Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ständigt kallt trots höjning av värmen  (läst 10253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matakon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Ständigt kallt trots höjning av värmen
« skrivet: 01 december 2010, 16:01:01 »
Hej!

Har ett hus som oftast ligger på 17,5 till 19 grader oavsett om man gör en höjning eller ej. Förra vintern var inte särskilt bekväm och denna börjar lika illa. Golvvärmen fungerar bra i de 2 rummen vi har det men på det stora hela är allt kallt i huset. Tar lite tid att få upp värmen på varmvattnet i kranen men inget större problem, sen är det vattnet riktigt varmt.

Alla radiatorer står på max, finns dock bara en fungerande i källaren. Lite smådrag här och där (huset under renovering) Bägge cirkulationspumparna står på 1 och fungerar väl, shunten fungerar.

Är på jobbet, fyller på fakta efter hand, tror kurvan var ca:
V: 22-23
H: 62

Är ca-värden, ska lägga in exakta när någon kan kolla av dem hemma ikväll.
Men trött på att det är kallt, underdimensionerad pump, för lite radiatorer eller vad?
Bosch EHP 10 AW med cc 160 9 kW från hösten 2008. Radiatorer och golvvärme i Siporex/tegelhus från 1960 i västra Skåne. 1,5 plans med källare, ca 100 kvm 1a plan, 105 i källare + halvplanet. En fungerande radiator i källare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 16:34:32 »
Det låter som att pumpen inte räcker till helt enkelt... Hur mycket eltillskott går det? Vad har du för temperaturer i systemet när VP'n går?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad matakon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 17:55:50 »
lite rättelse:
cirkulationspumparna på 2
V: 22,5
H:67

15 grader har det fan sjunkit till nu, sambon hemma, jag har några timmar på jobbet kvar.

ca 8 minus

Enda ändringen som gjorts var att jag i morse höjde värmesystemets pump t 2 fr 1 i förmiddags.

Får nog be ngn komma ut o titta på det hela.

Du tror det är för liten pump?

Kommer framöver sätta in 5-6 radiatorer i källaren o isolera lite mer, bör hjälpa!?!
Bosch EHP 10 AW med cc 160 9 kW från hösten 2008. Radiatorer och golvvärme i Siporex/tegelhus från 1960 i västra Skåne. 1,5 plans med källare, ca 100 kvm 1a plan, 105 i källare + halvplanet. En fungerande radiator i källare.

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 18:37:39 »
Jag tycker att en EHP 10 ska räcka för att värma ditt hus.
Jag har en 8:a som klarar hyfsat att värma 132+132 kvadrat till drygt 22°.
Nu, när det är kallt ute går pumpen kontinuerligt plus att tillskottet pytsar i 5 kW/timme.
Se´n är det en annan femma att pumpen lägger av någon eller några gånger varje
dygn för att lågtryckspressostaten löser ut.
/Anders H
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad matakon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #4 skrivet: 02 december 2010, 12:33:14 »
Var i kontakt m servicekille per telefon som sa jag skulle testa att sätta anslutningseffekten fr 4,5 till 6,75 kW.
Men blir inte varmt. Han sa även att d kunde bli så att var d för varmt vatten som kom tillbaka så motarbetade pannan sig själv, att den inte gjorde av m nog varmvatten ute i radiatorerna o då nådde motsatt effekt.
Min värden för några minuter.

T1: 23,7 grader framledning
Värmesystem start 42
Värmesystem stopp 46,8
T2: -3,3 gr ute
T3 Varmvatten: 53
T6: Kompressor 86 grader  (högt???)
T8: 53,3
T9: 50,7
T10:51.9
Bosch EHP 10 AW med cc 160 9 kW från hösten 2008. Radiatorer och golvvärme i Siporex/tegelhus från 1960 i västra Skåne. 1,5 plans med källare, ca 100 kvm 1a plan, 105 i källare + halvplanet. En fungerande radiator i källare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #5 skrivet: 02 december 2010, 12:51:14 »
Mät temperaturen på returen från radiatorerna. Mät även framledningen med samma termometer och kolla vad du har för skillnad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #6 skrivet: 02 december 2010, 14:05:44 »
Var i kontakt m servicekille per telefon som sa jag skulle testa att sätta anslutningseffekten fr 4,5 till 6,75 kW.
Men blir inte varmt. Han sa även att d kunde bli så att var d för varmt vatten som kom tillbaka så motarbetade pannan sig själv, att den inte gjorde av m nog varmvatten ute i radiatorerna o då nådde motsatt effekt.
Min värden för några minuter.

T1: 23,7 grader framledning
Värmesystem start 42
Värmesystem stopp 46,8
T2: -3,3 gr ute
T3 Varmvatten: 53
T6: Kompressor 86 grader  (högt???)
T8: 53,3
T9: 50,7
T10:51.9


jag hade samma diff mellan T8 och T9... då sa ivt killen som var hemma hos mig att mitt system var för trögt.
Han tröck upp värmekurvan vill V25 H65 och la en puckel vid 0. Han ökade cirkulations pumpen för raddarna till läge 3, och cirk pumpen ut till EHP till läge 2. Nu är det hyfsat inne. Men jag måste skaffa radiatorer med bättre effekt.

edit
ivt teknikern menade alltså eftersom skillnaden mellan T8 och T9 var så liten så gav inte radiatorerna ifrån sig tillräckligt med värme = dom är kass.
Och i mitt fall är det för att det stog en oljepanna här förut så systemet är ju baserat på att man typ ska skjuta ut 80 grader till radiatorerna med oljebrännare etc etc. = hetvatten system
« Senast ändrad: 02 december 2010, 14:11:16 av meshugg »
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #7 skrivet: 02 december 2010, 14:19:42 »
Citera
T1: 23,7 grader framledning
Värmesystem start 42
Värmesystem stopp 46,8
T2: -3,3 gr ute
T3 Varmvatten: 53
T6: Kompressor 86 grader  (högt???)
T8: 53,3
T9: 50,7
T10:51.9

Var dessa siffror från en varmvattenkörning?

Om det är från en värmekörning så tippar jag på att en(eller båda) växelventil(erna) har hängt sig
Eftersom shunten endast används när vid varmvattenkörning och om radiatorerna pÃ¥kallar värme sÃ¥ är shunten stängd när man kör värme och  radiatorsystemet fÃ¥r dÃ¥ endast kallare vatten frÃ¥n radiatorreturen samt frÃ¥n botten av tanken och troligtvis därför blir T1 lÃ¥g.
Det kan även vara så att CP ut till värmepumpen tillsammans med en kärvande växelventil kortsluter flödet så att varmt vatten kommer tillbaka till pumpen (T9 = 50,7°C).

T6 på 86°c tycker jag ser bra ut
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #8 skrivet: 02 december 2010, 14:22:01 »
Var i kontakt m servicekille per telefon som sa jag skulle testa att sätta anslutningseffekten fr 4,5 till 6,75 kW.
Men blir inte varmt. Han sa även att d kunde bli så att var d för varmt vatten som kom tillbaka så motarbetade pannan sig själv, att den inte gjorde av m nog varmvatten ute i radiatorerna o då nådde motsatt effekt.
Min värden för några minuter.

T1: 23,7 grader framledning
Värmesystem start 42
Värmesystem stopp 46,8
T2: -3,3 gr ute
T3 Varmvatten: 53
T6: Kompressor 86 grader  (högt???)
T8: 53,3
T9: 50,7
T10:51.9


jag hade samma diff mellan T8 och T9... då sa ivt killen som var hemma hos mig att mitt system var för trögt.
Han tröck upp värmekurvan vill V25 H65 och la en puckel vid 0. Han ökade cirkulations pumpen för raddarna till läge 3, och cirk pumpen ut till EHP till läge 2. Nu är det hyfsat inne. Men jag måste skaffa radiatorer med bättre effekt.

edit
ivt teknikern menade alltså eftersom skillnaden mellan T8 och T9 var så liten så gav inte radiatorerna ifrån sig tillräckligt med värme = dom är kass.
Och i mitt fall är det för att det stog en oljepanna här förut så systemet är ju baserat på att man typ ska skjuta ut 80 grader till radiatorerna med oljebrännare etc etc. = hetvatten system

1) Är diffen för liten så skall man MINSKA hastigheten på cirkpumpen .Var det verkligen en riktig tekniker som var hemma hos dig?

2) Låg diff kan bero på två saker - En vanlig orsak på CC160 är att flödet i rad-kretsen är för lågt i förhållande till flödet i VB-kretsen. Mät tempdiffen mellan fram och retur på rad-kretsen.

För att åtgärda båda ovanstående punkter bör du ställa ner VB-pumpen till 1'an.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad matakon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #9 skrivet: 02 december 2010, 15:44:06 »
Citera
T1: 23,7 grader framledning
Värmesystem start 42
Värmesystem stopp 46,8
T2: -3,3 gr ute
T3 Varmvatten: 53
T6: Kompressor 86 grader  (högt???)
T8: 53,3
T9: 50,7
T10:51.9

Var dessa siffror från en varmvattenkörning?

Om det är från en värmekörning så tippar jag på att en(eller båda) växelventil(erna) har hängt sig
Eftersom shunten endast används när vid varmvattenkörning och om radiatorerna pÃ¥kallar värme sÃ¥ är shunten stängd när man kör värme och  radiatorsystemet fÃ¥r dÃ¥ endast kallare vatten frÃ¥n radiatorreturen samt frÃ¥n botten av tanken och troligtvis därför blir T1 lÃ¥g.
Det kan även vara så att CP ut till värmepumpen tillsammans med en kärvande växelventil kortsluter flödet så att varmt vatten kommer tillbaka till pumpen (T9 = 50,7°C).

T6 på 86°c tycker jag ser bra ut

Sprungit mellan gipsande av väggar och pannrummet ett tag, diskuterat problemet lite och är inne på samma problem som du nämner. Även servicekillen var inne på problem med shunten, ev kortsluter flödet. Måste vänta tills nästa vecka innan de kommer hit. Siffror fr värmekörning. Nu kör jag manuellt för att få upp lite värme i huset....
Bosch EHP 10 AW med cc 160 9 kW från hösten 2008. Radiatorer och golvvärme i Siporex/tegelhus från 1960 i västra Skåne. 1,5 plans med källare, ca 100 kvm 1a plan, 105 i källare + halvplanet. En fungerande radiator i källare.

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #10 skrivet: 02 december 2010, 15:56:52 »
Var i kontakt m servicekille per telefon som sa jag skulle testa att sätta anslutningseffekten fr 4,5 till 6,75 kW.
Men blir inte varmt. Han sa även att d kunde bli så att var d för varmt vatten som kom tillbaka så motarbetade pannan sig själv, att den inte gjorde av m nog varmvatten ute i radiatorerna o då nådde motsatt effekt.
Min värden för några minuter.

T1: 23,7 grader framledning
Värmesystem start 42
Värmesystem stopp 46,8
T2: -3,3 gr ute
T3 Varmvatten: 53
T6: Kompressor 86 grader  (högt???)
T8: 53,3
T9: 50,7
T10:51.9


jag hade samma diff mellan T8 och T9... då sa ivt killen som var hemma hos mig att mitt system var för trögt.
Han tröck upp värmekurvan vill V25 H65 och la en puckel vid 0. Han ökade cirkulations pumpen för raddarna till läge 3, och cirk pumpen ut till EHP till läge 2. Nu är det hyfsat inne. Men jag måste skaffa radiatorer med bättre effekt.

edit
ivt teknikern menade alltså eftersom skillnaden mellan T8 och T9 var så liten så gav inte radiatorerna ifrån sig tillräckligt med värme = dom är kass.
Och i mitt fall är det för att det stog en oljepanna här förut så systemet är ju baserat på att man typ ska skjuta ut 80 grader till radiatorerna med oljebrännare etc etc. = hetvatten system

1) Är diffen för liten så skall man MINSKA hastigheten på cirkpumpen .Var det verkligen en riktig tekniker som var hemma hos dig?

2) Låg diff kan bero på två saker - En vanlig orsak på CC160 är att flödet i rad-kretsen är för lågt i förhållande till flödet i VB-kretsen. Mät tempdiffen mellan fram och retur på rad-kretsen.

För att åtgärda båda ovanstående punkter bör du ställa ner VB-pumpen till 1'an.


1. hehe, bra fråga, han var där för att fixa elpatronsproblemet men lyckades inte... Det blev i alla fall bättre med högre hastighet och diffen vart högre.... Bör tilläggas att jag har 1rörssystem och det var därför jag skulle öka...

2. ska kolla...

få laborera lite igen då.. väntar ett tag dock... -20 nu...
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad matakon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #11 skrivet: 02 december 2010, 16:12:46 »
hmmm, VB-pumpen står på 2, har gjort så länge jag kan minnas och rad-pumpen på 1. ska fan ner o sätta ner VB-pumpen på 1!
Tror ni om det??
Bosch EHP 10 AW med cc 160 9 kW från hösten 2008. Radiatorer och golvvärme i Siporex/tegelhus från 1960 i västra Skåne. 1,5 plans med källare, ca 100 kvm 1a plan, 105 i källare + halvplanet. En fungerande radiator i källare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #12 skrivet: 02 december 2010, 17:54:07 »
Det där med flödena har avhandlats i ett par trådar tidigare.
Pga konstruktionen på CC'n så måste flödet på rad-kretsen vara högre än flödet på VB-kretsen. Annars får går flödet 'nedåt' i det rödmarkerade röret i bilden. Det gör att en del av den varma värmebäraren 'genar' tillbaks till VP'n så att VB-in ökar och VB-deltat blir litet. Då spelar det liksom ingen roll om man stryper ner radiatorerna så att rad-returen blir kallare...


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #13 skrivet: 02 december 2010, 18:17:50 »
Det där med flödena har avhandlats i ett par trådar tidigare.
Pga konstruktionen på CC'n så måste flödet på rad-kretsen vara högre än flödet på VB-kretsen. Annars får går flödet 'nedåt' i det rödmarkerade röret i bilden. Det gör att en del av den varma värmebäraren 'genar' tillbaks till VP'n så att VB-in ökar och VB-deltat blir litet. Då spelar det liksom ingen roll om man stryper ner radiatorerna så att rad-returen blir kallare...




om man har ett "trögt system", liten dimension på rören och tex enrörssystem. skulle detta fenomen kunna uppstå då?
det kanske inte räcker med 1 steg i mellan cirkpumparna?
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ständigt kallt trots höjning av värmen
« Svar #14 skrivet: 02 december 2010, 19:56:24 »
Mät rad-returen. Är den mycket kallare än VB-returen så går mycket av värmebäraren tillbaks till pumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!