Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?  (läst 23210 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Bygger vidare lite.. på ett år kom vi in på ~20'900kWh allt som allt.
Eltillskottet har gått ca 1000h på ett år.
om systemet varit rätt dimensionerat borde vi komma ner till en ~17'000kWh / år.

Som jag skrev förut är det bara att gilla läget och börja spara till en ny anläggning. Om denna hÃ¥ller i 10 Ã¥r  till sÃ¥ är det helt ok.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Hur många timmar har kompressorn gått senaste året?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Hur många timmar har kompressorn gått senaste året?

ska kolla när jag kommer hem ikväll.
Har ju startläget i början på denna tråd :)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
ska kolla när jag kommer hem ikväll.
Har ju startläget i början på denna tråd :)

Hej Roland, ledsen för sent svar. Sitter med båda protokollen i hand för service som de gör en gång per år (höst) på värmepumpen. Är väl mer en kontroll av systemet i sig inför vintern mer än en aktiv service där delar byts ut.. men men.
Lite siffror:
Kompressorn har gått 4928h på totalt 316 dagar
Tillskottet har gått 909h på totalt 316 dagar

(316 dagar är antalet dagar mellan service när siffrorna lästes av)

Totalt kompressor tid sedan installation 40'730h


Jag surrade lite med en värmefirma och de sa såklart att systemet var underdimensionerat och att om man inte vill göra om allt så kan man borra ett till håll, koppla ihop dem, byta ut själva pumpen för slangen så den orkar pumpa runt köldmediet. På så sätt få upp tempen i inkommande.
Kikade idag.. det är -3C ute temp och vi skicker ner -2 i hålet och får tillbaka 0.0
I vintras var det ju minus som kom tillbaka och eltillskottet.. ja du ser ju siffrorna.
Med ett extra borrhåll så slipper man eltillskottet en del och har förberett inför en ny BV-pump i framtiden.
De sa till och med att enklast är att gå direkt till en borrare för då blir rotavdraget högre än om man gick via dem.
Hade ju suttit fint med ett 150m aktivt hål till.. totalt 266m aktivt. Det borde räcka för en C10a i framtiden.
Men allt är ju bara teorier i luften än så länge.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #34 skrivet: 29 november 2012, 13:35:29 »
Ett borrhål till behövs till en kraftigare pump. En kraftigare pump är ett självklart val när den nuvarande havererar. Med tanke på gångtiden per år kanske det inte dröjer så många år till det. Tycker det verkar vettigt att borr ett hål till kommande sommar och parallellkoppla det med det befintliga, någon extra cirkulationspump behövs inte, se bara till att det finns ventiler på bägge slingorna så att det går att balansera flödet rätt mellan borrhålen. Sen får den nuvarande pumpen gå så länge den orkar. Att byta ut den i förtid lönar sig knappast.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Ett borrhål till behövs till en kraftigare pump. En kraftigare pump är ett självklart val när den nuvarande havererar. Med tanke på gångtiden per år kanske det inte dröjer så många år till det. Tycker det verkar vettigt att borr ett hål till kommande sommar och parallellkoppla det med det befintliga, någon extra cirkulationspump behövs inte, se bara till att det finns ventiler på bägge slingorna så att det går att balansera flödet rätt mellan borrhålen. Sen får den nuvarande pumpen gå så länge den orkar. Att byta ut den i förtid lönar sig knappast.

Jag tänkte på det där med parallellkoppingen. IVT killen jag pratade med surrade att koppla dem i serie ute. Det var billigare. Redan där kändes det som att det skulle gå fel. Jag vill ha in båda slingorna innanför väggen så man kan "ratta" där istället för 80cm under jord.

Nu har vi haft riktigt kallt ett par dagar , var -20C igår, och huset drar nu ca 190kWh / dygn. Eltillskottet slår till hela tiden.. inte mycket man kan göra.
Om man bortser från att pumpen är för klen kW mässigt sett hur mycket skulle ett borrhål på ~140m aktivt hjälpa igentligen? Då skulle det aktiva hålet om man räknar på båda vara 116 + 145 = 261m vilket jag hoppas skulle innebära att det aldrig blir minusgrader på in värdet.

Det enda jag vet till sedan är att den dagen BVP lämnar in är att det måste dit minst en 9kW pump.. helst en 11-12kW.
Har en extra garanti pÃ¥ kompressorn som gÃ¥r ut om 1.5 Ã¥r sÃ¥ bästa är kanske om den skär ihop helt nu och man fÃ¥r en ny pÃ¥ försäkringen  ::)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #36 skrivet: 04 december 2012, 10:16:48 »
Om man bortser från att pumpen är för klen kW mässigt sett hur mycket skulle ett borrhål på ~140m aktivt hjälpa igentligen?

I södra Norrland är bergets temperatur 6-7 grader. Medeltemperaturen på köldbäraren nu är ungefär -1 grad, dvs en differens mot berget på 7-8 grader. Med än dubbla metrarna aktivt hål bör ge lite mindre än halva differensen. Skulle gissa att KBin ökar med 3-4 grader vilket ökar effekten med så där 15 %.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
I södra Norrland är bergets temperatur 6-7 grader. Medeltemperaturen på köldbäraren nu är ungefär -1 grad, dvs en differens mot berget på 7-8 grader. Med än dubbla metrarna aktivt hål bör ge lite mindre än halva differensen. Skulle gissa att KBin ökar med 3-4 grader vilket ökar effekten med så där 15 %.
Men eftersom pumpen är för klen så kommer tillskottet gå ändå när det är riktigt riktigt kallt?
Man ser nu hur den kämpar på för att försöka höja värmen innan tillskottet slår in.. men det står oftast kvar på samma gradtal ända tills den slår igång med 3 sen 6kW.
Jag ska kolla exakta siffror i den uträkning som gjordes 2004 när det isntallerades. Vad man räknade på då. Enda jag sett är att man räknat på jag tror det är 850kWh eltillskott vilket skulle vara ca 188h / år och det skulle jag kunna leva med istället för som förra året 900 och i år lär det blir betydligt mer.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Hej Roland,

vad jag är seg på att svara.. livet ändrades helt när ett barn kom in i bilden och ibland så glömmer man saker helt enkelt :( Best så mycket om ursäkt.
Såhär såg uträkningen ut 2004:
Nettoenergibehov 26600kWh
Bruttienergibehov 28000kWh

då har man räknat på att pumpen ska dra 8100kWh / år och eltillskottet 820kWh/år
Vart de fått 28000kWh ifrån är för mig obegripligt.. iof så kollade de oljepannan som sista året bara gick på el antar jag. innan de slutade köpa olja verkar de ha gjort av med ~3,5 kubik olja / år vilket borde bli ~35'000kWh??

husets toppeffekt 8.3kW?

om bvp går ~5000h / år blir det ca 10'500kWh i bara pump kWh (tror systemet med pump och 2xcirkulatorer drar ca 2.1kW).

Nu är det ju redan konstaterat att kalkylen är helt galen för uppvärming av 282kvm yta. Men man blir ju lite skrämd över hur det räknades då. Eller om de bara gjort en glädjekalkyl för att få sälja och sedan skylla på borrhålet eller något..
Dock killen jag pratat med nu på samma firma som sålde i från början ifrågasätter också kalkylen och säger att det borde minst stå en 10a här.. helst en 11a eller 12a och dubbla hål från början.

Jag funderar på en åtgärd till sommaren men jag vet inte om det är värt det.
Det är värt det på så sätt att all kostnad inte kommer på en och samma investering den dagen det är dags att byta pump.
- Borra ett tilläggs hål på 170m (144m aktivt)
- sätta in en varmvattenberedare på 100-150lit seriekopplat efter BVP. (sambon vill ha in ett badkar och jag gillar att duscha länge)

Efter rot så ligger det på 40-50k. Fördelen om det nu finns vatten så det hjälper med ett hål till, är ju att den dagen när bvp kraschar så behöver de mer eller mindre bara lyfta in en ny och koppla in. Då är det ju också valfritt vilket märke man vill ha. Dock så har jag inte haft några problem med IVT teknikerna här så vore skönt att fortsätta med IVT :)

Nu blev det ett mycket funderande inlägg igen.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
3,5 m3 olja blir inte så mycket som 35 000 kWh. Är det en äldre oljepanna kan man dra bort 400 - 500 liter/år som gåt åt bara för att hålla den varm. En del av förlusterna kanske kommer huset till godo. Räknar man sedan med 85-90% förbränningsverkningsgrad på resten blir det runt 27 000 kWh netto till huset.

Jag tror att toppeffekten ligger närmare 9 kW om varmvattnet räknas med men siffran beror på det lokala klimatet.

27 MWh/år är 3-4 MWh mer än vad mitt hus drar. Jag ligger med snålkörning av tillsatsen på 660 kWh/år i snitt. Förstår inte hur 820 kWh tillsatsel skulle kunna räcka om drifttiden beräknades till 5000 h/år. Typen av vinterklimat kan skilja men kalkylen verkar konstig. Min pump drar med alla cirkulationspumpar i snitt över året 1,58 kW. Tillsatselen är inte inräknad där. Värdet kan avvika från mitt beroende på andra köldbärar- och värmebärartemperaturer men bör vara 1,55 - 1,6. 2,1 är alldeles för högt.

Om pumpen drar 8 MWh och tillsatselen är 4 MWh och totala elförbrukningen är nästan 21 MWh skulle jag fundera lite över vart hushållselen tar vägen. Det är nästan dubbla förbrukningen mot schablonvärdet för en familj.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Förra året då det ar en mild vinter här i Sundsvall så landade vi på ca 21'000kWh totalt (värme plus övrig el)
SÃ¥ om pumpen drar ca 10500kWh och eltillskottet ca 4500 sÃ¥ är resten hushÃ¥llsel vilket jag tycker är helt ok  dontknow

Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
5000 timmar med en C6 kan inte dra 10500 kWh. 8000 kWh är rimligt, inte mer. Tillsammans med tillsatselen blir det en bit över 12000 kWh.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
När värmepumpen är av ligger vi mellan 350-800w enligt mätarn. När pumpen drar igång så sticker det iväg nästan 2000w till.

Just nu drar vi 7.3kW
Eltillskottet igång på 3kW
Vp
Diskmaskinen är igång och drar nästan ~1.5kW
Resten är div datorer och elektronik som är igång då.
Pratat med en elektriker som ska sätta in en separat mätare på pumpens tre-fas lina. Detta för att den dagen det är dags att byta så vet jag mer exakt vad den dragit per år.
Tvättmaskinen går säkert 2-4 gånger per dygn i genomsnitt 75min per gång.
Diskmaskinen 2 gånger per dygn.. Tid 93min.
Det drar snabbt iväg :( jag är inte förvånad om vi ligger på 7-10'000kWh/år i hushålls el :(
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Jag har svårt att förstå att pumpen kan dra så mycket som 2 kW. Enligt databladen drar kompressorn ca 1,3 kW vid 0/35 och 1,5 kW vid 0/45. Köldbärarpumpen drar ca 130 W i läge 2. Elektronik, intern och extern cirkulationspump bör bli högst 70 W, i mitt fall är siffran lägre. Min pump som i praktiken är densamma även om typbeteckningen skiljer, har aldrig dragit mer än ca 1,85 kW och det är sommartid när den gör enbart varmvatten med + 6 grader på köldbäraren.

Vad är det för värde pÃ¥ hetgastemperaturen (GT6) när pumpen värmer huset?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Jag har svårt att förstå att pumpen kan dra så mycket som 2 kW. Enligt databladen drar kompressorn ca 1,3 kW vid 0/35 och 1,5 kW vid 0/45. Köldbärarpumpen drar ca 130 W i läge 2. Elektronik, intern och extern cirkulationspump bör bli högst 70 W, i mitt fall är siffran lägre. Min pump som i praktiken är densamma även om typbeteckningen skiljer, har aldrig dragit mer än ca 1,85 kW och det är sommartid när den gör enbart varmvatten med + 6 grader på köldbäraren.

Vad är det för värde på hetgastemperaturen (GT6) när pumpen värmer huset?

ja det låter ju rätt mycket.. jag kollar GT6 när jag kommer hem idag. (denna gång sätter jag reminder i telefonen!!)

Kanske man skulle skrapa en triss på vägen hem.. kanske man får ihop till ett nytt borrhål och en större pump :)

Funderade på att sätta in tre-glasfönster, vi har två-glas idag, men vi har 16 fönster på nedervåningen enbart plus 3 dörrar med glas i.. så den kostnaden i sig är ju som att byta till en ny fin 12kW pump.. och det är ju inte kallt inne :)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!