Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Har du Tapatalk på din smartphone eller padda?

Ja, snälla aktivera stöd nu
9 (33.3%)
Nej, men kan tänka mig köpa
0 (0%)
Nej, vill inte lägga pengar på det heller
18 (66.7%)

Antal personer som röstat: 27

Författare Ämne: Aktivera stöd för Tapatalk?  (läst 10902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #15 skrivet: 03 januari 2013, 13:14:33 »
Jämförelsen med aftonbladet kommentarerna syftar ju till att exemplifiera hur en person tar del av något som är väldigt kommerciellt och sedan klagar på att så är fallet. När det trots allt finns alternativ.

Iom att jag tog del av Internet före 1995 när de sista restriktionerna försvann för att tillÃ¥ta full kommersialisering sÃ¥ har jag rätt att utrycka mig mao.  ;)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #16 skrivet: 03 januari 2013, 14:09:41 »
ja precis. Då byggde jag SAS första hemsida :)

Var kul när man besökte folk på universiteten som inte alls förstod vart saker och ting var på väg.

Som tur är finns ju exempelvis IRC kvar med ett stort antal gratisklienter och ett enormt nätverk att tillgå för de som tycker en webbläsare är för tung och det tillgängliga innehållet för selektivt.

--------------

Har man en tillräckligt stark ställning på en given marknad/segment så måste man inte anpassa sig till ny teknik i samma utsträckning som motsvarande tjänster inom mer konkurrensutsatta segment måste för att inte tappa användare. Merparten av funktions/tillgänglighetsförbättring innebär en kostnad och självklart avstår man sådant i möjligaste mån.

även om just denna tråden handlar om värmepumpsforum så har jag personligen valt att inte nämna det namnet utan pratar som vanligt i mer generella termer.

---------
Personligen anser jag ofta att det som är "fritt" är det som kostar pengar. Och jag föredrar det ofta framför gratis när val finns.
Dvs där innehållet aldrig riskerar färgas av annonsörerna.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #17 skrivet: 03 januari 2013, 14:13:03 »
Jag hoppas att du inte har sÃ¥ mycket med SAS hemsida att göra i dag, för den är inte kul för oss som inte är där inne varje dag.  :'(
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2013, 01:52:45 »
Nope ni kan va lugn har inget me dem att göra längre :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2013, 04:49:45 »
ja precis. Då byggde jag SAS första hemsida :)

Var kul när man besökte folk på universiteten som inte alls förstod vart saker och ting var på väg.

Som tur är finns ju exempelvis IRC kvar med ett stort antal gratisklienter och ett enormt nätverk att tillgå för de som tycker en webbläsare är för tung och det tillgängliga innehållet för selektivt.

Då fick varenda tomte som sett en dator på bild knåpa html.
Nog fanns det folk på universitet o högskolor som förstod. ABC klubben bildades 1980 på KTH, de erbjöd modemuppkoppling -94 samtidigt som Algonet började till alla andra. Men man drar inte runt utbildningsväsendets tunga leriga larvfötter hur som helst.
Klubben finns tom kvar, http://www.abc.se/datorsystem.html

"Personligen anser jag ofta att det som är "fritt" är det som kostar pengar."
Jag förstÃ¥r vad du menar men Internet var frÃ¥n början ett fritt nätverk där endast uppkoppling var avgiftsbelagd. Men jag tycker det verkar bli precis som samhället i övrigt, mer segregerat, mer utarmat och större klyftor pga av alla som bara ska tjäna pengar o skiter i allt annat.  dontknow
Men det var en vacker omskrivning som passar en tv-reklam pÃ¥ bästa sändningstid, David!  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #20 skrivet: 04 januari 2013, 07:36:22 »
Sanningen är väl att det mesta av värde som vi använder oss av på internet bekostas av företag som säljer produkter, eller som säljer reklamplats.
Om vi diskuterar Värmepumpsforum specifikt så har jag alltså i princip 3 val.

1. Ta ett vanligt lönejobb igen, och plocka bort alla annonser, och återgå till att arbeta dubbla skift.
2. Fortsätta som nu, att tack vare annonsförsäljningen kunna arbeta heltid med drift/underhåll och utveckling av de verksamheter jag bedriver.
3. Sluta sälja annonser och istället börja sälja värmepumpar.

Punkt 1 känns inte så lockande, de flesta som lägger ned ett stort engagemang på en populär sida på Internet gör det kanske inte initialt för att tjäna pengar, jag hade i alla fall inte en tanke på det i början, men när nyhetens behag går över, och användarnas krav gör att det börjar kosta pengar att driva sajterna, då aktualiseras också huruvida det är rationellt att driva sajten vidare trots att det kostar pengar, eller om man skall försöka hitta möjligheter att göra det på ett yrkesmässigt, kommersiellt, sätt.

Punkt 2 är det sätt jag vill fortsätta på, samtidigt som jag utvecklar mina övriga verksamheter, förhoppningsvis hittar jag så småningom någon duktig person som kan hjälpa mig att utveckla mina forum ännu mer, som anställd eller konsult, min erfarenhet av konsulter är dock att det är mycket snack och lite verkstad, och de som är verkligen duktiga är så dyra att det är svårt att se någon lönsamhet i att köpa deras tjänster.
Att konsulter/företag i Internetbranschen sällan är pålästa på Open Source-lösningar, som t.ex. de forum jag driver, gör det ännu dyrare att köpa deras tjänster, i princip skall jag ju först betala dem för att de skall lära sig mjukvaran, och sedan för att de skall utföra de jobb jag vill att de skall göra.
Drömmen är alltså att på sikt kunna anställa någon som arbetar heltid med både de sajter jag driver, och hjälper till med marknadsföring och hantering av ordrar i webbshopen.
Om man kunde klona sig själv skulle det kanske inte vara sÃ¥ dumt.  ;)

3. Jag skulle naturligvis kunna sälja stora mängder värmepumpar om jag ville, det skall gudarna veta. Mer eller mindre varje vecka ringer folk och vill köpa värmepumpar av mig trots att jag på intet sätt marknadsför mig som en värmepumpsförsäljare, varken på mina sajter, eller i några adressregister eller liknande.
Skulle jag börja sälja värmepumpar skulle dock min inriktning som oberoende aktör inom området värmepumpar få sig en riktig törn, jag kan ju inte med bästa vilja säga att "alla värmepumpar är lika bra", men ändå välja att sälja bara X antal fabrikat i min egen verksamhet.
Jag skulle ju inte heller kunna klaga på funktionen hos de värmepumpar jag faktiskt säljer, utan att framstå som en oseriös säljare för de kunder som köper de produkter jag samtidigt publikt kritiserar i det forum jag driver.

Tapatalk är en bra ide, som är framtagen för att generera intäkter till de som grundat och arbetar med lösningen - jag har inget alls emot det, alla måste ju kunna försörja sig.
I en perfekt värld skall den typen av tjänster de erbjuder dessutom öka intäkterna för de forumägare som använder sig av deras tjänster.
Just här är problemet för mig, jag ser inga som helst möjligheter för mig att öka (eller bibehålla) mina intäkter om jag skulle satsa på att integrera Tapatalk.
Jag ser naturligtvis nyttan för vissa användare, och att det skulle kunna öka antalet besökare, men jag ser även att det blir komplexare att hålla igång mina forum med tanke på säkerhet, kompabilitet med olika operativsystem och webbläsare, kostnader för uppgraderingar och modifieringar - och ett ökat behov av att köpa tjänster, både av Tapatalk, och andra som är mer kunniga än mig på programmering.

Min bedömning är att det i fallet med värmepumpar främst är innehållet i det som skrivs som är det viktiga, inte att alla alltid kan avända sig av sajten även på minsta möjliga smartphone.
Mitt huvudsakliga skäl att inte införa Tapatalk är INTE att jag är rädd för att annonsörerna försvinner, den risken är inte större än risken för att ni läsare/skribenter väljer ett annat forum om jag låter bli att införa det.
Skälet är alltså primärt att det blir komplexare att hålla igång mina forum med tanke på säkerhet, kompabilitet med olika operativsystem och webbläsare, kostnader för uppgraderingar och modifieringar - och ett ökat behov av att köpa tjänster, både av Tapatalk, och andra som är mer kunniga än mig på programmering.
Jag skulle rätt snart vara mer eller mindre i händerna på svindyra konsulter, som dessutom nästa gång jag vill köpa deras tjänster har gått vidare till någon annan verksamhet och inte längre kan/vill hjälpa mig.
För mig/mina forum ser jag det som livsviktigt att jag själv kan sköta drift och underhåll av sajterna i största möjliga utsträckning om det skall finnas ekonomiska incitament att driva verksamheten vidare.
Tapatalk försvårar definitivt dessa möjligheter.

Jag skulle enkelt kunna sälja abonnemang för ett reklamfritt värmepumpsforum, men jag tror inte att Rinnan skulle känna att sajten var mera "fri" även om han kunde betala för att slippa reklamen, och jag tror dessutom inte att det finns just någon som skulle vara beredd att betala för att slippa reklamen, i vart fall inte på det sätt som reklamen presenteras idag.
Skulle jag (som många andra) börja sälja annonsplatser mitt bland inläggen, som pop-ups, eller i e-postbrev, så kanske fler skulle vara beredda att betala för att slippa, men som jag ser det skulle den typen av agerande från min sida verkligen riskera att förlora besökare/medlemmar - även om jag självklart skulle kunna öka intäkterna om jag förändrade sättet på vilket jag visar annonser, i vart fall kortsiktigt.

Som vanligt när det gäller driften av forumet, sättet på hur annonser visas, uppgraderingar/förändringar av forumet, dess regelverk, varningar, bannlysningar o.s.v. så finns det säkert inga absoluta rätt eller fel.
Besluten om dessa frågor måste jag själv till sist fatta, och det blir alldeles säkert inte alltid rätt, men jag gör i alla fall så gott jag kan.
Jag har naturligtvis ett batteri av människor som jag stämmer av med innan jag tar mina beslut, både bland er här i forumet, och bland vänner och experter, men besluten kan bara jag fatta.
« Senast ändrad: 04 januari 2013, 07:39:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #21 skrivet: 06 januari 2013, 05:30:25 »
Sanningen är väl att det mesta av värde som vi använder oss av på internet bekostas av företag som säljer produkter, eller som säljer reklamplats.

Om jag får fortsätta lite så kändes den meningen konstig för mig. Det största värdet av Internet är kommunikationsmöjligheterna och det tar man som självklart idag kanske? Företagen utanför IT sektorn vaknade inte förrän slutet av -90 talet när de såg en inkomstmöjlighet via www som baseras på http som i sin tur körs på Internet.
Mitt otvivelaktigt största värde av Internet är ftp och email (smtp, pop, imap) som fungerade långt före http.
Det skickas ~150 miljarder meddelanden var dag. Företagens IT planer enligt enkät ligger 1. Sänka IT kostnader. 2. Förbättra säkerheten. 3. Förbättra email system.

När det gäller tråden specifikt om ditt forum tycker jag du resonerar rätt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #22 skrivet: 07 januari 2013, 00:02:53 »
jag tycker en av världens störta eposttjänster gmail är ett bra exempel på en mycket väl fungerande gratistjänst som finansieras med annonsering. Vidare är kostnaden för att stega upp till eget domän mycket litet.

I många fall finns bra appar och andra funktioner att tillgå gratis men då med reklam. Personligen brukar jag då välja att betala lite för att slippa detta.

Jag förstår inte de som resonerar att allt på internet ska vara gratis. Tvärt om är det ju sådant resonemang som gör att företag blir tvingade att hitta andra intäktsvägar för att kunna fortsätta leverera sina tjänster.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #23 skrivet: 07 januari 2013, 06:10:10 »
Skaffar man en domän för en hundring kan man köra allt hemma och behöver inte gmail. Men Google är en av dem som sköter det bra.
Men när de började mot slutet av 90-talet så konkurrerade de ut Altavista för att de börjat med reklam, men det tog inte så länge innan Google började med det själva. ;) Google kör open source med linux/apache o hade kanske inte ens funnits utan det, men släpper ingen egen kod.

Alla företag drivs av samma sak, tjäna pengar, de är i grunden vare sig social verksamhet eller demokrati. Det är företag som helt saknar sådana värderingar jag inte gillar. Det måste finnas balans. Det finns gott om exempel på överutnyttjande på nätet.
Forumet vi är på nu tillhör inte dem, det är fullt av reklam runt om men den är inte direkt störande, att den dessutom håller sig till vad forumet handlar om gör att man faktiskt kan ha nytta av den och slipper reta sig på reklam för bindor eller inkontinensskydd. Och man slipper reklammail.

Hade jag varit Google hade även jag börjat med open source för att sedan hitta intäktsvägar...  :)

Men vill Rickard bli av med mig så är det bara att införa lite vidriga popuper o reklam som lägger sig mitt framför trådarna eller varför inte en omdirigering precis när man ska posta? Plus lite spam i mailen efter att Rickard sålt adresserna som är registrerade, så är jag väck. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!