Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: mera fel med min Altherma  (läst 1770 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael Fredrixon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
mera fel med min Altherma
« skrivet: 18 oktober 2018, 21:59:01 »
Hade en servicemontör? hos mig i förrgår, bytte det stora kretskortet i utedelen. Infodisplayen indikerade fasfel. nåväl han bytte kortet och sa till personen som var hemma och släppte in honom att allt var klart och så åkte han. När jag kommer hem så reagerar jag på att vp låter mer än den brukar, går ner i källaren och känner på vätskeröret, kallt fastän vp. skall göra värme och det var ingen avfrostning. Idag så kom det en service kille igen och han konstaterade att kompressorn har gått baklänges. OBS det är en EN-fas maskin. Är kompressorn körd nu?? har säkert gått några timmar baklänges. nu går den åt rätt håll men ger inget och drar mycket ström 8,9 A och det är många plus ute.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: mera fel med min Altherma
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2018, 04:10:37 »
Kan ej svara på vad som hänt.
Låter konstigt att den skulle gå baklänges men det är kanske möjligt om han kopplar fen kablarna på kompressorn.

Du får reklamera händelsen till företaget i så fall och kräva dem på reparation av enheten.

Med vänlig hälsning
Daikin

Hade en servicemontör? hos mig i förrgår, bytte det stora kretskortet i utedelen. Infodisplayen indikerade fasfel. nåväl han bytte kortet och sa till personen som var hemma och släppte in honom att allt var klart och så åkte han. När jag kommer hem så reagerar jag på att vp låter mer än den brukar, går ner i källaren och känner på vätskeröret, kallt fastän vp. skall göra värme och det var ingen avfrostning. Idag så kom det en service kille igen och han konstaterade att kompressorn har gått baklänges. OBS det är en EN-fas maskin. Är kompressorn körd nu?? har säkert gått några timmar baklänges. nu går den åt rätt håll men ger inget och drar mycket ström 8,9 A och det är många plus ute.

Utloggad Mikael Fredrixon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: mera fel med min Altherma
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2018, 10:09:30 »
Tack för svar.
Ska tala med företaget, nu har jag stängt av enheten får elda i kaminen >:(

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: mera fel med min Altherma
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2018, 19:53:09 »
Tack för svar.
Ska tala med företaget, nu har jag stängt av enheten får elda i kaminen >:(

Bryt spänningen till utomhusenheten, koppla loss kabeln på plint 3. Slå på spänningen igen och ställ om maskinens innerdel till fast framledning (tryck en gång på "A" som har 4 pilar som går runt) ställ sedan önskad framledning med pil upp/ner.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad Mikael Fredrixon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: mera fel med min Altherma
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2018, 00:02:19 »
Tack så mycket.
Måste dock lösa ett annat problem först försökte tvång köra extravärmaren när pumpen gick och det gick bra fram tills jag fipplade tilldet och fixade en kortis så pumpen och resten av källaren stannade, innan jag hann att byta huvudsäkringar så hann alla skydd som finns lösaut och jag har nu AA Larm som jag inte kan återställa. Har nog förstått att det är ” backup heater  therma fuse ” som har löstut eller brunnit av, vet inte riktig hur jag kan göra eller om jag ens kan. Besvärligt blev det iallafall fall dontknow


Utloggad Mikael Fredrixon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: mera fel med min Altherma
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2018, 19:56:19 »
Ok, nu har jag byglat bort den av brunna temp säkringen som sitter i toppen på elberedaren. Jag har även fått igång elvärmen på radiatorvattnet OM jag först stänger av önskad varmvatten beredning ?? Gör jag inte det så fungerar inget även att jag har kopplat bort ledaren som sitter på 3:an. Har alla inställningar som det står att man ska ha i instruktions boken, men lik för... så kan jag inte få något varmvatten med hjälp av elberedaren. Vad ar jag gjort för fel Sc:,h

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: mera fel med min Altherma
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2018, 22:21:40 »
Ok, nu har jag byglat bort den av brunna temp säkringen som sitter i toppen på elberedaren. Jag har även fått igång elvärmen på radiatorvattnet OM jag först stänger av önskad varmvatten beredning ?? Gör jag inte det så fungerar inget även att jag har kopplat bort ledaren som sitter på 3:an. Har alla inställningar som det står att man ska ha i instruktions boken, men lik för... så kan jag inte få något varmvatten med hjälp av elberedaren. Vad ar jag gjort för fel Sc:,h

Antingen har överhettningsskyddet löst ut i tanken eller så slår inte reläet till.
Vad heter din inomhusenhet ?
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!