Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n el till bergvärme  (läst 3833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Konvertera från el till bergvärme
« skrivet: 09 oktober 2010, 09:02:56 »
Hej vi funderar på att konvertera vårat hus som nu har direktverkande el till vattenburet system med bergvärme.Här kommer lite info om huset:

2 plans hus
220kvm
Byggt 1920
3 glas fönster i hela huset
Tilläggsisolerat golv+väggar
Ligger i Östergötaland
Årsförbrukning uppvärmning+hushållsel ca 27000kw

Har varit i kontakt med ett par företag ang konvertering och enl dom så skulle det löna sig att konvertera om huset.Har även fått en del prisuppgifter som varierat mellan 160000-165000.Då vi idag har har en egen borrad brunn så antar jag att man kan använda sig av den om man tillägs borrar.Brunnen är förövrigt 105m djup.Skulle vilja att ni som konverterat ger er syn på om det är lönsamt eller inte.Kan väl tilläga att förra vintern var det inget roligt när elräkningarna kom.Vi låg på mellan 6 och 7 tusen i månaden.Så ge er syn på det hela.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera från el till bergvärme
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2010, 00:43:30 »
Jag har inte konverterat själv, har inte behövt men våran kommun har flera hus på en annan gata konverterat till
fjärvärme sÃ¥ det samma mÃ¥ste gälla även bergvärme. I Ã¥r har man ju möjligheter att fÃ¥ bÃ¥de rot och konverterings bidrag. Har du hört om borrkillarna är villiga att fördjupa befintliga brunnen, det kanske  är enklare att borra nyt hela vägen. 

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Konvertera från el till bergvärme
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2010, 09:33:53 »
Vad har du för distrubitionssystem (golvärme..typ av radiatorer etc)
vet du vilken framledningstemp som krävdes när det var kallt ute?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från el till bergvärme
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2010, 09:48:58 »
Jag skulle nog påstå att om du lyckas få både bergvärme och värmesystem för 160-165 kkr så är det lönsamt, de höjer även värdet på kåken rejält.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Konvertera från el till bergvärme
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2010, 09:53:16 »
Sorry..läste för fort, och fick det till elpanna  huvuddunk
HÃ¥ller med Carl N  .. för det priset är det bara att köra.
se till att få en garanterad temperaturbestämd funktion (balansräkning VP/Radiatorer)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Daniell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från el till bergvärme
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2010, 10:17:41 »
Idag har vi vanliga el element modell gamla i hela huset.Glömde skriva att vi för 2 år sedan byggde ut huset ca 100kvm.Den nya delen av huset är vatten buren och uppvärmd via en separat elpanna.Jag tyckte oxå att det verkade billigt,dom här priserna var ju innan rot och man kan ju undra om det verkligen är så billigt.I priset ingår 10 st radiatorer med installation samt en 8kw värmepump från Nibe.Jag frågade samtidigt om priset vi fått var inklusive montering samt tillägsborrning av befintligt hål och allt skulle ingå.Det kommer hem en gubbe nu i veckan som ska titta på huset,så vi får väl se om priserna jag fått verkligen stämmer.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera från el till bergvärme
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2010, 13:09:50 »
Det är bara och köra, se bara till att du får ett lågtemperatur system att du får så lönsam anläggning som möjligt
Och konverterings stöd gäller även bergvärme. 

http://www.tabrunnsborrning.se/bergvarme/konverteringsstod



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!