Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Visslande ljud RAS-B10GKVP  (läst 10153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #15 skrivet: 10 mars 2012, 08:49:02 »
Sanyo har nÃ¥got (om jag minns rätt färg vitt) fett. Toshiba kanske har ett annat lager som inte kräver nÃ¥gon smörjning. Fett som funkar bra är det jag länkade till. Har iallafall funkat i 4-5Ã¥r drift pÃ¥ skrikande Sanyo. 
Den vita orginalsmörjan som sitter vet jag inte om den är siliconfett men det är det som funkat bra som ersättare. Det finns nog 100 olika fetter att välja på, men det kan vara svårare att köpa hos vanliga försäljare.
Har lagt samma fett i det lagret om jag byter lager/motor på Panasonic innedelar.
« Senast ändrad: 10 mars 2012, 08:52:51 av Zelda »

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #16 skrivet: 10 mars 2012, 09:27:14 »
Stödlager från en Toshiba. Exponerat upp och förstorat hålet, tre lika stora delar där inne.
« Senast ändrad: 10 mars 2012, 09:29:43 av JEB »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #17 skrivet: 10 mars 2012, 09:49:33 »
Sanyo har nÃ¥got (om jag minns rätt färg vitt) fett. Toshiba kanske har ett annat lager som inte kräver nÃ¥gon smörjning. Fett som funkar bra är det jag länkade till. Har iallafall funkat i 4-5Ã¥r drift pÃ¥ skrikande Sanyo. 
Den vita orginalsmörjan som sitter vet jag inte om den är siliconfett men det är det som funkat bra som ersättare. Det finns nog 100 olika fetter att välja på, men det kan vara svårare att köpa hos vanliga försäljare.
Har lagt samma fett i det lagret om jag byter lager/motor på Panasonic innedelar.

Tittar nu  pÃ¥ en Sanyo trumma och dess nya stödlager som ligger och skräpar sedan en felbeställning.
Det är ytterst lite transparent fett på tappen som ska in i stödlagret på denna modell som jag tror var till 123EH.
Inget fett i själva lagret.
Inte ett ord dock om att det ska tillföras något fett i servicemanualen och inget som följde med i reservdelspaketet.
Brukar följa tillverkarens anvisningar så det inte blir något tjafs vid en reklamation och därmed inte tillsätta något fett om det inte specifikt står så.

Nu handlade det om en Toshiba modell så bäst svar lär vara att kontakta servicen på tex Ventilationsutveckling som kan delge ett korrekt svar om det ska vara eller inte vara något fett i lagret så ville28 gör rätt från början.
Om det ska vara fett i lagret, be då om specifikationer eller artikelnummer på fettet så det blir rätt om det är något material som inte tål vissa kemikalier i själva stödlagret.

Ville28 borde snart ha hittat orsaken till sitt visslande så han kan tala om vad det var, har han demonterat trumman får han ta beslut om fett eller inte.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #18 skrivet: 10 mars 2012, 11:17:43 »
Finns en ganska bra jämförelse om än helt skilda produkter när det är en nackdel att använda fett/olja där det inte ska vara det fast man är van vid det.

PÃ¥ nya modellen av husvagnshandskar fÃ¥r man inte använda fett, jag min idiot hade inte koll pÃ¥ detta och smörjde som vanligt in kulan och kunde inte fatta varför det gnisslade sÃ¥ in i helsike frÃ¥n handsken/kulan när man Ã¥kte sakta innan jag blev idiotförklarad för att ha smörjt in kulan med fett  ;D

Ni som har/haft husvagn och bytt upp er till dom nya säkerhetshandskarna och gjort samma misstag vet vad jag menar dÃ¥ det hörs pÃ¥ väldigt lÃ¥ngt avstÃ¥nd när man kommer in pÃ¥ campingen  :D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ville28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Visslande ljud RAS-B10GKVP
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2012, 22:18:35 »
Uppföljning:
Fixade en lång insexnyckel enl den utmärkta youtubevideon. Den visade sig vara oerhört spänd. Så spänd att jag inte kunde rubba den (för spänd?).
Konstigt nog så har pumpen funkar under en veckas tid men började låta idag igen. Spelade in det och det låter enl följande (försök ignorera tvååringen i bakgrunden)


Testar gärna att smörja om ni tror det hjälper, berätta bara hur isf :)

mvh
Ville

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!