bor i en äldre 1,5-plans villa på 120 kvadrat. Kör sedan 2003 en Panasonic CS E9 + en Camina braskamin. De senaste årens totalförbrukning har varit runt 8000 Kw/år.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #20 skrivet: 02 oktober 2012, 01:01:14 »
Vet inte om det fortfarande är sÃ¥ men kolla med EON om du är kund där eller  Villaägarnas förening om du är medlem där  dÃ¥ det varit lite specialpriser där samt i nÃ¥got av fallen var det 6 Ã¥rs garanti om jag minns rätt.

Har du bara 8000kwh i förbrukning totalt lär du dock få svårt att få ner den förbrukningen speciellt mycket om du nu inte eldat mycket och nu tröttnat på detta som många gör
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad UH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Räds inte en riktig vinter!
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #21 skrivet: 03 oktober 2012, 18:42:07 »
Vet inte om det fortfarande är sÃ¥ men kolla med EON om du är kund där eller  Villaägarnas förening om du är medlem där  dÃ¥ det varit lite specialpriser där samt i nÃ¥got av fallen var det 6 Ã¥rs garanti om jag minns rätt.

Har du bara 8000kwh i förbrukning totalt lär du dock få svårt att få ner den förbrukningen speciellt mycket om du nu inte eldat mycket och nu tröttnat på detta som många gör

Hej TS!
Är inte kund  hos EON, men tack ändÃ¥. Tanken är att köra med 2 pumpar för att sprida värmen bättre, fÃ¥ högre effekt och inte behöva elda lika mycket. Jag räknar inte att kunna spara mer el (räknar snarare med en ökning) är ute efter fÃ¥ en högre och jämnare värmespridning främst när det är som kallast.
Bor i en äldre 1,5-plans villa på 120 kvadrat. Kör sedan 2003 en Panasonic CS E9 + en Camina braskamin. De senaste årens totalförbrukning har varit runt 8000 Kw/år.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #22 skrivet: 03 oktober 2012, 19:44:04 »
komfort är värt mycket  :) , trodde du var ute efter att fÃ¥ ner förbrukningen ännu mer dÃ¥ det ibland ser ut som tävling i vissa trÃ¥dar vem som har lägst förbrukning !!
Är du inte med i Villaägarna eller vad dom nu heter om rabatten finns kvar via dom ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!