Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla pÃ¥ utedel pÃ¥ befintlig panna?  (läst 2735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Koppla på utedel på befintlig panna?
« skrivet: 18 oktober 2010, 11:18:10 »
Hej alla!

Jag har en grundvattenlösning bestående av en Thermina DUO med tillhörande varmvattenberedare. Då båda borrhålen nu är förstörda undrar jag om någon vet om man kan köpa en ny utedel, typ Thermia Atella, CTC ecoair etc, och koppla på det befintliga systemet och beredaren?

Eftersom Thermiasystemet är från 2005 vill jag helst inte byta ut allt om det går att spara lite pengar. Vore4 kanon om jag bara kunde koppla på en ny utedel och behålla resten.

//
F

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla på utedel på befintlig panna?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2010, 11:27:14 »
Rent kostnadsmässingt så tror jag det blir bäst att skaffa ny kollektor. Antingen en vanlig borra eller jordvärmeslang (om du har stor tomt).

Men berätta lite om förutsättningarna?
Hur stor effekt på VP, var i landet, och vad hände egentligen med dina grundvattenbrunnar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Koppla på utedel på befintlig panna?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2010, 11:52:56 »
Hej Carl!

Anledningen till att jag vill byta ut själva pumpen är att kostnaden för att fixa borrhålen är densamma som ett nytt system. Hålen är från tidigt 70-tal och dessutom inte djupare än 15m. De är ej tillslutna och returen är helt igensatt av järn. Borrkillarna vill således inte ta i de bef hålen utan helt enkelt göra nya, dessa måste då göras längre in på tomten då en tillbyggnad förhindrar annat. Tomten i sig är precis iordninggjord för 10tusen-tals kr och jag är inte intresserad av att förstöra den...

Pumpen är en 8kw och allt finns i malmö. Min tanke var att sälja värmepumpen och använda pengarna till en utedel. Denna var då tänkt att koppla på resterande prylar. Kan jag använda allt utom själva pumpen vore ju det optimalt

//
F

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla på utedel på befintlig panna?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2010, 12:44:51 »
OK.
Om du vill fortsätta med Thermia så finns Atria Duo som kopplas in på VVB:n på samma sätt som den du har.
Annars så kan du använda t ex CTC EcoAir + Ecologic + elpanna (t ex CTC electronic) eller nått liknande.

Fördelen Med Thermia är att allt utom VVB ingår i en Atria Duo, köper du nått annat märke så får man plocka ihop LVVP + styr + elpanna om du ska kombinera med din befintliga VVB.

Som alternativ så kan du kanske sälja hela paketet Duo + VVB och då köpa ett paket med LVVP + panna med styr och VVB inbyggd typ CTC EcoAir + EcoEl.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Koppla på utedel på befintlig panna?
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2010, 13:34:09 »
hej igen!

Pratade precis med Thermia och de påstår att det absolut inte går att koppla en ny utedel till den befintliga vvb, trots att det ärt en thermia vvb. Allt måste alltså köpas nytt. Vette f-n om jag tror på det...


SÃ¥g även att trÃ¥den hamnade fel...  sorry!
//

OK.
Om du vill fortsätta med Thermia så finns Atria Duo som kopplas in på VVB:n på samma sätt som den du har.
Annars så kan du använda t ex CTC EcoAir + Ecologic + elpanna (t ex CTC electronic) eller nått liknande.

Fördelen Med Thermia är att allt utom VVB ingår i en Atria Duo, köper du nått annat märke så får man plocka ihop LVVP + styr + elpanna om du ska kombinera med din befintliga VVB.

Som alternativ så kan du kanske sälja hela paketet Duo + VVB och då köpa ett paket med LVVP + panna med styr och VVB inbyggd typ CTC EcoAir + EcoEl.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla på utedel på befintlig panna?
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2010, 15:53:21 »
hej igen!

Pratade precis med Thermia och de påstår att det absolut inte går att koppla en ny utedel till den befintliga vvb, trots att det ärt en thermia vvb. Allt måste alltså köpas nytt. Vette f-n om jag tror på det...


Jag tror han missuppfattade din fråga på samma sätt som jag gjorde först.
Det går nog inte att förse Thermia Duo med en ny utedel, hela VP:n och styrning måste bytas.
Men din VVB kan kopplas ihop med en annan VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!