0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan jag tömma tanken? Kan jag tillsätta klor? Kan jag ignorera problemet till september och då hetta upp den till 70 grader i samband med att jag aktiverar kompressorn igen?
Så det borde vara OK att jag kör igång kompressorn och manuellt tvingar pumpen köra en ”periodisk höjning” av varmvattnet var 14e dag? (Den är inställd på det intervallet från fabrik).Däremellan stänger man av kompressorn och låter enbart FJVM köra.Frågan är vad man sparar då, med tanke på att den aktiverar elpatronen på 2 kW när den ska höja varmvattnet. Det gör den visserligen annars med var 14e dag men då ska den bra höja från 55 C, inte från 25 C. Skillnaden för 200 liter torde bli 7.75 kWh om man räknar att den tvingas köra enbart elpatron (25 C -> 55 C).Jag får räkna på om det är lönsamt med den värme vi konsumerar. Kanske slå en signal till firman som gjorde energideklarationen och kom med rådet. Dom måste haft en tanke hur man ska hantera legionellabakterier.
Är det en akademisk fråga, eller "minst-kWh-på-mätarn-när-man-dör-vinner"-fråga, eller är det så illa ställt att ett par insparade hundralappar gör så att ni klarar er att hålla er flytande rent ekonomiskt?Här kommer hursomhelst svar på när snålheten bedrar visheten? Har själv god koll på F370/F730/F750 då jag har den sistnämnda.Det kostar dig ungefär 275 kWh/fjärrvärmesnålhetssäsong att hålla tanken varm med elpatron, och periodvisa legionellakörningar var tredje vecka kostar dig ytterligare 30 kWh med elpatron.Eller 100 kWh om du enbart kör periodisk höjning och låter tanken svalna mellan varven.100 kWh med kompressor för "standby-värmen", dvs ca 200kr... och typ en femtiolapp för legionellakörningarna däremellan.Eller 200kr för periodvisa legionellakörningar.Patientavgiften är 300kr i Region Västerbotten i skrivande stund, men det är ditt minsta problem när immunosupprimerade Agda* är på besök och andas in Legionella-aerolsoler från snålvattnet.(*Agda är antingen 82 år eller 8.2 månader).Edit: Mitt inlägg är med all välmening och med glimten i ögat, men också rätt mycket pekpinne, Legionärssjukan suger, man kan dö om man är äldre/svag/har otur.
Är det alltid såhär otrevlig ton?Bakgrunden är att jag läser energideklarationen med rådet ”Stäng av kompressorn på frånlufsvärmepumpen mellan maj-september, det minskar kostnaderna rejält.” Jag försöker göra så men upptäcker att när jag talar om för F370 att enbart köra fjärrvärmetillsatsen så låter den tanken svalna. Kontentan blir att jag då går in här och frågar om råd då jag misstänker att det kan vara ohälsosamt och undrar hur det är tänkt att man ska göra när man följer rådet i energideklarationen. Från vad jag måste anta är en expert och att rådet är vanligt för hus med kombinationen jag har.Istället för hjälp så får jag höra att jag är dum, snål och ovis. Tack för välkomnandet.
Har du VV från FJV rakt av nu. hur är det när kompressorn går med VV
I normalläget produceras varmvatten av både värmepumpen och fjärrvärmetillsatsen. Följande går att läsa i installationsmanualen.”SystemprincipVärmepumpen levererar värme till värmesystemet tills den kallar efter tillsatsvärme. Då stannar cirkulations- pumpen i värmepumpen och cirkulationspumpen i FJVM 220 börjar arbeta mot värmesystemet.När kompressorn har värmt upp värmepumpens vat- tenvolym tillräckligt mycket, stannar cirkulationspum- pen i FJVM 220 medan värmepumpen övergår till att arbeta mot värmesystemet.Framledningstemperaturen regleras av värmepumpens styrning, antingen med dess egen shuntventil eller med reglerventilen i FJVM 220.Vid varmvattentappning hämtas vatten från värmepum- pen och FJVM 220 via blandningsventilen.Vid stora tappningar innebärande att varmvatten i värmepumpen tar slut produceras varmvatten istället av fjärrvärmen. Detta sker automatiskt med hjälp av blandningsventilen.”
Det var inte min mening att såra dig. Ber om ursäkt, brukar vara bra ton här inne. Jag vill bara framföra på ett (målande) sätt, att det inte är värt att riskera ett Legionellautbrott för (i ditt fall) ett par hundralappar.Energideklarations-Nissen/Nissan är ute och cyklar, rejält i min mening...
Jag får det till att du kan spara ca 1350 kr per år genom att följa rådet i energideklarationen. Att det "minskar kostnaderna rejält" är som sagt att ta i tycker jag. Och det kräver att en rörmokare installerar en avstängningsventil på varmvattenröret mellan F370 och FJVM 220 så att man kan stänga av tanken helt i F370 m.h.t. legionella. Kostar ett par tusen att få det installerat.Edit: Möjligt att besparingen blir ännu något större inser jag efter att funderat ett tag till. Typ 1600 kr per år. Komplext problem som kräver att man räknar igenom allt i typ Excel för att få helt ordning på sifforna.
Ja, räknar på priser maj-sept. På vinterhalvåret borde absolut kompressorn löna sig lite grann om det inte blir heltokiga el-priser igen, men det är ju bra att kolla upp. I användarhandboken för F370 sid 28 framgår att den normalt förbrukar ca 15,5% av årets elförbrukning under maj-sept. Ett genomsnittligt hus med F370 drar ca 14000 kWh el totalt per år varav 5000 kWh är hushålls-el, alltså 9000 kWh el per år för F370. Det ger 1395 kWh el för uppvärmning och varmvatten maj-sept. Elpriset ligger också lägre under sommarhalvåret och jag uppskattar det till 1,50 kr/kWh inkl alla rörliga delar och skatter. Kostnaden för den elen blir 2092 kr maj-sept. Man kan anta att COP för kompressorn är 3 och att el-patronen i stort sett inte behövs. 1395 kWh el motsvarar då 4185 kWh värme från kompressorn, vilket med istället fjärrvärmen och sommartaxa kostar 502 kr. Besparing runt 1600 kr per sommarhalvår med fjärrvärme.
Ovanligt hög förbrukning av hushålls-el och ovanligt låg förbrukning av varmvatten enligt kalkylen(?) Detta trots det står "4 pers" som indata Jag får besparingen till runt 1300 kr per sommarhalvår. Total värmeenergi från F370 är 20791 kWh per år och delat med 2,85 blir det runt 7300 kWh el till F730 per år. 15,5% av detta blir 1130 kWh el för maj-sept vilket kostar ca 1700 kr. 1130x2,85=3220 kWh värme, á 0,12 kr/kWh kostar 387 kr. Minus kostnaden för den extra avstängningsventilen.
Jag gör inte samma tolkning som dig att total värmeenergi från F370 är 20791 kWh. Rimligen bör tillskottet från fjärrvärmen vara inkluderat i posten ”hela värmesystemet” i kalkylen.Elförbrukningen för kompressorn är angiven till 3507 kWh på helåret och elpatronen 0 kWh. Med COP 2,85 är värmen från F370 9995 kWh, en bit från 20791 kWh. 15,5 % av 9995 kWh är 1549 kWh. Därefter följer beräkningarna i mitt tidigare inlägg (189 kr vs. 815 kr).Missar jag något? Har du eller jag rätt? Nu är diskussionen rent akademisk.