Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?  (läst 4356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« skrivet: 02 oktober 2016, 08:14:29 »
Hej har en nyinstallerad Nibe VVM320/F2120 som är sammankopplad med en varmvattenberedare. Vattnet går alltså ut från VVM320 in i varmvattenberedaren och vidare till kranar/dusch. Min fråga är vilken temp skall varmvattenberedaren stå på? Det jag vill är ju givetvis att spara el, jag vill att LVVP värmer vattnet. Idag står varmvattenberedaren på 65C och ser att LVVP har 53C på vatten. Kan man sänka varmvattenberedarens temp och låta LVVP arbeta mer?
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2016, 08:31:58 »
Man bör hålla 60 grader i en beredare pga risken för legionella så ställ den på det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2016, 10:51:19 »
Men skulle det inte gå att stänga av den helt och låta lvvp värma 60c vatten, eftersom det cirkulerar genom den?
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2016, 11:12:32 »
I så fall skulle man egentligen koppla bort rören (och elen) till varmvattenberedaren helt eftersom värmepumpen inte kan göra legionellakörning i varmvattenberedaren utan bara i VVM320.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2016, 11:31:35 »
Låter som att den då skall stå på. Följd fråga, nu har jag vvm329 på ekonomiläge för varmvatten. Tjänar jag något på det? Är det bättre med normalläge så kanske den extra varmvattenberedare behöver jobba mindre.
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2016, 11:50:19 »
Hur elförbrukningen påverkas beror på hur ni förbrukar varmvatten.
Enda sättet att bli säker på hur det funkar hos just dig är att du följer elförbrukningen en tid och sen ändrar nånting och ser om det går mer eller mindre el. Bästa tiden att göra det är när ni har stabil utetemperatur så jag skulle experimentera sommartid, inte vintertid. Alternativt om du kan sätta separata elmätare på VVB och VP-systemet och följa det den vägen.

Tillägg: Men rent generellt är det mer ekonomiskt att låta VP värma vatten än att låta en elpatron göra det. Det är ju därför man installerar VP överhuvudtaget.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2016, 15:23:30 »
Absolut, men tjänar jag något på att köra ekonomiläget? Teoretiskt så borde det ju innebära att varmvattenberedaren får jobba mer.
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2016, 15:48:46 »
Det är väl bara att testa?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2016, 07:50:56 »
Värmepumpsberedaren har alltid bättre COP än elberedaren inom sitt arbetsområde.

Så ju varmare vatten du kan producera med din värmepump, desto lägre elförbrukning totalt sett.

Notera att det tar inte hänsyn till ev. värmeförluster i två olika beredare som har större yta än en stor.
Eller att ev. styrning av din värmepumpsberedare är less than optimal.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2016, 18:52:13 »
Fast nu är det ju VP + separat VVB, inte en VPB, och då måste väl förbrukningen spela roll?
Om VP hela tiden kör för att producera VV till en beredare som sen bara varmhåller borde väl ge sämre cop? Med låg förbrukning av VV kör VPn oftast i onödan.
Eller..?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2016, 20:26:29 »
Det är ju vp som värmer vv från kanske 8 grader till drygt 50 och el beredaren värmer de sista 8-10 graderna om dom är hyffsat isolerade ska inte vp behöva göra vv ofta om inget förbrukas 1-2 gånger dygn lär räcka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2016, 04:57:38 »
Fast nu är det ju VP + separat VVB, inte en VPB, och då måste väl förbrukningen spela roll?

En distinktion utan relevant skillnad? All reglering sker frÃ¥n VVBn och enda skillnaden mot tex  en BVP är att kompressorn är flyttad frÃ¥n samma lÃ¥da som varmvattnet till en annan lÃ¥da utomhus.

Kojak, jag tycker många överdriver legionellaproblematiken en aning. Normalt är det bara de som redan är mycket svaga/sjuka som blir smittade alls (det är ju en naturligt vanligt förekommande bakterie som kroppens immunsystem är väl bekant med) och den dör i 50C eller högre. Så du kan lugnt hålla ditt varmvatten på ca 53C i VPn och skruva ner din elberedare till 53C likaså. Det viktiga är att du inte börjar tappa ner mot 40C i varmvattnet, då legionella inte bara slutar avdödas vid de temperaturerna utan dessutom börjar föröka sig.

Mest el sparar du såklart som även föreslagits genom att helt koppla bort elberedaren, men när den nu står där och är inkopplad, så hade jag haft kvar den som redundans om inget annat.
« Senast ändrad: 05 oktober 2016, 05:18:19 av stedevil »

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2016, 07:59:09 »
Men det gäller att man har drygt 50 grader i hela volymen så det inte är kallare på tex botten. Jag skulle köra beredaren på 60 grader lär inte skilja många kronor även om även jag tror att risken att jag ska bli sjuk är liten men det kan drabba andra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2016, 18:10:45 »
Om man på riktigt vill minska risken för legionella så är det viktigt att veta att den farligaste formen är dessa bakterier i en aerosol, då detta går ner i lungorna. Dvs "snålspolande" duschmunstycken som tillför luft till vattnet för att bättre sprida den lägre vattenvolymen är precis det man bör undvika att installera hemma om man är intresserad av att minska legionellarisken. Långa blinda avstick från VVC-system är också en smart att undvika. :)

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: LVVP + extra varmvattenberedare vilken temp?
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2016, 08:13:53 »
Exakt avstick som inte används har jag för mig är den största källan till smitta har man såna hjälper det inte med 60 grader i beredaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!