Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 17 december 2008, 10:32:00 »

Eventuell felvisning pga kabelresistans blir ju värre vid högre temperatur.
Ett sätt att kolla om kabelresistansen spelar någon praktisk roll är att koppla in ett 150 ohm motstånd i stället för givaren, dels direkt vid plinten på värmepumpen och dels i andra änden av kabeln. Om samma temperatur (ungefär +25 °C) indikeras i båda fallen så är det inget problem.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 17 december 2008, 07:35:25 »

Kom på en sak till.
Jag har c:a 6-7m. telekabel till min givare. Och jag har då inga problem med att den visar fel, däremot så är den väldigt trög. Vid snabba temperaturförändringar så släpar den efter några timmar.
Jag jämför med lämpömittaris givare som jag har placerat i samma kulo-dosa som VP-givaren.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 17 december 2008, 07:31:20 »

En idé kan vara att placera utegivaren på distanser (ca 1cm) så att den kommer ut en bit från väggen, då ventileras det bakom givaren och värmeöverföringen från väggen reduceras krafitigt.
Skrivet av: Torpsittaren
« skrivet: 16 december 2008, 21:44:59 »

Jag har nog en tele kabel på 7-9 meter. Tycker du det är för långt?
Kan jag isolera givaren med något bra mot tegelväggen den sitter på.

Märker även att den är känslig för solen som kommer åt den från 15.00-18.00, eller tills solen går ner.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 15 december 2008, 10:13:57 »

Beträffande Thermias utegivare bör man ha klart för sig att den är ovanligt lågohmig (NTC-motstånd med 150 ohm vid +25 °C). Den är alltså mer känslig än man kan vänta sig för kabelresistans, det är inte att rekommendera att använda en tunn telekabel för längre sträckor än några enstaka meter, sikta hellre på någon lite grövre styrkabel t ex 2 x 0,5 eller 2 x 0,75 mm² om det är långt till givaren.

Inbyggnaden av NTC-motståndet i dess kapsling (kuhlodosa av plast) är inte heller så lyckad, det finns ingen luftväxling alls i kapslingen, därför blir givaren dels mycket trög och dels mäter den snarare väggens temperatur än utetemperaturen.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 06 oktober 2008, 09:06:20 »

Och så drar jag väl mig för dra upp ett fjärde kopparpar upp till bostadsplanet från källaren. Jag har redan idag dragit tre par i olika omgångar.
1:a till vedpannans Thermomatic CBJ som jag anväder då och då.
2:a till innegivaren för Rickards värmepumpslogger och
3:e till VP:ns innegivare.

Om jag skall upp med ett 4:e så måste jag borra nya hål osv. Så det är därför jag drar mig i det längsta för att koppla in en ON/OFF termostat.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 oktober 2008, 23:33:02 »

Jag trodde du att skulle bil mer less på att pumpen gick, trots att det inte finns värmebehov.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 05 oktober 2008, 22:18:32 »

Jupp, jag vet att om jag lessnar att justera kurvan några gånger per år så är detta en lösning.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 oktober 2008, 19:19:48 »

Och den kompensation som rumsgivaren gör är ju alldeles för liten, jag kan ha flera graders övertemp och ändå tycker pumpen att det behövs värme.

Har du läst
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 05 oktober 2008, 18:32:33 »

Mycket enkelt att ge ett exempel.
Kurva 28 passar mig nu när det inte är minus grader ute. Men mitt under smällkalla vintern måste jag minst ha kurva 30. Kör jag med kurva 30 idag får jag alldeles för varmt. Och kurva 28 är alldeles för kallt under vintern. Och då har jag ändå ställt in rumsfaktorn till 4 så att innegivaren får kompensera så mycket den kan.

Jag behöver alltså en kurva som är lika brant som kurva 36 men parallellförskjuten neråt 6 grader, alltså Rum-inställningen borde vara 18. Men detta går inte att göra för att Thermia har total klantat sig och likställt innegivarens börvärde med Rum-inställningen. Rum inställningen som inte har något att göra med önskad innetemp. utan bara är till för att parallellförskjuta kurvan. Sätter jag Rum inställningen till 18 så kommer innegivaren att sträva efter 18 graders innetemp, vilket inte var mitt mål.

För att jag inte skall behöva justera kurvan under året så måste jag kunna sätta följande värden separat från varandra.
Kurva 36
Rum 18
Innebör på innegivaren till 20,5

Men idag får jag antingen skippa innegivaren eller leva med att justera kurvan då och då. Detta diskuterades i en lång tråd i våras:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15621.0
Jag har loggat mitt värmesystem i flera år så jag vet vilka framledningstemperaturer som behövs vid olika utetemperaturer. Jag har graferna för Thermias kurvor så jag vet att Kurva 36 är den som skulle passa mitt system bäst, det är bara det att den måste parallellförskjutas neråt 6 grader hela vägen.

Och den kompensation som rumsgivaren gör är ju alldeles för liten, jag kan ha flera graders övertemp och ändå tycker pumpen att det behövs värme.
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 05 oktober 2008, 16:07:13 »

Ge mig ett exempel till varför du skulle vilja ha RUM-funktionen om du har en rumsgivare!? Varför inte höja kurvan, så kommer ändå innegivaren ligga och kompensera för över resp. under temp. Enligt min mening är en paralellförskjutningsfunktion helt meningslös om du har en rumsgivare.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 04 oktober 2008, 19:47:17 »

Innegivaren styr inte värmeproduktionen direkt utan kompenserar bara lite vid tillfälliga innetemperatur svängningar.
Det är utegivaren tillsammans med Kurva och Rum-inställningen som primärt styr hur mycket värme som produceras.
Med innegivare så är Rum-inställningen samma som börvärdet som du har ställt in på innegivaren. Så då skall du inte röra Rum-inställningen på pumpen. Det står tyvärr ingenting om det i instruktionsboken.

Vad har du för värden på Rum(börvärde innetemp) och Kurva?
Har du någon aning om vad du behöver för framledningstemp vid en viss utetemp?

PS: Thermia har faktiskt klantat sig ganska ordentligt när det gäller innegivaren. Eftersom börvärdet i innegivaren även sätter Rum-inställningen så tappar man en dimension att justera kurvan på. Jag har pratat med Thermias Support om detta men de förstår inte problemet.
Skrivet av: Torpsittaren
« skrivet: 03 oktober 2008, 23:13:34 »

Jag ökade innegivaren till 3, det blev bättre men oftast några tiondelar under, förutom på em. då solen värmt mellanvåningen en del. Då kan det vara 22 inne. Trodde pannan skulle köra på till den uppnådde inställd temperatur på innegivaren. Effekten borde väl räcka till, det är inte smällkallt precis. Stigarledningen håller 32-34 grader och om pannan bara höll på så borde den kunna nå börvärdet.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 03 oktober 2008, 12:48:16 »

Du har inte funderat på att du kanske har valt en för låg kurva om ärvärdet nästan aldrig kommer upp i börvärdet???
Öka värmekurvan ett eller två snäpp så kanske ärvärdet lägger sig på en bättre nivå...
Skrivet av: Torpsittaren
« skrivet: 29 september 2008, 16:22:14 »

Jag har justerat inne givaren med hjälp av några andra termometrar som visade mest lika. Kruxet är att ärvärdet sällan kommer upp till börvärdet på innegivaren. Om det beror på att framledningstemp är för låg för att utegivaren visar fel, eller nattsänkningen som tydligen är inkopplad tycker det är varmt nog, vet jag inte.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 september 2008, 10:44:28 »

Även andra givare gick att justera men hur ska man veta om dom visar fel?

Det där är en akademisk fråga, kan man få till jämn värme inne så finns det ingen anledning att pilla med detta. På min VP visar både inne och utegivare någon grad fel men det kompenserar jag med finjustering (parallellförskjutningen på kurvan) samt hur jag ställer in rumsgivaren.
Skrivet av: swepri
« skrivet: 28 september 2008, 23:07:48 »

Jag har justerat min Nibe utegivare (-2). Men givaren är så otroligt trög så egentligen vet man inte riktigt var den befinner sig i tiden, om du förstår vad jag menar.
 

Edit: oops såg inte att det var en Thermiatråd. Sorry  :-[.
/Paj
Skrivet av: Torpsittaren
« skrivet: 28 september 2008, 22:52:53 »

Är det vanligt att man behöver justera utegivaren? Hittade en meny under service som verkar kunna fixa detta. Det känns som om min visar en grad för mycket för det mesta.

Även andra givare gick att justera men hur ska man veta om dom visar fel?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!