0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är lite nyfiken på om jag på något sätt kan kontrollera om köldbärarpumpen står i kontinuerlig drift?Läste en tråd där det står menyvalet men inte hur man kommer dit.. antar att det är nån service meny som man normalt sätt inte ska komma åt
Köldbärarpumpen kan du kolla på servicemenyn 5.11 om hur den går.
Servicemenyn kommer du så som Rorand beskriver, att hålla menyknappen nere 10 sekunder (knap längst till höger)Sedan vrider du den röda knappen att du kommer till 5 och trycker meny igen sedan är det bara att vrida och bläddra fram det man vill se
Den yttre cirkulationspumpen går hela tiden utom när utetemperaturen är högre än den temperatur som är inställd som sommarurkopplingstemperatur (meny 1.14). Den inre cirkulationspumpen kan ställas om vilket görs i meny 5.10 i servicemenyn. Servicemenyn kommer man åt genom att hålla menyknappen intryckt 10 sekunder. Fanns det ingen manual till pumpen när huset köptes?
Förbrukningen ligger på 22-25k kwh/år vilket jag tyckte verkade högt för ett hus med bv.är 182+50 (1½ plan + biyta)och ett dubbelgarage som värms upp så kanske inte är så konstigt med den förbrukningen.
Det var mycket, det kan bero på att pumpen är lite för klen med tanke på husets storlek. Titta på antalet drifttimmar på kompressor resp. tillsatsel. De finns i meny 7. Tillsatstimmarna skall helst vara mindre än 5 % av drifttimmarna.
Kolla också om det är ett minustecken framför drifttiden. Det spelar i och för sig inte så stor roll om räknaren står på 30000 någonting. Av någon datateknisk anledning vänder den vid 32768 timmar och börjar räkna nedåt med ett minustecken framför.
Framför pumpen nu och läser av:Värmepump Tim -30204
Det är väl så att pumpen är för liten till det huset, 6kW låter klent, och då kommer den att dra mycket tillskott, vilket gör att totalen drar iväg.6000h på kompressorn/år, och bortåt 1000h tillskott/år, det låter underdimensionerat tycker jag. Min drar ca 2000 h kompressor och om det är några riktigt kalla dagar, som det var i februari, kan det dra iväg en del tillskott.rotade i gamla papper jag hittat.. där står det specat att man räknar med att vp-systemet kommer dra ca 9000kwh/årSå enligt de papper jag hittar så antar jag att den går som den skall. Men jag kan hålla med om att det låter onödigt mycket.Jag har en 10kW till ungefär samma yta, och vi gör av med ca 17500 kWh per år på två personer. Värme/VV är ca 9000 kWh.Mellan 2004-11 och 2008-09 hade den dragit 139 timmar tillskott, vilket inkluderar legionella.I fjol stängde jag elektriskt av TS1, och kör bara på TS2. TS1 stegar in lite för tidigt, och stegar ur för sent, så det blir lätt att det går TS i onödan, och även kompressorstopp när den hänger i för länge. Tyvärr räknas fortfarande TS1, vilket gór att det ser ut som det gick 60h tillskott i februari, när det egentligen bara gick någon enstaka timme.
Om du är lite händig så kanske det här kan vara nåt:http://rago600.sourceforge.net/Han som har startat det projektet kallar sig 'fulda' här på forumet...
Nu är det +0,5 ute och pumpen går konstant. När den värmde vv så stod det vv+tillskott.. men tillskottslampan lyste inte.. det brukar den göra när det står tillskott.
Min lite för klena pump som är mer än två år äldre har bara gått 2000 timmar mer så värmepumpen för klen i förhållande till värmebehovet. Gångtiden är ca 4800 timmar/år. 3500 är en rimligt siffra vid korrekt dimensionering. 1000 timmar tillsats per år bör betyda ca 4500 kWh tillsatsel. Det bör vara tiondelen vid riktig dimensionering. Men om det är för varmt inne finns det förbättringspotential. Normalt räknar man med att en grad högre temperatur inomhus ökar värmebehovet med 5 %. Har man värmepump betyder det, i och med att verkningsgraden minskar när den arbetar vid högre temperatur och mer tillsatsel behövs, att varje grad kan medföra kanske 10 % högre elförbrukning. Det beror på att tillskottstimern hade räknat ner till noll men att ramptidstimern, som börjar räkna från noll till 100 %, inte hade hunnit räkna till 50 % som är det värde där tillskottspatronen kopplas in om man har 6 kW tillsats inställt. IVT:s reglersystem är mycket förbryllande för en nybörjare.
Hur många timmar har kompressorn gått senaste året?
ska kolla när jag kommer hem ikväll. Har ju startläget i början på denna tråd
Ett borrhål till behövs till en kraftigare pump. En kraftigare pump är ett självklart val när den nuvarande havererar. Med tanke på gångtiden per år kanske det inte dröjer så många år till det. Tycker det verkar vettigt att borr ett hål till kommande sommar och parallellkoppla det med det befintliga, någon extra cirkulationspump behövs inte, se bara till att det finns ventiler på bägge slingorna så att det går att balansera flödet rätt mellan borrhålen. Sen får den nuvarande pumpen gå så länge den orkar. Att byta ut den i förtid lönar sig knappast.
Om man bortser från att pumpen är för klen kW mässigt sett hur mycket skulle ett borrhål på ~140m aktivt hjälpa igentligen?
I södra Norrland är bergets temperatur 6-7 grader. Medeltemperaturen på köldbäraren nu är ungefär -1 grad, dvs en differens mot berget på 7-8 grader. Med än dubbla metrarna aktivt hål bör ge lite mindre än halva differensen. Skulle gissa att KBin ökar med 3-4 grader vilket ökar effekten med så där 15 %.
Jag har svårt att förstå att pumpen kan dra så mycket som 2 kW. Enligt databladen drar kompressorn ca 1,3 kW vid 0/35 och 1,5 kW vid 0/45. Köldbärarpumpen drar ca 130 W i läge 2. Elektronik, intern och extern cirkulationspump bör bli högst 70 W, i mitt fall är siffran lägre. Min pump som i praktiken är densamma även om typbeteckningen skiljer, har aldrig dragit mer än ca 1,85 kW och det är sommartid när den gör enbart varmvatten med + 6 grader på köldbäraren. Vad är det för värde på hetgastemperaturen (GT6) när pumpen värmer huset?
GT6 verkar lite hög, ett riktvärde är utgående värmebärartemperatur från kondensorn (GT8 när tillsatsen inte är inkopplad) plus 30 grader men hetgasgivaren visar ofta rätt mycket fel. Utifrån siffrorna begriper jag inte varför pumpen skall kunna dra runt 2 kW.
hur många kwh förbrukar din vp/år...inkl eltillskott?
En snabb kommentar medan böcklinglådan står i ugnen: Har du kontrollerat att pumpen ger den effekt den ska ge. Jämför deltaT för värmebäraren när enbart pumpen går med vad det blir när 6 kW elpatron är inkopplad. Det är lite konstigt med så hög hetgastemperatur och låg temperaturdifferens på köldbäraren. Det behöver inte betyda något, det kan vara helt normalt men det kan också vara så att expansionsventilen inte är rätt inställd så att överhettningen är alldeles för stor. Då sjunker pumpens effekt.
Deltatemperaturen mellan GT8 och 9 är lite för hög, så kolla smutsfilter och justera gärna värmebärarpumpens hastighet, jag anser att en diff på 7-8K är bra. Har du en yttre cp så måste den gå på en högre fart än värmebärarpumpen så att det inte blir intern rundgång på värmen.Deltatemperaturen på köldbäraren är lite för låg och det kan, som Roland säger, bero på expansionsventilen. Den kan man bara kolla med ett manometerställ, så ger kompressorn för låg effekt så är det värt att be en kyltekniker mäta upp den.Jag misstänker att kompletteringsborrningen inte blivit av men jag kan avslöja att en seriekoppling inte är möjlig. Köldbärarpumpen klarar bara ca 450 meter slang, vilket motsvarar ca 200 meters borrhål plus anslutningsslangar. Borrar du ett nytt hål som är lika djupt som det första så behöver du inte ha några injusteringsventiler, den dynamiska viskositeten hos vätskan gör att flödena justerar sig självt och du sparar några tusenlappar.Behöver du däremot fler än två borrhål eller om de inte blir lika djupa, så måste flödena justeras in.OBS! Avstängningsventil måste finnas för varje borrhål (minst en per slinga).Din pump verkar också gå mycket på tillskott, men väldigt hoppigt. Vad står "Ramptid öppna" och "Ramptid stäng" på? Hur lång är fördröjningen på tillskottet?
Vad det gäller värmebäraren så är det inte ovanligt att flexrören koksar igen och även att det slagget delvis släpper och sätter igen värmeväxlaren (kondensorn). Det kan vara lönt att byta flexrören och backspola värmeväxlaren, vilket får ner hetgastemperaturen.När du byter värmepump är en fråga du själv måste ta ställning till, din befintliga kanske håller i 10 år till, men då måste du borra extra. 116 meter aktivt lär inte förslå långt för en större värmepump och då får du köra med riktigt mycket tillskott.Kan du kolla inställningarna för tillskottet?
Pumpen är naturligtvis för liten hur man än räknar, men jag känner inte till omständigheterna.Gå in i servicemenyn (finns säkert ett svar på hur på forumet) gå till meny 8 och kolla: tillskottstimer (skall vara minst 60 minuter), Ramptid öppna (skall vara minst 20 min) och Ramptid stäng (normalt 3 min).För att göra systemet mindre hetsigt så kan tillskottstimern sättas till tex 90 och ramptid öppna till 30. Regleringen blir ALDRIG bättre av att minska värdet på parametrarna.
Det är ingen katastrof vad gäller inställningarna av ramptid även om jag håller med om att regleringen är väl hetsig. Enligt kurvan ser man att kompressorn aldrig stannar när tillsats behövs. Gjorde den det vore det en katastrof (katastrof sett ur en värmepumpnörds synvinkel). Däremot vore det bättre om 3 kW kunde vara inkopplat hela tiden innan 6 kW går in. Nu är det 3 kW ibland, 6 kW ibland och ibland inget tillskott alls.
Använder du någonsin 9kW eltillskott? Om inte så sätt max tillskott till 2/3 (6kW), ramptid öppna till 20 och ramptid stäng till 3. Om du använder 9kW så ändra bara tillbaka ramptiderna.När du ändrade stäng till 20 så skjuter ärvärdet iväg över börvärdet rätt rejält, så ändra aldrig en parameter där betydelsen inte är klar. Det är inte helt lätt att ge råd när standardinställningarna är ändrade.