Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?  (läst 23215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Den yttre cirkulationspumpen går hela tiden utom när utetemperaturen är högre än den temperatur som är inställd som sommarurkopplingstemperatur (meny 1.14). Den inre cirkulationspumpen kan ställas om vilket görs i meny 5.10 i servicemenyn. Servicemenyn kommer man åt genom att hålla menyknappen intryckt 10 sekunder.

Fanns det ingen manual till pumpen när huset köptes?

Det finns en manual. Ska sätta mig i helgen och gå igenom den mer ingående. Bara kikat lite på finjusteringen än så länge. Lite flyttkaos men börjat lugna ned sig.
Förbrukningen ligger på 22-25k kwh/år vilket jag tyckte verkade högt för ett hus med bv.
är 182+50 (1½ plan + biyta)och ett dubbelgarage som värms upp så kanske inte är så konstigt med den förbrukningen. Känns som att radiatorn i garaget kommer vara boven i dramat kanske. Varmt vatten går in och kyls ner ordentligt i radiatorn och åker tillbaka i returen.
Mexitegelhus från -70 talet. Dock tycker jag alla med bv pratar om 11-15k kwh / år allt som allt.
Jag räknar med att vi kommer förbruka ~12k kwh huhållsel / år. Har några datorer som står och snurrar 24/7/365. Monterar energimätare på de uttagen de är kopplade till så jag får koll vad de drar.

SÃ¥ mycket att tänka pÃ¥ med husköp sÃ¥ är lite allmänt förvirrad med allt just nu  :'(

Återigen, tack för svaren! Mycket uppskattat.
« Senast ändrad: 02 november 2011, 13:07:15 av ebolasmurf »
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #16 skrivet: 02 november 2011, 13:27:48 »
Förbrukningen ligger på 22-25k kwh/år vilket jag tyckte verkade högt för ett hus med bv.
är 182+50 (1½ plan + biyta)och ett dubbelgarage som värms upp så kanske inte är så konstigt med den förbrukningen.
Det var mycket, det kan bero på att pumpen är lite för klen med tanke på husets storlek. Titta på antalet drifttimmar på kompressor resp. tillsatsel. De finns i meny 7. Tillsatstimmarna skall helst vara mindre än 5 % av drifttimmarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Det var mycket, det kan bero på att pumpen är lite för klen med tanke på husets storlek. Titta på antalet drifttimmar på kompressor resp. tillsatsel. De finns i meny 7. Tillsatstimmarna skall helst vara mindre än 5 % av drifttimmarna.
För mig jag snurrade förbi de siffrorna och drift var 30'000 någonting.. måste kolla tillsatstimmarna.
Förre ägaren hade fått bytt utegivaren i vintras om jag inte minns fel. Hade varit något fel på den så att elpatronen gick hela tiden eller om det bara blev kallt. installation av systemet var september -04.
Återkommer ikväll med exakta siffror.

Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #18 skrivet: 02 november 2011, 17:24:44 »
Kolla också om det är ett minustecken framför drifttiden. Det spelar i och för sig inte så stor roll om räknaren står på 30000 någonting. Av någon datateknisk anledning vänder den vid 32768 timmar och börjar räkna nedåt med ett minustecken framför.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Kolla också om det är ett minustecken framför drifttiden. Det spelar i och för sig inte så stor roll om räknaren står på 30000 någonting. Av någon datateknisk anledning vänder den vid 32768 timmar och börjar räkna nedåt med ett minustecken framför.

Framför pumpen nu och läser av:
Värmepump Tim -30204
16%vv 84%rad
Tillskott 7145
Fördelning tillskott 10%vv 90%rad

Meny 5.10 drift alt P2 står i kont drift
Meny 5.11 drift alt P3 står i med komp.

Version 3.04

Pratade med installatören och han ska svänga förbi till veckan och kika lite sa han.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Framför pumpen nu och läser av:
Värmepump Tim -30204

Då har den gått minst (-30204) - (-32768) + 32767 = 35331 timmar.

Teoretiskt skulle den ha kunnat gÃ¥tt 35331 + 65536 = 100867 timmar, men eftersom det är över 11 Ã¥r sÃ¥ verkar det inte troligt om VP:n installerades 2005.  :D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Blir som inte riktigt klok på det här med bv pumpar..
Nu är det +0,5 ute och pumpen går konstant. När den värmde vv så stod det vv+tillskott.. men tillskottslampan lyste inte.. det brukar den göra när det står tillskott.
det är 21-22C inne och alla radiatorer är varma.
Stoptemp är 39.2 men den orkar som inte över 37.9 verkar det som.. nu var den nere på 36.8

Ska jag tolka som att det är något fel på systemet eller är det normalt. Iof svårt att svara på antar jag.
Har en inbokad tid för översyn innan kalla vintern smäller till så får se vad som kommer fram då. Antar att jag ska låta det vara så länge... men man kan ju inte låta bli att vara där och kika.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Det är väl så att pumpen är för liten till det huset, 6kW låter klent, och då kommer den att dra mycket tillskott, vilket gör att totalen drar iväg.

6000h på kompressorn/år, och bortåt 1000h tillskott/år, det låter underdimensionerat tycker jag. Min drar ca 2000 h kompressor och om det är några riktigt kalla dagar, som det var i februari, kan det dra iväg en del tillskott.

Jag har en 10kW till ungefär samma yta, och vi gör av med ca 17500 kWh per år på två personer. Värme/VV är ca 9000 kWh.

Mellan 2004-11 och 2008-09 hade den dragit 139 timmar tillskott, vilket inkluderar legionella.

I fjol stängde jag elektriskt av TS1, och kör bara på TS2. TS1 stegar in lite för tidigt, och stegar ur för sent, så det blir lätt att det går TS i onödan, och även kompressorstopp när den hänger i för länge. Tyvärr räknas fortfarande TS1, vilket gór att det ser ut som det gick 60h tillskott i februari, när det egentligen bara gick någon enstaka timme.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Det är väl så att pumpen är för liten till det huset, 6kW låter klent, och då kommer den att dra mycket tillskott, vilket gör att totalen drar iväg.

6000h på kompressorn/år, och bortåt 1000h tillskott/år, det låter underdimensionerat tycker jag. Min drar ca 2000 h kompressor och om det är några riktigt kalla dagar, som det var i februari, kan det dra iväg en del tillskott.

rotade i gamla papper jag hittat.. där står det specat att man räknar med att vp-systemet kommer dra ca 9000kwh/år
Så enligt de papper jag hittar så antar jag att den går som den skall. Men jag kan hålla med om att det låter onödigt mycket.


Jag har en 10kW till ungefär samma yta, och vi gör av med ca 17500 kWh per år på två personer. Värme/VV är ca 9000 kWh.

Mellan 2004-11 och 2008-09 hade den dragit 139 timmar tillskott, vilket inkluderar legionella.

I fjol stängde jag elektriskt av TS1, och kör bara på TS2. TS1 stegar in lite för tidigt, och stegar ur för sent, så det blir lätt att det går TS i onödan, och även kompressorstopp när den hänger i för länge. Tyvärr räknas fortfarande TS1, vilket gór att det ser ut som det gick 60h tillskott i februari, när det egentligen bara gick någon enstaka timme.

Måste läsa på lite om kylmediets temp osv för att förstå hur en vp igentligen ska jobba.. är ju helt nojjig nu att inget är som det ska vara..Men det är ju varmt inne som jag skrev.. 21-22C så kan inte klaga på det iaf.
Antar att det skulle bli dyrarare i slutändan att byta ut pumpen mot en 10kw pump + tillskott än att köra såhär i 10 år till. (om den håller så länge dvs)
Har service bokad så får se vad den killen säger då..

Måste leta reda på nån tråd om excel filer.. känns som det skulle vara kul att föra lite statistik över temperaturer inne, ute och alla värden på pumpen. Typ föra in morgon och kväll eller bara en gång per dygn.
« Senast ändrad: 11 november 2011, 07:35:53 av ebolasmurf »
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om du är lite händig så kanske det här kan vara nåt:
http://rago600.sourceforge.net/
Han som har startat det projektet kallar sig 'fulda' här på forumet...
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Om du är lite händig så kanske det här kan vara nåt:
http://rago600.sourceforge.net/
Han som har startat det projektet kallar sig 'fulda' här på forumet...
 *vinkar*

Det såg intressant ut! Fast jag tror vi har en Rego43X något... får läsa på lite.
Tack för infon och länken!  a:gl
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #26 skrivet: 11 november 2011, 11:09:32 »
Min lite för klena pump som är mer än två år äldre har bara gått 2000 timmar mer så värmepumpen för klen i förhållande till värmebehovet. Gångtiden är ca 4800 timmar/år. 3500 är en rimligt siffra vid korrekt dimensionering.

1000 timmar tillsats per Ã¥r bör betyda ca 4500 kWh tillsatsel. Det bör vara tiondelen vid riktig dimensionering. 

Men om det är för varmt inne finns det förbättringspotential. Normalt räknar man med att en grad högre temperatur inomhus ökar värmebehovet med 5 %. Har man värmepump betyder det, i och med att verkningsgraden minskar när den arbetar vid högre temperatur och mer tillsatsel behövs, att varje grad kan medföra kanske 10 % högre elförbrukning.

Nu är det +0,5 ute och pumpen går konstant. När den värmde vv så stod det vv+tillskott.. men tillskottslampan lyste inte.. det brukar den göra när det står tillskott.

Det beror pÃ¥ att tillskottstimern hade räknat ner till noll men att ramptidstimern, som börjar räkna frÃ¥n noll till 100 %, inte hade hunnit räkna till 50 % som är det värde där tillskottspatronen kopplas in om man har 6 kW tillsats inställt.  IVT:s reglersystem är mycket förbryllande för en nybörjare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Min lite för klena pump som är mer än två år äldre har bara gått 2000 timmar mer så värmepumpen för klen i förhållande till värmebehovet. Gångtiden är ca 4800 timmar/år. 3500 är en rimligt siffra vid korrekt dimensionering.

1000 timmar tillsats per Ã¥r bör betyda ca 4500 kWh tillsatsel. Det bör vara tiondelen vid riktig dimensionering. 

Men om det är för varmt inne finns det förbättringspotential. Normalt räknar man med att en grad högre temperatur inomhus ökar värmebehovet med 5 %. Har man värmepump betyder det, i och med att verkningsgraden minskar när den arbetar vid högre temperatur och mer tillsatsel behövs, att varje grad kan medföra kanske 10 % högre elförbrukning.

Det beror pÃ¥ att tillskottstimern hade räknat ner till noll men att ramptidstimern, som börjar räkna frÃ¥n noll till 100 %, inte hade hunnit räkna till 50 % som är det värde där tillskottspatronen kopplas in om man har 6 kW tillsats inställt.  IVT:s reglersystem är mycket förbryllande för en nybörjare.

Tack så mycket Roland, att du orkar svara.. mycket uppskattat!
ramptidstimer hade jag inte hört talas om.. måste läsa på mera!

Ska börja föra logg nu för att hålla koll lite innan och efter tekniker
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #28 skrivet: 11 november 2011, 13:59:23 »
Tyvärr är manualen till pumpen dålig vad gäller detaljerna i reglersystemet. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att lista ut hur det fungerar bara genom att läsa den. Men det finns mycket skrivet om IVT:s reglersystem här, där är problemet att hitta informationen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
För att bygga vidare lite på min egen tråd.
Sedan mitt senaste inlägg har Eltillskottet gått 598h. Det är -19C ute och vi har +20C inne.
Köldbärare ut är -2,3 och in är -0,1. Vet inte om köldbärare IN borde vara + istället.

Det jag har insett är ju att hela BVpump systemet är underdimensionerat för kvm vi värmer upp.
Hus 232 + Garage ~50-55kvm.

Januari månadsförbrukning för den totala Elen var 3100kwh. Alltså hushållsel + BV + VV. Vi är två personer.

Men vad göra.. en ny installation ligger pÃ¥ +150k dÃ¥ nytt borrhÃ¥l antagligen mÃ¥ste göras och pumpen mÃ¥ste bytas. Det blir mÃ¥nga Ã¥r innan man tagit igen den kostnaden. Om den hÃ¥ller i 7-10 Ã¥r till sÃ¥  fÃ¥r det bli en nyinstallation dÃ¥ och dÃ¥ hinner vi antagligen spara ihop till hela den kostnaden.
Systemet idag är strax över 7 år gammalt.

Bara att gilla läget och blicka framÃ¥t antar jag.. vi fryser ju iaf inte  a:gl
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!