Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?  (läst 23173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Hej,
vi har precis flyttat in i ett hus med en installerad bergvärmeanläggning från -05. Om jag inte minns fel så är det en IVT Greenline HT C6 som står och tuffar för att värma huset.
Det var lite kyligt (19/20C) så jag läste lite i manualen och finjusterade värmen från -1,3 till -0,3 och det verkar gjort en del. Vädret är ju lite knepigt då det pendlar mellan 0-10 hela tiden. Hört att vp har mest "problem" att bestämma hur den ska värma när det är 0-5C men det kanske bara är en myt.

Men till min fråga. Jag noterade att radiatorerna inte är fullt öppna överallt i huset. Bör jag vrida upp alla till max så att flödet i systemet blir "öppet" och inte bromsad in någonstans? Vill som titta på detta nu innan snön börjar falla ute :)

Sen sitter det nån blå sak vid taket ovanför C6:an (ser ut som nån regulator pump eller nått) som är väldigt varm när man rör vid den. Vad är det och vad gör den?
Ledsen för mina banalt enkla frågor men kommer från en lägenhet där det bara var att vrida på elementen för att få värme :))

Ser fram emot era svar.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Sitter det termostater på radiatorerna som är halvöppna, eller är det vanliga vred?
Vad är den blå saken kopplad till? Bild?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Har man ställt in rätt värmekurva är det inga speciella problem runt noll grader.

Finns det en rumsgivare? Om det inte finns en sådan och utetemperaturen pendlar kraftigt mellan dag och natt kan det bli problem i och med att det tar tid för temperaturändringar att tränga genom väggarna. Blir det plötsligt varmt ute blir det kallt inne och omvänt. Det beror lite på huset i vilken mån det märks.

Om det går en elkabel till den blå saken är det troligen den externa cirkulationspumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Tror att det är vanliga vred... påminner om denna fast våra är vita.

Stora vredet går från * - 7 och en liten knopp längst ut man kan snurra på också?

Finns ingen innegivare utan bara en utegivare. Kollat kablarna som går och i Menyerna och hittar bara info om ute temp.

Ja det går en elkabel till den "blå grejen".

Kan ta ett kort när jag kommer hem ikväll :)

Måste läsa på mig lite om hur VP fungerar.. man har som noll koll just nu.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det där är en termostat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
I första hand bör du ställa upp majoriteten av termostaterna fullt. Sen justerar du in rätt innetemp mha kurvan/justeringen på värmepumpen (tänk på att vänta ett dygn mellan varje justering).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Blev sent igår.. tog en snabb bild imorse på den "blå grejen" som är varm. Blått för mig är kallt.. tänkte kanske är retur från radiatorslingan?

Bild på blå grej :)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #7 skrivet: 01 november 2011, 09:50:54 »
Det där är externa cirkulationspump, är helt normalt att den är varmt men om den är jätte varmt så här års
så kan den ha fastnat. Den ska ha samma temperatur som röret har lite längre port som den är kopplat till.
Om man öppnar den svarta proppen på mitten så kan man se och känna om den går, kan komma lite vatten
när man öppnar den men inte är farligt. Om den har fastnat kan man hjälpa igång den med en skruvmejsel
på axeländen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Vill man spara el bör man kontrollera att det inte finns radiatorer som vattnet passerar igenom utan att kylas av nämnvärt. Det bör vara minst 5 graders temperaturskillnad mellan radiatorernas in- och utlopp när pumpen har gått ca en kvart så att vattnet har hunnit omsättas i systemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Kollade igår och den externa pumpen rör på sig som den skall.
Nu är det ju helt plötsligt 10-12C ute igen..

Jag är lite nyfiken på om jag på något sätt kan kontrollera om köldbärarpumpen står i kontinuerlig drift?
Läste en trÃ¥d där det stÃ¥r menyvalet men inte hur man kommer dit.. antar att det är nÃ¥n service meny som man normalt sätt inte ska komma Ã¥t  :-X
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #10 skrivet: 02 november 2011, 09:21:12 »
Den yttre cirkulationspumpen går hela tiden utom när utetemperaturen är högre än den temperatur som är inställd som sommarurkopplingstemperatur (meny 1.14). Den inre cirkulationspumpen kan ställas om vilket görs i meny 5.10 i servicemenyn. Servicemenyn kommer man åt genom att hålla menyknappen intryckt 10 sekunder.

Fanns det ingen manual till pumpen när huset köptes?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #11 skrivet: 02 november 2011, 10:01:23 »

Jag är lite nyfiken på om jag på något sätt kan kontrollera om köldbärarpumpen står i kontinuerlig drift?
Läste en trÃ¥d där det stÃ¥r menyvalet men inte hur man kommer dit.. antar att det är nÃ¥n service meny som man normalt sätt inte ska komma Ã¥t  :-X

Köldbärarpumpen kan du kolla på servicemenyn 5.11 om hur den går.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Köldbärarpumpen kan du kolla på servicemenyn 5.11 om hur den går.
Dum fråga då... hur kommer jag åt service menyn? K1 och K2 hänger jag med på.. sitter på jobbet nu så tänkte jag ställer frågan direkt så jag vet innan jag kommer hem :)

Måste bara tacka för alla svar än så länge.. väldigt intressant forum detta måste jag säga :)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #13 skrivet: 02 november 2011, 12:48:42 »
Servicemenyn kommer du så som Rorand beskriver, att hålla menyknappen nere 10 sekunder
(knap längst till höger)
Sedan vrider du den röda knappen att du kommer till 5 och trycker meny igen sedan är det bara
att vrida och bläddra fram det man vill se
« Senast ändrad: 02 november 2011, 12:53:18 av Remo »

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Servicemenyn kommer du så som Rorand beskriver, att hålla menyknappen nere 10 sekunder
(knap längst till höger)
Sedan vrider du den röda knappen att du kommer till 5 och trycker meny igen sedan är det bara
att vrida och bläddra fram det man vill se
Pinsamt.. ser ju nu att Roland skrivit det.. tack!
« Senast ändrad: 02 november 2011, 13:28:13 av ebolasmurf »
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Den yttre cirkulationspumpen går hela tiden utom när utetemperaturen är högre än den temperatur som är inställd som sommarurkopplingstemperatur (meny 1.14). Den inre cirkulationspumpen kan ställas om vilket görs i meny 5.10 i servicemenyn. Servicemenyn kommer man åt genom att hålla menyknappen intryckt 10 sekunder.

Fanns det ingen manual till pumpen när huset köptes?

Det finns en manual. Ska sätta mig i helgen och gå igenom den mer ingående. Bara kikat lite på finjusteringen än så länge. Lite flyttkaos men börjat lugna ned sig.
Förbrukningen ligger på 22-25k kwh/år vilket jag tyckte verkade högt för ett hus med bv.
är 182+50 (1½ plan + biyta)och ett dubbelgarage som värms upp så kanske inte är så konstigt med den förbrukningen. Känns som att radiatorn i garaget kommer vara boven i dramat kanske. Varmt vatten går in och kyls ner ordentligt i radiatorn och åker tillbaka i returen.
Mexitegelhus från -70 talet. Dock tycker jag alla med bv pratar om 11-15k kwh / år allt som allt.
Jag räknar med att vi kommer förbruka ~12k kwh huhållsel / år. Har några datorer som står och snurrar 24/7/365. Monterar energimätare på de uttagen de är kopplade till så jag får koll vad de drar.

SÃ¥ mycket att tänka pÃ¥ med husköp sÃ¥ är lite allmänt förvirrad med allt just nu  :'(

Återigen, tack för svaren! Mycket uppskattat.
« Senast ändrad: 02 november 2011, 13:07:15 av ebolasmurf »
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #16 skrivet: 02 november 2011, 13:27:48 »
Förbrukningen ligger på 22-25k kwh/år vilket jag tyckte verkade högt för ett hus med bv.
är 182+50 (1½ plan + biyta)och ett dubbelgarage som värms upp så kanske inte är så konstigt med den förbrukningen.
Det var mycket, det kan bero på att pumpen är lite för klen med tanke på husets storlek. Titta på antalet drifttimmar på kompressor resp. tillsatsel. De finns i meny 7. Tillsatstimmarna skall helst vara mindre än 5 % av drifttimmarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Det var mycket, det kan bero på att pumpen är lite för klen med tanke på husets storlek. Titta på antalet drifttimmar på kompressor resp. tillsatsel. De finns i meny 7. Tillsatstimmarna skall helst vara mindre än 5 % av drifttimmarna.
För mig jag snurrade förbi de siffrorna och drift var 30'000 någonting.. måste kolla tillsatstimmarna.
Förre ägaren hade fått bytt utegivaren i vintras om jag inte minns fel. Hade varit något fel på den så att elpatronen gick hela tiden eller om det bara blev kallt. installation av systemet var september -04.
Återkommer ikväll med exakta siffror.

Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #18 skrivet: 02 november 2011, 17:24:44 »
Kolla också om det är ett minustecken framför drifttiden. Det spelar i och för sig inte så stor roll om räknaren står på 30000 någonting. Av någon datateknisk anledning vänder den vid 32768 timmar och börjar räkna nedåt med ett minustecken framför.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Kolla också om det är ett minustecken framför drifttiden. Det spelar i och för sig inte så stor roll om räknaren står på 30000 någonting. Av någon datateknisk anledning vänder den vid 32768 timmar och börjar räkna nedåt med ett minustecken framför.

Framför pumpen nu och läser av:
Värmepump Tim -30204
16%vv 84%rad
Tillskott 7145
Fördelning tillskott 10%vv 90%rad

Meny 5.10 drift alt P2 står i kont drift
Meny 5.11 drift alt P3 står i med komp.

Version 3.04

Pratade med installatören och han ska svänga förbi till veckan och kika lite sa han.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Framför pumpen nu och läser av:
Värmepump Tim -30204

Då har den gått minst (-30204) - (-32768) + 32767 = 35331 timmar.

Teoretiskt skulle den ha kunnat gÃ¥tt 35331 + 65536 = 100867 timmar, men eftersom det är över 11 Ã¥r sÃ¥ verkar det inte troligt om VP:n installerades 2005.  :D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Blir som inte riktigt klok på det här med bv pumpar..
Nu är det +0,5 ute och pumpen går konstant. När den värmde vv så stod det vv+tillskott.. men tillskottslampan lyste inte.. det brukar den göra när det står tillskott.
det är 21-22C inne och alla radiatorer är varma.
Stoptemp är 39.2 men den orkar som inte över 37.9 verkar det som.. nu var den nere på 36.8

Ska jag tolka som att det är något fel på systemet eller är det normalt. Iof svårt att svara på antar jag.
Har en inbokad tid för översyn innan kalla vintern smäller till så får se vad som kommer fram då. Antar att jag ska låta det vara så länge... men man kan ju inte låta bli att vara där och kika.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Det är väl så att pumpen är för liten till det huset, 6kW låter klent, och då kommer den att dra mycket tillskott, vilket gör att totalen drar iväg.

6000h på kompressorn/år, och bortåt 1000h tillskott/år, det låter underdimensionerat tycker jag. Min drar ca 2000 h kompressor och om det är några riktigt kalla dagar, som det var i februari, kan det dra iväg en del tillskott.

Jag har en 10kW till ungefär samma yta, och vi gör av med ca 17500 kWh per år på två personer. Värme/VV är ca 9000 kWh.

Mellan 2004-11 och 2008-09 hade den dragit 139 timmar tillskott, vilket inkluderar legionella.

I fjol stängde jag elektriskt av TS1, och kör bara på TS2. TS1 stegar in lite för tidigt, och stegar ur för sent, så det blir lätt att det går TS i onödan, och även kompressorstopp när den hänger i för länge. Tyvärr räknas fortfarande TS1, vilket gór att det ser ut som det gick 60h tillskott i februari, när det egentligen bara gick någon enstaka timme.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Det är väl så att pumpen är för liten till det huset, 6kW låter klent, och då kommer den att dra mycket tillskott, vilket gör att totalen drar iväg.

6000h på kompressorn/år, och bortåt 1000h tillskott/år, det låter underdimensionerat tycker jag. Min drar ca 2000 h kompressor och om det är några riktigt kalla dagar, som det var i februari, kan det dra iväg en del tillskott.

rotade i gamla papper jag hittat.. där står det specat att man räknar med att vp-systemet kommer dra ca 9000kwh/år
Så enligt de papper jag hittar så antar jag att den går som den skall. Men jag kan hålla med om att det låter onödigt mycket.


Jag har en 10kW till ungefär samma yta, och vi gör av med ca 17500 kWh per år på två personer. Värme/VV är ca 9000 kWh.

Mellan 2004-11 och 2008-09 hade den dragit 139 timmar tillskott, vilket inkluderar legionella.

I fjol stängde jag elektriskt av TS1, och kör bara på TS2. TS1 stegar in lite för tidigt, och stegar ur för sent, så det blir lätt att det går TS i onödan, och även kompressorstopp när den hänger i för länge. Tyvärr räknas fortfarande TS1, vilket gór att det ser ut som det gick 60h tillskott i februari, när det egentligen bara gick någon enstaka timme.

Måste läsa på lite om kylmediets temp osv för att förstå hur en vp igentligen ska jobba.. är ju helt nojjig nu att inget är som det ska vara..Men det är ju varmt inne som jag skrev.. 21-22C så kan inte klaga på det iaf.
Antar att det skulle bli dyrarare i slutändan att byta ut pumpen mot en 10kw pump + tillskott än att köra såhär i 10 år till. (om den håller så länge dvs)
Har service bokad så får se vad den killen säger då..

Måste leta reda på nån tråd om excel filer.. känns som det skulle vara kul att föra lite statistik över temperaturer inne, ute och alla värden på pumpen. Typ föra in morgon och kväll eller bara en gång per dygn.
« Senast ändrad: 11 november 2011, 07:35:53 av ebolasmurf »
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om du är lite händig så kanske det här kan vara nåt:
http://rago600.sourceforge.net/
Han som har startat det projektet kallar sig 'fulda' här på forumet...
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Om du är lite händig så kanske det här kan vara nåt:
http://rago600.sourceforge.net/
Han som har startat det projektet kallar sig 'fulda' här på forumet...
 *vinkar*

Det såg intressant ut! Fast jag tror vi har en Rego43X något... får läsa på lite.
Tack för infon och länken!  a:gl
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #26 skrivet: 11 november 2011, 11:09:32 »
Min lite för klena pump som är mer än två år äldre har bara gått 2000 timmar mer så värmepumpen för klen i förhållande till värmebehovet. Gångtiden är ca 4800 timmar/år. 3500 är en rimligt siffra vid korrekt dimensionering.

1000 timmar tillsats per Ã¥r bör betyda ca 4500 kWh tillsatsel. Det bör vara tiondelen vid riktig dimensionering. 

Men om det är för varmt inne finns det förbättringspotential. Normalt räknar man med att en grad högre temperatur inomhus ökar värmebehovet med 5 %. Har man värmepump betyder det, i och med att verkningsgraden minskar när den arbetar vid högre temperatur och mer tillsatsel behövs, att varje grad kan medföra kanske 10 % högre elförbrukning.

Nu är det +0,5 ute och pumpen går konstant. När den värmde vv så stod det vv+tillskott.. men tillskottslampan lyste inte.. det brukar den göra när det står tillskott.

Det beror pÃ¥ att tillskottstimern hade räknat ner till noll men att ramptidstimern, som börjar räkna frÃ¥n noll till 100 %, inte hade hunnit räkna till 50 % som är det värde där tillskottspatronen kopplas in om man har 6 kW tillsats inställt.  IVT:s reglersystem är mycket förbryllande för en nybörjare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Min lite för klena pump som är mer än två år äldre har bara gått 2000 timmar mer så värmepumpen för klen i förhållande till värmebehovet. Gångtiden är ca 4800 timmar/år. 3500 är en rimligt siffra vid korrekt dimensionering.

1000 timmar tillsats per Ã¥r bör betyda ca 4500 kWh tillsatsel. Det bör vara tiondelen vid riktig dimensionering. 

Men om det är för varmt inne finns det förbättringspotential. Normalt räknar man med att en grad högre temperatur inomhus ökar värmebehovet med 5 %. Har man värmepump betyder det, i och med att verkningsgraden minskar när den arbetar vid högre temperatur och mer tillsatsel behövs, att varje grad kan medföra kanske 10 % högre elförbrukning.

Det beror pÃ¥ att tillskottstimern hade räknat ner till noll men att ramptidstimern, som börjar räkna frÃ¥n noll till 100 %, inte hade hunnit räkna till 50 % som är det värde där tillskottspatronen kopplas in om man har 6 kW tillsats inställt.  IVT:s reglersystem är mycket förbryllande för en nybörjare.

Tack så mycket Roland, att du orkar svara.. mycket uppskattat!
ramptidstimer hade jag inte hört talas om.. måste läsa på mera!

Ska börja föra logg nu för att hålla koll lite innan och efter tekniker
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #28 skrivet: 11 november 2011, 13:59:23 »
Tyvärr är manualen till pumpen dålig vad gäller detaljerna i reglersystemet. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att lista ut hur det fungerar bara genom att läsa den. Men det finns mycket skrivet om IVT:s reglersystem här, där är problemet att hitta informationen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
För att bygga vidare lite på min egen tråd.
Sedan mitt senaste inlägg har Eltillskottet gått 598h. Det är -19C ute och vi har +20C inne.
Köldbärare ut är -2,3 och in är -0,1. Vet inte om köldbärare IN borde vara + istället.

Det jag har insett är ju att hela BVpump systemet är underdimensionerat för kvm vi värmer upp.
Hus 232 + Garage ~50-55kvm.

Januari månadsförbrukning för den totala Elen var 3100kwh. Alltså hushållsel + BV + VV. Vi är två personer.

Men vad göra.. en ny installation ligger pÃ¥ +150k dÃ¥ nytt borrhÃ¥l antagligen mÃ¥ste göras och pumpen mÃ¥ste bytas. Det blir mÃ¥nga Ã¥r innan man tagit igen den kostnaden. Om den hÃ¥ller i 7-10 Ã¥r till sÃ¥  fÃ¥r det bli en nyinstallation dÃ¥ och dÃ¥ hinner vi antagligen spara ihop till hela den kostnaden.
Systemet idag är strax över 7 år gammalt.

Bara att gilla läget och blicka framÃ¥t antar jag.. vi fryser ju iaf inte  a:gl
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Bygger vidare lite.. på ett år kom vi in på ~20'900kWh allt som allt.
Eltillskottet har gått ca 1000h på ett år.
om systemet varit rätt dimensionerat borde vi komma ner till en ~17'000kWh / år.

Som jag skrev förut är det bara att gilla läget och börja spara till en ny anläggning. Om denna hÃ¥ller i 10 Ã¥r  till sÃ¥ är det helt ok.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Hur många timmar har kompressorn gått senaste året?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Hur många timmar har kompressorn gått senaste året?

ska kolla när jag kommer hem ikväll.
Har ju startläget i början på denna tråd :)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
ska kolla när jag kommer hem ikväll.
Har ju startläget i början på denna tråd :)

Hej Roland, ledsen för sent svar. Sitter med båda protokollen i hand för service som de gör en gång per år (höst) på värmepumpen. Är väl mer en kontroll av systemet i sig inför vintern mer än en aktiv service där delar byts ut.. men men.
Lite siffror:
Kompressorn har gått 4928h på totalt 316 dagar
Tillskottet har gått 909h på totalt 316 dagar

(316 dagar är antalet dagar mellan service när siffrorna lästes av)

Totalt kompressor tid sedan installation 40'730h


Jag surrade lite med en värmefirma och de sa såklart att systemet var underdimensionerat och att om man inte vill göra om allt så kan man borra ett till håll, koppla ihop dem, byta ut själva pumpen för slangen så den orkar pumpa runt köldmediet. På så sätt få upp tempen i inkommande.
Kikade idag.. det är -3C ute temp och vi skicker ner -2 i hålet och får tillbaka 0.0
I vintras var det ju minus som kom tillbaka och eltillskottet.. ja du ser ju siffrorna.
Med ett extra borrhåll så slipper man eltillskottet en del och har förberett inför en ny BV-pump i framtiden.
De sa till och med att enklast är att gå direkt till en borrare för då blir rotavdraget högre än om man gick via dem.
Hade ju suttit fint med ett 150m aktivt hål till.. totalt 266m aktivt. Det borde räcka för en C10a i framtiden.
Men allt är ju bara teorier i luften än så länge.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #34 skrivet: 29 november 2012, 13:35:29 »
Ett borrhål till behövs till en kraftigare pump. En kraftigare pump är ett självklart val när den nuvarande havererar. Med tanke på gångtiden per år kanske det inte dröjer så många år till det. Tycker det verkar vettigt att borr ett hål till kommande sommar och parallellkoppla det med det befintliga, någon extra cirkulationspump behövs inte, se bara till att det finns ventiler på bägge slingorna så att det går att balansera flödet rätt mellan borrhålen. Sen får den nuvarande pumpen gå så länge den orkar. Att byta ut den i förtid lönar sig knappast.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Ett borrhål till behövs till en kraftigare pump. En kraftigare pump är ett självklart val när den nuvarande havererar. Med tanke på gångtiden per år kanske det inte dröjer så många år till det. Tycker det verkar vettigt att borr ett hål till kommande sommar och parallellkoppla det med det befintliga, någon extra cirkulationspump behövs inte, se bara till att det finns ventiler på bägge slingorna så att det går att balansera flödet rätt mellan borrhålen. Sen får den nuvarande pumpen gå så länge den orkar. Att byta ut den i förtid lönar sig knappast.

Jag tänkte på det där med parallellkoppingen. IVT killen jag pratade med surrade att koppla dem i serie ute. Det var billigare. Redan där kändes det som att det skulle gå fel. Jag vill ha in båda slingorna innanför väggen så man kan "ratta" där istället för 80cm under jord.

Nu har vi haft riktigt kallt ett par dagar , var -20C igår, och huset drar nu ca 190kWh / dygn. Eltillskottet slår till hela tiden.. inte mycket man kan göra.
Om man bortser från att pumpen är för klen kW mässigt sett hur mycket skulle ett borrhål på ~140m aktivt hjälpa igentligen? Då skulle det aktiva hålet om man räknar på båda vara 116 + 145 = 261m vilket jag hoppas skulle innebära att det aldrig blir minusgrader på in värdet.

Det enda jag vet till sedan är att den dagen BVP lämnar in är att det måste dit minst en 9kW pump.. helst en 11-12kW.
Har en extra garanti pÃ¥ kompressorn som gÃ¥r ut om 1.5 Ã¥r sÃ¥ bästa är kanske om den skär ihop helt nu och man fÃ¥r en ny pÃ¥ försäkringen  ::)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #36 skrivet: 04 december 2012, 10:16:48 »
Om man bortser från att pumpen är för klen kW mässigt sett hur mycket skulle ett borrhål på ~140m aktivt hjälpa igentligen?

I södra Norrland är bergets temperatur 6-7 grader. Medeltemperaturen på köldbäraren nu är ungefär -1 grad, dvs en differens mot berget på 7-8 grader. Med än dubbla metrarna aktivt hål bör ge lite mindre än halva differensen. Skulle gissa att KBin ökar med 3-4 grader vilket ökar effekten med så där 15 %.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
I södra Norrland är bergets temperatur 6-7 grader. Medeltemperaturen på köldbäraren nu är ungefär -1 grad, dvs en differens mot berget på 7-8 grader. Med än dubbla metrarna aktivt hål bör ge lite mindre än halva differensen. Skulle gissa att KBin ökar med 3-4 grader vilket ökar effekten med så där 15 %.
Men eftersom pumpen är för klen så kommer tillskottet gå ändå när det är riktigt riktigt kallt?
Man ser nu hur den kämpar på för att försöka höja värmen innan tillskottet slår in.. men det står oftast kvar på samma gradtal ända tills den slår igång med 3 sen 6kW.
Jag ska kolla exakta siffror i den uträkning som gjordes 2004 när det isntallerades. Vad man räknade på då. Enda jag sett är att man räknat på jag tror det är 850kWh eltillskott vilket skulle vara ca 188h / år och det skulle jag kunna leva med istället för som förra året 900 och i år lär det blir betydligt mer.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Hej Roland,

vad jag är seg på att svara.. livet ändrades helt när ett barn kom in i bilden och ibland så glömmer man saker helt enkelt :( Best så mycket om ursäkt.
Såhär såg uträkningen ut 2004:
Nettoenergibehov 26600kWh
Bruttienergibehov 28000kWh

då har man räknat på att pumpen ska dra 8100kWh / år och eltillskottet 820kWh/år
Vart de fått 28000kWh ifrån är för mig obegripligt.. iof så kollade de oljepannan som sista året bara gick på el antar jag. innan de slutade köpa olja verkar de ha gjort av med ~3,5 kubik olja / år vilket borde bli ~35'000kWh??

husets toppeffekt 8.3kW?

om bvp går ~5000h / år blir det ca 10'500kWh i bara pump kWh (tror systemet med pump och 2xcirkulatorer drar ca 2.1kW).

Nu är det ju redan konstaterat att kalkylen är helt galen för uppvärming av 282kvm yta. Men man blir ju lite skrämd över hur det räknades då. Eller om de bara gjort en glädjekalkyl för att få sälja och sedan skylla på borrhålet eller något..
Dock killen jag pratat med nu på samma firma som sålde i från början ifrågasätter också kalkylen och säger att det borde minst stå en 10a här.. helst en 11a eller 12a och dubbla hål från början.

Jag funderar på en åtgärd till sommaren men jag vet inte om det är värt det.
Det är värt det på så sätt att all kostnad inte kommer på en och samma investering den dagen det är dags att byta pump.
- Borra ett tilläggs hål på 170m (144m aktivt)
- sätta in en varmvattenberedare på 100-150lit seriekopplat efter BVP. (sambon vill ha in ett badkar och jag gillar att duscha länge)

Efter rot så ligger det på 40-50k. Fördelen om det nu finns vatten så det hjälper med ett hål till, är ju att den dagen när bvp kraschar så behöver de mer eller mindre bara lyfta in en ny och koppla in. Då är det ju också valfritt vilket märke man vill ha. Dock så har jag inte haft några problem med IVT teknikerna här så vore skönt att fortsätta med IVT :)

Nu blev det ett mycket funderande inlägg igen.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
3,5 m3 olja blir inte så mycket som 35 000 kWh. Är det en äldre oljepanna kan man dra bort 400 - 500 liter/år som gåt åt bara för att hålla den varm. En del av förlusterna kanske kommer huset till godo. Räknar man sedan med 85-90% förbränningsverkningsgrad på resten blir det runt 27 000 kWh netto till huset.

Jag tror att toppeffekten ligger närmare 9 kW om varmvattnet räknas med men siffran beror på det lokala klimatet.

27 MWh/år är 3-4 MWh mer än vad mitt hus drar. Jag ligger med snålkörning av tillsatsen på 660 kWh/år i snitt. Förstår inte hur 820 kWh tillsatsel skulle kunna räcka om drifttiden beräknades till 5000 h/år. Typen av vinterklimat kan skilja men kalkylen verkar konstig. Min pump drar med alla cirkulationspumpar i snitt över året 1,58 kW. Tillsatselen är inte inräknad där. Värdet kan avvika från mitt beroende på andra köldbärar- och värmebärartemperaturer men bör vara 1,55 - 1,6. 2,1 är alldeles för högt.

Om pumpen drar 8 MWh och tillsatselen är 4 MWh och totala elförbrukningen är nästan 21 MWh skulle jag fundera lite över vart hushållselen tar vägen. Det är nästan dubbla förbrukningen mot schablonvärdet för en familj.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Förra året då det ar en mild vinter här i Sundsvall så landade vi på ca 21'000kWh totalt (värme plus övrig el)
SÃ¥ om pumpen drar ca 10500kWh och eltillskottet ca 4500 sÃ¥ är resten hushÃ¥llsel vilket jag tycker är helt ok  dontknow

Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
5000 timmar med en C6 kan inte dra 10500 kWh. 8000 kWh är rimligt, inte mer. Tillsammans med tillsatselen blir det en bit över 12000 kWh.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
När värmepumpen är av ligger vi mellan 350-800w enligt mätarn. När pumpen drar igång så sticker det iväg nästan 2000w till.

Just nu drar vi 7.3kW
Eltillskottet igång på 3kW
Vp
Diskmaskinen är igång och drar nästan ~1.5kW
Resten är div datorer och elektronik som är igång då.
Pratat med en elektriker som ska sätta in en separat mätare på pumpens tre-fas lina. Detta för att den dagen det är dags att byta så vet jag mer exakt vad den dragit per år.
Tvättmaskinen går säkert 2-4 gånger per dygn i genomsnitt 75min per gång.
Diskmaskinen 2 gånger per dygn.. Tid 93min.
Det drar snabbt iväg :( jag är inte förvånad om vi ligger på 7-10'000kWh/år i hushålls el :(
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Jag har svårt att förstå att pumpen kan dra så mycket som 2 kW. Enligt databladen drar kompressorn ca 1,3 kW vid 0/35 och 1,5 kW vid 0/45. Köldbärarpumpen drar ca 130 W i läge 2. Elektronik, intern och extern cirkulationspump bör bli högst 70 W, i mitt fall är siffran lägre. Min pump som i praktiken är densamma även om typbeteckningen skiljer, har aldrig dragit mer än ca 1,85 kW och det är sommartid när den gör enbart varmvatten med + 6 grader på köldbäraren.

Vad är det för värde pÃ¥ hetgastemperaturen (GT6) när pumpen värmer huset?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Jag har svårt att förstå att pumpen kan dra så mycket som 2 kW. Enligt databladen drar kompressorn ca 1,3 kW vid 0/35 och 1,5 kW vid 0/45. Köldbärarpumpen drar ca 130 W i läge 2. Elektronik, intern och extern cirkulationspump bör bli högst 70 W, i mitt fall är siffran lägre. Min pump som i praktiken är densamma även om typbeteckningen skiljer, har aldrig dragit mer än ca 1,85 kW och det är sommartid när den gör enbart varmvatten med + 6 grader på köldbäraren.

Vad är det för värde på hetgastemperaturen (GT6) när pumpen värmer huset?

ja det låter ju rätt mycket.. jag kollar GT6 när jag kommer hem idag. (denna gång sätter jag reminder i telefonen!!)

Kanske man skulle skrapa en triss på vägen hem.. kanske man får ihop till ett nytt borrhål och en större pump :)

Funderade på att sätta in tre-glasfönster, vi har två-glas idag, men vi har 16 fönster på nedervåningen enbart plus 3 dörrar med glas i.. så den kostnaden i sig är ju som att byta till en ny fin 12kW pump.. och det är ju inte kallt inne :)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Här är lite värden just nu:
GT1 41,6 nuv 37,1
GT2 -2,5
GT3 bör 51,0 nuv 51,1
GT6 85,8 (denna har dock varit över 100C när det kryper ner mot -20C)
GT8 47
GT9 37,4 (KLONK! sa det och precis när jag skrev ner denna siffra så slog eltillskottet till på 3kW)
GT10 -0,2
GT11 -2,5

GT10 hade ju gärna fått vara ett par grader på plus sidan.. :(
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
GT6 verkar lite hög, ett riktvärde är utgående värmebärartemperatur från kondensorn (GT8 när tillsatsen inte är inkopplad) plus 30 grader men hetgasgivaren visar ofta rätt mycket fel. Utifrån siffrorna begriper jag inte varför pumpen skall kunna dra runt 2 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Bara uppdaterar lite för min egen skull.
Sen den 4:e Oktober 2012 till idag den 23:e Febr 2013 (lite drygt 4.5mÃ¥n) har eltillskottet gÃ¥tt 1102h  help
December ~3900kWh
Januari ~4150kWh
Februari ~3700kWh

Väntar sedan ett par veckor på en offert för ett till borrhål (170m). Kanske dags att kolla runt lite också.. men man vill ju tro att de som installerade den -04 har ett hyffsat pris på borrning och ikoppling i serie. De vill helst lägga den i serie med det gamla hålet av någon anledning.

idag är det ca +1C ute, UT -2.5, IN -0.2
« Senast ändrad: 23 februari 2013, 11:47:38 av ebolasmurf »
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Parallellkopling är mycket bättre. Med ventilerna som Roland nämnde går det att justera varje slinga så att du tar upp lagom energi från varje hål (så att ett inte blir iskallt och det andra "varmt"). Med seriekoppling känns det som att det första hålet kommer bli mest belastat och det andra hålet minst (men detta är mest en gissning). Kolla runt i forumet efter gamla trådar så hittar du mer auktoritära postningar! :)

Jag tycker du ska fråga varför de vill göra nya hålet i serie, och hur mycket mer de eventuellt vill ha för att göra det parallellt istället.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
GT6 verkar lite hög, ett riktvärde är utgående värmebärartemperatur från kondensorn (GT8 när tillsatsen inte är inkopplad) plus 30 grader men hetgasgivaren visar ofta rätt mycket fel. Utifrån siffrorna begriper jag inte varför pumpen skall kunna dra runt 2 kW.

Hej Roland och god jul :)

Bygger vidare på detta.
I somras satte jag in en 3-fas mätare på BVpumpen. När den gör värme så pendlar den mellan 1.8-1.95kW. När den gör varmvatten så drar den 2.23kW

Satte fast en diodavläsare sÃ¥ jag slipper stÃ¥ vi mätaren. Man blir ju bara deprimerad av hur mycket den gÃ¥r pÃ¥ eltillskott..[se bild]  :'(
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #50 skrivet: 24 december 2013, 13:01:30 »
hur många kwh förbrukar din vp/år...inkl eltillskott?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #51 skrivet: 24 december 2013, 13:48:15 »
En snabb kommentar medan böcklinglådan står i ugnen: Har du kontrollerat att pumpen ger den effekt den ska ge. Jämför deltaT för värmebäraren när enbart pumpen går med vad det blir när 6 kW elpatron är inkopplad. Det är lite konstigt med så hög hetgastemperatur och låg temperaturdifferens på köldbäraren. Det behöver inte betyda något, det kan vara helt normalt men det kan också vara så att expansionsventilen inte är rätt inställd så att överhettningen är alldeles för stor. Då sjunker pumpens effekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
hur många kwh förbrukar din vp/år...inkl eltillskott?

Vet inte än då den sattes in i somras, elmätaren alltså.
Totalt låg vi på ~23'000kWh förra året.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
En snabb kommentar medan böcklinglådan står i ugnen: Har du kontrollerat att pumpen ger den effekt den ska ge. Jämför deltaT för värmebäraren när enbart pumpen går med vad det blir när 6 kW elpatron är inkopplad. Det är lite konstigt med så hög hetgastemperatur och låg temperaturdifferens på köldbäraren. Det behöver inte betyda något, det kan vara helt normalt men det kan också vara så att expansionsventilen inte är rätt inställd så att överhettningen är alldeles för stor. Då sjunker pumpens effekt.

Bra där! Ska kolla det när jag är hemma igen.. Som sagt, mindre roligt enligt elkurvan :'(
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Deltatemperaturen mellan GT8 och 9 är lite för hög, så kolla smutsfilter och justera gärna värmebärarpumpens hastighet, jag anser att en diff på 7-8K är bra. Har du en yttre cp så måste den gå på en högre fart än värmebärarpumpen så att det inte blir intern rundgång på värmen.

Deltatemperaturen på köldbäraren är lite för låg och det kan, som Roland säger, bero på expansionsventilen. Den kan man bara kolla med ett manometerställ, så ger kompressorn för låg effekt så är det värt att be en kyltekniker mäta upp den.

Jag misstänker att kompletteringsborrningen inte blivit av men jag kan avslöja att en seriekoppling inte är möjlig. Köldbärarpumpen klarar bara ca 450 meter slang, vilket motsvarar ca 200 meters borrhål plus anslutningsslangar. Borrar du ett nytt hål som är lika djupt som det första så behöver du inte ha några injusteringsventiler, den dynamiska viskositeten hos vätskan gör att flödena justerar sig självt och du sparar några tusenlappar.
Behöver du däremot fler än två borrhål eller om de inte blir lika djupa, så måste flödena justeras in.
OBS! Avstängningsventil måste finnas för varje borrhål (minst en per slinga).

Din pump verkar också gå mycket på tillskott, men väldigt hoppigt. Vad står "Ramptid öppna" och "Ramptid stäng" på? Hur lång är fördröjningen på tillskottet?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Deltatemperaturen mellan GT8 och 9 är lite för hög, så kolla smutsfilter och justera gärna värmebärarpumpens hastighet, jag anser att en diff på 7-8K är bra. Har du en yttre cp så måste den gå på en högre fart än värmebärarpumpen så att det inte blir intern rundgång på värmen.

Deltatemperaturen på köldbäraren är lite för låg och det kan, som Roland säger, bero på expansionsventilen. Den kan man bara kolla med ett manometerställ, så ger kompressorn för låg effekt så är det värt att be en kyltekniker mäta upp den.

Jag misstänker att kompletteringsborrningen inte blivit av men jag kan avslöja att en seriekoppling inte är möjlig. Köldbärarpumpen klarar bara ca 450 meter slang, vilket motsvarar ca 200 meters borrhål plus anslutningsslangar. Borrar du ett nytt hål som är lika djupt som det första så behöver du inte ha några injusteringsventiler, den dynamiska viskositeten hos vätskan gör att flödena justerar sig självt och du sparar några tusenlappar.
Behöver du däremot fler än två borrhål eller om de inte blir lika djupa, så måste flödena justeras in.
OBS! Avstängningsventil måste finnas för varje borrhål (minst en per slinga).

Din pump verkar också gå mycket på tillskott, men väldigt hoppigt. Vad står "Ramptid öppna" och "Ramptid stäng" på? Hur lång är fördröjningen på tillskottet?

Jag har haft problem med GT8 ut Max larm i början på året.. sen kom de tillbaka nu i höst. Växelventilen fungerar som den ska när jag provar den. (har skapat en annan tråd om detta). I mitten på December så höjde jag hastigheten på den inre värmebärarpumpen från 1 av 3 till 2 av 3. Sedan dess har jag inte fått något larm. Den yttre cirkpumpen står i läge 2. om jag höjer den till läge 3 så får jag ett vinande som hörs genom halv huset :(

Det blev ingen tilläggsborning i år. Hade en mycket enligt mig "kompetent" firma på plats (1 av 3) som förklarade och mer eller mindre pratade mig ur det hela. De sa att om du vill göra borrning så är det klart att vi fixar det. Men vi måste vara tydliga med att du inte kommer märka så fruktansvärt stor skillnad.
Han sa också direkt att serie var uteslutet. De körde alltid parallell vid två hål för att kunna reglera flödena optimalt.

Jag har haft service 2 år i rad och när de rengjort filtrena så har det inte varit någon smuts att tala om.
Kyltekniker.. det låter som att det kan kosta en slant. Ska ringa den där firman som kändes ok och fråga dem.

Jag har väl mer eller mindre bestämt mig att när pumpen lägger av så blir det att sätta in en större pump, köra på samma hål och se hur det går. Går det åt pipan så får jag ta en vinter med elspets och borra till sommaren. Dumt.. kanske..
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Vad det gäller värmebäraren så är det inte ovanligt att flexrören koksar igen och även att det slagget delvis släpper och sätter igen värmeväxlaren (kondensorn). Det kan vara lönt att byta flexrören och backspola värmeväxlaren, vilket får ner hetgastemperaturen.

När du byter värmepump är en fråga du själv måste ta ställning till, din befintliga kanske håller i 10 år till, men då måste du borra extra. 116 meter aktivt lär inte förslå långt för en större värmepump och då får du köra med riktigt mycket tillskott.
Kan du kolla inställningarna för tillskottet?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Vad det gäller värmebäraren så är det inte ovanligt att flexrören koksar igen och även att det slagget delvis släpper och sätter igen värmeväxlaren (kondensorn). Det kan vara lönt att byta flexrören och backspola värmeväxlaren, vilket får ner hetgastemperaturen.

När du byter värmepump är en fråga du själv måste ta ställning till, din befintliga kanske håller i 10 år till, men då måste du borra extra. 116 meter aktivt lär inte förslå långt för en större värmepump och då får du köra med riktigt mycket tillskott.
Kan du kolla inställningarna för tillskottet?


När den väl fallerar sÃ¥ blir det som en nyinstallation vilket som tror jag. +85k för pump och 65k för borrning  :'(

Vad vill du veta för inställningar?

Är väl uppe över 50000h nu på pumpen tror jag..
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Pumpen är naturligtvis för liten hur man än räknar, men jag känner inte till omständigheterna.

Gå in i servicemenyn (finns säkert ett svar på hur på forumet) gå till meny 8 och kolla: tillskottstimer (skall vara minst 60 minuter), Ramptid öppna (skall vara minst 20 min) och Ramptid stäng (normalt 3 min).
För att göra systemet mindre hetsigt så kan tillskottstimern sättas till tex 90 och ramptid öppna till 30. Regleringen blir ALDRIG bättre av att minska värdet på parametrarna.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Pumpen är naturligtvis för liten hur man än räknar, men jag känner inte till omständigheterna.

Gå in i servicemenyn (finns säkert ett svar på hur på forumet) gå till meny 8 och kolla: tillskottstimer (skall vara minst 60 minuter), Ramptid öppna (skall vara minst 20 min) och Ramptid stäng (normalt 3 min).
För att göra systemet mindre hetsigt så kan tillskottstimern sättas till tex 90 och ramptid öppna till 30. Regleringen blir ALDRIG bättre av att minska värdet på parametrarna.

Precis, skulle behövt 211m aktivt och en 12:a typ..

Ja kollar tiderna när jag kommer hem från svärfamiljen.. Tack så mycket för tipsen! Mycket uppskattat!
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #60 skrivet: 25 december 2013, 20:56:08 »
Det är ingen katastrof vad gäller inställningarna av ramptid även om jag håller med om att regleringen är väl hetsig. Enligt kurvan ser man att kompressorn aldrig stannar när tillsats behövs. Gjorde den det vore det en katastrof (katastrof sett ur en värmepumpnörds synvinkel). Däremot vore det bättre om 3 kW kunde vara inkopplat hela tiden innan 6 kW går in. Nu är det 3 kW ibland, 6 kW ibland och ibland inget tillskott alls.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Det är ingen katastrof vad gäller inställningarna av ramptid även om jag håller med om att regleringen är väl hetsig. Enligt kurvan ser man att kompressorn aldrig stannar när tillsats behövs. Gjorde den det vore det en katastrof (katastrof sett ur en värmepumpnörds synvinkel). Däremot vore det bättre om 3 kW kunde vara inkopplat hela tiden innan 6 kW går in. Nu är det 3 kW ibland, 6 kW ibland och ibland inget tillskott alls.

Inkopplad hela tiden? Då skulle den dra 5kW istället för 2 när den bara går på kompressorn?
Eller är tanken att den ska slå av?

Nu går ju alltid 3kW in först sen orkar den inte och petar i med 6kW sen när den närmar sig "målet" slår tillskottet ifrån. Kompressorn orkar naturligtvis inte hålla den tempen utan sjunker och så börjar det om.

Kanske jag som inte hänger med nu :-/
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #62 skrivet: 26 december 2013, 07:58:41 »
Jag uttryckte mig lite dumt. Vad jag menade var att om utetemperaturen är sådan att det i genomsnitt behövs mer än 3 kW tillskottseffekt bör ramptiderna vara sådana att kompressorn och 3 kW elpatron är inkopplade hela tiden och 6 kW elpatron någon gång ibland i stället för att 6 kW tillsatseffekt är inkopplad rätt ofta och ibland ingen tillsats alls.

Nu var det inte aktuellt just i det här fallet men ett problem när för hög tillsatseffekt gå in för snabbt är att returtemperaturen kan öka så mycket att kompressorn stannar. Ramptiderna ska vara anpassade till huset. Ett trögt system, t.ex. golvvärmeslingor ingjutna i betong, kräver längre tider.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
hur många kwh förbrukar din vp/år...inkl eltillskott?

December månad drog pumpen totalt 1983kWh.
Totala förbrukningen för hushållet var 2699kWh.

Nu var de sista tvÃ¥ veckorna rätt sÃ¥ milda här uppe i december.. över nollan nästan alla dagar sÃ¥ det  blev inte sÃ¥ mycket elspets.
Förra året hade vi en total i december på 3734kWh. Så nästan 1000kWh extra och det kommer garanterat från pumpen.
Vi tvättar mer i år än förra året då vi har fått barn.

Ramptiderna var 80min resp 20min.

Inte haft ett enda larm sedan jag höjde den inre cirkpump till steg 2.  dontknow
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Använder du någonsin 9kW eltillskott? Om inte så sätt max tillskott till 2/3 (6kW), ramptid öppna till 20 och ramptid stäng till 3. Om du använder 9kW så ändra bara tillbaka ramptiderna.
När du ändrade stäng till 20 så skjuter ärvärdet iväg över börvärdet rätt rejält, så ändra aldrig en parameter där betydelsen inte är klar. Det är inte helt lätt att ge råd när standardinställningarna är ändrade.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Använder du någonsin 9kW eltillskott? Om inte så sätt max tillskott till 2/3 (6kW), ramptid öppna till 20 och ramptid stäng till 3. Om du använder 9kW så ändra bara tillbaka ramptiderna.
När du ändrade stäng till 20 så skjuter ärvärdet iväg över börvärdet rätt rejält, så ändra aldrig en parameter där betydelsen inte är klar. Det är inte helt lätt att ge råd när standardinställningarna är ändrade.

My bad, det står redan på 20 resp 3.
Har faktiskt aldrig ändrat något annat än när jag knäckt kurvan och hastigheten på cirkpumpen :)

Den använder bara 2/3 dvs 6kW som Max.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Bygger vidare på min egen tråd. Pumpen har nu gått 58166h och spetsat 11258h sedan okt -04
Bara 7000h kvar.. Vänder räkneverket i regon från minus till plus igen?
Isf har jag snart en pump som "bara" gÃ¥tt nÃ¥gra timmar..  ::)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!