Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 480 köpt apr -00 - kompressor haveri - hjälp!  (läst 5398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eckert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
HOWDY
JAg byggde en villa våren 2000.
Fick nu "blinkade röd" lampa, och teknikern säger kompressorras. Fantastikst efter bara 6 år.
Har en IVT 480 och teknikgruppen väst erbjuder två alternativ.
Ny kompressor med r417A installerad för 14 tkr, alternativt konvertering med sats för r134A för 10 tkr

Vilket alternativ är bäst?

Dessutom,
skall man verkligen acceptera detta efter en drift av endast 6 år då man köper "superklass" och IVT??

HAr sett att det debatterast och skrivits många artiklar om just 480 pannan och dess problem.

JAg behöver råd och tips - Tacksam för alla svar.
Hans p

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 480 köpt apr -00 - kompressor haveri - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 02 april 2006, 17:55:41 »
Vad jag kan se pÃ¥ http://www.varmepumpe.no/ivt_elektro.pdf  är det 290 i pumpen. Det betyder att för att den skall fungera korrekt skall man hitta en ersättningsgas som är likvärdig vilket jag tvivlar pÃ¥ är möjligt. DÃ¥ vp-n inte är äldre än 6 Ã¥r skulle jag kontaktat ivt för att se om man kunde erlagt en mellanskilnad och fÃ¥ en 490 istället .
Alt. 2 kolla med försäkringsbolaget om ersättning samt lagt till egna pengar och  köpt en ersättningspump, vilket dÃ¥ inte behöver vara en ivt.
Alt. att köra vidare med samma gas finns ju också om kompressorerna blivit bättre.
En ny 0,55kW kompressor bör inte kosta mer än ca 3000, till det skall läggas jobbet som förmodligen är lite omständigare med 290.
Men efter vad man läst om 290 är det ett rent elände, men som sagt det var kanske barnsjukdommar.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 480 köpt apr -00 - kompressor haveri - hjälp!
« Svar #2 skrivet: 02 april 2006, 19:14:30 »
Gasen 290 är väl propan  ???  och Nibe har den fortfaranden. Tänk om man kunde sätta dit Nibes kompressor som skall vara bättre nu.
Digital...... vad säger du...... eller någon annan som håller på med Flvp...är det möjligt till rimlig kostnad eller drar det med sig massa annat så att det inte lönar sig.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 480 köpt apr -00 - kompressor haveri - hjälp!
« Svar #3 skrivet: 02 april 2006, 20:01:26 »
IVT-Superklass...  *roflmao*

Kolla folksams statestik pÃ¥ värmepumpar...  huvuddunk
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 480 köpt apr -00 - kompressor haveri - hjälp!
« Svar #4 skrivet: 02 april 2006, 20:15:00 »
Gasen 290 är väl propan  ???  och Nibe har den fortfaranden. Tänk om man kunde sätta dit Nibes kompressor som skall vara bättre nu.
Digital...... vad säger du...... eller någon annan som håller på med Flvp...är det möjligt till rimlig kostnad eller drar det med sig massa annat så att det inte lönar sig.


DÃ¥ blir det ju en NIVT.... ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: IVT 480 köpt apr -00 - kompressor haveri - hjälp!
« Svar #5 skrivet: 02 april 2006, 20:30:28 »
Gasen 290 är väl propan  ???  och Nibe har den fortfaranden. Tänk om man kunde sätta dit Nibes kompressor som skall vara bättre nu.
Digital...... vad säger du...... eller någon annan som håller på med Flvp...är det möjligt till rimlig kostnad eller drar det med sig massa annat så att det inte lönar sig.


Borde väl funka... undrar om inte IVT 480 från början har en kompressor fråm Mitsubishi precis som Nibe har??
Nibe använder sig av en annan olja samt vevhusvärmare i övrigt samma kompressor vad jag vet...

Borde gå utmärkt att sätta in en kompressor från Nibe+ samma expventil...
Min syrra fick sin IVT reparerad men det blev en kompressor från Danfoss samt 134 soppa... men det går inte like energisnålt numera...

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: IVT 480 köpt apr -00 - kompressor haveri - hjälp!
« Svar #6 skrivet: 02 april 2006, 20:59:49 »
IVT-Superklass...  *roflmao*

Kolla folksams statestik pÃ¥ värmepumpar...  huvuddunk

Kanske ska va: IVT-Superkass  >:D Nä nu va jag elak...., igen  ;D ;)

mvh humlan.


Utloggad gh-ilh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 480 köpt apr -00 - kompressor haveri - hjälp!
« Svar #7 skrivet: 05 april 2006, 21:28:39 »
Hej!
Har du kollat dina försäkringar? IVT har ju tillval på sina med maskinskada upp till 6 år......

Mvh. Glenn

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: IVT 480 köpt apr -00 - kompressor haveri - hjälp!
« Svar #8 skrivet: 05 april 2006, 21:43:04 »
Hej!
Har du kollat dina försäkringar? IVT har ju tillval på sina med maskinskada upp till 6 år......

Mvh. Glenn

Dert skadar ju inte att läsa "garanti" villkoren  ^-^
http://www.ivt.se/files/pdf/forsakring_3_ar.pdf

"3 ÅRS FÖRSÄKRING FÖR IVT FRÅNLUFTSVÄRMEPUMPAR
För villor/enfamiljshus där villaägaren har egen maskinskadeförsäkring i husförsäkringen. Utan kostnad vid köp av IVT-återförsäljare. Kan vid köptillfället förlängas till 6 år. Kostnad 1.500:-. (Gäller pumpar installerade i Sverige)"


"Denna försäkring utgör ett komplement till din villaförsäkring eller motsvarande
och ersätter enligt villkoret nedan den självrisk och den avskrivning du själv har att
erlägga till ditt villaförsäkringsbolag i händelse av en ersättningsbar så kallad maskinskada på din luftvärmepump. Kontrollera att din villaförsäkring
verkligen omfattar maskinskada på din värmepump. Denna försäkring är
tillämplig bara då villaförsäkringsbolaget har betalat
ut ersättning och dragit av självrisk."

Försäkringen täcker självrisken i den vanliga villaförsäkringen. :o
Skojar dom?

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: IVT 480 köpt apr -00 - kompressor haveri - hjälp!
« Svar #9 skrivet: 05 april 2006, 22:01:42 »
Som vanligt låter det bra tills man lusläser villkoren, visserligen täcker den viss avskrivning, men ändå!
Reagerade också på den.
Nibe har en liknande
« Senast ändrad: 05 april 2006, 22:04:42 av Bsba »
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT 480 köpt apr -00 - kompressor haveri - hjälp!
« Svar #10 skrivet: 06 april 2006, 08:51:34 »
Hej!
Har du kollat dina försäkringar? IVT har ju tillval på sina med maskinskada upp till 6 år......

Mvh. Glenn

Dert skadar ju inte att läsa "garanti" villkoren  ^-^
http://www.ivt.se/files/pdf/forsakring_3_ar.pdf

"3 ÅRS FÖRSÄKRING FÖR IVT FRÅNLUFTSVÄRMEPUMPAR
För villor/enfamiljshus där villaägaren har egen maskinskadeförsäkring i husförsäkringen. Utan kostnad vid köp av IVT-återförsäljare. Kan vid köptillfället förlängas till 6 år. Kostnad 1.500:-. (Gäller pumpar installerade i Sverige)"


"Denna försäkring utgör ett komplement till din villaförsäkring eller motsvarande
och ersätter enligt villkoret nedan den självrisk och den avskrivning du själv har att
erlägga till ditt villaförsäkringsbolag i händelse av en ersättningsbar så kallad maskinskada på din luftvärmepump. Kontrollera att din villaförsäkring
verkligen omfattar maskinskada på din värmepump. Denna försäkring är
tillämplig bara då villaförsäkringsbolaget har betalat
ut ersättning och dragit av självrisk."

Försäkringen täcker självrisken i den vanliga villaförsäkringen. :o
Skojar dom?

Exakt samma vilkor som finns i alla försäkringar som följer med eller köps till värmepumpar. Det som varierar är längden på försäkringarna.

Vilket innebär att förutsätningen för att tillägsförsäkringrna skall gå in är att det vanliga försäkringsbolaget reglerar skadan och betalar ut ersättning.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!