Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturproblem vid vÃ¥rvärme!  (läst 4971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mloren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Temperaturproblem vid vårvärme!
« skrivet: 06 maj 2006, 12:05:55 »
Hej!

Jag har en Thermia Duo 10 (2 år gammal).
Problemet jag har är att under den här perioden när värmen kommer värmer inte pannan upp min undervÃ¥ning(suteräng) trots att jag har rumsfaktorn pÃ¥  4.(givaren sitter här)
Dom två översta våningarna behöver ingen värme vid den här tiden och tydligen tycker den att då är det bra där nere med.

Trots att rumsgivare står på önskad te.x 22grader så resonerar den "Inget behov av värme" ändå att det kanske bara är 18grader i den våningen.(22-23 ovanför)
Det är väl så att den tycker att den får tillbaks för varmt vatten i returen eller varför beter den sig så här.

Går det att ställa on den på någotvis så den verkligen bara gåt på rumsgivaren?(den står på 4 men det råcker ju uppenbart inte)

Detta är väldigt tröttsamt då det bor folk även på den här våningen.

Tacksam för kloka svar.

M.V.H
MIcke

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2006, 13:15:50 »
Har den inte stannat på "värmestopp", utetemperatur som stänger av VP. Den finns i meny "värmekurva" och kan ställas mellan 0 och 40 ºC eller i läge off
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mloren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2006, 13:34:45 »
Har den inte stannat på "värmestopp", utetemperatur som stänger av VP. Den finns i meny "värmekurva" och kan ställas mellan 0 och 40 ºC eller i läge off
Tack för svaret.

Den står på 25 ºC för att inte gå in.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2006, 16:10:46 »
Ställ in termostaterna på dina radiatorer uppe, och öka sedan "nollpunkten" på värmepumpen, det är den enda lösning jag kan se på problemet, räkna dock med relativt många start/stopp på kompressorn då den volym den får att arbeta emot blir mindre, håll lite koll på antalet starter. Helst inte över 40 st/dygn. (Hmm, Thermia har väl inte starträknare...) Men du kan väl sitta och kolla en timme eller så, helst skall den inte starta mer än 2 ggr på en timme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mloren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2006, 16:31:31 »
Ställ in termostaterna på dina radiatorer uppe, och öka sedan "nollpunkten" på värmepumpen, det är den enda lösning jag kan se på problemet, räkna dock med relativt många start/stopp på kompressorn då den volym den får att arbeta emot blir mindre, håll lite koll på antalet starter. Helst inte över 40 st/dygn. (Hmm, Thermia har väl inte starträknare...) Men du kan väl sitta och kolla en timme eller så, helst skall den inte starta mer än 2 ggr på en timme.

Ursäkta en korkskalle, men hur ökar jag nollpunkten? ::)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2006, 19:10:46 »
Höj kurva -5, kurva 0 och kurva +5 med några grader så får du lite högre börvärde på framledningen när det är varmt ute.

Eller ändra börvärdet för rumsgivaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mloren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2006, 19:35:00 »
Höj kurva -5, kurva 0 och kurva +5 med några grader så får du lite högre börvärde på framledningen när det är varmt ute.

Eller ändra börvärdet för rumsgivaren.

Men det skumma är att pannan inte ens startar som nu t.ex önskad rumstemp 24.5 ºC, Temp i rummet 20.6 ºC. Pannan säger: Inget Behov av värme.

Han borde ju fatta att om jag vill ha 24.5 ºC fÃ¥r han ju hÃ¥lla pÃ¥ till det blir 24.5 ºC o inte nöja sig med 20 ºC.  huvuddunk


Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2006, 20:09:22 »
Kan det vara så att rumsgivaren endast begränsar värmeproduktion INTE ger mer?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2006, 21:37:22 »
Rumvärdet justerar det önskade börvärdet på framledningen med 3 grader för varje grad du ökar det ("rum").

Om du har höjt det till 24.5 och den ändå inte startar så undrar jag om din utegivare visar rätt?
Om den visar fel, t.ex. 25 grader, så hjälper inga ändringar i reglerdatorn, den kommer ändå att inta sommarläge, d.v.s. ingen radiatorvärme.
Om den visar rätt, höj "nollpunkten" ännu mer, eller öka "rum"-värdet.

Lycka till!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mloren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2006, 22:15:59 »
Rumvärdet justerar det önskade börvärdet på framledningen med 3 grader för varje grad du ökar det ("rum").

Om du har höjt det till 24.5 och den ändå inte startar så undrar jag om din utegivare visar rätt?
Om den visar fel, t.ex. 25 grader, så hjälper inga ändringar i reglerdatorn, den kommer ändå att inta sommarläge, d.v.s. ingen radiatorvärme.
Om den visar rätt, höj "nollpunkten" ännu mer, eller öka "rum"-värdet.

Lycka till!

Nu ger jag upp, värmestopp 30 ºC utetemp visar 19 ºC RUM inställt på 30 ºC och fanskapet visar "Inget Behov av Värme" och vägrar starta. Blir till att ringa leverantören till veckan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #10 skrivet: 07 maj 2006, 08:33:06 »
Har du provat bryta spänningen till maskinen, det sitter ju en liten dator i den...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ola_nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2006, 09:16:10 »
Jag har inte koll på Duo, men på min Diplomat hade jag nog gjort såhär;

- Kolla i temperatur menyn för framledning. Här bör det finns ett värde typ 28 (24). Det före parantesen är nuvarande värde. Det innanför paranteser är det som styren försöker uppnå (nuvarande börvärde). Står det 0 i parantesen så tror jag det är stoptempen som uppnåtts.
- Om det står tex 24 (28) så skall värdet vid "Integral" räknas ner -14, -18 osv, tills integralen når det värde som ställts in för start av pumpen. Från fabrik -80 (?).

Berätta vad du får fram för siffror, kanske vi kan klura ut vad som är fel...

Mvh,
/Ola

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #12 skrivet: 11 maj 2006, 20:36:48 »
Testa att höja värmekurvan.  oxÃ¥!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Temperaturproblem vid vårvärme!
« Svar #13 skrivet: 23 maj 2006, 09:54:52 »
Hej.
För att få värmepumpen att producera värme sommartid måste du ställa upp Värmestoppet från 17 till önskad gräns för värme
produktion, sen måste du ändra Kurva Min till den temperatur du vill ha ut på systemet den här tiden på året. (denna kurva min kan stå kvar på det värde du ställer in den på, för troligen kommer Värmepumpens regler dator att vilja ha ett högra värde än det manuella, Vintertid ialla fall) Det var allt lycka till. ( ställ tillbaka alla andra värden som du ändrade, de gör ingen nytta i detta fall.)

// Thermia support

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!